1. |
The Meeting |
|
2. |
Ecclesiastes |
|
3. |
Material Sanctuary Lo-Fi Hi-Fi |
|
4. |
Ritual Of The Sinner Lo-Fi Hi-Fi |
|
5. |
The Mass |
|
6. |
Behold The Signs |
|
7. |
Wrath Of The Lion Lo-Fi Hi-Fi |
|
8. |
Beyond The Doom Lo-Fi Hi-Fi |
|
9. |
Baroque Moderne |
|
|
VENI DOMINE
Material Sanctuary
1994 Thunderload Records
A Veni Domine '92-es bemutatkozó lemezétől, a 'Fall Babylon Fall'-tól rendesen
sokkot kaptam, amikor volt szerencsém hozzájutni. Mielőtt még teljesen magamhoz
tértem volna, elhatároztam, hogy mihamarabb igyekszem beszerezni a folytatást
is.
Sikerrel is jártam, és lelkesen vetettem bele magamat a 'Material
Sanctuary' rejtelmeibe. Merthogy ilyenek is voltak; nem éppen egyértelmű,
azonnal oldódó termékek szoktak kijönni a svéd progresszív doom metallerek
főhadiszállásáról. Viszont okosan adagolnak annyi fogós részt az egyes nótákba,
hogy azért az első hallgatásokban is legyen, ami örömöt okoz, és amire vissza
lehet emlékezni, ami alapján be lehet azonosítani a dalokat. Például a 'Ritual
Of The Sinner' szólórésze, vagy a 'Wrath Of The Lion' kezdete gyorsan
megfogott. Annál kevésbé a bibliai Prédikátor könyvén alapuló 'Ecclesiastes',
amivel jó darabig nem tudtam mit kezdeni. Igazi doom szerzemény, és annyira
lassú, hogy az elején kész kínszenvedést jelentett, mire a végére értünk. A
hossza sem éppen elenyésző: kereken kilenc és fél perc! Még így is csak második
leghosszabb a tízperces, epikus, kétfelvonásos 'Beyond The Doom mögött'. Ma már
természetesen élvezem az 'Ecclesiastes'-et is, de tény, hogy például a 'Beyond
The Doom'-ot jobban. Az a dráma, ami ebben a dalban felszínre tör, és a végén
teljességre jut, olyan valami, ami valahol a művészet lényegét ragadja meg;
túlmutat az egyszerű, felszínes szórakoztatáson, az emberi szív és lélek
mélyebb régióihoz szól. Mindez mondjuk amúgy is igaz a Veni Domine
munkásságára, de jó lemezhez illően a végére hagyják a katarzist. És hogy ne
érezzük magunkat vákuumban a záró hangok elhangzása után, betettek még az album
legvégére egy rövidebb instrumentális (akusztikus gitár + fuvola) szerzeményt
'Baroque Moderne' címmel. Így legalább van időnk visszanyerni nyugalmunkat a
dráma után. Természetesen a többi nóta se nélkülözi az értékeket, mindegyikről
megemlékezhetnék külön, de nem teszem. Egyrészt azt hiszem, akit az általam
eddig leírtak nem csigáznak fel, azt hiába győzködném, másrészt nem akarok
minden poént lelőni. Talán még annyit mégis megjegyeznék, hogy különösen
tetszik még, ahogy az énekkari témákat bedobják itt-ott.
A szövegek részben ezúttal is az apokalipszis körül forognak, de más témák
is előjönnek, úgymint a materializmus, szintúgy az üres vallásosság
hiábavalósága, illetve a megtérés és szellemi újjászületés.
A 'Fall Babylon Fall' után sokat vártam a Veni Dominétől, de nem kellett
csalódnom. Nemcsak a kompozíciók nagyon jók, de a hangszerelés is remek (lásd
kórus, fentebb), a Geoff Tate-re emlékeztető énekes, Fredrik Ohlsson még jobb
mint volt, a vendégbillentyűs Mats Lidbrandt is kitesz magáért, és amit eddig
nem említettem, pedig kellett volna: a hangzás jóval súlyosabb, erőteljesebb,
mint a bemutatkozó korongon; a borítót most is Rodney Matthews (Detritus,
Seventh Angel, Asia) rajzolta, ami azt hiszem, ugyancsak garancia a minőségre.
A Veni Domine tehát megint olyasmit hozott létre, ami összehasonlíthatatlanul
időtállóbb az anyagi értékeknél.
--kristóf--
|
| www |
| www.venidomine.com |
|
| Diszkográfia |
|
1992 Fall Babylon Fall
1994 Material Sanctuary
1998 Spiritual Wasteland
2004 IIII - The Album Of Labour
2006 23:59
|
|
| Szereposztás |
|
Fredrik Ohlsson - ének, akusztikus gitár, 11-húros altgitár
Torbjörn Weinesjö - gitár, vokál
Thomas Weinesjö - dob
Magnus Thorman - basszusgitár
|
|
| Érdekességképpen
|
|
A dobos Thomas a Saviour Machine-ben is játszott.
|
|