1. |
When The Sun Sleeps Lo-Fi Hi-Fi |
|
2. |
Letting Go Of Tonight |
|
3. |
A Message For Adrienne |
|
4. |
Never Meant To Break Your Heart |
|
5. |
The Changing Of Times Lo-Fi Hi-Fi |
|
6. |
Angel Below |
|
7. |
The Best Of Me |
|
8. |
Short Of Daybreak Lo-Fi Hi-Fi |
|
9. |
Alone In December Lo-Fi Hi-Fi |
|
10. |
814 Stops Today |
|
|
UNDEROATH
The Changing Of Times
2002 Solid State Records
Jóllehet edzett zenehallgatónak tartom magam, és ahogy mondani szokás, már
viszonylag régi motoros vagyok a szakmában, mégis, amikor először hallottam a
floridai Underoath zenéjét, az már nekem is soknak tűnt. Nem is a zene maga,
sokkal inkább Dallas testvér enyhén pszichotikusnak tetsző rikoltozása volt az,
ami kezdetben visszatartott a zenekar rendszeres hallgatásától. De mivel a
második próbálkozás során érdekes gitártémákat sikerült fölfedeznem, újra és
újra vettem a bátorságot, hogy folytassam az ismerkedést a csapattal. Aztán
ahogy telt-múlt az idő, azon vettem észre magam, hogy a furcsa érzés, amellyel
eleinte viseltettem az énekes iránt, immár a múlté. A második album
megjelenésével pedig végleg megváltozott a véleményem: kimondottan megszerettem
Dallas stílusát. Igaz, a 'Cries'-on már valamivel összeszedettebbnek,
kontrolláltabbnak tűnik a hangja. A zene is sokat fejlődött; a második korong
jóval kifinomultabb, strukturáltabb muzsikát tartalmaz, megőrizve az együttes
védjegyeit: a hosszú dalokat és a változatosságot. Ezzel együtt nagy lépést
tettek előre a folyamatosság terén: a váltások sokkal gördülékenyebben mennek
végbe, nem töredezik úgy szét a zene, mint a bemutatkozó korongon. Az új
hangszer, a szintetizátor is megtalálta a helyét, remekül illeszkedik a
gépezetbe. Minden adott volt tehát a jó folytatáshoz. Ekkor érkezett a lesújtó
hír: a gitáros Corey többé nem tagja az Underoath-nak. Puff. Most mi lesz? Ő
volt az együttes motorja, nélküle a banda soha nem lesz ugyanaz.
Hát nem is lett. Mikor megjelent, egyáltalán nem is akartam
megvenni a harmadik lemezt, a 'The Changing Of Times'-t. Már nem is emlékszem,
hogyan történt, hogy végül mégis megvásároltam. Arra viszont igen, hogy mikor
késő este hazaértem, lefekvés előtt még mindenképpen bele akartam hallgatni. És
mikor meghallottam az első dalt, alig hittem a fülemnek. Egy igazi slágert
hallottam (leszámítva persze Dallas-t), egyszerű, fogós dallammal, Dallas
mellett egy 'valódi' énekessel, és az immár elmaradhatatlan szintetizátorral.
Ráadásul a hossza mindössze öt és fél perc volt. (Kevesebb, mint hat perc! És
ez a leghosszabb nóta!!!) Nem nagyon merültem el a hallgatásában, nagyon álmos
voltam, és ennyi meglepetés elég volt aznapra. Végül a hétvégére halasztottam a
tüzetesebb átvizsgálást. És akkor olyasmi következett, ami példátlan az
emberiség történelmében: szombaton egymás után tízszer(!!!) hallgattam végig az
albumot. És egyáltalán nem fáradtam bele!
Jó az új gitáros! És az új stílus is. Igaz, hogy a számok
rövidebbek, de a változatosság maradt. A váltások pedig végre olyanok,
amilyeneknek lenniük kell: a felületes hallgatónak fel sem tűnik, hogy történt
valami, csak az, hogy még mindig nem unja, amit hall. A különálló részek lágyan
folynak át egymásba; sikerült kiküszöbölni az olyan durva éleket, amelyek
sértenék az érzékenyebb füleket. A zene metálos éle is oda, sokkal inkább a mai
hardcore, emo, indie rock ötvöződik a CD-n. Ez az első Underoath-lemez, amelyen
fölfedezni vélem helyenként az ún. 'Florida-soundot' is. (Ez mindenképpen
örvendetes hír, hiszen olyan neveket juttat eszembe a kifejezés - többek
között -, mint a Poison The Well vagy a Saved By Grace.) A szintetizátor, amely
annak idején a 'Cries' sajátos atmoszférájának megteremtésében segített sokat,
ezúttal kissé más szerepet tölt be. Most mintha jobban előtérben lenne a
legtöbb dalban, de azért soha nem túl hivalkodóan. A ritmusszekcióról: a
basszusgitár annyira nem nyűgözött le, amivel nem azt akarom mondani, hogy nem
jó, hanem mindössze azt, hogy nem tesz hozzá annyit a zenéhez a játékával, hogy
külön meg kéne emlékezni róla. A fiatal doboson, Aaronon viszont a kezdetektől
rajta tartom a szemem. Nagy tehetség, és úgy tűnik, lassan be is érik, ahogy
eléri a felnőttkort. Ötletesebb lett a játéka - na nem mintha eddig halálra
untam volna magam rajta (mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy még élek) -,
de ami fontos: precízebb is. És ezen a ponton kanyarodnék vissza Dallas-hoz:
most már egyenesen hiányozna, ha nem hallhatnám a hangját. Mint mikor valaki,
aki először nem szimpatikus az embernek, később az egyik legjobb barátjává
válik.
Még két dalról tennék külön említést. Az első az 'Angel
Below', amelyet a szövege miatt emelnék ki: a mindannyiunk által jól ismert
bukott angyalhoz szól, számára a legkevésbé sem szívet melengető módon. A másik
a kilences sorszámú 'Alone In December'. A második leghosszabb szám az albumon,
de hosszúságán kívül szinte semmiben sem emlékeztet a korai Underoath-ra:
kimondottan lassú, lírai dalnak tekinthető. Igazi 'lemez végére való' nóta,
amely után az embernek kedve támad újra elindítani a CD-t. Az utána következő
rövid instrumentális track már nem oszt, nem szoroz.
Valóban csalódást okozott hát az új Underoath. Igaz, kellemeset. És ez
azért, valljuk be, nem mindegy.
--kristóf--
|
| www |
| www.underoath777.com |
|
| Diszkográfia |
|
1999 Act Of Depression
2000 Cries Of The Past
2002 The Changing Of Times
2004 They're Only Chasing Safety
2006 Define The Great Line
|
|
| Szereposztás |
|
Dallas Taliaferro Taylor - ének
Octavio Lafayette Fernandez - gitár
Timothy Francis McTague - gitár
Christopher Allen Dudley - billentyűs hangszerek
William Edwin Nottke - basszusgitár
Aaron Roderick Gillespie - dob
|
|
| Érdekességképpen
|
|
Az Underoath tagjai a zenélést, a turnézást teljes idejű szolgálatként végzik,
hogy eljuttassák az Örömhírt a fiatalokhoz, illetve buzdítsák, bátorítsák a
keresztény ifjakat.
|
|