Banner csere-bere
Aki esetleg nem ismeri a
kifejezést, a banner azt a villódzó reklámcsíkot jelenti, amelyik egyes honlapok
tetején, oldalán, vagy
alján helyezkedik el. A bannerek cseréjének szervezésére külön cégek szakosodtak,
melyek összehozzák azokat a honlap-tulajdonosokat, akik
hajlandók a saját oldalukon mások reklámjait elhelyezni viszonossági alapon.
A bannercsere-hálózatok üzemeltetői abból élnek, hogy
mindenkinek valamivel kevesebb reklámmegjelenést adnak, mint amennyit kapnak
tőlük, és az így kialakult többlet reklámhelyet értékesítik.
Forgalomnövelő hatás
Egy professzionálisan megtervezett
banner nagyon jól teljesít, ha minden 100 megjelenésből 1 átkattintást hoz.
De e hálózatokban
nyugodtan számolhatunk rosszabb teljesítménnyel is, mondjuk 300 megjelenés/1
kattintás aránnyal. Ha feltételezzük, hogy egy-egy
látogatónk átlagosan 5 oldalunkat nézi meg, akkor könnyen kiszámítható, hogy
60 egyedi látogató közül csak 1 fog valamelyik
reklámra rákattintani. Akármilyen modell van mögöttünk, ez végül is azt jelenti,
hogy 1 hozzánk érkező átkattintásért 59 "saját", más úton
ránk találó látogatónak kell megmutatnunk mások reklámjait. Ez több mint kétségessé
teszi a bannercsere önfenntartó voltát.
Arculat
Ha a honlapunkkal közvetlenül
vagy közvetve pénzt szeretnénk keresni, akkor nagyon nem mindegy, hogy a látogatóinkban
milyen érzést
alakítunk ki az irányunkban. Az oldalainkon villogó idegen bannerek
ugyanazt az érzést sugallják, mint a reklámokkal zsúfolt ingyenes
tárhely-szolgáltatóhoz elhelyezett honlapok: e mögött nem állhat komoly
üzlet, ha a tulajdonosnak még arra sincs pénze, hogy
reklámmentesítse a honlapját.
Remélhetőleg nincs olyan
vállalkozás, amelyik kizárólag a bannercserére alapozná a marketingjét. Ennélfogva
biztosan van számos
más forrásból érkező látogatója is a honlapjának. Ezeket a látogatókat eléggé
idegesíteni fogják ezek az idegen bannerek: az ő számukra
mutatott arculatot tesszük kockára a bannercsere-hálózatból
érkező néhány átkattintásért!
Bak János
silihost.hu