1. |
Phenomenon |
|
2. |
Choices |
|
3. |
Falling Away |
|
4. |
Fragmentation |
|
5. |
Echoes Of Life |
|
6. |
Round And Round |
|
7. |
Avalon |
|
8. |
Critical Mass (Part 1-3) |
|
|
THRESHOLD
Critical Mass
2002 InsideOutMusic
A különlegesen jól sikerült 'Hypothetical' után kíváncsian vártam, mit kezdtek
magukkal a brit prog-metallerek. A felállás a 'Clone' óta nem változott, ami
mondjuk a Threshold esetében bátran értékelhető meglepetésként, hiszen a
kezdeti években a dobosok egymásnak adták a kilincset, és énekesből is már a
harmadikat 'fogyasztotta' a banda. Ráadásul az első kettő körül is volt még
némi plusz kavarodás, hiszen a jelenlegi frontember, Mac nem közvetlenül a
Damien Wilson-t váltó Glynn Morgan után következett, hanem szintén Damien után,
aki átsegítette a csapatot a Glynn távozását követő 'interregnumon'.
Na, ennyi rizsa után már remélem, mindenki ég a vágytól, hogy megtudja, mit
is hallhatunk a 'Critical Mass'-en. Hát tessék: az albumot az a 'Phenomenon'
nyitja, amivel később a 'Critical Energy' című koncertlemezt is kezdték.
Lendületes, viszonylag talán egyszerűbb(?) dal, szerintem akár a
'Hypothetical'-re is ráfért volna. Akárcsak az összes páratlan sorszámú nóta, a
billentyűs Richard West szerzeménye. Az utána jövő 'Choices' a banda egyik
legkiválóbb dala imho, egyszerűen gyönyörű! Összetettebb, komplexebb darab,
mégis folyamatos a sodrása, végig leköti az embert, pedig a lendületesebb
zakatolástól a gazdag vokállal dúsított monumentális refrénen át az
atmoszférikus kiállásig minden van benne, és akkor még nem szóltam az őrületes
billentyűszólóról, meg Karl Groom szívettépő gitárszólójáról a dal végén. A
'Falling Away' nagyon szép, érzelmes, lírai szerzeményként indul, míg aztán úgy
az ötödik perc közepén jön egy lendületes instrumentális rész, ahol a
hangszeresek rendesen elengedik magukat egy háromnegyed perc erejéig; a
billentyű és a gitár összjátéka ismét bejön a bandának, zseniális! A
'Fragmentation' megintcsak egy alapvetően lendületesebb nóta, van benne
Megadeth-szerű riff, hardcore-ba illő breakdown, szuper színezés a cinekkel a
dobos Johanne James részéről, sok jó váltás. Az 'Echoes Of Life' megtöri a
lendületet, egyszerű balladaként indul, aztán a második perc végén ismét erőre
kap a banda, az instrumentális rész megint csodálatos, Mac sem rontja el a
hatást, így jutunk el a negyedik perc végéig, amikoris jönnek a szólók. A gitár
és a billentyű ezúttal először egymásnak felelget, majd ismét jön egy közös
futam. Az újabb vokális tétel után a hatodik perc végéhez közeledve újra
lelassul a dal, és magasztosnak mondható témával fejeződik be - azaz mégsem,
hiszen a legvégén röviden még egyszer előkerül a nyitó téma. A 'Round And
Round' is lassan, sőt fájdalmasan indul, a refrén betörésével azonban
megváltozik a hangereje és a hangulata is. A kétféle rész váltogatja egymást
még később is a dalban, amely a második legrövidebb az albumon. A legrövidebb
nóta az 'Avalon', egy ízig-vérig balladának nevezhető dal. Itt mintha már
valami tényleg kezdene nem stimmelni a lemezzel... Nem mintha maguk a nóták
rosszak lennének - éppen ellenkezőleg, csak éppen elveszik az erő, a lendület,
eltűnik az egyensúly, amit az előző korongon olyan jól eltaláltak. A záró,
három részből felépülő epikus címadó nóta is balladaként kezdődik - már meg sem
lepődtem -, és csak bő másfél perc múltán kapcsolnak rá a muzsikusok. Noha jó a
nóta, közel sem fog meg annyira, mint a 'Narcissus' a 'Hypothetical'-ről.
Az albumból szokás szerint készült limited edition is külső karton tokkal,
bónuszlemezzel (rajta kiadatlan dalokkal és multimédiás résszel); megéri az
árkülönbözetet. De a szimpla verzió is igazi érték annak ellenére, hogy jobb
dal-elrendezéssel sokkal nagyobb élményt nyújthatna a végighallgatása, nem ülne
le a második felére a lemez. Talán a véletlen sorrendű lejátszás megoldást
jelenthet, de igazán nem értem, miért nem figyelt erre jobban oda a zenekar.
Nem hiszem, hogy ennyire különbözne az ízlésük az enyémtől, hiszen akkor
egyáltalán nem tetszene a zenéjük, márpedig ilyesmiről szó nincs. A 'Critical
Mass' minden gyengéjével együtt is jó lemez.
--kristóf--
|
| www |
| www.thresh.net |
|
| Diszkográfia |
|
1993 Wounded Land
1994 Psychedelicatessen
1995 Livedelica
1997 Extinct Instinct
1998 Clone
1999 Decadent
2001 Hypothetical
2002 Critical Mass
2002 Concert In Paris
2003 Wireless
2004 Critical Energy
2004 Subsurface
2004 Replica
2006 Surface To Stage
2007 Dead Reckoning
|
|
| Szereposztás |
|
Mac - ének
Karl Groom - gitár
Nick Midson - gitár
Jon Jeary - basszusgitár
Richard West - billentyűs hangszerek
Johanne James - dob
|
|
| Érdekességképpen
|
|
A dobos Johanne James-nek saját bandája is van Kyrb Grinder néven, amelyben a
dobolás mellett énekel is.
|
|