A keresőmotorok működéséről


A saját bevezetés alatt lévő projektjeink és az ügyfelek részéről érkező egyre nagyobb számú keresőoptimalizálásos igény folytán az elkövetkezendő hetekben a szokásosnál is nagyobb figyelmet fogok fordítani a keresőoptimalizálás területére. Arra gondoltam, hogy ez egy ideális alkalom arra, hogy a hírlevélolvasóimmal is megosszak néhány megdöbbentő tényt a keresők működéséről.

Mindjárt az elején leszögezhetjük, hogy a keresőmotorok lelketlen robotok. Nem értik, hogy mi van odaírva az Ön honlapjára, és nem tudják, hogy az mennyire értékes. Azt sem tudják, hogy az Ön vállalkozása mennyire érti a dolgát. Sőt, azt sem tudják, még körülbelül sem, hogy mekkora az Ön honlapjának a forgalma! Hiszen idegeneknek semmilyen belelátásuk nincs a tőlük függetlenül működő tárhelykiszolgáló szerverének a statisztikáira, így a Google-nak sem.

Nincsenek tudatában a honlapok tartalmi színvonalával, nem tudnak semmit a mögöttes hozzáértésről (vagy hozzá nem értésről), csak halvány sejtésük lehet a látogatottságról, ÉS MÉGIS sorrendbe kell rendezniük a honlapokat, mégpedig minőségi sorrendbe.

Hogyan tudják a találati oldalakon MINŐSÉGI SORRENDBE rendezni a honlapokat, ha semmilyen információjuk nincs a honlapok igazi minőségéről? MENNYISÉGI ALAPON. Így van. Mivel semmilyen más információjuk nincsen egy honlap értékéről, ezért az alapján ítélnek, hogy az internetes közösségből mennyien találták említésre méltónak azt az adott honlapot. Ha sokan linkelnek egy honlapra, akkor azt VALÓSZÍNŰSÍTIK, hogy az a honlap értékes.

A MINŐSÉGET tehát MENNYISÉGI ALAPON MÉRIK. Minél több, már jó minősítést elérő honlapról kap egy másik honlap linkeket, annál jobbnak fogják tartani azt a honlapot. Erről szól az egész keresőmarketing játszma. Elérni azt, hogy egy új honlap megelőzze a versenytársait. Azaz elérni azt, hogy több minőségi link mutasson rá, mint a többiek honlapjára.

Persze, előnyös, ha az oldalak szöveges tartalma is illeszkedik a kulcsszavakhoz, azaz mindaz, amit a Google titkok könyvekben leírtam, most is áll. De ez csak az értékelés legfeljebb 30%-át teszi ki. 70%-ért, vagy többért felelős az, hogy hány és milyen minőségű link mutat a honlapra. Az ember ugyanis azt ír ki a saját honlapjára, amit akar. De az, hogy mások mit mondanak rólunk, már nehezebben befolyásolható. Erre épül a Google értékelési megközelítése.

És magam is egyre több bizonyítékot találok arra, hogy ez a 70%-30% arány valóságos. Itt van az egyik ügyfelünknek az esete, a Suzuki Hollósé. Amikor utoljára megnéztem a honlapjukat, a főoldalon egyetlen szó sem volt. Csak két kép. Egy motor és egy autó. Semmi más. Az oldal címe pedig "Suzuki Hollós" volt. A honlapjuk akkor a magyar Google-ben megelőzte az összes többi Suzuki autókereskedést a "Suzuki" kulcsszóra. Úgy értem, hogy a találati oldalon a főoldaluk jött fel: az az oldal, melyen egyetlen szó sem volt rajta.

Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy az évek alatt rengeteg linket gyűjtöttek össze, melyek mind a főoldalukra mutattak, és melyek mindegyike tartalmazta a cég nevét, és ezen keresztül a Suzuki kulcsszót. Ugye, ezen a példán keresztül már Ön is látja, hogy a keresők a minőséget a mennyiségen keresztül próbálják meg megítélni.

Vagy mondok egy másik példát. Keressen rá a Google-ban arra a kulcsszóra, hogy "click here" (magyarul kattintson ide). Amikor írom ezt a levelet, a legelső találatként az Adobe Acrobat Readernek a letöltési oldala jön be. Ezen az oldalon egyetlen egyszer sem szerepel a "click", és egyetlen egyszer sem szerepel a "here" szó. Mégis, másfél milliárd (!) találat közül ez foglalja el az első helyet! Hogyan lehetséges ez?

Úgy, hogy az Interneten több mint egymillió oldal írja le, hogy ha a pdf dokumentum olvasásához nincs meg az Acrobat Reader, akkor azt itt tudja letölteni, és a letöltéshez KATTINTSON IDE (click here). Az erre az oldalra mutató egymilliónyi "kattintson ide" szövegű link meggyőzi a Google-t arról, hogy erre a kulcsszóra ez az oldal a legjobb találat. Függetlenül attól, hogy az oldalon szerepel-e egyáltalán ez a kulcsszó.

Remélem, a keresők működésének ez a megértése hozzájárul majd az ön tisztánlátásához a saját honlapjának eredményei tekintetében. Félre ne értsen, ezzel nem azt akarom üzenni, hogy a keresőmarketing nehezebb lett, vagy ma már lehetetlen egy új honlapnak megelőznie a régebbieket. Csak azt szeretném, ha tudná, hogy merre tart ez a világ.

Kellemes napot kívánok,

Bak János

http://silihost.hu/
SILIHOST - Tárhely-szolgáltatás, domain regisztráció és Internet-mark:eting
támogatás a NASÁ-nál is üzemelő, sebességrekorder ALTIX szuperszámítógépen

Copyright Silihost Kft. 2005.

home