Kulifai Máté 2017. 11.02. (XXI/44)
Bár sokan csak
összeesküvés-elméletnek tartják, szakértők és politikusok sora véli úgy, hogy
létezik egy úgynevezett háttérhatalom, amely évtizedek óta meghatározza az
Egyesült Államok bel- és külpolitikáját.
A deep state (szó szerint: mélyállam) olyan
hálózatot jelöl, amelyben a kormány, a nemzetbiztonság, a bankrendszer és más
gazdasági vállalatok vezető szereplői a demokratikus folyamatoktól és a
népakarattól függetlenül ellenőrzik és befolyásolják a mindenkori kormányok
döntéshozatalát.
A deep state titkos információk kiszivárogtatásával igyekszik kordában tartani Trump elnököt.
Ha az ember megpróbál
utánajárni a különböző sajtóorgánumokban, hogy mi is az a deep state, akkor
zömében olyan cikkekbe ütközik, amelyek vagy tagadják, vagy elbagatellizálják
annak működését. A mainstream média nagy része szerint a háttérhatalom ideája
egy olyan összeesküvés-elmélet, amit Trump elnökjelöltségével és hatalomra
kerülésével a populistának mondott konzervatív oldal terjesztett el széles
körben. Több sajtóorgánum megnevezi Steve Bannont és a Breitbart News oldalát
is, ami kétségkívül már 2016 vége óta előszeretettel használja a kifejezést az
elnöki programmal szemben tevékenykedő vezető beosztású hivatalnokokra.
John F. Kennedy és Dwight D. Eisenhower találkozik Camp Davidben. Mindketten felszólaltak a Deep State-tel szemben.
A Foreign Policy egyik
újságírója egyenesen azzal gúnyolódott, hogy a valódi veszélyt nem is a
mélyállam, hanem a sekélyes állam jelenti, amit Donald Trump a
tapasztalatlanságával és a valós tények maximális figyelmen kívül hagyásával
testesít meg. Az amerikai társadalom viszont úgy tűnik, nagyon is hisz az
államon belüli állam létezésében. Az ABC News és a Washington Post közös
felmérése azt mutatta, hogy a válaszadók fele úgy véli, a „katonai, hírszerző
és kormányalkalmazottak titokban megpróbálják manipulálni a kormány
politikáját”. Hatból egy amerikai nem tudta a választ a kérdésre, 35 százalékuk
pedig összeesküvés-elméletnek tartja a feltételezést. Az áprilisi kutatás jól
jelezte, hogy nemcsak a republikánus, hanem a baloldali tábort is aggasztja ez
a jelenség.
Így a liberálisnak tartott sajtó a tagadás
helyett inkább karanténba zárja a témát azzal, hogy azt a Közel-Kelet, vagy
éppen a múlt specifikumának állítja be. A New York Times, a Politico és a
Business Insider is a ’90-es évek török folyamataira vezeti vissza a deep state
fogalmát.
A közzétett írásokban Egyiptom és Pakisztán is
felmerül, mint olyan országok, ahol az előző hatalom és más katonai vezetők
megpróbálták megdönteni a demokratikusan megválasztott kormány hatalmát. A
Foreign Affairs munkatársa szerint ez a jelenség rendkívül korlátozott az
Egyesült Államokban, míg a New York Timesnak nyilatkozó szakértő egyenesen azt
vizionálta, hogy erőszakos cselekmények sorozatát ösztönzik azok, akik a
mélyállam veszélyeit felnagyítják az országban.
Sokan hiszik, hogy Barack Obama azért maradt Washingtonban, hogy az árnyékkormányt működtesse.
Némiképp ironikus,
hogy a The Economist című (egy friss jelentés szerint a leghitelesebbnek
tartott) angol lap is beállt az általános narratívába, holott egyik első
szerkesztője, Walter Bagehot volt az egyik legfőbb úttörő a kettős kormányzás
elmélet kialakításában – a 19. században. A brit politikai újságíró a korabeli
angol vezetést vizsgálva jött rá arra, hogy két jól megkülönböztethető kormány
működik egymás mellett (vagy alatt): a „méltóságteljes” intézmények (Monarchia,
Felsőház) és a „hatékony” intézmények (Alsóház, Kabinet, miniszterelnök). A
brit monarchiában Bagehot már az 1860-as években felismerte, hogy létezik egy
látszatkormányzás, ami csak azt az illúziót kelti, hogy hatalmat gyakorol,
valójában a színfalak mögött a monarchiát felváltotta a „rejtett köztársaság”.
Bár ez még rendkívül távol áll a deep state valóságától, a hatalomgyakorlás
kettős természetére rávilágított.
Sokan a duális állam eszméjét Ernst Fränkelig
vezetik vissza, aki zsidó származású németként 1939-ben emigrált az Egyesült
Államokba. A politikatudós az első világháború során szolgált a német
hadseregben, majd szociáldemokrata politikusként tevékenykedett. 1941-ben
jelentette meg a Der Doppelstaat (A kettős állam) című művét, amelyben a náci
Németország hatalmi berendezkedését elemezte. Ebben elkülönítette az
úgynevezett „normatív államot” (Normenstaat) és a „kiváltságos államot”
(Maßnahmenstaat). Előbbi fenntartotta a kapitalista társadalmi berendezkedést a
meglevő jogi kereteken belül, ezt élvezhették azok a németek, akik nem
számítottak ellenségnek. Mindenki másra az utóbbi vonatkozott, amely totális
hatalmat gyakorolhatott, bármikor felülírva az előző döntését. Tehát nem egy
szimpla totalitárius államról van szó, hanem egy olyan kettősségről, amelyben
egy autokratikus paramilitáris állam gyakorolja a hatalmat válsághelyzetben.
Emil Lederer (zsidóként a ’30-as években az USA-ba emigrált) azzal egészítette
ki Fränkel gondolatmenetét, hogy a „kiváltságos állam” szorosan
összekapcsolódik az európai elittel, ami a második világháború előtt a
szociáldemokratákkal szemben a nácik oldalára állt.
Ezt a modellt írta le amerikai aspektusból
Hans Morgenthau (szintén zsidó származású német, akinek menekülnie kellett a
nácik elől). Az elismert amerikai jogász külügyminisztériumi dolgozóként
1955-ben egy tanulmányt közölt, amelyben elkülöníti az általános állami és az
úgynevezett „biztonsági” hierarchiát. Itt nemcsak párhuzamos működésről van
szó, hanem arról, hogy vészhelyzet esetén a „biztonsági” állam felügyeli és
kontrollálja, ha kell, felülírja a demokratikusan működő állam döntéseit. Hogy
mi minősülhet ilyen válságszituációnak, arról maga a második háttérállam dönt.
Itt érdemes megemlíteni Carl Schmitt német jogász személyét (az előbbiekkel
ellentétben ő kollaborált a nácikkal). A politikatudós az 1922-es Politikai
Teológia című művében határozta meg, hogy valójában „az a szuverén, aki a
kivételes államról dönt”. Tehát a felvázolt rendszerben egyedül az úgynevezett
biztonsági állam a független hatalom.
Michael J. Glennon a 2014-ben megjelent,
Nemzetbiztonság és a kettős kormányzat című művében szintén amerikai
szemszögből tárgyalja a témát. A népszerű nemzetközi jogász évtizedeken
keresztül dolgozott különböző kormányzati intézményekben, amikor rádöbbent,
hogy egyik elnök érkezésével sem változik érdemben az ország
nemzetbiztonság-politikája. Ekkor alkotta meg a Madison és Truman elnökök
nevével fémjelzett kettős kormányzás elméletét. Glennon szerint vannak a
„madisoni” intézmények (Kongresszus, elnökség, bíróságok), amelyek fenntartják
a szükséges közösségi látszatot, a hatalmat viszont valójában a „trumani”
hálózat gyakorolja, ami nem megválasztott és nem ellenőrizhető nemzetbiztonsági
bürokratákból áll, akik el tudják érni, hogy a látszatkormány az ő
javaslataikat juttassa érvényre. A politikatudós szerint ez a rendszer gyengíti
az alkotmányosságot, a fékek és ellensúlyok rendszerét, ami végső soron a
despotizmust erősíti a demokrácia ellenében.
Az egyik legismertebb beszédet a témában
Dwight D. Eisenhower tartotta 1961 januárjában, amikor távozott az elnöki
székből. Az elnök a „katonai-hadiipari komplexum” túlnövekedésének a
veszélyeire figyelmeztetett. Eisenhower a beszédében kiemelte, hogy az elmúlt
évtizedek háborúi rákényszerítették az Egyesült Államokat, hogy sokkal nagyobb
hangsúlyt helyezzenek a fegyverkezésre, a katonaságra és a nemzetbiztonságra.
Úgy fogalmazott, ennek az óriási gépezetnek a „gazdasági, politikai és még
spirituális” befolyása is szinte minden városban érezhető. A tábornok arra
figyelmeztetett, hogy súlyos következményei lehetnek annak, ha nem őrködnek
afelett, hogy ez a hatalom jogtalan és felhatalmazás nélküli befolyásra tegyen
szert. „Soha nem szabad engednünk, hogy (…) veszélybe sodorja jogainkat és
demokratikus folyamatainkat” – fogalmazott.
Hasonlóan karakán beszédet tartott pár héttel
később John F. Kennedy beköszönő elnök április végén, amikor felhívta a
figyelmet a titkos szerveződések ténykedésére, amelyek rejtett módon, az egész
világon növelik a befolyásukat. A később merénylet áldozatává vált Kennedy
szerint ezt a titkos rendszert rengeteg ember és hatalmas anyagi erőforrások
alkotják, ami a legváltozatosabb eszközökkel (beszivárgás, felforgatás,
megfélemlítés, gerillaakciók) érvényesíti hatalmát. (Lásd Kennedy beszéde a
titkos társaságokról című írásunkat!)
Az elmúlt években, sőt az elmúlt másfél évben még tovább
tisztult a kép sokakban a mindenkori árnyékkormányokról. Az egyik
legjelentősebb művet 2016-ban a háttérhatalomról Mike Lofgren írta. A
Mélyállam: Az alkotmány bukása és az árnyékkormány felemelkedése címmel írt
könyv szerzője 16 éven keresztül volt vezető elemző különböző költségvetési
bizottságokban. Lofgren szerint a Kongresszus és a Szenátus csak marionettbábuk
a titkosszolgálatok, a katonaság, a nemzetbiztonság, a bíróság és a szervezett
bűnözést is érintő háttérhatalom kezében. A szerző korunk egyik legnagyobb
veszélyének tartja, hogy egy átláthatatlan rendszer felügyeli a terrorizmus
elleni háborút, a külpolitikai fegyverkezést, a pénzügyi döntéseket és az
amerikai gazdasági döntéseket. A pénzügyi szakember szerint a demokráciát
felváltotta a plutokrácia, azaz, hogy a leggazdagabbak határozzák meg a
kormányzás irányát. Hasonló véleményen van Jimmy Carter volt elnök is, aki
szerint olyan szinten korrumpálódott a politikai rendszer, hogy oligarchia lett
az Egyesült Államokból.
A mélyállam létezését egy bennfentes is megerősítette:
Edward Snowden, volt NSA- és CIA-alkalmazott több interjúban is kijelentette, a
deep state nagyon is valóságos probléma. A 2013-as hírszerzőbotrányt kirobbantó
Snowden egy 2017-es texasi konferenciára jelentkezett be Skype-on, és beszélt
arról a hatalomról, amely túléli az elnököket. Szerinte ugyan nem minden rossz,
amit ez a háttérhatalom képvisel, de rengeteg háborús bűncselekményért,
kínzásokért, polgárháborúért, jogsértésért és destabilizációért ők felelnek,
miközben a demokratikus rendszert odahaza csak látszatra tartják fent. „Ezek az
emberek azok, akiknek a memóiból megszületnek a törvényeink” – tette hozzá.
Úgy tűnik, a háttérhatalom és a mindenkori
kormányzat közötti konfliktus Donald Trump elnökségével sosem látott módon
eszkalálódott. Egy szenátusi jelentés szerint a republikánus elnök hivatali
idejének első 126 napja alatt összesen 125 (!) szivárogtatás történt a
nemzetbiztonsági körökből, ami még néhány baloldali újságírónál is kicsapta a
biztosítékot. Összehasonlításképp: Bush alatt 9, Obama alatt pedig szintén 9
ilyen jellegű szivárogtatás történt. Ráadásul az említett esetek felénél komoly
kockázatot jelent a titkosított adatok nyilvánosságra hozatala. A
szivárogtatásokat egyértelműen a deep state-nek tulajdonítják, amelynek ez is
egyfajta eszköze a mindenkori elnök „kordában tartására”.
Több elemző is megegyezik abban, hogy ez Obama
esetében szinte maradéktalanul sikerült is. Míg a demokrata jelölt az
elnökválasztási kampány során számos ígéretet tett a belbiztonság és a
külpolitika megreformálására (Guantánamo, Afganisztán stb.), hivatali ideje
alatt szinte az összes ilyen jellegű ígéretét megszegte. Sokan hasonló okokkal
magyarázzák azt is, hogy Trump bizonyos kérdésekben eltér a korábban
meghatározott kormányprogramjától. Egy ízben maga Bassár el-Aszad szíriai elnök
fejtette ki az AFP-nek, hogy szerinte az országát ért amerikai rakétatámadás a
bizonyíték arra, hogy az új elnökkel nem változott az Egyesült Államok
rezsimje, még mindig a deep state kezében a hatalom.
Az árnyékkormány veszélyeire hívták fel a
figyelmet a Fehér Házból nyáron távozó Steve Bannon és Gorka Sebestyén volt
elnöki tanácsadók is, akik most egy polgári mozgalmon keresztül igyekeznek
nyomást gyakorolni a washingtoni vezetésre. A magyar származású szakember
szerint a mélyállam kifejezés nem a legmegfelelőbb, mivel szerinte a
háttérhatalom emberei teljesen nyíltan tevékenykednek. Az őáltala „permanens
államnak” nevezett szervezet rendszeresen megfúrta a fehér házi kinevezéseiket
és minden kormányprogrammal kapcsolatos tervüket. „Ott voltak az arcunkban.
Arrogánsak voltak. Még a Fehér Ház legfelsőbb szintjein is jelen vannak” –
fogalmazott. Sean Spicer pár hónapja még a Fehér Ház szóvivőjeként egy
újságírói kérdésre fejtette ki, hogy egyáltalán nem meglepő, hogyha valaki
nyolc éven keresztül egy adott kormánytervet tol, az a választásokat követően
is igyekszik a megmaradt pozíciójából hasonló irányba vinni a dolgokat. A
kormányszóvivő ezzel a deep state-et összekapcsolta Barack Obama előző amerikai
elnökkel is. Mike Kelly pennsylvaniai republikánus politikus egyenesen azt
állította, hogy Obama azért maradt Washingtonban, hogy működtesse az
árnyékkormányt. Egy konzervatív újságíró úgy foglalta össze a váltást, hogy az
elmúlt nyolc évben a demokrata elnök a deep state bábja volt, most pedig a
szóvivője.
A Fox News műsorezetője, Sean Hannity olyan
szinten veszélyesnek tartja a fennálló párhuzamos vezetést, hogy felszólította
Trumpot, hogy kövesse Abraham Lincoln példáját, aki szívbaj nélkül kirúgta a
meglevő 1500 fős kormánytagság 75 százalékát. A napokban a könyvesboltokba
kerülő All out war című könyvben a szerző az FBI által készített több ezer
nyomozati dokumentumra hivatkozva olyan találkozókról számol be, amelyeken a
Trump-ellenesnek tartott kormánytagoknak külön képzéseket tartottak, hogy
milyen eszközöket vethetnek be a rendeletek akadályozása érdekében a
jogállamiság keretein belül és azokon túl. Több konzervatív politikusban fel is
merült a gyanú, hogy a deep state tulajdonképpen az elnök eltávolítására
törekszik, hiszen Trump abszolút rendszeren kívülinek számít. Nem tartják
véletlennek azt sem, hogy ennyire átalakult a Fehér Ház összetétele pár hónap
után.
A Snowden-botrányt elsőként feldolgozó
baloldali újságíró, Glenn Greenwald terjedelmes írásban foglalta össze,
mennyire veszélyes az, hogy a választási traumát követően a demokrata tábor
tulajdonképpen elkezdett szurkolni a háttérhatalomnak, hogy sikeresen döntse
meg a regnáló elnök uralmát. Az elismert sztárriporter szerint sokféle módon
lehet tiltakozni Trump politikájával szemben, de a deep state támogatása óriási
baklövés, ugyanis azt az antidemokratikus ösztönök mellett a gátlástalanság is
jellemzi. Greenwald példaként említi azt a dezinformációs kampányt, amelynek
egyik „ékköve” volt az úgynevezett Trump-dosszié, amit névtelenül, rengeteg
hibával és nyilvánvaló hazugságokkal közöltek le baloldali médiumok. Később
kiderült, hogy a republikánus elit mellett a demokraták is pénzelték mindezt.
Az újságíró aggodalma nem légből kapott. Chuck Schumer, a demokrata szenátorok
vezetője nyíltan hülyézte le Trumpot, amiért szembe mer szállni a hírszerző
ügynökségekkel mondván, „megtalálják a módját, hogy visszavágjanak”.
***
A legdrámaibb aspektusa a mélyállam rendkívül
sötét és agresszív természetének, hogy a megállításához szükséges polgári
ellenállás szinte teljesen hiányzik. Eisenhower és Kennedy is kiemelte 1961-es
beszédében, hogy a változáshoz egy jól informált és cselekvésre kész társadalom
kell. A deep state viszont szakértők szerint szövetséget kötött a mainstream
médiával (ezt bizonyítják a szivárogtatások és ezek létének tagadása is). A
másik aspektust pedig Mike Lofgren ragadta meg rendkívül találóan: az embereket
jobban érdekli Kim Kardashian (televíziós szereplő), mint az Egyesült Államok
demokráciája.
Izrael állam
elismerése
Sokan a deep state
kudarcának tekintik, hogy 1948-ban Harry Truman elismerte az újonnan megalakult
Izrael államát. Visszaemlékezések és korabeli dokumentumok szerint a
Külügyminisztérium és a külügyminiszter, George C. Marshall határozottan
ellenezte a lépést, mert nem akarta, hogy egy közel-keleti konfliktus
bármennyire is veszélyeztesse a háború után az európai országok gazdaságát
segítő Marshall-tervet. Javaslatuk szerint Izraelnek csak megfigyelői státuszt
szavaztak volna meg az ENSZ-en belül, ám Truman keresztülhúzta az amúgy alá
tartozó külügyminisztériumi terveket. Az elismerés folyamata azonban korántsem
volt zökkenőmentes.
Az elnök egykori
tanácsadója úgy emlékezett vissza, hogy Marshallék kvázi az elnököt megkerülve
akadályozták meg, hogy az amerikai delegáció az ENSZ-ben első lépcsőként
elfogadja Izrael megfigyelői státuszát. Trumant ez borzasztóan bosszantotta,
mivel pár nappal előtte ígéretet tett Chaim Weizmannak a fenti lépésre. „Soha
nem éreztem még ennyire megalázva magam. A külügyminisztérium 3. és 4. emeletén
vannak, akik mindig is el akarták vágni a torkomat. Most
ez sikerült nekik” – írta Truman egy korabeli feljegyzés szerint. Amikor az
elnök a kormánytagokkal szembemenve mégis véghezvitte tervét, a New York Times
beszámolója szerint az ENSZ-dolgozók annyira nem hitték el a hirtelen jött
paradigmaváltást, hogy az utasítást eleinte csak szkeptikus nevetéssel fogadták.
A deep state-nek tulajdonított ellenterv végül nem sikerült, Izrael államát az
Egyesült Államok elismerte.
http://www.hetek.hu/kulfold/201711/deep_state_a_dualis_hatalom_mukodese