| |
Ha bármilyen kérdésed, kérésed,
javaslatod van az oldallal kapcsolatban, írj bátran erre az e-mail
címre!
molnarandreaweb@freemail.hu
CIKKEK - Riport Andival
Forrás:
Rudolf - Az utolsó csók
Molnár Andrea vagyok. Az Operett Színház musical
csapatának a tagja vagyok immár 4 éve. A munkámat természetesen
nagyon élvezem. Ezzel egy gyermekkori álom vált valóra. Elmondhatom
magamról, hogy azon szerencsések közé tartozom, akik azt teszik amit
szeretnek, ami a "szerelmük". Ez az álom 2001-ben kezdődött, amikor
is a színház újra megnyitotta kapuit a nagyközönség előtt, a
felújítás után. Stúdiósként kezdtem pályafutásom, ha fogalmazhatok
így, másfél év után pedig leszerződhettem, mint musical együttes
tag.
Hogy döntötted el, hogy színész, illetve táncos leszel?
Minden lépésemmel arra készültem már tudatosan a gimnázium óta, hogy
színházban vagy egyáltalán előadó művészként szerepelhessek. Az
általános iskolában azért még nem voltam eleinte ennyire tudatos,
bár ki az? A szüleim egy teljesen hagyományos iskolába irattak, ahol
azonban már bontogattam szárnyaim, ugyanis emlékszem rá, hogy 9
évesen megfogalmazódott bennem, hogy én prózai színésznő leszek.
Rengeteg iskolai szavalóversenyen voltam, de az énekléssel testvérem
"fertőzött" meg. Amikor a nővéremnek fellépései voltak, a család
felpakolt és mentünk mindenhová utána, a csillogás, a fények, a zene
elvarázsolt és magával ragadott. Majd jöttek a gimnáziumi évek, ahol
már a gólyatáborban kijelentettem, hogy színésznő leszek, színpadon
fogok dolgozni és ezt nem azért mondtam, ha sokan úgy is gondolták,
mert ez egy „menő” szakma, én tudtam már akkor, hogy nekem ez lesz
az életem. Ének-zene orientációs osztályt végeztem, és ének zenéből
érettségiztem. Erősítettem az Óbudai Gimnázium kórusát. 18 évesen
elkezdtem magán énekórákra járni, majd felvételiztem a Színművészeti
Egyetemre, ahova 7 próbálkozás után se vettek fel, de én ettől nem
törtem össze. Nem ez az én utam - gondoltam. Ezt az embernek el kell
fogadni, és okosan tovább lépni az adott lehetőségekkel az életében,
és abban megtalálni a boldogságot.
Mikor és hogy kerültél az Operett Színházhoz?
2001-ben történt mindez. Abban az évben második alkalommal voltam az
egyetemen felvételizni és nem sikerült. Nagyon el voltam keseredve.
A nővérem pont akkor végzett az egyetemen és viccelődtünk, hogy majd
csak a szekrényének a kulcsát kell átadnia a huginak. Sajnos előre
ittunk a medve bőrére. Azonban azt hiszem, most már így több év
távlatából, hogy minden úgy történt, ahogy annak kellett. Nem voltam
akkor kész rá, hogy felvegyenek, az élet más utat szánt nekem. Pár
nappal később megtudtam, hogy stúdió indul a Madách és az Operett
Színházban is. Neki rugaszkodtam egy újabb felvételinek. Mind a
kettő sikerült, de mivel az Operett Stúdióban volt elméleti oktatás
is, egyértelmű volt a döntés. Operett Színház! Ráadásul akkor még a
nővérem a Madách Színház deszkáit koptatta, és nem szerettem volna
az árnyékában dolgozni, nagyon fiatal voltam és még nem találtam meg
önmagam. Mellette viszont elkerülhetetlen lett volna, hogy az ő óvó
szárnyai alatt meghúzzam magam, ha baj van. A saját lábamra kellett
állnom. Most már azonban nagyon örültem neki, hogy volt egy pár
alkalom, hogy együtt játszhattunk a színpadon. A nagy álmunk, hogy
egyszer úgy legyünk a színpadon, mint egyenrangú felek és egymásnak
végszavazhassunk.
Mit gondolsz a Rudolf musicalről?
Nagyon szeretem a darabot, szeretem a karaktert is, amit alakíthatok
benne. Amikor a musicalt színpadra állítottuk, abban az időben én
elolvastam 2 könyvet is Rudolf életéről, ugyanúgy ahogy a Mozart
előtt tettem. Ezt egy nagyon fontos dolognak tartom. Nagyon
érdekesnek találtam az életét, de nekem nagyon sok minden hiányzik
az előadásból, ami nincs megmutatva a nézőknek. Természetesen tudom,
hogy nem lehet megmutatni mindent, ez mindig így van ha egy könyvből
készül adaptáció. Egy könyv mindenkinek mást és mást jelent és más
sorokat tartunk fontosnak, miután elolvastuk. Ezért úgy gondolom,
hogy nehéz helyzetben vannak a rendezők. A Rudolfban azok az elemek
vannak kiemelve, amiket jól meg lehet rendezni színpadon. Ez alatt
azt értem, hogy ami látványos és egyértelmű a néző számára.
Mit gondolsz Rudolfról, illetve Máriáról?
Rudolf egy hányatatott sorsú ember volt, borzasztóan vágyott a
szeretetre, amit az édesanyja nem adott meg neki. Itt visszatérnék
egy pillanatra második kérdésedre, hogy mit gondolok a musicalről.
Az egyik könyv, amit olvastam Rudolfról, arról szólt, hogy ez az
ember mennyire nem kapta meg az életében szereplő nőktől a
szeretetet. Az édesanyjától, feleségétől, testvéreitől. Az egyetlen
ember, akitől megkapta legalább a törődést és a szeretet egy
formáját az Mitzi volt, a lángoló szerelmet meg Vetsera Mária
oldalán találta meg élete utolsó pár hónapjában. Őszintén szólva ezt
a vonalat hiányolom a darabból. Nem lettem volna Rudolf helyébe,
mert úgy gondolom, hogy a szeretet uralja az egész világot és ez a
legfontosabb. Mert ha a szeretet jelen van, akkor nincs olyan
probléma az ember életében, amit ne tudna megoldani, áthidalni.
Jöhetnek akadályok, amik hozzá tartoznak az élethez, de mindenen
átsegít a szeretet. Szerintem ez volt igazából Rudolf életének nagy
drámája. Aztán megjelent Vetsera, akibe Rudolf fülig szerelmes lett,
nem véletlenül, mert azt olvastam, hogy abban a korban gyönyörű,
fiatal lány volt. Ezt a trónörökös is észrevette, nem volt nehéz...
Hatalmas szerelem lehetett volna kettőjük élete, mindazonáltal azt
gondolom, hogy Vetsera egy nagyon céltudatos, okos naiva volt. Tudta
hogy mit szeretne az élettől, boldogságot, szerelmet és egy imponáló
férfit maga mellett, és ha az "éppen" a Habsburg trónörökös…hát
legyen. És végül ez a szerelem mindkettőjük halálához vezetett, de
hogy igazából mi történt Mayerlingben? Ezt a titkot sírba vitték
magukkal. Történetük egyik oldalról nagyon szép tud lenni, de azért
ha az ember jobban belegondol, akkor az is eszébe jut, hogy vajon
mit élhettek át ketten azon az estén. Miért választották ezt az
utat? Ahhoz hogy az ember öngyilkos legyen, borzasztóan nagy
bátorság kell, mindamellett, hogy egy fajta menekülés is.
Mi a véleményed a saját szerepedről?
Nagyon szeretem a karaktert, és nagyon élvezem a színpadon való
létet, játék lehetőségeket. Mitzi volt az az ember Rudolf életében,
aki a biztonságot tudta neki megadni. Ő egy biztos pont volt neki,
hozzá mindig mehetett. Igaz, hogy Mitzi Casparnak a trónörökös az
egyik kuncsaftja volt, de azt hiszem, hogy A kuncsaft volt. És
Rudolfnak ki volt ez a lány? Az, akitől először megkérdezte, hogy
vele menne-e a halálba. Természetesen Mitzi élvezte annyira az
életet, hogy nem akarta eldobni magától. Azt nagyon sajnálom, hogy
ez a dal nem maradt meg szóló dalnak, ugyanis amikor készült a
darab, eredetileg ez Mitzi dalának íródott, de hát egy alkotói
folyamatban minden megengedett és végül egy csapat kép lett belőle.
Természetesen így is nagyon élvezem, nagyon jó együtt dolgozni a
kollegáimmal, egy igazi jó csapat munka. Ez nagyon fontos a munka
közben, hogy az együttes egy hullámhosszon gondolkodik. A színpadon
segítjük egymást, ha valami baki történik, akkor megbeszéljük és
tudunk a másik segítségével magunkon nevetni, és nem tragédiaként
megélni, hogy valamit elrontottunk. Vagy adott esetben bocsánatot
kérni is tudunk egymástól.
Melyik a kedvenc dalod, vagy jeleneted a darabból?
Természetesen a Vágy kávéház... De most viccen kívül…a kedvenc
jelenetem Rudolf második nagy nótája alatt van, amikor sétálunk
körülötte, és érdekes, mert ebből is csak egy pillanat. Méghozzá az
a pillanat, amikor az aktuális Rudolf felé nyúlunk a színpadon, mert
ott mindig arra szoktam gondolni, hogy vajon ők most milyen szemeket
és gondolatokat látnak, mit élhetnek meg abban a pillanatban a
színpadon. Ez egy külső szemnek egy pici momentum lehet, de nekem a
darabok az előadások ilyen pici, apró darabkákból állnak össze és
ettől érzem saját magaménak. Vannak kialakult játékok, amiket senki
nem vehet el tőlem, és ha valaki az én helyemet csinálná, valamilyen
oknál fogva, akkor hiába mondanám el neki ezeket a kis játékokat, ha
ő belőle nem az jönne. Hiszen abban a formában az enyém a darab és
nem másé. A szerepet, a karaktert nekem kell megtöltenem a
szívemmel, a lelkemmel, gondolataimmal. Kedvenc dalt nem nagyon
tudok mondani. Szeretem a bál utáni duettet, az Ez most mást, a
második felvonásban Stefánia nagy dalát, a Szimpla egyszer egyet.
Sok jó dal van benne, főleg a második felvonásban. Érdekes lenne
egyszer megnézni kívülről. Nagyon kíváncsi vagyok rá, hogy ti, nézők
mit láttok belőlünk a színpadon, vajon látjátok e ezeket a pici
játékokat. Vagy például a Rómeóban láttok e minden akciót a
verekedésben vagy a párbajban. Irigylem is ezért a főszereplőket,
mert őnekik ez minden további nélkül megadatik.
Lesz CD-je az előadásnak?
Sajnos erre nem tudok válaszolni, én személy szerint nagyon örülnék
neki, főleg ha a Vágy kávéház is rajta lenne! A Rómeó és Júlia
egészen más volt, ahhoz a cd-hez egyenes út vezetett. Azt a hanganyagot, hangfelvételt majdhogynem meg kellett csinálnunk, hiszen
még nem is volt kész a darab és az emberek, az egész ország már a
francia Lehetsz királyt hallgatta. Én például nagyon örülnék egy
Szépség és a Szörnyeteg lemez felvételnek is. Imádom a zenéjét. Úgy
gondolom, hogy egy musical cd az maga a csoda, mert ami jó azt
terjeszteni kell, és meg kell mutatni a vidéken élőknek is, és
azoknak is akik először nem gondolkodtak abban, hogy ezt és ezt a
darabot megnézzék. Hogy kedvet csináljunk az embereknek a
színházhoz. A Rómeó és Júlia dvd-ről is ugyanez a véleményem, jó
hogy van erre lehetőség, ráadásul az egyben egy különleges előadás
is volt. A szegedi dóm tér, a hatalmas színpad, 100 ember a
színpadon... hát igen, az egy nagyon nagy élmény volt.
Melyik a kedvenc darabod?
Ezt már olyan sokan megkérdezték, de nem nagyon tudok rá válaszolni,
talán egy jó gondolatot tudok hozzá fűzni ehhez a témához. A
Szépséget nagyon szeretem, mert én igazán oda vagyok a mesékért.
Otthon hatalmas mese gyűjteményem van, és büszke vagyok rá, a mai
napig megmaradtam gyereknek. Ez az előadás talán ezért van ennyire
a szívembe, sokszor ülök a takarásban és nézem az előadást, mint egy
gyerek. Igen, nagyon szeretem játszani is, annak ellenére, hogy nincs
sok dolgunk benne. A jelmez és a díszlet egyaránt aranyos, bájos és
látványos. A zenéje pedig elbűvölő.
Ezek szerint ebben szeretsz a legjobban játszani?
Ezt így, ilyen formában nem tudom kijelenteni, minden darabot másért
szeretek. Minden egyes darabban megtalálom azt a pontot, amiért azt
mondom 200 előadás után is, hogy szeretek bejönni. Ha ezt valaki nem
így látja, akkor meg van annak az esélye, hogy az ember 20 előadás
után, már unja, nem olyan lelkesedéssel teszi a dolgát. Biztos, hogy
van olyan darab, ami mindenkinek egy kicsit közelebb áll a lelkéhez,
de azt nem tudom elképzelni, hogy erre a kérdésre valaki
kategorikusan ki tudja jelenteni, hogy ez és ez és a többit "köszöni
szépen". Ilyen nincs, mert akkor szerintem az az ember csak betévedt
a színházba.
Van olyan darab, amiben még szeretnél játszani, akár itt, akár
más színházban?
Sok ilyen darab van és nem feltétlenül azon van a hangsúly, hogy itt
vagy más színházakban. A musical irodalom vagy világ elég nagy és
ezért az ember szemezgethet a darabok között, van választék bőven.
Anna Karenina, Evita és még sorolhatnék címeket, de például a
Rebeccat is nagyon kedvelem. Ezt a darabot most ismertem meg nem
olyan régen és teljesen magával ragad a zenei világa, a misztikum,
amiben íródott. A színházban például egy Menyasszonytáncban szívesen
benne lennék. Amilyen hangulatban elkezdődik, attól én teljesen el
vagyok ájulva. A premier környékén volt szerencsém egymás után 3szor
megnézni a darabot, és bevallom őszintén, hogy amikor elkezdődött az
előadás, és a zenekar belevágott az első nagy "mulatós" zenébe, én
elkezdtem sírni, mert olyan jó érzés volt látni a kollegáimat, hogy
jól érzik magukat, és igazán élvezik a munkát. És bevallom egy
kicsit irigyeltem őket. Lehet, hogy már "öreg" vagyok és túl
szentimentális és már mindenen sírok, de ez akkor is így történt, és
ezt az élményt senkinek se adom oda.
Novemberben voltatok Münchenben
a Mozart!-tal. Milyen érzés volt idegen helyen, más nyelven játszani?
Én nagyon élveztem. Kihívás volt az egész csapat számára, mert ugye
németül kellett az egész darabot újra megtanulni. Nagy élmény volt
mindannyiunk számára, és a mai napig, ha megkérdeznénk egy embert,
hogy énekeljen valamit németül belőle, akkor azonnal tudná, mert
annyira megtanultuk és annyira jó kedvvel játszottuk. Egy más
közegbe csöppentünk bele hirtelen és mindenki kihasználta a város
adta lehetőségeket. Az esti előadások előtt fagyiztunk, kávéztunk,
múzeumban voltunk, kirándultunk. Az egész csapat feltöltődött, és én
a magam nevében kijelenthetem, hogy egy estét sem untam. A hónap
végén természetesen számoltuk vissza a napokat, szívesebben vettük
volna, ha az idő egy picit gyorsabban telik, de az előadások mindig
elröpültek. Megtaláltuk külföldön is a törzshelyünket, az AK1
nevű helyet, ahol azért mindig összejött a csapat a hétvégi két
előadás között. Azt vettem észre, hogy mindenki nagyon élvezte ezt a
turnét. És érzésünk szerint a német közönség is nagyon pozitív volt
felénk. Egyébként nem lehet összehasonlítani a két közönséget. Az
itthoni közönség nem csak színészeket lát a színpadon, hanem majdnem
hogy barátokat, ismerősöket, hiszen a heti magazinokban, valahol
mindig felbukkannak az Operettszínház művészei. Más szemmel nézik
meg sokadjára az előadásokat. Ismernek minket és szeretnek. Ezzel
szemben a német közönség 1 hónapig láthatta vendégjátékunkat és így
is szerettek minket, értékeltek minden egyes pillanatot.
Természetesen másképp kaptunk visszajelzést. A kinti közönségnek, ha
tetszett valami, akkor a jelenet közben tapsoltak, például a Coloredo
érsek szánkós jelenete annyira tetszett nekik, hogy beletapsoltak.
Emlékszem, akkor megkérdeztem a nővéremet, hogy ez mi volt, és ő,
aki tapasztaltabb volt már nálam, hiszen ő 1 évig német közönség
előtt szerepelt, elmondta, hogy ez külföldön így szokás, és ez egy
nagyon nagy elismerés. Eleve az is egy nagy dolog, hogy egy magyar
társulat meghívást kapott egy musical előadással külföldre. Dicsőség
volt az egész színház számára.
Van valamilyen emlékezetes színházi bakid?
Elég sok ilyen van, mert hát emberek vagyunk, egyszer-egyszer
elkerülhetetlen. Csak egy példa a szöveg problémákra, Szépségben a
nyitó képben elég sok pici megszólalásom van és azért az elég nehéz,
mert mindig észnél kell lenni, figyelni, hogy mikor jövök én. Abban
a blokkban éppen rövidzárlatom volt 2- 3 napon keresztül és fogalmam
nem volt, hogy mikor melyik sort kell énekelnem, voltak belőle
tévedések, volt, hogy az utánam következő ember sorát énekeltem.
Emlékezetes még életem legelső esése is a színpadon. Még stúdiós
időszakomban volt, Elisabethet játszottunk. A kávéház képben én
akkor még tanulóként átfutottam, mint katonaság, majd amikor vissza
felé jöttünk, mint háborús sérültek, én vezettem a sort, a hátamon
egy kollégával. A színpad kellős közepén ráléptem a szoknyámra és
elestem. A legszebb az egészben az volt, hogy a mögöttem lévők már
nem tudtak kikerülni, ezért szép sorjában, mint a dominó rám estek.
Én persze próbáltam minél hamarabb felállni, de a hátamon lévő súly
ebben megakadályozott. De volt olyan is, hogy a Sweet Charityben,
amikor le kellett menni a nézők közé és utána vissza a színpadra, az
"akció" közben a fél pár cipőmet a nézők alatt hagytam és bizony a
jelenetet félig mezítláb kellett megcsinálni. Úgy gondolom azonban,
hogy ezekre az apró bakikra szükség van, mert ezeket jó megbeszélni
utána, és együtt nevetni rajta.
Van példaképed?
Nincs. Akit nagyon tisztelek és szeretek, nem meglepő szerintem, az
a nővérem. Hiszen vele nőttem fel, és nagyon szoros kapcsolatban
vagyunk egymással. Nagyon szeretjük egymást. Tetszik, amit a
színpadon csinál. Ő nekem mindig a nővérem marad, akire felnézek, és
akihez én nem nőhetek fel, mert én vagyok a hugi, a kisebb. 5 és fél
év van közöttünk, és azt hiszem, hogy elkerülhetetlen a csodálat a
nővérem felé. Emlékszem volt egy olyan időszakom, amikor minden nap
azt figyeltem, hogy ő hogyan öltözködik, mert akkor aznap én is úgy
néztem ki. Ezt később kinőttem! Visszatérve kérdésedre konkrét
példaképem nincsen, nagyon sok mindenkit tisztelek a szakmában és
elismerem a munkáját, nézem a takarásból, tanulok, de én, én vagyok,
engem így lehet szeretni vagy nem szeretni. Ezen nem veszünk össze.
A vélemények természetesen megoszlanak, hogy kinek mi tetszik, még
össze is lehet hasonlítani minket a nővéremmel, ez egyáltalán nem
baj, különbözőek vagyunk és ez így jó. Úgy gondolom, hogy aki ebben
a szakmában valamilyen formában fellép a deszkákra az művészember.
Teljesen mindegy hogy mit csinál, mindenkinek megvan a saját dolga,
és ha valaki hiányzik, mert beteg akkor azt mi is megérezzük, akkor
tűnik fel igazán, hogy minden egyes szereplő mennyire hozzá tartozik
szervesen az előadáshoz.
Hogy viszonyulsz a rajongókhoz?
Nagyon fontosak az életünkben, a színházhoz tartozik. Én igazán
érdekesen találkoztam először ezzel a kérdéssel. Ugyanis az iwiwen
egy hölgy üzent nekem, hogy a párjával mennyire szeretnek engem a
színpadon, és milyen sokra értékelik a munkámat. Ez nagyon jól esett
és meg is lepődtem, mert addig nem volt ilyen levélre példa.
Visszaírtam nekik, hogy nagyon szépen köszönöm... aztán valamilyen
oknál fogva ez egy kicsit felgyorsult, mert hirtelen nagyon sok
ilyen levelet kaptam, természetesen minden egyes levélnek külön
örültem. Viszont a hölggyel, aki először írt nekem a mai napig
tartom a kapcsolatot és most már nagyon sokmindent megosztunk
egymással.
Mit gondolsz azokról, akik előadás után a művészbejárónál
várakoznak autogrammért?
Azt hiszem, hogy ha valaki engem meglát az előadás után, akkor
lehet, hogy antipatikusnak talál, mert én az az ember vagyok, aki ha
megy haza felé nem lát és nem is hall. Én nem keresem az ismerős
arcokat. Természetesen, ha leszólítanak, akkor nagyon szívesen
váltok egy pár szót mindenkivel. Ez nem lehet teher egy művésznek,
hiszen azokat az embereket, akik várnak egy autogrammért akár 20-30
percet is, nem bánthatjuk meg azzal, azért mert én fáradt vagyok,
vagy rossz napom van, hogy nem beszélgetünk egy kicsit. Felnéznek
ránk, és ezt tudni kell kezelni. Persze nem mindig lehet kezelni,
zavarba lehet minket is hozni, az a hölgy, akiről az előbb meséltem
egyszer megvárt a párjával az előadás után és kaptam tőlük egy kis
ajándékot és mondanom sem kell: nem tudtam, hogy mit is tegyek,
mondjak. Értem én, hogy megköszönik a munkánkat, amit például egész
évben nyújtottunk, de ez nekem azért furcsa, mert nekünk ez a
dolgunk, én semmivel sem teszek többet, mint más ember, aki
dolgozik. Végzem a munkám, azzal a különbséggel, hogy én ezt
nagyközönség előtt teszem.
Szerinted mi a legkiemelkedőbb jó tulajdonságod?
Azt hiszem ezt mástól kellene megkérdezni. Bár egyet tudok, a
pontosság. Nagyon nem szeretek valahonnan elkésni, inkább a
megbeszélt helyen várakozom még 10-15 percet, minthogy elkéssem. De
ezt a kérdést döntsék el azok inkább, akik engem ismernek és
szeretnek.
Mennyi szabadidőd van, mivel töltöd?
A színház mellett nincs olyan sok szabadidőm, de ha van, akkor azt
kihasználom. Attól függ éppen mihez van kedvem. Mostanában azért
elég jó idő van, és ha tehetem, akkor strandra járok napozni, vagy
olvasok, de ha éppen ahhoz van kedvem, hogy a lakásból sem teszem ki
a lábam, mert van egy szabadnapom akkor otthon ülök és dvd-zek.
Igazából azt teszem, mint minden fiatal, moziba járok, találkozom a
barátaimmal, bulizom, most nyáron voltam a telkünkön, Etyeken egy
pár napot, a szegedi előadások után meglátogattam vidéki rokonaimat,
majd Balatonon voltam a kollégáimmal. Mondhatni aktívan pihentem.
Egyébként meg nincsen semmilyen extrém hobbim.
Köszönöm szépen a lehetőséget erre a riportra és mindenkinek
ajánlom magunkat! A Budapesti Operettszínházat!
Vissza a Cikkekhez |
|