Párnahatás-repülőgép vagy ekranoplan

Határfelület-repülőgép  (A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából )

 
 Egy az öt darab A–90 Orljonok-ból Észak-Moszkvában, Tusinóban

A határfelület-repülőgép[1] (angolul: ground effect vehicle, GEV), más néven párnahatás-repülőgép, vagy ekranoplán a párnahatás jelenségét kihasználó repülőgépek csoportja, amely eszköz kis magasságban a felszín felett (föld, vagy víz) nagy nyomású gázt (égéstermék, vagy levegő) juttatva (szorítva) szárnya és a felszín közé, képes aerodinamikai felhajtóerőt létrehozva a levegőben maradni, kizárólag előrehaladás közben. Átmenetet képez a légpárnás hajó és a repülőgép között, mivel a levegőben való haladáshoz merevszárny segítségével képes. Ettől függetlenül a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (International Maritime Organization, IMO) szerint ezek a járművek hajóknak minősülnek.[2] A GEV abban különbözik a hagyományos merevszárnyú repülőgépektől, hogy levegőben maradásához nem elegendő a szárnyprofil felső és alsó oldala között fellépő nyomáskülönbség, a párnahatás kialakulása nélkül nem képes tartósan a levegőben haladni. Ezért hatómagassága alacsony (felszínközeli) és szárnyterjedtsége (szárnyfesztávolsága) kicsi.

Ismert még wing-in-ground-effect (WIG) vehicle, flarecraft, sea skimmer, ekranoplan és wing-in-surface-effect ship (WISE) néven is.

Az elmúlt 30-40 évben sok változata épült meg, katonai és polgári célokra egyaránt, azonban mégsem vált széleskörűen elterjedtté. Hasonló elvet követ a szárnyashajó, illetve a katamarán is, azonban ezek sebessége alacsonyabb, vízfelszíni járművek, gyakorlatilag mindkét vízijármű nagy sebességű hajó.

Mi ilyeneket fogunk készíteni (vagy valami hasonlót :) )

   

Filmek: Delta1  ,Delta 2, Papírból

És a valóságban