|
UNDEROATH
Cries Of The Past
2000 Takehold Records
Az Underoath bemutatkozó korongja, az 'Act Of Depression' nem egykönnyen
győzött meg, mégpedig elsősorban az énekes Dallas Taylor stílusa miatt, ami
jócskán túlmutatni látszott az épelméjűség határain, illetve a zene kaotikus,
csapongó volta miatt. Hosszú távon azonban épp ezek az együtthatók tették
lehetővé, hogy az Underoath elkerülje a középszerű bandák rémét, az unalomba
fulladást.
A 'Cries Of The Past' valamivel összeszedettebb, ám semmivel sem unalmasabb
anyagot tartalmaz. A hosszú dalok (a legrövidebb is hét és fél perc fölött
van), a gyakori és merész ritmus- és témaváltások megmaradtak, ám utóbbiak
jóval csiszoltabbak és okosabbak lettek. Dallas hangja is talán hajszálnyit
könnyebben emészthető, a gitártémák pedig jóval dallamosabbak és fogósabbak
ezúttal, jóllehet fikarcnyit sem veszítettek sebességükből és
agresszivitásukból. Új elemként itt van továbbá a szintetizátor, ami nem
tolakszik ugyan az előtérbe, viszont sokat ad a zene atmoszférájához.
Összességében a 'Cries Of The Past' jócskán eltolódott az 'Act Of Depression'
hardcore-osabb vonalától a metal irányába, azon belül is a black metal felé.
Mindezzel rögtön a nyitó 'The Last' bevezetőjében szembesülhetünk: az
elektronikus, szférikus zajok után dallamos gitártéma és atmoszférikus szinti
nyit utat Dallas sikoltozásának, majd bejön a többi hangszer, és kezdetét veszi
az őrült zenei hajsza, amelynek győztese alighanem a gitáros Corey, bár a
többiek is épphogy csak orrhosszal maradnak le tőle. A nóta közepe felé akad
azonban egy lassabb betét is gyönyörű gitárszólóval, a végéhez közeledve pedig
még egyszer lelassul a tempó, ám a zene így sem sokat veszít intenzitásából. A
második dal a borítón közöltekkel ellentétben nem a 'Walk Away', hanem a
'Giving Up Hurts The Most'. Fékevesztett rohanás egész a végéig, ahol
akusztikus gitár és néhány csendes szó zárja az ámokfutást. Harmadiknak végül
csak befut a második helyre várt 'Walking Away', és nagyjából az eddigiek
szellemében folytatja az albumot. Nagyon ötletes megoldás azonban a közepe
körül, amikor a villanygitár reszelését akusztikus gitáron adják elő, a dob is
visszafogja magát, Dallas viszont cseppet sem, ami némi kontrasztot és színt
visz a zenébe, ami egy ilyen hosszú dal esetén különösen kívánatos, ha valaki
azt szeretné, hogy végig is hallgassák. Az 'And I Dreamt Of You' elején
hallható rövid kaotikus csapkodással a leghosszabb dal veszi kezdetét, a végén
ugyanis több mint tizenegy percet mutat majd a számláló. A nóta hosszának
megfelelően bővelkedik tempó- és intenzitásváltozásban, és azt is elmondhatjuk
róla, hogy a korong legslágerosabb témáit is ez a darab vonultatja fel; sőt,
némi dallamos ének is felbukkan benne Corey jóvoltából. A záró és címadó 'Cries
Of The Past' egy autóbaleset hangjaival indul, és a dal témáját is ez adja. A
balesetben elhunyt szeretett áldozat elvesztése miatt érzett szomorúságból és
fájdalomból való helyreállást, a vigasztalást keresi a főszereplő Istennél, az
ilyesmi egyetlen lehetséges forrásánál. A szöveggel összhangban a nóta tele van
érzelmekkel, s végül a zaklatott percek után szintivel és Dallasszal ér véget,
éreztetve, hogy a főhős még ugyan nem nyerte el a lelki megnyugvást és
békességet, de már legalább a reményt érzi ismét.
Ugyan az Underoath neve inkább a hardcore színtéren ismert, a 'Cries Of The
Past' igazi metal, és a szintetizátorok diszkrét jelenléte ellenére is
nélkülözi azt az elektronikus vibrálást, ami a 'The Changing Of Times'-ban már
olyannyira érezhetővé vált. Összetett, változatos, szigorú, intenzív muzsika az
extrém metal kedvelőinek.
--kristóf--
|
| www |
| www.underoath777.com |
|
| Diszkográfia |
|
1999 Act Of Depression
2000 Cries Of The Past
2002 The Changing Of Times
2004 They're Only Chasing Safety
2006 Define The Great Line
|
|
| Szereposztás |
|
Dallas Taliaferro Taylor - ének
Aaron Roderick Gillespie - dob
Octavio Lafayette Fernandez - gitár
Matthew Benjamin Clark - basszusgitár
Corey James Steger - gitár, vokál
Christopher Allen Dudley - billentyűs hangszerek
|
|
| Érdekességképpen
|
|
Corey a 'Cries Of The Past' megjelenését követően kiszállt az Uneroath-ból, és
a Royal Anguish nevű zenekarban folytatta pályafutását.
|
|