borító

1.

Besprinkled In Scarlet Horror
Lo-Fi    Hi-Fi

2.

Drinking From The Poisoned Well

3.

Microscopic View Of A Telescopic Realm
Lo-Fi    Hi-Fi

4.

The Tomb Of Gilgamesh
Lo-Fi    Hi-Fi

5.

Servant Of The Bones

6.

Erratic Palpitations Of The Human Spirit

7.

Martyr's Pose

8.

Immunity Vector
Lo-Fi    Hi-Fi

9.

Indulgence By Proxy

10.

Caixa De Raiva

11.

The Skeezix Dilemma Part II (The Improbable Testimony Of The Pipsisewah)

Vissza a lemezajánlókhoz

TOURNIQUET
Microscopic View Of A Telescopic Realm
2000 Metal Blade Records

A technikás keresztény metal ásza, a Tourniquet 1992-es nagylemeze, a 'Pathogenic Ocular Dissonance' óta nem igazán elégítette ki azon rajongói igényét, akik a második-harmadik albumon hallható technikás, komplex, thrash-es metal-ra áhítoztak töretlenül, megannyi csalódás után is. A 'Live' EP ugyan még a régi, szigorú dalokat tartalmazta, ám nem nyújtott újat, ráadásul mégiscsak egy EP volt. A 'Vanishing Lessons' jóval kommerszebb muzsikával hozakodott elő, a 'Carry The Wounded' egy rövid zenei kaland volt csupán. Aztán a 'Collected Works' című 'best of' korongon hallható két új dal megcsillantotta a reményt a dicsőséges, régi szép időket felelevenítő stílusával - annál fájdalmasabb pofon volt utánuk a 'Crawl To China', elvégre még csak nem is metalt talált rajta a - mint kiderült, túlzottan - optimista rajongó. Az 'Acoustic Archives' nevéből kikövetkeztethetően egy unplugged átdolgozás-lemez volt, de szintén rákerült egy szigorú, technikás szerzemény. A banda ígérte is, hogy a rákövetkező CD ebbe az irányba halad majd, de ekkor már erős kétségekkel fogadták a frusztrált ősrajongók a bejelentést. Utólag megállapítható: semmi okuk nem volt az aggodalomra. A 'Microscopic View' tényleg visszatért a gyökerekhez, a Tourniquet pedig ismét betört a világi piacra régi-új kiadója, a Metal Blade révén.
A 'Microscopic' nem csak felidézi a dicsőséges 'Pathogenic' napokat, de azt kell mondjam, túl is szárnyalja őket. A technika, a komplex dalszerkezetek, az érdekes megoldások nem csak hogy maradtak, de egyenesen megszaporodtak, mondhatni elburjánzottak, a dalok mégsem töredeznek úgy szét. Talán köszönhető ez annak, is hogy ezúttal Ted egyedül felel az anyag nagy részéért, mint dalszerző. Több a fogós riff is, meg egyáltalán: több a riff, de ezúttal nincs olyan érzése a hallgatónak, hogy csupán azért bonyolították agyon a dalokat, hogy megmutassák, mire képesek. Gördülékenyebb váltások jellemzik az anyagot, még az olyan extrém hangulat- és tempóváltások is jól sülnek el, amilyenekkel például rögtön a nyitó opusban találkozhatunk. Jellemző az albumra, hogy hosszúsága (majdnem 70 perc!!!) ellenére is végig leköti a figyelmet, mégsem fárasztó. Ja igen: az előbb nem véletlenül beszéltem 'dalokról'; a lemezen valóban DALOKAT hallunk. NEM riffek kavalkádját, NEM egymás után szórt témákat, ötleteket; az ötletek és témák igazi DALOKKÁ állnak össze, még ha elsőre nem is mindig könnyen átlátható a szerkezetük.
Nehéz dolga lenne annak, aki valamilyen kategóriába akarná sorolni a 'Microscopic View'-t a metalon belül. A CD-n ugyanis egymásnak adják a kilincset a thrash, neoklasszikus, dallamos, szimfonikus, progresszív, és modern groove-os metal részek, illetve kombinációik. A címadó darab egyenesen egy 'extolos' riffel nyit, a skandináv extrém metalt idézve. (A nótában vendégszerepet kapott egyébként néhány szó erejéig a Mortification énekese, Steve Rowe is.) A már említett nyitó 'Besprinkled In Scarlet Horror' ezzel szemben templomi orgonával indít, de csak azért, hogy aztán átvegye a vezető szerepet a thrash-zenekar. Aztán a közepén ismét felbukkan az orgona, amint versenyre kel egy progresszív résszel, amely a dobos kvalitásainak is nagy teret enged. De ez mind semmi ahhoz képest, ami a dal vége felé forrázza le a hallgatót: egy húzós speed-metal betét egyik pillanatról a másikra belerohan egy lírai akusztikus szegmensbe, amelyben egy akusztikus gitár és egy fuvola kettőse dominál. A 'Drinking From The Poisoned Well' egy meglehetősen szigorú monster riffel nyit, a refrénje viszont annál fogósabb. A 'Tomb Of Gilgamesh' egyik érdekessége egy mintegy százhúsz(!!!!!!!!!) hangból álló riff, amelyet egy metal-gitár és egy cselló vezet be. A többi csak ráadás, bár persze szintén nem akármilyen. A 'Servant Of The Bones' egy modernebb darab, az 'Erratic Palpitations Of The Human Spirit' (jók ezek a címek, mi?) elején pedig az a hangszer jut nagyobb szerephez a dob mellett, amelyről eddig nemigen esett szó: a basszusgitár. Akár Ted játszotta fel, akár Aaron, jó munkát végzett. Az 'Immunity Vector' az egyetlen instrumentális track a korongon, és amellett, hogy lehetőséget nyújt Tednek a tündöklésre, igen jó a vezér-riff is benne, meg újra előkerül a fuvola. A zárónóta egyértelmű visszautalás a 'Pathogenic'-re, hiszen annak végén volt hallható a 'Skeezix Dilemma', amelynek a folytatásához van most szerencsénk. Ezt a második részt vonósok vezetik be, majd a végén az albumot nyitó orgona zárja le. Közben viszont jóval pörgősebb, mint az eredeti volt annak idején.
Nem hétköznapi lemez a 'Microscopic View'. Aki szereti a metal különféle válfajait, de nincs kedve/ideje sok CD-t végighallgatni, hogy minden műfajból kapjon valamit, itt egy helyen megtalál szinte mindent, ráadásul magas színvonalon.


--kristóf--

www
www.tourniquet.net

Diszkográfia

1990 Stop The Bleeding

1991 Psycho Surgery

1992 Pathogenic Ocular Dissonance

1993 Intense Live Series Vol.2

1994 Vanishing Lessons

1995 Carry The Wounded

1996 The Collected Works Of Tourniquet

1997 Crawl To China

1998 Acoustic Archives

2000 Microscopic View Of A Telescopic Realm

2003 Where Moth And Rust Destroy


Szereposztás

Ted Kirkpatrick - dob

Luke Easter - ének

Aaron Guerra - gitár, vokál


Érdekességképpen
Aaron édesapjától tanult meg gitározni, sőt, zenekart is alapítottak Final Notice néven.