Látogatottság: mérjük, vagy csak számolgatjuk?
Sokféle anyag született már a jövedelmező honlapokról, egy dologban azonban minden internet marketinges egyetért: a profittermelő weboldalak működtetéséhez elengedhetetlen egy megfelelő látogatottságmérő szoftver használata. Az internetet böngészve sajnos még a mai napig jó néhány olyan honlapra bukkanhatunk, ahol csak "látogató-számlálás" folyik, ami abban merül ki, hogy feltüntetik a főoldalon, hány látogató járt már ott előttünk. Mai cikkünkből kiderül miért nincs semmi haszna az egyszerű "látogató-számlálóknak" és ha valaki eddig ezt a módszert alkalmazta, akkor ezentúl, mivel érdemes helyettesítenie.
A legtöbb weboldal tulajdonos kétféle okból helyez ki számlálót weboldalára:
Gondoljuk csak végig az
első okot. Semmi kivetnivaló nincs abban, ha valaki tudni szeretné hányan jártak
a weboldalán, pláne ha azért van szüksége erre az adatra, mert szeretne vele
valamit kezdeni. Azonban a főoldalra kihelyezett, mindenki számára látható látogató
számláló nem túl jó megoldás erre a célra, különösen, ha egy ingyenes alkalmazásról
van szó.
Egyrészt, mert az
ingyenes szolgáltatást nyújtó cégek cserébe elvárják, hogy a honlap tulajdonosok
valamilyen módon népszerűsítsék őket weboldalukon, másrészt, mert az ilyen jellegű
ingyenes alkalmazások általában lassúak és ezzel csökkentik az adott honlap
letöltési sebességét is. A legfontosabb ok azonban, hogy egy egyszerű látogatottság
számláló nem képes mérni az összes olyan információt, ami a marketing döntések
meghozatalához szükséges lehet.
Ha megnézünk bármilyen elismert, "nagy" honlapot az interneten, szinte biztos, hogy nem található rajta egy nagyközönség számára is látható látogatottság számláló. Már önmagában ez a tény is azt sugallhatja, hogy valószínűleg teljesen felesleges egy ilyen alkalmazás. Hiszen ha bármilyen haszna is van, akkor a Google vagy a Yahoo miért nem helyez el egyet az oldalán?
Egy közszemlére kitett
látogatottság számláló semmilyen szempontból sem hasznos. Ha egy weboldalnak
kicsi a látogatottsága, akkor csak azt érjük el vele, hogy akik mégis az oldalunkra
látogatnak, biztosan meggyőződhetnek róla: egy nem túl népszerű helyen időznek.
Ez a tény biztosan nem ösztönzi majd őket arra, hogy a honlap részleteibe is
belemélyedjenek.
Ha azonban egy oldalnak
napi 10.000 látogatója van, akkor könnyen azt gondolhatja az ember, hogy jó
ötlet egy ilyen számláló kihelyezése. Ez koránt sincs így. Ha egy weboldalnak
nagy a forgalma az általában azért van, mert a tulajdonosa jól végzi a dolgát,
nem pedig azért mert a számláló befolyásolta a látogatószámot.
Sajnálatos módon a legtöbb
esetben az történik, hogy a félrevezetett honlap tulajdonos elhelyez egy számlálót
a főoldalán, majd mesterségesen feltornássza a látogatószámot (magyarul: saját
maga rákattintgat a főoldalra). Teszi ezt abban a reményben, hogy a magas "látogatószám"
majd hatást gyakorol az emberekre. Ez sajnos egy hihetetlenül rossz módszer
és egyáltalán nem hoz semmilyen eredményt.
Az internet létrejöttekor
talán még divatos dolog volt ez a publikus látogatottság számláló. Mára azonban
olyan elcsépeltté vált, hogy már egyáltalán nem fordít rá senki figyelmet. Nem
számít, hogy ki milyen okból használ még mindig a főoldalra kihelyezett látogatottság
számlálót - aki valódi eredményeket szeretne elérni, sürgősen cserélje le egy
profi monitorozó eszközre.
Szorosan a látogatók nyomában
Lehet, hogy a Google és
a Yahoo nem rendelkezik közszemlére kitett látogatottság számlálóval de kétségtelenül
nyomon követik látogatóik minden mozzanatát. Hisz, semmilyen más hirdetési csatorna
nem biztosít olyan mérési lehetőségeket, mint az internet. Ezért elképesztő,
hogy a legtöbb marketinges mégsem veszi komolyan a weboldal monitorozás nyújtotta
előnyöket.
A fenti probléma legfőbb
oka, hogy az internet marketingesek többsége ideje legnagyobb részét weboldala
népszerűsítésével tölti abból a célból, hogy minél több látogatót csalogathasson
weboldalára.
Hiszen a több látogató
egyenlő a több eladással. Ugye?
Ez valamelyest igaz, de csak akkor, ha a honlap megfelelően végigvezeti a látogatókat
az értékesítési folyamaton. Ezért fontos megtervezni még a weboldal népszerűsítésének
elindítása előtt az utat, amelyen majd a látogatók végighaladnak, amikor a honlapra
érkeznek.
Az értékesítés
egy folyamat. Egyik lépés a másik után következik egészen a végső eredmény
eléréséig, ami remélhetőleg az egykori vevőjelölt vásárlóvá válását jelenti.
Ha nyomon követjük látogatóink mozgását weboldalunkon, akkor könnyedén kideríthetjük,
miért nem teszik meg azt a lépést amit mi elvárunk tőlük. Ki tudja, lehet hogy
látogatóink 80%-a még soha nem is járt a főoldalunkon? Ezt csak akkor fogjuk
megtudni, ha elkezdjük monitorozni őket.
Érdemes újra és újra elgondolkozni az egyik alapvető internet marketing szabályon:
"Ha nem monitorozzuk és finomítjuk rendszeresen weboldalunk
minden részét, az egyenértékű azzal, mintha egyszerűen csak kidobnánk a pénzünket
az ablakon."
A profit termelés szempontjából kritikusan fontos, hogy az alábbi kérdésekre pontosan tudjuk a választ:
1. Hogy találtak rá a látogatók
a weboldalunkra?
2. Hányan jártak már előzőleg is a honlapon?
3. Melyik oldalunk a legnépszerűbb?
4. Mennyi ideig tartózkodik az átlag látogató a honlapon?
5. Átlagban hány oldalt néznek meg a látogatók?
6. Milyen útvonalon közlekednek a honlapon?
7. Mely pontokon hagyják el a látogatók weboldalunkat?
A látogatók igénye szerint...
A weboldal monitorozás végső célja, hogy ne csak összegyűjtsük, hanem használjuk is fel a kinyert információkat - honlapunk hatékonyságának növelésére.
Ha azt látjuk például,
hogy a látogatóink 80%-a nem járt még a főoldalon vagy az átlag látogató 2 percen
belül elhagyja honlapunkat akkor ezek a tények egyértelműen kijelölik számunkra
a javításra váró pontokat.
A monitorozás valódi értéke abban rejlik, hogy képesek vagyunk
meghatározni, hogy a látogatóink miért nem azt teszik a honlapon, mint amire
számítunk. Viszont ha sikerül meghatározni, hogy a látogatók többsége mely pontokon
tér el az általunk meghatározott értékesítési folyamattól, akkor már tudni fogjuk,
hogy mely részeit kell a weboldalunknak módosítani és újból tesztelni, hogy
a lehető legjobb eredmény elérése, a bevételeink maximalizálása érdekében.
Szánjunk rá időt és szerezzünk be egy marketing célokra is alkalmas látogatottság
mérő szoftvert weboldalunkra. Ha akár csak néhány tized százalékkal sikerül
is megnövelni az érdeklődőkből vevővé váló látogatók arányát, már bőven megérte
az erőfeszítés. Ne feledjük, ha weboldalunk működik jó hatékonysággal, akkor
azzal minden másodpercben lehetséges ügyfeleket és pénzt veszítünk.
Forrás: internetmarketing.hu