CorelDraw

Alapfogalmak

Rajzolóprogramok 2 nagy csoportja:

          Vektorgrafikus – előny, hátrány

          Pixelgrafikus – előny, hátrány

CorelDraw ablak felépítése

Szövegdoboz: eszköztár

 Szövegdoboz: munkaterület

A munkaterületet feloszthatjuk nyomtatható (a lapon belül) és nem nyomtatható munkaterületre. Mindkettőre lehet dolgozni, de csak a lapra ráhelyezett objektumokat tudjuk kinyomtatni. Általában úgy szoktunk dolgozni, hogy a kép elemeit kívül összeállítjuk, majd a megfelelő sorrendben a lapra helyezzük. A következőkben nézzük meg az alap rajzeszközöket a bal oldali, függőleges eszköztár segítségével, melyet a munkaterület bármely területén kipróbálhat

 


Objektumok rajzolása

Szabadkézi rajz (Freehand Tool)

-      Folyamatosan nyomva tartott egérgombbal szabadkézi görbét tudunk rajzolni

-      Ha „csak” a kezdőpontra kattintunk utána felengedjük és a végpontra kattintunk egyenest kapunk

-      Ha függőleges vagy vízszintes vonalat szeretnénk rajzolni, CTRL billentyűt tartsuk lenyomva

Téglalap (Rectangle Tool) F6

-      Kezdő sarok – ellentétes sarok

-      CTRL = négyzet

-      Sarkok lekerekítése (lakat be/ki)

Ellipszis (Ellipse Tool) F7

-      Ellipszist magába foglaló téglalap bal felső sarka a „kezdpont”; a jobb alsó a „végpont”

-      CTRL = kör

-      SHIFT = középpontos rajzolás

-      Körszelet, torta szelet: csúcsánál megfogva lehet a körszelet méretét beállítani

Sokszög (Polygon Tool) Y
Spirál (Spiral) A
Rácsozat (Graph Paper Tool) D

Sokszög tulajdonságai

-      Oldalak/szögek száma

-      CTRL – szabályos sokszög

-      Csillag-gá alakítás (ikon)

-      Sokszög belső fogópontjaival érdekes csillagot készíthetünk

Rajzelemek formázása

Formázáshoz ki kell jelölni: nyíl eszköz (Select)

Kijelölés (Select)

Ha egy megrajzolt elemet formázni szeretnénk, ki kell jelölnünk. Ezt úgy tehetjük meg, hogy rajzolás után visszakattintunk a bal oldali eszköztár legelső gombjára, a nyílra: Ezzel a nyíllal lehet a már megrajzolt objektumokat is kijelölni:

Az objektum körüli fogópontok jelentik a kijelölést, valamint méretváltoztatásra használjuk.

A CorelDraw-ban kétféle objektum létezik: nyílt és zárt. A nyílt objektumoknál (egyenes, görbe, stb.) csak a vonal színét és vastagságát tudjuk megváltoztatni. A zárt objektumoknál, melyet önmagába visszatérő vonal határol (téglalap, ellipszis, sokszög, stb.), a vonal vastagság és szín állítása mellett lehetőség van a kitöltés (szín, színátmenet, mintázat) beállítására.

 

Körvonal (Outline)

-      rajzoljunk egy téglalapot –válasszuk ki  Outline Toolt (Körvonal eszközt)

-      előre beállított vastagságok:  

-      részletesebb a körvonal ikonnál:

-      Itt lehet állítania színét (Color), vastagságát (Width), stílusát (Style)

 

 

-      Más lehetőség: az objektum kijelölése után a képernyő jobb oldalán található színpalettából választunk egyet  egér JOBB gombjával.

 

 

Kitöltés (Fill)

Kitölteni csak ZÁRT objektumokat lehet!

(balról jobbra) :

  1. ikon: kitöltőszín
  2. ikon: színátmenet (fountain fill)
  3. ikon: mintázatos kitöltés (pattern fill)
  4. ikon: textúra kitöltés
  5. ikon: postscript kitöltés
  6. ikon: színdokkoló

HIBALEHETŐSÉG!

Ha úgy választunk színt vagy kitöltő mintát, hogy NINCS kijelölve semmi, az alapértelmezést változtatjuk meg. Erre azonban figyelmeztet a Corel, ilyenkor válasszuk a Cancel (mégsem) parancsot!

 

Kitöltőszín

 

Színátmenet (Fountain Fill)

 

Négyféle színátmenet tudunk használni:

1.      Linear – egyenes vonalú átmenet

2.      Radial – sugaras átmenet

3.      Conical – kúpos átmenet

4.      Square – négyzetes átmenet

 

A Color blend résznél beállítható, hogy kétszínű, vagy egyedi színkeverést akarunk.

Két szín (Two colors) esetén megadható a kiinduló szín (From) és a befejező szín (To).

A Midpoint csúszkával a színek arányát adhatjuk meg. Ha a Custom rádiógombot választjuk ki, akkor így néz ki a szekció:

 

Minták (Pattern Fill)

A mintás kitöltés segítségével mintákkal „csempézhetjük ki objektumainkat.

 

Ha kiválasztjuk a Pattern Fill pontot, akkor a következő ábra fogad bennünket:

 

Itt a 2-color (két színű) és Full color (sokszínű) mintákat lehet jól használni. A Bitmap minták pixeles rajzokat rejtenek, ami a bevezetőben ismertetett okok miatt nagy mértékben megnövelhetik a kép méretét, befolyásolva a kezelhetőséget és nyomtatást. Ugyanezért érdemes megfontolni a Texture Fill eszköz használatát is.

 

 

Anyagmintás kitöltés (Texture Fill)

Ebben a pontban különböző anyagokat utánzó felülettel, mintával tölthetjük ki objektumainkat, pl. márvány, bőr, ásvány stb.