1. |
Dawn Of Time Lo-Fi Hi-Fi |
|
2. |
Last Letter From Earth Lo-Fi Hi-Fi |
|
3. |
If I Fall Asleep |
|
4. |
Hysterical History Lo-Fi Hi-Fi |
|
5. |
Riddle Of Eternity |
|
6. |
The Tempel |
|
7. |
Someone's Knocking |
|
8. |
Silent Lamb |
|
9. |
1:st Of Ten Lo-Fi Hi-Fi |
|
10. |
The Letter |
|
|
VENI DOMINE
Spiritual Wasteland
1998 Thunderload Records / 1998 Massacre Records
Az 1994-es 'Material Sanctuary'-t követően négy évet kellett várni a stockholmi
Veni Domine következő nagylemezére. Eközben a banda átment némi átalakuláson:
távozott a basszusgitáros Magnus Thorman, akit Gabriel Ingemarson váltott, és
érkezett egy állandó billentyűs Mattias Cederlund személyében. Utóbbi változás
erősen rá is nyomta bélyegét a hangzásra, hiszen a billentyűk kiléptek addigi
epizódszerepükből, és jóval nagyobb hangsúlyt kapnak, mint az első két
korongon. Nem mintha eddig nem képezték volna szerves részét a zenekar
hangzásvilágának, ám nagyrészt csupán az atmoszféra megalkotására korlátozódott
a szerepük.
Nem kell azonban félni, a gitárok továbbra is meghatározóak a Veni Domine
számára, a banda nem váltott műfajt, továbbra sem a szinti-pop kifejezés illik
a stílusára. A zenei irányzat maradt a progresszív, apokaliptikus, kissé
gótikus hangulatú doom metal. A szövegvilág is maradt hasonló, azaz a
végidőkkel, és az emberiség spirituális állapotával foglalkozik. Mégis, más ez
a Veni Domine; az évek nem szálltak el nyomtalanul a banda felett. Sietek
leszögezni, hogy ez a 'más' semmiképpen sem 'rosszabbat' jelent. Csak 'mást'.
Rögtön a borítón látszik, hogy az idő nem állt meg: már nem a kilencvenes évek
első felében járunk, amikor még a színpompás festmények uralták a piacot. Az
első két lemez borítóján megcsodált Rodney Matthews munkák helyett a 'Spiritual
Wasteland'-et nem kevésbé színpompás, ám modern, számítógéppel készített
alkotás díszíti. A lemez maga is nagyon igényesen megmunkált, távolról olyan
érzetet kelt, mintha dombornyomásos lenne. Remek.
Persze a borító, a lemez külseje, a jól megválasztott zenei stílus, a dicső
múlt mit sem ér, ha nincs olyan zene a lemezen, amely felnő a külalakhoz és a
múlthoz, sőt, akár túl is szárnyalja. Nos, azt nem mondanám, hogy az első két
lemezt túlszárnyalja, ám a nem is nagyon marad el mögöttük a 'Spiritual
Wasteland'. Talán nem hallgatom annyit, mint elődeit, ám ez inkább azért van,
mert kevesebb a fogós, könnyebben feldolgozható téma. Progresszívebbnek érzem a
zenét, több figyelmet, hallgatást igényel, mint a korábbi anyagok. Persze
vannak azonnal megragadó részei is, mint például a 'Dawn Of Time' sokkolóan jól
eltalált kezdete, a 'Last Letter From Earth' refrénje, már ha lehet egyáltalán
refrénről beszélni egy majd' kilenc perces darabnál. Említést érdemel az 'If I
Fall Asleep', egy szép ballada, illetve a záró 'The Letter', amely - minő
meglepetés - egy levél. Akárcsak Mikes Kelemenéi, ez is fiktív, ám szintén nem
alaptalan, hiszen a bibliai próféciák alapján festi le a még előttünk álló, ám
a levél olvasásakor már történelemnek számító jövőt, egy abban a korban élt
ember szavaival.
A korábban megismert zenészek hozzák már ismert formájukat: Tobbe kitűnően
kezeli a gitárját, Thomas súlyos, technikás dobolása a régi, és Fredrik Geoff
Tate-re (Queensryche) és Rey Parra-ra (Sacred Warrior) emlékeztető
érzelemgazdag tenorja is még mindig nagyon hatásos. Az újonnan érkezettek sem
vallanak szégyent, rajtuk kívül hallhatjuk még Kjell Bjurling csellistát és a
már megszokottnak tekinthető kórust, amely mindig jól passzol a drámai
hangulathoz.
A Veni Domine sikeresen vert hidat a gótikus, drámai bandák - amilyen pl. a
Saviour Machine, amelyben Thomas vendégszerepelt is -, és a metal oldal között.
Vitathatatlan, hogy a banda még mindig hamisítatlan progresszív metal, ám
sikerült elkerülnie azokat a kliséket, amelyek a progmetal csapatok
elszaporodásával egyre nehezebben kiiktathatóak. Ehelyett tovább járja saját
útját, még beljebb merészkedve az ismeretlenbe. Érdemes csatlakozni a bandához,
és együtt bebarangolni a 'Szellemi Ugart'.
--kristóf--
|
| www |
| www.venidomine.com |
|
| Diszkográfia |
|
1992 Fall Babylon Fall
1994 Material Sanctuary
1998 Spiritual Wasteland
2004 IIII - The Album Of Labour
2006 23:59
|
|
| Szereposztás |
|
Fredrik Ohlsson - ének, akusztikus gitár
Torbjörn Weinesjö - gitár, vokál
Thomas Weinesjö - dob, vokál
Gabriel Ingemarson - basszusgitár, vokál
Mattias Cederlund - billentyűs hangszerek, vokál
|
|
| Érdekességképpen
|
|
Mattias a Bishop Garden nevű svéd rock-zenekart erősítette korábban.
|
|