CorelDraw

Effektek

2.

1. Térhatás (Extrude)

A Térhatás hatás segítségével a kétdimenziós objektumokat háromdimenzióssá alakíthatjuk át. Fontos, hogy ezt a hatást használjuk utoljára, mert az így létrehozott kihúzás-csoporton már más effektet nem alkalmazhatunk.

A térhatást (Interactive Extrude Tool) ugyanott találjuk meg, mint az envelope-t, a Rajz eszköztár alulról a negyedik parancsa:

Piros vonal: eredeti objektum

Kék: kihúzás

„X” a kihúzás iránya és mélysége

Ki lehet választani a kihúzás típusát:

Mélységét: (20-Depth)

 

Színét:

  1. Use Object Fill - a kihúzás színe megegyezik az objektum eredeti színével, ha azt utólag változtatjuk a kihúzás színe is változni fog.
  2. Use Solid Color - ezzel a beállítással egyszínű kitöltést adhatunk a kihúzott résznek, amely független az eredeti színtől.
  3. Use Color Shading - árnyékolás, segítségével színátmenetet képezhetünk a kihúzott részen.

 

       

 

Letörés (Bevels)

Fényforrás (Lighting)

A tulajdonság eszközsor utolsó gombjával (Clear extrude) szüntethetjük meg az extrude hatást és állíthatjuk vissza az eredeti objektumot:

 

2. Áttűnés (Blend)

Különböző objektumok egymásba alakításához használhatjuk.

Az interaktív áttűnés eszközzel két objektum között köztes alakzatokat készíthetünk, mintha az egyik objektum átalakulna a másikba.

Az áttűnés hatást sokféle módon alkalmazhatjuk és mindegyik esetben két objektumból indul ki. Ezek az objektumok egyszerű négyzetek, ellipszisek, de akár szövegek vagy bonyolult clipart képek is lehetnek.

 

Áttűnés létrehozása: kattintsunk a kiinduló objektumra, válasszuk ki az Interaktív áttűnés eszközt, majd az egér bal gombjával húzzuk a kurzort a másik objektumra, amíg a kurzor mellől el nem tűnik a ferde vonallal áthúzott kör.

 

 

 Az átmenet tulajdonságait később tetszés szerint módosíthatjuk a Tulajdonságsoron (Property Bar)

  1. Number of steps... - lépések száma, 1 és 999 közötti lépésszámot adhatunk meg.
  2. Blend direction - ebbe a mezőbe az elforgatás szögét írhatjuk be.

 

  

 

 

  

 

3. Kontúr (Contour)

Interactive Contour Tool

Ezzel az eszközzel kontúrvonalakat tudunk készíteni az objektumokhoz. A kontúrvonalak az eredeti objektum belsejében, vagy azon kívül is elhelyezkedhetnek.

A kontúrozást a legegyszerűbben a Property Bar-on állíthatjuk be.

 A Presets listából előre elkészített kontúrozást alkalmazhatunk a kiválasztott objektumra, illetve a pluszjellel az általunk készített kontúrt vehetjük fel a listára (a mínusszal törölhetünk). Az Object position és az Object size eszközökkel a kontúr objektumegyüttesét könnyen át tudjuk helyezni, illetve méretezni tudjuk.

A mellette lévő három ikon segítségével meghatározhatjuk, hogy a kontúrok az objektumon hol helyezkedjenek el. Az első ikon, a To Center használatával a kontúrvonalak az alakzat belsejében jönnek létre úgy, hogy kitöltik az alakzatot, a második az Inside ikon, ilyenkor az objektumon belül maradnak a vonalak, a harmadik az Outside, ilyenkor az objektumon kívül lesznek a kontúrvonalak.

 

         

 

o    To Center - középre, ez a beállítás figyelmen kívül hagyja a Contour Steps mezőben megadott értéket, és annyi koncentrikus másolatot csinál, hogy a másolatok kitöltsék az egész objektumot.

o    Inside - belső, az előbbihez hasonlóan az objektum belsejében hoz létre másolatokat azzal az eltéréssel, hogy a másolatok számát, és távolságát is megadhatjuk.

o    Outside - külső, a másolatok az eredeti objektum peremén kívül helyezkednek el, a lépések számát és a kontúrvonalak közti távolságot nem szabályozza semmi.

o    Contour Steps - kontúrvonalak számát adhatjuk meg.

o    Contour Offset - kontúrvonalak távolságát lehet beállítani.

o    Linear Contour Colors, Clockwise Contour Colors, Counterclockwise Colors - színátmenet típusai, hasonlóan a Blend-hez.

o    Outline Color - kontúrvonal színe.

o    Fill Color - a kontúrvonalak közti kitöltés színe.