A folyamatra összpontosíts, ne az eredményre!

Az MLM szakma csúcsán lévőket tőled mindössze az választja el, hogy nekik eddig sokkal több elutasításban volt részük, mint neked. Mindez a siker árának egy része. Emlékeztetni szeretnélek arra, hogy az irányítás lehetősége számodra is adott! - önmagad irányítása a TE kezedben van!

Egy MLM vállalkozás felépítése meglehetősen egyszerű és monoton dolog. Bemutatod a lehetőséget az embereknek, azok döntenek, néhányan közülük csatlakoznak a hálózatodhoz (vagy csak a termék, vagy csak az üzleti vállalkozás, vagy mindkettő miatt), ők is bemutatják másoknak a lehetőséget, és az egész folyamat az elejétől kezdve megismétlődik. Ha robotok lennénk és reggeltől estig megállás nélkül tennénk a dolgunkat, a siker nem maradna el.

Sajnos, a dolog nem ennyire könnyű. Emberi lények vagyunk és a sikerutazásunkra legnagyobb befolyást az érzelmi tényezők gyakorolják, azok közül is legfájdalmasabb a visszautasítások elviselése. A válaszként kapott NEM-ek minden egyéb tényezőnél nagyobb szerepet játszanak az ígéretesnek induló MLM karrierek kerékbetörésében. Az elutasítástól való rettegés képes megbénítani az embereket és ez a gyakorlatban is sokszor megtörténik. Ennek köszönhető, hogy rengetegen halogatják a döntésmeghozatalt, és inkább hazudozásra kényszerülnek a tevékenységüket illetően és későbbre halasztják az álmaik megvalósítását.

Az, hogy milyen jelentőségük van az érzelmi tényezőknek a "sikerutazásunk" során, azon múlik, milyen nagy "bőrönddel" indulunk neki ennek az MLM vállalkozásunknak.

Ezért van az, hogy ebben az iparágban az időnk és erőfeszítéseink jelentős részét a személyiségünk fejlesztésének szenteljük, különös hangsúlyt helyezve az önbecsülésünk és önbizalmunk erősítésére.

Egy MLM vállalkozás felépítése során két olyan területet találunk, ahol az elutasításban részesülésnek a veszélye igen nagy. Ezek a következők:

A vállalkozás bemutatására történő meghívás alkalmával.
A vállalkozáshoz való csatlakozás felkínálása esetében.

Kétségkívül ha meghívunk valakit az üzleti bemutatónkra és felkínáljuk számára a csatlakozási lehetőséget, mindezt meglehetősen erős szorongás érzése közepette fogjuk tudni csak megtenni. Ha ezen a két területen hathatós segítséget nyújtunk a kezdő munkatársunknak, akkor megkönnyítjük számára, hogy növelje az önbizalmát, kitartóan velünk maradhasson, és sikerrel haladhasson előre a céljai megvalósításáért.

A termékforgalmazó munkatársak hajlamosak az előrehaladásukat ezen a két területen elért sikereikkel mérni, ezért aztán én igyekszem az embereimet a lehető legjobban elszigetelni az elutasítás következményeitől. Ezt a következő módon érem el:

1. Először meg kell őket győzni oly módon, hogy az iparágba és a vállalatba vetett hitük növelésével elősegítjük az elkötelezettségük megerősödését. Ez azt is jelenti, hogy megalkotják a jövőképüket, és magukévá teszik a célkitűzéseiket. Ezáltal könnyebben fognak tudni a céljukra összpontosítani tudatában annak, hogy az általuk választott haladási irány, számukra megfelelő.

2. Képességeik gyarapodásának köszönhetően szakértőknek érzik magukat. Tanítsd meg nekik, hogyan kell meghívni az érdeklődőket, miként kerülhetik el a kétkedőket, hogyan mutassák be az üzleti vállalkozásukat, kezeljék a kifogásokat, segítsék elő a döntéshozatalt, és miként indítsanak el és tanítsanak be valakit.

3. Meg kell értetni velük a folyamat lényegét, és a lélektani hatások csökkentésének módját.

A munkatársak toborzását 80 %-ban az előkészületek teszik ki. A hagyományos kereskedelemmel foglalkozó vállalatok, nem küldik el az értékesítéssel foglalkozó munkatársaikat a potenciális ügyfeleikhez üzleteket kötni, megfelelő felkészítés nélkül. A különféle csapatsportok képviselői sem állnak ki az ellenfeleikkel szemben anélkül, hogy megfelelően fel ne készülnének a velük való küzdelemre. Az előkészületek megtétele tehát életbevágóan fontos dolog.

A szakmai karrierem kezdetés kitaláltam néhány saját módszert a visszautasítások hatásának semlegesítésére. Mindenek előtt képzeld el, hogy magadra öltesz egy pszichológiai hatások ellen védő, láthatatlan páncélruházatot. Egy olyan vértezetet, amin semmi sem képes áthatolni, sem a lövedékek, sem a nyílvesszők, de még a kimondott nemek sem. Védettnek fogod magad érezni a golyókkal szemben. (És igen, EZ LEHETSÉGES! Hamarosan meg fogom mutatni, hogy ez miként valósítható meg.)

Másodsorban pedig, elkezdtem a következő alapelv szerint élni: "A folyamatra összpontosíts, ne az eredményre."

Tudom, hogy ez egy kicsit különbözik attól, amit az iskolában nekünk az életről tanítottak. Végül is Albert Einstein is megmondta annak idején, hogy "A butaságot az jelenti, hogy ugyanazt a cselekedetet egymás után többször is megtéve, másféle eredményben reménykedünk.." Az életben elért siker meghatározása legtöbbünk számára a teljesítményünk mérése által történik, hogy megállapíthassuk egyáltalán jó úton haladunk-e. A sportágak meglehetősen unalmasak lennének az eredmény nyilvántartása nélkül. (ugyanez vonatkozik az életre is).

Ami ráadásul még tovább súlyosbítja a helyzetet az az, hogy a mai társadalmunkban mindenki azonnali eredményt akar. Sokan a fiatalok közül a műszaki fejlődés hatására nem ismerik azt a fogalmat, hogy az információra és az eredményekre általában várni kell. Ők valóban csak a mában tudnak élni.

Szükséges tisztában lenni azzal, hogy én nem azt értem ez alatt, hogy tovább kell csinálnunk azt, ami nem működik. Arra gondolok, hogy mivel az MLM-ben végzett tevékenységek meglehetősen egyszerűek, és előttünk már sokan sikerrel jártak ezen a területen, egyszerűen csak tartanunk kell a kezdetben meghatározott irányvonalat. Nem szükséges az azonnali eredményre koncentrálni vagy arra, hogy nekünk legyen mindig igazunk. Nem érdemes ragaszkodni a válaszként kapott igenek, vagy nemek kicsikarására.

Végül is, egy válaszként meghallott igen jelenthet nemet is, ha az illető, miután beiratkozik a hálózatunkba, nem csinál egyáltalán semmit, és egy válaszul kapott nem az adott pillanatban jelenthet nemet, de később már igenné változhat, ha a bemutató alkalmával jó benyomást sikerült keltenünk a jelöltben.
Innen származik a közismert mondás is jöhet a következő... Bizonyát ismered ezt a mondást: Egyesek akarják ezt csinálni. Mások nem. És akkor mi van? Jöhet a következő... Lényeges dolog, hogy tudjunk uralkodni az érzelmeink felett, és ne lelkesedjünk túlságosan abban az esetben, ha a jelölt igent mond, és ne legyünk csalódottak sem, ha a döntése egy határozott nem lenne. Végeredményben a siker a jelenlétünkön múlik, nem pedig, a kapott igeneken vagy a nemeken. Ugyancsak nem az eladásokon, vagy a munkatársi szerződés aláírásokon dől el a dolog.

Ha nekünk kell az illetőt rábeszélnünk arra, hogy kezdjen bele a vállalkozásába, akkor később nekünk kell majd arra is őt rávennünk, hogy fogjon hozzá már csinálni is valamit.
Lehet, hogy semmit sem fog az illető tenni, mivel nem a saját indokai alapján lépett be a hálózatunkba. Másfelől. Ha azt hiszed, hogy csupán a jelentkezőnek a hálózatodba történő beléptetése már sikert jelent, szomorú meglepetésben lesz majd alkalmad részesülni, amikor majd az illető nem fog semmit sem csinálni... mindig lesznek olyanok, akik egyáltalán semmit sem fognak tenni.

Tekintsd a vállalkozásodat úgy, mintha egy hagyományos vállalkozás lenne. Egy kiskereskedelmi vállalkozásnak forgalomra van szüksége. Ebben az esetben a vállalkozó számára nem jelent létkérdést, hogy mit hall a boltba betérő személytől, "Igen meg fogom ezt venni", vagy pedig azt, hogy "Nem". Ugyanez az helyzet az ingatlanpiacon is. A lakások értékesítése a forgalomtól függ. Teljes mértékben a nagy számok törvénye szerint alakul az értékesítésük. És hasonló a helyzet az MLM-ben is.

Képtelenek vagyunk befolyásolni azt, hogy ki mond igent, vagy nemet, hasonlóan ahhoz, hogy sikeressé sem tudunk senkit sem tenni. De pusztán a számok azt jelentik, hogy befolyásoló képességünktől függetlenül sikeresek lehetünk. Csak elegendő számú érdeklődőnek kell tudnunk megmutatni a lehetőségünket.

A legjobb dolog az egészben az, hogy mi határozhatjuk meg, hány személlyel akarunk beszélni, és ha a számokra összpontosítunk, akkor elegendő számban lesznek majd olyan hozzánk belépő munkatársak, akik segítenek nekünk a vállalkozásunkat sikerre vinni.

Egyszerűsítsük le még jobban a dolgot!
Arányszámokkal is kifejezhetjük azt, hány személlyel sikerül beszélgetést kezdeményeznünk. És azt százalékos arányban is meghatározhatjuk, hogy közülük mennyien akarják egyáltalán megismerni ezt a vállalkozásfajtát.

Egy arányszám határozható meg azon a bemutatónkat megtekintő személyek száma, és a hozzánk csatlakozó munkatársak százalékos aránya között. Végül pedig, egy arányszám képezhető a hozzánk beiratkozók és a valóban tevékenykedők százalékos arányának figyelembevételével.

Nézzünk akkor erre egy példát:

Tegyük fel, hogy 25 személynek sikerült bemutatót tartanunk és ezek közül öten (5) beléptek a hálózatunkba. Ebben az esetben az arányszám egy (1) az öthöz (5). Ha a belépők közül lesz egy valódi vezető egyéniség, akkor azt arányszámunk változatlanul öt (5) marad.
Ez azt jelenti, hogy ha a vállalkozásunkban három (3) vezetőre van szükségünk ahhoz, hogy a felső vezetői szintet elérjük, akkor 15 személyt kell tudnunk beléptetnünk, és ehhez 75–nek kell majd bemutatót tartanunk a vállalkozásunkról.

Az arányszámok ismeretében és a tevékenységünk során történő alkalmazásuk esetén lehetőségünk nyílik a vállalkozásunk alakulásának teljes körű kézbentartására. Nem lesz többé szükségünk a különféle találgatásokra. Tudni fogjuk, hogy mit kell tennünk.

Amikor az ember ezt megérti, rájön a lényegre: az a fontos, hogy ne engedjük magunkat a pillanatnyi helyzet érzelmi hatása alá kerülni. Csupán magunkra kell öltenünk a "golyóálló páncél ruházatunkat" és tovább kell vinnünk a folyamatot.

A sikernek nem feltétlenül kell valamiféle elvont fogalomnak lennie. Az egyetlen különbség, ami bennünket a csúcson lévő sikeres hálózatépítőktől elválaszt csupán abban áll, hogy ők nálunk sokkal több nem-et hallottak, és azokat sikerült figyelmen kívül hagyniuk. Mindezt a siker áraként megfizetendő összeg egyik hányadának tekinthetjük.

Emlékeztetni kívánlak arra, hogy az irányítás a te kezedben van. Te gyakorolhatod a felügyeletet az egyetlen lényegbevágóan fontos tényező felett, ami nem más, mint TE MAGAD!

Tehát, a folyamatra összpontosíts, ne az eredményre!

Készítette Paula PRITCHARD cikke alapján KAJÁRIK Béla

 
 
Minden jog fenntartva! © VITALOR Bt. 2003 - 2005