1. |
Besprinkled In Scarlet Horror Lo-Fi Hi-Fi |
|
2. |
Drinking From The Poisoned Well |
|
3. |
Microscopic View Of A Telescopic Realm Lo-Fi Hi-Fi |
|
4. |
The Tomb Of Gilgamesh Lo-Fi Hi-Fi |
|
5. |
Servant Of The Bones |
|
6. |
Erratic Palpitations Of The Human Spirit |
|
7. |
Martyr's Pose |
|
8. |
Immunity Vector Lo-Fi Hi-Fi |
|
9. |
Indulgence By Proxy |
|
10. |
Caixa De Raiva |
|
11. |
The Skeezix Dilemma Part II (The Improbable Testimony Of The Pipsisewah) |
|
|
TOURNIQUET
Microscopic View Of A Telescopic Realm
2000 Metal Blade Records
A technikás keresztény metal ásza, a Tourniquet 1992-es nagylemeze,
a 'Pathogenic Ocular Dissonance' óta nem igazán elégítette ki azon
rajongói igényét, akik a második-harmadik albumon hallható technikás,
komplex, thrash-es metal-ra áhítoztak töretlenül, megannyi csalódás
után is. A 'Live' EP ugyan még a régi, szigorú dalokat tartalmazta, ám
nem nyújtott újat, ráadásul mégiscsak egy EP volt. A 'Vanishing Lessons'
jóval kommerszebb muzsikával hozakodott elő, a 'Carry The Wounded' egy
rövid zenei kaland volt csupán. Aztán a 'Collected Works' című 'best of'
korongon hallható két új dal megcsillantotta a reményt a dicsőséges, régi
szép időket felelevenítő stílusával - annál fájdalmasabb pofon volt
utánuk a 'Crawl To China', elvégre még csak nem is metalt talált rajta a
- mint kiderült, túlzottan - optimista rajongó. Az 'Acoustic Archives'
nevéből kikövetkeztethetően egy unplugged átdolgozás-lemez volt, de
szintén rákerült egy szigorú, technikás szerzemény. A banda ígérte is,
hogy a rákövetkező CD ebbe az irányba halad majd, de ekkor már erős
kétségekkel fogadták a frusztrált ősrajongók a bejelentést. Utólag
megállapítható: semmi okuk nem volt az aggodalomra. A 'Microscopic View'
tényleg visszatért a gyökerekhez, a Tourniquet pedig ismét betört a világi
piacra régi-új kiadója, a Metal Blade révén.
A 'Microscopic' nem csak felidézi a dicsőséges 'Pathogenic' napokat,
de azt kell mondjam, túl is szárnyalja őket. A technika, a komplex
dalszerkezetek, az érdekes megoldások nem csak hogy maradtak, de egyenesen
megszaporodtak, mondhatni elburjánzottak, a dalok mégsem töredeznek úgy
szét. Talán köszönhető ez annak, is hogy ezúttal Ted egyedül felel az
anyag nagy részéért, mint dalszerző. Több a fogós riff is, meg egyáltalán:
több a riff, de ezúttal nincs olyan érzése a hallgatónak, hogy csupán
azért bonyolították agyon a dalokat, hogy megmutassák, mire képesek.
Gördülékenyebb váltások jellemzik az anyagot, még az olyan extrém
hangulat- és tempóváltások is jól sülnek el, amilyenekkel például rögtön a
nyitó opusban találkozhatunk. Jellemző az albumra, hogy hosszúsága
(majdnem 70 perc!!!) ellenére is végig leköti a figyelmet, mégsem fárasztó.
Ja igen: az előbb nem véletlenül beszéltem 'dalokról'; a lemezen valóban
DALOKAT hallunk. NEM riffek kavalkádját, NEM egymás után szórt témákat,
ötleteket; az ötletek és témák igazi DALOKKÁ állnak össze, még ha elsőre
nem is mindig könnyen átlátható a szerkezetük.
Nehéz dolga lenne annak, aki valamilyen kategóriába akarná sorolni a
'Microscopic View'-t a metalon belül. A CD-n ugyanis egymásnak adják a
kilincset a thrash, neoklasszikus, dallamos, szimfonikus, progresszív, és
modern groove-os metal részek, illetve kombinációik. A címadó darab
egyenesen egy 'extolos' riffel nyit, a skandináv extrém metalt idézve. (A
nótában vendégszerepet kapott egyébként néhány szó erejéig a
Mortification énekese, Steve Rowe is.) A már említett nyitó 'Besprinkled
In Scarlet Horror' ezzel szemben templomi orgonával indít, de csak azért,
hogy aztán átvegye a vezető szerepet a thrash-zenekar. Aztán a közepén
ismét felbukkan az orgona, amint versenyre kel egy progresszív résszel,
amely a dobos kvalitásainak is nagy teret enged. De ez mind semmi ahhoz
képest, ami a dal vége felé forrázza le a hallgatót: egy húzós
speed-metal betét egyik pillanatról a másikra belerohan egy lírai
akusztikus szegmensbe, amelyben egy akusztikus gitár és egy fuvola kettőse
dominál. A 'Drinking From The Poisoned Well' egy meglehetősen szigorú
monster riffel nyit, a refrénje viszont annál fogósabb. A 'Tomb Of
Gilgamesh' egyik érdekessége egy mintegy százhúsz(!!!!!!!!!) hangból álló
riff, amelyet egy metal-gitár és egy cselló vezet be. A többi csak ráadás,
bár persze szintén nem akármilyen. A 'Servant Of The Bones' egy modernebb
darab, az 'Erratic Palpitations Of The Human Spirit' (jók ezek a címek,
mi?) elején pedig az a hangszer jut nagyobb szerephez a dob mellett,
amelyről eddig nemigen esett szó: a basszusgitár. Akár Ted játszotta fel,
akár Aaron, jó munkát végzett. Az 'Immunity Vector' az egyetlen
instrumentális track a korongon, és amellett, hogy lehetőséget nyújt
Tednek a tündöklésre, igen jó a vezér-riff is benne, meg újra előkerül a
fuvola. A zárónóta egyértelmű visszautalás a 'Pathogenic'-re, hiszen annak
végén volt hallható a 'Skeezix Dilemma', amelynek a folytatásához van most
szerencsénk. Ezt a második részt vonósok vezetik be, majd a végén az
albumot nyitó orgona zárja le. Közben viszont jóval pörgősebb, mint az
eredeti volt annak idején.
Nem hétköznapi lemez a 'Microscopic View'. Aki szereti a metal
különféle válfajait, de nincs kedve/ideje sok CD-t végighallgatni, hogy
minden műfajból kapjon valamit, itt egy helyen megtalál szinte mindent,
ráadásul magas színvonalon.
--kristóf--
|
| www |
| www.tourniquet.net |
|
| Diszkográfia |
|
1990 Stop The Bleeding
1991 Psycho Surgery
1992 Pathogenic Ocular Dissonance
1993 Intense Live Series Vol.2
1994 Vanishing Lessons
1995 Carry The Wounded
1996 The Collected Works Of Tourniquet
1997 Crawl To China
1998 Acoustic Archives
2000 Microscopic View Of A Telescopic Realm
2003 Where Moth And Rust Destroy
|
|
| Szereposztás |
|
Ted Kirkpatrick - dob
Luke Easter - ének
Aaron Guerra - gitár, vokál
|
|
| Érdekességképpen
|
|
Aaron édesapjától tanult meg gitározni, sőt, zenekart is alapítottak Final
Notice néven.
|
|