1. |
All Of The Above |
|
2. |
We All Need Some Light |
|
3. |
Mystery Train |
|
4. |
My New World |
|
5. |
In Held (Twas) In I |
|
|
TRANSATLANTIC
SMPT:e
2000 InsideOutMusic
A progresszív szupergrupp - ami olyan zenekarok tagjaiból verbuválódott, mint a
Dream Theater, a Marillion, a Spock's Beard, és a Flower Kings - bemutatkozó
lemeze 2000-ben jelent meg. Az imént felsorolt zenekarok kedvelőit nyilván nem
kellett sokat győzködni, hogy némi figyelmet szenteljenek az anyagnak, de azt
hiszem, az 'SMPT:e' arra is jó lehet, hogy a fenti négy zenekart, vagy a négy
közül valamelyiket nem ismerő zenehallgatók érdeklődését az együttesekre
irányítsa.
Az ilyen 'szuperprodukciók' kétféleképpen tudnak elsülni: vagy a nagy
zenészek tehetsége és tudása összeadódik, és az eltérő karakterek ötvöződéséből
valami nagyszerű születik, vagy az egyéniségek kioltják egymást, és lapos,
izzadtságszagú végeredményt kapunk. Szerencsére ez utóbbi jóval ritkább a jelek
szerint, a Transatlantic esetében pedig végképp nem lehet szó ilyesmiről, hiszen
a tagok nem az egójukról híresek, annál inkább tehetségükről és tudásukról.
Az első dal, az 'All Of The Above' nagyjából képet is ad a társaság
kvalitásairól, amire mondjuk van is idő, hiszen több mint félóra hosszú a
track. Mégis, szinte elrepül az idő, pedig változatos a nóta, sokféle téma van
benne, de valahogy olyan játékos az egész, hogy az embernek fel sem tűnik, hogy
már több mint húsz perce ugyanazt a dalt hallgatja. A játékosság amúgy is az
egyik kulcs a Transatlantic zenéjében, ami talán a Spock's Beard-ből érkezett,
itt is fő dalszerző Neal Morse hatása - mondanám, ha nem ismernénk a híres
mókamester Mike Portnoy és Pete Trewavas színes játékstílusát is. Roine Stolt
némileg más karakter, valamivel komolyabb; természetesen ő sem megy a
szomszédba zenei ötletekért, csak valahogy más a felfogása, ő talán a komolyabb
oldalért felel a bandában. Legalábbis ez a benyomásom a muzsikusokkal
kapcsolatban.
A 'We All Need Some Light' a legrövidebb track a CD-n, ám az értéke nincs
arányban a hosszával, hiszen gyönyörű akusztikus alapú ballada, aminél jobb
csak az, amikor élőben adja elő a csapat. A 'Mystery Train' Mike Portnoy
groove-jára épülő bolondosabb nóta, jól oldja fel a megindító ballada után a
hangulatot. A 'My New World' Roine Stolt szerzeménye, amit direkt a
Transatlantic számára írt, szintén nem rövid, a hossza negyedóra felett van.
Utálom a musicaleket, de ahogy a hatásukat a svéd mester beleépítette a zenébe,
az nagyon jó! A lemezt záró 'In Held (Twas) In I' egy Procol Harum feldolgozás,
nekem nagyon nem tetszik, általában meg se bírom hallgatni. Mint megtudtam, a
dalt Mike Portnoy és Roine Stolt akarta szerepeltetni, Pete Trewavas-nak
mindegy volt, Neal Morse ellene szavazott, de ő alulmaradt, a dal meg így
fönnmaradt a listán, és most rajta van a CD-n. A záró track nélkül is egyórányi
muzsika áll a rendelkezésemre az albumon, úgyhogy különösebben nem zavar a
dolog.
A Transatlantic sajnos Neal Morse kilépése miatt feloszlott, így több lemez
már valószínűleg nem lesz. Kár. Bár ha úgy vesszük, még jó, hogy legalább
megérték a folytatást, hiszen az 'SMPT:e' után még ott van a 'Bridge Across
Forever', plusz a koncertkiadványok is. Hát igen, 'always look on the bright
side of life', hogy egy klasszikust idézzek.
--kristóf--
|
| www |
| www.transatlanticweb.com |
|
| Diszkográfia |
|
2000 SMPT:e
2001 Live In America
2001 Bridge Across Forever
2003 Live In Europe
|
|
| Szereposztás |
|
Neal Morse - ének, billentyűs hangszerek, gitár
Mike Portnoy - dob, vokál
Roine Stolt - gitár, Mellotron, ütőhangszerek, ének
Pete Trewavas - basszusgitár, vokál
|
|
| Érdekességképpen
|
|
A lemez címe egy szakkifejezés, amit a stúdiótechnikában szoktak alkalmazni.
|
|