1. |
Window Dressing |
|
2. |
Remember To Forget |
|
3. |
All She Knows |
|
4. |
Capture The Flag |
|
5. |
Tear-Water Tea |
|
6. |
Stop Gap |
|
7. |
Unicornicopia |
|
8. |
Paintings |
|
9. |
A.02 |
|
10. |
Slippers In The Sand |
|
11. |
Spindrift |
|
|
Special Edition Bonus Disc |
|
1. |
Introduction |
|
2. |
Patterns |
|
3. |
Token Pledge |
|
4. |
Static |
|
5. |
Modification |
|
6. |
Ballad Of The Sacred Cows |
|
7. |
Facing Failure |
|
8. |
Another's Hand |
|
|
TILES
Window Dressing
2004 InsideOutMusic
A detroiti, Tiles nevű prog-rock csapatról korábban annyit tudtam, hogy
zeneileg a Rush által kitaposott ösvényen halad, illetve hogy a fő zeneszerző,
szövegíró, ill. gitáros Chris Herin hívő. Valamennyit hallottam a 'Presents Of
Mind' című '99-es albumból is, ami tulajdonképpen tetszett is, de aztán
valahogy mégis figyelmen kívül hagytam a csapatot. Milyen rosszul tettem! Na de
sebaj, itt a 2004-es 'Window Dressing', amivel valamelyest pótolhatom a
mulasztásomat.
Elöljáróban annyit, hogy a lemez producere újra csak nem más volt, mint a
Rush-korongokról is ismert Terry Brown, a borítót pedig ismét Hugh Syme
készítette, akinek e téren olyan 'skalpok' vannak a birtokában, mint
természetesen a Rush, az Aerosmith, a Megadeth, vagy éppen az Extol. Ha már a
borítónál tartunk: az ablakban öltöző, alsóneműben látszó fiatal hölgy képe az
ultrakonzervatívokat esetleg szemöldök-felvonásra késztetheti, viszont a
csomagolás tele van a lemezhez kapcsolódó apróbb-nagyobb poénokkal, úgyhogy
érdemes alaposabban is szemügyre venni elöl-hátul, kívül-belül egyaránt. És még
egy gondolat Hugh Syme-mal kapcsolatban: a jó képességű művészember
billentyűzik is a 'Slippers In The Snow' című dalban.
És akkor az album: az anyagot a bő tizenhét perces címadó nóta nyitja; a
hossza ne riasszon meg senkit, nem egy témát ismételgetnek több mint negyedórán
keresztül. Ritmusos, karcos gitárriff indítja a dalt, ami több drámai téma- és
hangulatváltáson is keresztülmegy a végéig, és nagyjából képet kaphatunk
belőle, mi mindenről is szól a Tiles zenéje. Soha rosszabb albumkezdést! A
'Remember To Forget' lendületes, karcos prog/hard rock szerzemény. Az 'All She
Knows' már-már akár King's X-nóta is lehetne, igaz, kevésbé érzelmes. A
'Capture The Flag' az egyik kedvencem a lemezről, ami nyilván összefüggésben
áll a dal viszonylag érdes voltával is. A 'Tear-Water Tea' a 'Capture The
Flag'-gel ellentétben lírai szerzemény vonósokkal megpakolva; gyönyörű. A 'Stop
The Gap' az első a három instrumentális track közül; hallatszik rajta, hogy a
ritmusszekció szerezte, hiszen nagyrészt sajátos lüktetésére, ritmusára épül.
Rögtön utána jön a második hangszeres darab, a 'Unicornicopia', ami teljesen
elüt a lemeztől; engem valahogy a 'Zongorista' című filmre emlékeztet
zongoraalapjával, illetve melankolikus hegedűjátékával. Azonban nincs sok időnk
érzelegni, mivel a 'Paintings' következik, ami igazi hard rock slágernek számít
a lemezen könnyen emészthető, fogós, karcos muzsikájával. Az 'A.02' az utolsó
instrumentális szerzemény: klasszikus hatásokat tükröző, akusztikus gitárra
épülő, mandolint is megszólaltató rövid darab. A 'Slippers In The Sand'
elszállós, földöntúli hangulatú dal, amelyben Paul Rarick alacsonyabb
tartományba vonul vissza hangjával, ami nem rossz, csak valamivel nagyobb
átélést vártam volna tőle. A záró 'Spindrift' talán a legjobb dal a lemezen;
akárcsak a nyitó nóta, ez sem éppen rövid példány a maga kilenc perc feletti
játékidejével. Nekem ez tűnik a legkreatívabb darabnak a lemezen.
A jelek szerint a Tiles számára a szöveg legalább akkora fontossággal bír,
mint a zene. Akárcsak az utóbbi, előbbi is megdolgoztatja az ember agyát;
elgondolkoztató, gyakran kérdéseket felvető-feltevő, pozitív kicsengésű
szövegeket találunk a 'Window Dressing'-en.
Az InSideOut hagyományainak megfelelően a 'Window Dressing'-ből készült
'special edition' is, ami magában foglalja az album mellett a banda '99-es
európai turnéján készült koncertlemezt is, amit eddig a bandától rendelhettek
meg az érdeklődő rajongók. A turnéra egyébként a Dream Theater hívta meg maga
mellé (elé) a csapatot, amelyről pl. a DT dobosa, Mike Portnoy is igen
elismerően nyilatkozott. A koncerten a következő nótákat hallhatjuk az egyes
stúdiólemezekről: 'Static', 'Modification', 'Ballad Of The Sacred Cows', ill.
'Facing Failure' a 'Presents Of Mind'-ról; 'Patterns' és 'Another's Hand' a
'97-es 'Fence The Clear'-ről; s végül a 'Token Pledge' a '94-es bemutatkozó
korongról, a 'Tiles'-ról.
Összességében igen jó benyomást gyakorolt rám is a banda, bár őszintén
szólva Paul Rarick hangjától nem kaptam mattot, és igazából a záró 'Spindrift'
egyes részeit leszámítva túlságosan érzelemmentesnek, hidegnek, merevnek is hat
az előadásmódja. Ha mindenhol azt hozná, amit a 'Spindrift'-ben megmutat
magából, nagyot dobna az amúgy is jó együttesen.
--kristóf--
|
| www |
| www.tiles-music.com |
|
| Diszkográfia |
|
1994 Tiles
1997 Fence The Clear
1999 Presents Of Mind
2004 Window Dressing
|
|
| Szereposztás |
|
Jeff Whittle - basszusgitár
Paul Rarick - ének
Chris Herin - gitár, mandolin, bendzsó, billentyűs hangszerek
Pat DeLeon - dob, ütőhangszerek
|
|
| Érdekességképpen
|
|
A zenekar 1993 februárjában alakult.
|
|