1. |
Analysis Paralysis |
|
2. |
Token Pledge |
|
3. |
Retrospect |
|
4. |
Trading Places |
|
5. |
Bridges Of Grace |
|
6. |
Dancing Dogs |
|
7. |
Scattergram |
|
8. |
Dress Rehearsal |
|
9. |
Supply And Demand |
|
|
TILES
Tiles
1994 Standing Pavement Recordings / 2004 InsideOutMusic
Detroit az autógyártás mellett a zenéjével is nevet vívott ki magának a XX.
században, gondoljunk az MC5-ra vagy Alice Cooperre két önkényesen kiragadott
példaként. A Tiles névre hallgató prog rock formáció valószínűleg nem azzal
indult neki karrierjének, hogy elhomályosítsa a város zenei égboltjának
legfényesebb csillagait, de nyilván igazuk volt, amikor úgy vélték, nekik is
jut egy még kis hely azon az égbolton.
Az indulás nem is volt olyan egyszerű, hiszen a Chris Herin gitáros és Mark
Evans dobos alkotta mag nem egykönnyen találta meg társait. Így aztán már
elkezdték megcsinálni első lemezüket, amikor bevették az énekest, egy Paul
Rarick nevű fickót, aki aztán a mai napig a banda tagja maradt.
Basszusgitárosuk viszont csak még később lett, így aztán Jeff Whittle csak a
zenekari fotóra került fel, a neve meg a köszönetnyilvánítások közé, játékát
csak a következő albumtól hallhatta a nagyérdemű, no meg a koncerteken. Kicsit
tartottam is ennek a korongnak a megismerésétől, épp az imént leírt körülmények
miatt.
Az aggodalom feleslegesnek bizonyult; ugyan a debütalbumot továbbra sem a
Tiles legjobb lemezének tartom, probléma sincs vele. A hangzása is rendben van,
a szereplők nagy része ugyanaz, mint később, az anyagot feljátszó átmeneti,
tiszteletbeli basszusgitárosuknak meg csak kezet csókolhattak, hiszen nem más
volt ő, mint a szakma egyik legjobbja, Kevin Chown (Artension, Magnitude 9,
stb.). Kevin Chown egyébként mint producer is segítette a csapatot első lemeze
elkészítésénél. A dalok némelyike viszont bizonyos értelemben különösnek
mondható, mivel valamivel fogósabb, talán mondhatjuk, kommerszebb a Tiles
esetében megszokottnál. Ez nem negatívum, nem is feltétlenül pozitívum,
egyszerűen szokatlan a számomra, amúgy meg ízlés kérdése. A legtöbb szerzemény
ezzel együtt olyan, mint amilyeneket megszokhattunk az együttestől: progresszív
hard rock a Rush érezhető hatásával. Ami még feltűnt, hogy mintha a reggae is
kidugná a fejét itt-ott a lemezen elszórva - nem arcbamászóan, épp csak kicsit
érezhetően a hatások között; ez talán olyan színfolt, ami a Tiles más lemezein
nem ütötte meg a fülemet, pedig feldobja a zenét. A jazz hatását viszont
kevésbé vélem érezni, mint a három évvel későbbi 'Fence The Clear'-en. Az
akusztikus gitáron előadott szösszenetben, a 'Retrospect'-ben mindenesetre
ugyanúgy kijön a klasszikus zene, mint Chris Herin más hasonló szerzeményeiben.
Az InsideOut ennek a lemeznek a 2004-es újrakiadására három bónusz nótát
pakolt fel, ezek közül az első, a 'Calling Out' akkora sláger, a refrénje
annyira kommersz és fülbemászó, hogy azon igencsak meghökkentem, de egyáltalán
nem bánom a dolgot, sőt. A másik kettő közül az első, a 'World Sunset' jobban
illik az addigi, progresszívebb hangzásvilágba, de a 'Forging A Newer Trend' is
egész kommersz, mondhatni popos hangvételű. Mellesleg mindegyik régi nóta,
aminek egy része a kilencvenes évek elejéről származó felvétel, az ének- és a
basszussáv viszont már a 'Window Dressing' felvételének idején került
rögzítésre.
A 'Tiles' összességében nem egy világmegváltó lemez, de nincs is gond vele,
böcsületes bemutatkozó anyag, rajongóknak meg mindenképpen ajánlott.
--kristóf--
|
| www |
| www.tiles-music.com |
|
| Diszkográfia |
|
1994 Tiles
1997 Fence The Clear
1999 Presents Of Mind
2004 Window Dressing
|
|
| Szereposztás |
|
Mark Evans - dob, ütőhangszerek
Chris Herin - gitár, billentyűs hangszerek
Paul Rarick - ének
Jeff Whittle - basszusgitár
|
|
| Érdekességképpen
|
|
Jeff Whittle, aki aztán a Tiles basszusgitárosa lett, Kevin Chown tanítványa
volt.
|
|