borító

1.

Phenomenon

2.

Choices

3.

Falling Away

4.

Fragmentation

5.

Echoes Of Life

6.

Round And Round

7.

Avalon

8.

Critical Mass (Part 1-3)

Vissza a lemezajánlókhoz

THRESHOLD
Critical Mass
2002 InsideOutMusic

A különlegesen jól sikerült 'Hypothetical' után kíváncsian vártam, mit kezdtek magukkal a brit prog-metallerek. A felállás a 'Clone' óta nem változott, ami mondjuk a Threshold esetében bátran értékelhető meglepetésként, hiszen a kezdeti években a dobosok egymásnak adták a kilincset, és énekesből is már a harmadikat 'fogyasztotta' a banda. Ráadásul az első kettő körül is volt még némi plusz kavarodás, hiszen a jelenlegi frontember, Mac nem közvetlenül a Damien Wilson-t váltó Glynn Morgan után következett, hanem szintén Damien után, aki átsegítette a csapatot a Glynn távozását követő 'interregnumon'.
Na, ennyi rizsa után már remélem, mindenki ég a vágytól, hogy megtudja, mit is hallhatunk a 'Critical Mass'-en. Hát tessék: az albumot az a 'Phenomenon' nyitja, amivel később a 'Critical Energy' című koncertlemezt is kezdték. Lendületes, viszonylag talán egyszerűbb(?) dal, szerintem akár a 'Hypothetical'-re is ráfért volna. Akárcsak az összes páratlan sorszámú nóta, a billentyűs Richard West szerzeménye. Az utána jövő 'Choices' a banda egyik legkiválóbb dala imho, egyszerűen gyönyörű! Összetettebb, komplexebb darab, mégis folyamatos a sodrása, végig leköti az embert, pedig a lendületesebb zakatolástól a gazdag vokállal dúsított monumentális refrénen át az atmoszférikus kiállásig minden van benne, és akkor még nem szóltam az őrületes billentyűszólóról, meg Karl Groom szívettépő gitárszólójáról a dal végén. A 'Falling Away' nagyon szép, érzelmes, lírai szerzeményként indul, míg aztán úgy az ötödik perc közepén jön egy lendületes instrumentális rész, ahol a hangszeresek rendesen elengedik magukat egy háromnegyed perc erejéig; a billentyű és a gitár összjátéka ismét bejön a bandának, zseniális! A 'Fragmentation' megintcsak egy alapvetően lendületesebb nóta, van benne Megadeth-szerű riff, hardcore-ba illő breakdown, szuper színezés a cinekkel a dobos Johanne James részéről, sok jó váltás. Az 'Echoes Of Life' megtöri a lendületet, egyszerű balladaként indul, aztán a második perc végén ismét erőre kap a banda, az instrumentális rész megint csodálatos, Mac sem rontja el a hatást, így jutunk el a negyedik perc végéig, amikoris jönnek a szólók. A gitár és a billentyű ezúttal először egymásnak felelget, majd ismét jön egy közös futam. Az újabb vokális tétel után a hatodik perc végéhez közeledve újra lelassul a dal, és magasztosnak mondható témával fejeződik be - azaz mégsem, hiszen a legvégén röviden még egyszer előkerül a nyitó téma. A 'Round And Round' is lassan, sőt fájdalmasan indul, a refrén betörésével azonban megváltozik a hangereje és a hangulata is. A kétféle rész váltogatja egymást még később is a dalban, amely a második legrövidebb az albumon. A legrövidebb nóta az 'Avalon', egy ízig-vérig balladának nevezhető dal. Itt mintha már valami tényleg kezdene nem stimmelni a lemezzel... Nem mintha maguk a nóták rosszak lennének - éppen ellenkezőleg, csak éppen elveszik az erő, a lendület, eltűnik az egyensúly, amit az előző korongon olyan jól eltaláltak. A záró, három részből felépülő epikus címadó nóta is balladaként kezdődik - már meg sem lepődtem -, és csak bő másfél perc múltán kapcsolnak rá a muzsikusok. Noha jó a nóta, közel sem fog meg annyira, mint a 'Narcissus' a 'Hypothetical'-ről.
Az albumból szokás szerint készült limited edition is külső karton tokkal, bónuszlemezzel (rajta kiadatlan dalokkal és multimédiás résszel); megéri az árkülönbözetet. De a szimpla verzió is igazi érték annak ellenére, hogy jobb dal-elrendezéssel sokkal nagyobb élményt nyújthatna a végighallgatása, nem ülne le a második felére a lemez. Talán a véletlen sorrendű lejátszás megoldást jelenthet, de igazán nem értem, miért nem figyelt erre jobban oda a zenekar. Nem hiszem, hogy ennyire különbözne az ízlésük az enyémtől, hiszen akkor egyáltalán nem tetszene a zenéjük, márpedig ilyesmiről szó nincs. A 'Critical Mass' minden gyengéjével együtt is jó lemez.


--kristóf--

www
www.thresh.net

Diszkográfia

1993 Wounded Land

1994 Psychedelicatessen

1995 Livedelica

1997 Extinct Instinct

1998 Clone

1999 Decadent

2001 Hypothetical

2002 Critical Mass

2002 Concert In Paris

2003 Wireless

2004 Critical Energy

2004 Subsurface

2004 Replica

2006 Surface To Stage

2007 Dead Reckoning


Szereposztás

Mac - ének

Karl Groom - gitár

Nick Midson - gitár

Jon Jeary - basszusgitár

Richard West - billentyűs hangszerek

Johanne James - dob


Érdekességképpen
A dobos Johanne James-nek saját bandája is van Kyrb Grinder néven, amelyben a dobolás mellett énekel is.