Megsúgom: Nem magával a vállalkozási modellel van igazán a baj! Mindig gondolatba
ejtenek az emberek MLM-el kapcsolatos különféle megnyilvánulásai. Egyesek
- közöttük számos olyan híresség is, mint Robert KIYOSAKI, Mark Victor
HANSEN, Robert ALLEN, Brian TRACY és Denis WAITLEY - rendkívül lelkesen
támogatják és kiállnak mellette, sőt a XXI. század legéletképesebb vállalkozási
modelljének tartják az MLM-et. Akkor most mi is az igazi probléma az MLM-el? Lehet, hogy a piramisszerű jövedelemelosztási rendszer a ludas? Valójában ez nem jelenthet gondot, mivel valamennyi értékesítéssel foglalkozó nagyvállalatnál ugyanezt a rendszert alkalmazzák. Az eladással közvetlenül foglalkozó kereskedők jutalékot kapnak, a menedzsereik prémiumban részesülnek, a szakági igazgatók ezen felül plusz anyagi juttatást élveznek, hasonlóan az elnökhelyettesekhez, akik havonta a legmagasabb jövedelmet tehetik zsebre. Talán az okozza a
gondot, hogy fizetni kell egy MLM vállalkozásban való részvétel jogának
a megszerzéséért? Ez sem képezhet igazi problémát, mivel egy szabályos
mikro-franchise vállalkozási formáról van szó. Természetesen időnként
még ma is fel-felbukkannak különféle piramis játékok. Ezek azok a próbálkozások,
amelyekben a tájékozatlan, hiszékeny és kapzsi embereket arra vesznek
rá, hogy más hozzájuk hasonlókat egy piramisszerű jutalékrendszer alapján,
magas nyereség reményében, adott pénzösszeg befizetése mellett beszervezzenek.
Az ilyen vállalkozások többnyire semmiféle terméket nem kínálnak fel értékesítésre
a befizetett összegért cserébe, vagy ha igen, akkor biztosak lehetünk
abban, hogy valami bóvli minőségű, álcázási célt szolgáló termékről lehet
csak szó. El kell ismerni viszont, hogy az MLM-ezők kedvezőtlen megítélésének van egy jóval komolyabb alapja is, mint az utóbbi időben egyre ritkábban feltűnő piramis játékokkal való összehasonlítás.
Az MLM ugyanis egy értékesítési vállalkozási mód a sok közül, és igazán egyfajta „mikro-franchise” formának felel meg. Hátrányát képezi az, hogy igen alacsony pénzösszeggel már el lehet kezdeni, miközben kivételesen magas jövedelemszint érhető el vele. Említésre méltó tény, hogy napjainkban a hazai átlagjövedelmek akár többszörösére is szert tevő hálózatépítőknek a száma egyre gyarapodik.
A félreértések elkerülése végett nem szeretném azt mondani, hogy ezeknek a megállapításoknak semmi alapja sincs, vagy hogy ez jellemzi az MLM tevékenységre vállalkozók döntő többségét. El kell viszont ismerni, hogy a fenti megállapítások azért ebben a szakmában tevékenykedők aránytalanul magas számát mégis csak érintik. És éppen ők azok, akik nem hajlandók semmit sem tenni a helyzet megváltoztatása érdekében. Mindennek következtében aztán az MLM-ezők közül sokan:
Kétségkívül igazságtalan bárkit is előre minősíteni a fent említett csoport tagjainak helytelen viselkedése miatt, viszont kénytelenek vagyunk elismerni, hogy a negatív előítéleteknek van némi valós alapja, még ha azt meglehetősen torzítva teszik is közzé. Érdekességként jegyezhető meg, hogy az MLM egyfajta marketing - vásárlási vágyat ébresztő - tevékenység végeztetését jelenti olyan személyek tömegével, akik korábban semmiféle marketingoktatásban sem részesültek... Tehát akkor mi itt a megoldás? Mindennek megvan a maga kezdeti időszaka, így a hálózatos értékesítésnek is. Az MLM egy remek lehetőséget jelent az embereknek arra, hogy megszerezhessék az első vállalkozási tapasztalataikat, és értékesítési gyakorlatra tegyenek szert. Szerintem a lényeg a következő: Az MLM-et annak kell elfogadni, amit a valóságban is megtestesít: Egy termékforgalmazásra szakosodott üzleti vállalkozásnak, és a hálózatépítőket pedig, egy ilyen vállalkozás tulajdonosainak. Abban az esetben, ha valaki még soha az életében nem volt még vállalkozó, és soha semmit nem értékesített, akkor mindenek előtt meg kell tanulnia, hogy miként kell ezt csinálni. Ezeket a vállalkozói ismereteket nem csak az MLM szakemberektől, hanem a hagyományos vállalkozói ismeretek oktatóitól is meg lehet szerezni. Azok a hálózatépítők, akik komoly MLM hálózatot szeretnének maguknak felépíteni, jól teszik, ha minél többet olvasnak a vállalkozásuk alapjainak megteremtéséről, különféle marketing technikákról és stratégiákról, amelyek jól hasznosíthatók az MLM vállalkozásukban. Leginkább pedig, az emberi viselkedés sajátosságairól lenne célszerű bővebb ismereteket megszerezniük. A hetente, havonta megrendezésre kerülő MLM képzéseken hallott tippek beépítése a gyakorlatba ma már nem elegendő.
Honlapomon közölt cikkekkel a jövőben igyekszem a szakma szimpatizánsai számára hasznos információkkal szolgálni tevékenységük elősegítése, és e szakma „tisztességének” megóvása érdekében. Kajárik Béla
|
|||||||||||||||||||||||