Biszmi-Lahi ar-Rahmáni r-Rahím

Fátima Az-Zahra (A) élete

"Bizony Allah azt akarja, hogy eltávozzon rólatok a tisztátalanság, ó ház népe, és tisztasággal tisztít meg titeket." Szent Korán (33:33)

A Prófétaság háza

Az Arab Félszigeten hosszú korszakokon átívelő időn keresztül élt a helybéli nép a dzsáhiliyya pogányságában és sötétségében. Ahol híja volt az igaz istenhitnek, a civilizált viselkedésnek és a tudásnak, az emberek nem csak pogányok de barbárok is voltak, a vérontás természetes és hétköznapi dolog volt, mint ahogy a gonosz és erkölcstelen dolgok gyakorlata is.Nem volt közbiztonság, nem volt civilizált élet, nem volt az életminőséget megjobbító tudomány, csak a bálványimádás és a hatalmasok zsarnokoskodása, melyek mellett lehetetlennek látszott minden jobbító szándékú fellépés. Ebben az emberi szempontból reménytelenül lehangoló helyzetben, a tudatlanság és a sötétség közepette született Mohamed (S), a magasztos Allah kegye révén, hogy kivezesse népét és az egész emberiséget sötét állapotából és ő és háza népe a legmagasabb helyzetű közösséggé váljon.

Mohamed ibn Abbdullah (S) volt az az ember, aki Allah (SWT) kegyelméből olyanná tétetett lelki nemesség, erkölcsi kiválóság és személyiségéből kiáradó vonzerő által, hogy el tudta végezni a nagy feladatot, hogy először az Arab Félsziget, majd később az egész emberiség megtalálja a kiutat a sötétségből a fényre. Mindezek érdekében a Próféta (S) különleges, Allahtól (SWT) rendelt felügyelet és nevelés alatt fejlődött, hogy képes legyen a küldetés véghezviteléhez és az isteni hívás továbbadásához.

Nem elhanyagolható szerepet játszott a Próféta (S) életében és küldetésében egy nő, akivel összekapcsolódott szíve, és mindenben segítője volt, egyedülálló szerepet betöltvén életében. Ő volt első felesége Khadidzsa (R), akivel 15 éven át élt boldog házasságban.

Khadidzsa bint Khuwaylid bin Aszad (R), a Qurays törzshöz tartozó gazdag asszony volt, ami miatt nagy jelentősséggel bírt Mekka városában. Mekka népe jó erkölcse miatt csk Táhirának (tiszta) nevezte. Így épült az eljövendő muszlim társadalom nagy mértékben Khadidzsára (R) a hívők anyjára, és magára a Prófétára (S), akit csak igaznondó-megbízhatónak hívtak kortársai.

A Próféta (S) tiszta és igaz úton haladó családja a fény szigete volt a tudatlanság és a pogányság sötét tengerében. Kettejük (ti Mohamed (S) és Khadidzsa (R)) kapcsolata az őszinteségre és a szeretetre épült, ezért nem véletlen, hogy Khadidzsa (R) hitt először férje (S) küldetésében. Amikor a Qurays törzs elnyomó intézkedéseket tett ellene, akkor Khadidzsa (R) teljes mértékben kiállt mellette, és neki is el kellett szenvednie a nyomás súlyát. Khadidzsa (R) szeretete és őszinte ragaszkodása egyedülálló volt Mohameddel (S) szemben, és ez végigkísérte életét első felesége halála után is. Egyetlen másik felesége sem tudta átvenni Khadidzsától (R) ezt a helyet.

Később 'Áisa nem épen hízelgő megjegyzést tévén rá, megemlítette, hogy vajon a Próféta (S) miért ragaszkodik hozzá még halála után is, amikor - 'Áisa szerint - jobb feleség adatott neki. Ezekre a megjegyzésekre Mohamed (S) így felelt: "Allah nem adott nála jobbat, ő (Khadidzsa) a család anyja, a ház úrnője, hitt bennem amikor meghazudtoltak, megosztotta velem vagyonát amikor bojkott alá helyeztek, és gyermekekkel ajándékozott meg, amivel más nem." (Ahmed ibn Hanbal, Ibn Mádzsa). Ezen kívül a hatalmas Allah biztosította Khadidzsát (R) túlvilági osztályrészéről a Paradicsomban. A Próféta (S) így szólt ezzel kapcsolatban: "A Paradicsomban a legmagasabb helyzetű nők: Khadidzsa bint Khuwaylid, Fátima bint Muhammad, Mariam bint Imrán, és Ászya bint Mazáhim, a fáraó felesége. (Tabarí, Al-Hákim, Ahmed ibn Hanbal)

Ő, Khadidzsa (R) volt Fátima (A) anyja. Fátima Az-Zahra (A) apja és anyja környezetében nevelkedve magába itta azt a szellemet, mely szülőiből áradt és így ő is az Iszlám egyik meghatározó személyiségévé válhatott, mint a muszlim nők legjobbika és példaképe valamint az útmutató imámok (A) ősanyja, akiknek mind továbbadta pozitív emberi tulajdonságait, lényegi dolgokban határozva meg ezzel az Iszlám útját.

Fátima (A) Gyermekkora

Fátima Az-Zahra Mekka városában született egy pénteki napon Dzsumádi Al-Ákhir hónap 20-án, szinte apja Mohamed (S) prófétai meghívatásával egy időben. Fátima (A) volt az az ember, aki a Prófétára (S) leginkább hasonlított tulajdonságaiban és kvalitásaiban, ez a hasonlóság közmondásossá is vált a hívők körében. Ez alól még 'Áisa a Próféta (S) felesége sem volt kivétel. Ő is többször nyilatkozott Fátima (A) kiválóságáról és apjához (S) való hasonlóságáról. Később vele született pozitív tulajdonságai szülei nevelése hatására kiteljesedtek és megerősödtek. Fátima (A) gyermekkorát a hit és a hitetlenség közötti elkeseredett harc közepette töltötte, mely egész életére kiható mély benyomást tett rá. Erre az időre esett a Qurays bojkottja a muszlimok ellen, mely éhezést és egyéb nélkülözést hozott a számukra. Ezek következményeként hunyt el Khadidzsa (R), Fátima (A) anyja nem sokkal a bojkott megszűnte után. Ugyanígy 619-ben halt meg Abu Tálib, a Próféta (S) nagybátyja is, aki Mohamed (S) védnöke volt. Nem véletlenül neveztetett ez az év a szomorúság évének.

Fátima (A) ez idő tájt még kislány volt, ám a szomorúság az ő szívét is igen csak megérintette, és kihatással volt egész további életére. Anyja elvesztése óriási űrt hagyott szívében. Khadidzsa (R) halála után többször tette fel a kérdést apjának a Prófétának (S):"Hol van anyám?" "Hol van anyám?" Mohamed (S) együttérzéssel osztozott lánya bánatában. Nem véletlenül, hiszen Fátima (A) volt hozzá a legközelebb álló ember szeretetben és minden pozitív emberi érzésben. A Próféta (S) már Fátima (A) kiskorában felismerte azon tulajdonságait, melyek később lehetővé tettéek a közösség életében való, máig kiható szerepe betöltését. Minden muszlim, aki ismerte őt tisztában volt a Vallásban betöltött szerepét illetően, mint a közösség vezetőinek ősanyja.

Mohamed (S) így jellemezte Fátimát (A) a közösség előtt: "Ő tőlem való. Ami engem haraggal tölt el az őt is haraggal tölti el." (Bukhári, Ahmed, Al-Hákim) Egy másik hagyományban a Próféta így szólt: "Bizony Allah haragszik, ha te haragszol, és elégedett, ha te elégedett vagy." (Ali (A)) Máskor így szólt Mohamed (S): "Bizony Fátima tőlem való, ami engem bánt az őt is bántja." (Tirmidhí, Ahmed, Naszá'í)

Egy alkalommal Ali imám (A) megkérdezte a Prófétát (S), hogy ki az, aki a legkedvesebb a számára. Ő így felelt: "Fátima, Mohamed lány." (Tabarí, Tirmidhí, Naszá'í, Al-Hákim) Egy másik hadíhváltozat megemlíti, hogy a férfiak közül Ali (A) volt a leginkább kedvelt a Próféta (S) számára.

A kijelentés, melyeket a Próféta Alira és Fátimára (A) tett nem egyszerűen a családi szeretet jelei voltak. Jelentésük eszmei-vallási jellegű volt, melyekben már a korai időktől kezdődően Fátima és Ali (A), továbbá általuk a tizenkét imám (A) vallási vezetői szerepére utalt.

Fátima (A) Vizsgának Való Alávetése

Fátima (A) tanúja volt annak a harcnak és buzgólkodásnak, melyet apja (S) folytatott, mint ahogy az az ellenségesség és gyűlölet is nyilvánvaló volt számára, mellyel Mekka népe viseltetett a küldetéssel szemben. Ez a légkör már kora gyermekkorában megacélozta lelkét, és elhivatottá tette az igaz ügyért való kiállásra. A Qurays tudatlanjainak, a Próféta (S) ellen való támadásai és gúnyolódásai fokozódtak, miután nagybátyja Abu Tálib elhunyt. Mohamed (S) méltósággal és türelemmel viselte megpróbáltatásait, még akkor is amikor porral arcon dobták. Ezt látván Fátimát (A) súlyos bánat fogta el, miközben megtisztította apja arcát a portól. Ez az esemény oly módon berögződött lelkébe, hogy később végigkísérte egész életén át. A tudatlanok így bántak azzal az emberrel, aki az igazság fényét hozta el hozzájuk. A Próféta (S) így szólt vigasztalás képen lányához: "Ne sírj kislányom! Allah bizony elhárítja a csapásokat apádtól, és győzelemre segíti őt és küldetését a Vallás ellenségeivel szemben." Ilyen módon érte el a Próféta (S), hogy lánya lelkében elültesse az Allahért (SWT) való dzsihád, és a türelem szellemét. Nagy szüksége is volt Mohamednek (S) és családjának a türelemre, hiszen hátra lévő mekkai tartózkodásuk alatt sem enyhültetek az őket érő atrocitások. Mint ahogy hasonló megpróbáltatások érték a korábbi idők prófétáit (A) is, ám ezek hosszú távon nem tudták megakadályozni a küldetés terjedését és győzelmét. Látván a pogányok a Próféta (S) erkölcsi tartását lassan kezdtek megenyhülni, és sokuknak az igazság megtalálta útját szívéhez.

Mindezekben a dolgokban Fátima (A) magába itta apja (S) példáját, felkészülve küldetésének továbbvitelére.

Fátima (A) Kivándorlása

A dzsáhilijja, amelyben a Qurays élt, egyszer odáig vetemítette őket, hogy merényletet tervezzenek a Próféta (S) ellen. Ám ez a magasztos Allah akarata ellen volt, ezért Mohamed (S) parancsot kapott a kivándorlásra, Mekkából Yathribba, ahol meghallgatásra talált az igaz útra való hívás. Mohamed (S) kivándorlásában természetesen vele tartott lány Fátima (A) is. Később Ali (A) is követte őket, aki a Prófétát (S) helyettesítette házában, miközben a Qurays tagjai meg akarták Mohamedet (S) gyilkolni. Így Ali (A) is csatlakozott ahhoz az új harchoz, melyet a Próféta (S) hirdetett a kivonulás után. Amikor a Próféta (S) megérkezett Medína (Yathrib) közelébe Quba' nevű településre, itt várta be Alit (A) és Fátimát (A), míg meg nem érkeztek, hiába tanácsolták neki a szahábiak, köztük Abu Bakr, hogy vonuljon be Medínába, de ő (S) így szólt: Nem lépek be Medínába, amíg unokaöcsém és lányom meg nem érkezik. Ekkor nyilatkoztatott ki a következő koránvers: "Ezért azoknak, akik elvégzik a [Mekkából való] kivonulást, kiűzettek lakhelyeikről és zaklatást szenvedtek el az én utamon, és [akik] harcolnak és megölettek - azoknak bizony eltörlöm a rossz cselekedeteit és bevezetem őket a kertekbe, amelyek alatt patakok folynak. Jutalom lesz ez [számukra] Allahtól. Allahnál van a legszebb jutalom." (3:195)

A kivándorló szakítottak régi életükkel Allah (SWT) elégedettségét áhítozva valamint a teremtőnek és prófétájának való engedelmesség végett.

Ali (A) Eljegyzi Fátimát

A medínai kivándorlás után Fátima (A) tovább nevelkedett apja (S) kezei alatt, magába szívván a prófétaság magasabb rendű hatását. Umm Szalama, a Próféta (S) egyik felesége is méltató szavakat mondott erkölcsiségéről, helyes viselkedéséről és istenfélelméről. Egy általa fennmaradt szent hagyomány így emlékszik meg róla: Mohamed (S) így szólt Fátimához (A): "Ó Fátima! A magasztos Allah mérges, ha te mérges vagy és elégedett ha te elégedett vagy." Egy másik alkalommal így szól hozzá (S): "Elégedett vagy-e azzal, ha te vagy a hívő asszonyok úrnője és ezen közösség úrnője." Egy következő hadíthban így szólt a Próféta (S): "A legkiválóbbak a paradicsom asszonyai közül, Khadidzsa bint Khuwaylid, Fátima bint Muhammad, Maryam bint 'Imrán (Szűz Mária) és Ászya bint Muházim, Fáraó felesége.

Mindezek nyomán láthatjuk Fátima Az-Zahra (A) szerepét nem csak a prófétai családban (A), hanemjelentősségét az egész közösség előtt. Ezek után nem véletlen, hogy a Prófétához (S) közel álló társak nem egyike pályázott Fátima (A) kezére, közöttük Abu Bakr és Omar ibn Al-Khattáb. Mohamed (S) viszont kitért kéréseik elől, mondván, majd csak ez után érkezik el a döntés. Nemsokára Ali (A) kereste föl, hogy megkérje Fátima (A) kezét. A Próféta (S) örült a dolognak és megemlítette, hogy mindig is a teremtmények egyik legkiválóbbikának szánta lányát. Ez után bement Fátimához, aki szintén nem ellenezte a házasságot. Nemsokára meg is tartották a menyegzőt, majd a Próféta (S) khutbát intézett a néphez, melyben megemlítette, hogy a hatalmas Allah parancsolta meg neki Fátima és Ali (A) házasságát. Ez után azt is közölte, hogy kettejük frigyéből számos kiválóság fog majd támadni.

Egy szóval Mohamed (S) Allah (SWT) sugallatára és parancsára támogatta leánya és unokaöccse házasságát tudván annak majdani jelentőségéről Vallás számára. A Próféta (S) szeretete Fátima és Ali (A) iránt nem közönséges rokoni szeretet volt, kettejük házasságát nem egyszerűen ez motiválta, hanem ennél sokkal több, a közösség jövője és a prófétaság ügyének folytatása az imamátusban.

Egy alkalommal megkérdeztél Á'isát, hogy ki a legkedvesebb Mohamed (S) számára. Ő így felelt: Fátima. És a férfiak közül? A férje. (Tirmidhí)Egy ibn Abbásztól fennmaradt hadíth szerint, a Próféta (S) Így szólt: Bizony Allah minden prófétának nemzetséget támasztott annak ágyékából, bizony az én nemzetségem az ő (ti. Ali) ágyékából fog eredni.

Ilyen módon származott Haszan és Huszein (A) Ali és Fátima (A) frigyéből, ezt követően pedig az imámok (A) sorozata.

Ali (A) Fátimának (A) 400 ezüst jegyajándékot adott, más források szerint a mahr 500 dirham volt.

Később Fátima (A) írt egy tanulmányt a házasság mibenlétéről és fontosságáról. Frigyük Alival (A) mintapéldája lett a muszlim házaspárnak, családnak és gyermeknevelésnek.

Rövidesen házat építettek az ifjú pár részére ahol megkezdték boldog házaséletüket, arra a vallási és emberi alapra építve, melyet a Próféta (S) tanított számukra.

Ali (A) megfogadta a Prófétának (S), hogy soha sem okoz feleségének sem haragot, sem szomorúságot, sőt le fogja venni vállairól a gondot és a bánatot.

Fennmaradt egy hagyomány Mohamedről (S), hogy mikor Medínán kívülről hazatért, először mindíg két rak'át (imaegység, "meghajlás") imádkozott a Próféta Mecsetben, majd Fátimát (A) kereste fel és utána ment feleségeihez. Fátima (A) teljesen egyedül vezette háztartását, sem szolgálója sem rabszolgája nem volt. A házimunkába legtöbbször Ali (A), de néha még apja (S) is besegített.

A Próféta (S) után Ali (A) volt a legfőbb példaadó a vallási gyakorlatban minden korok számára, így családfői működésében is. Ugyan így Fátima (A) is példa a muszlimok asszonyai számára. Sem a háztartás vezetésében, sem a gyermeknevelésben nem ismert restséget sem unalmat, legyen az bármilyen fárasztó is.

A Próféta (S) nem hanyagolta el lánya (A) nevelését az Allahhoz (SWT) való kapcsolat, az egyistenhit és az istenszolgálat terén, hogy példaképe és útmutatója lehessen a közösségnek az evilág hívságairól lemondó életvitelben és a túlvilág felé irányultságban. Figyeljük csak meg hogy hol vannak a tévutak képviselői, főleg azok vezérei az igazi Iszlám hiteles személyiségeitől.

Fátima (A) Az Anya

Így szólt a Próféta (S): "Allah mindenpróféta ágyékából nemzetséget támasztott, az én nemzetségemet az ő (azaz Ali) ágyékából támasztotta." (Tabarí) Ali és Fátima frigyéből megszületett Haszan és Huszein. Egy ibn Hanbaltól hagyományozott hadith szerint a Próféta (S) megemlítette, hogy ő Haszan és Huszein (A) apja, ami alatt spirituális genealógia értendő, utalva felkentségükre és szerepükre a Vallásban. Haszan és Huszein nemzetsége (A) végigkíséri az emberiség történetét, forradalmat és buzgólkodást a zsarnokság és elnyomás ellen. Nem véletlenül mondta nagyapjuk (S): "Haszan és Huszein a Paradicsom beli ifjakurai lesznek." (ibn Hanbal, Tirmidhí)"A két fiam két imám, keljenek akár fel, vagy maradjanak passzivitásban." (Tabarszí) Az "akár keljenek fel, vagy maradjanak passzivitásban", utalás kettejük és a többi imám (A) társadalmi és politikai szerepére a későbbi korokban. Haszan és Huszein (A) a Próféta (S) szemében és a Vallásban betöltött szerepét a korabeli muszlimok is érzékelték. Huszein (A) után született Zaynab, aki később ott volt a kerbelai csatában túlélvén azt. Született AZ-Zahrának (A) még egy lánya Umm Kulthúm.

Egy alkalommal így szólt a Próféta (S) a ház népéhez, azaz Alihoz, Fátimához, Haszanhoz és Huszeinhez (A): Aki békével van irántatok az iránt én is békével vagyok, aki pedig az ellnségetek azzal szemben én is ellenségességgel viseltetek. (Hákim, ibn Mádzsa, ibn Hanbal, Szadúq, Tabarí) Ez által szándékozta Mohamed (S), hogy két unokája biztosítsák a közösség egységét ő utánna, hogy egyesüljön az Umma az ő szeretetükben, az irántuk való lojalitásban és imamátusukban. Általuk kívánta megőrizni a Próféta (S) a hívők egységét.

Fátima (A) Tisztasága

A Próféta (S) számtalan alkalommal nyilatkozott. Fátima, Ali és fiaik (A) lelki tisztaságáról, mindezt a magasztos Allahtól jövő kinyilatkoztatás gyanánt. A Szent Korán is több helyen említi a Ház Népe (A) tisztaságát. Amikor leérkezett a megtisztítás koránvers: "Allah el akarja távolítani rólatok – ó Ház népe! - a tisztátalanságot és tisztasággal akar megtisztítani benneteket." (33:33) az Ali, Fátima és faiak (A) jelenlétében érkezett le. Ekkor Mohamed (S) magához vette őket, mindannyiukat betakarta leplével és így szólt: Ó Istenem! Ők a házam népe! Eltávozott róluk a tisztátalanság és tisztasággal lettek megtisztítva. Mindezt látván Umm Szalama a Próféta (S) egyik felesége megkérdezte, hogy ő is a ház népéhez tartozik-e. Mohamed (S) így válaszolt neli: Te a jól közé tartozol, te a Próféta felesége vagy. (Tabarí) Hat hónappal e kinyilatkoztatás után a Próféta (S) elment a Ház Népe lakására, majd megállván ajtajuk előtt recitálta a megtisztítás koránverset (33:33), megerősítvén a közösséget az Ahl Ul-Bayt (A) vallási jelentőségét illetően. (Tabarí, ibn Hanbal, Tirmidhí)

Így szólt a hatalmas Allah:"Ha ennek okán bárki is vitába száll veled, miután [Allahtól mind] eme tudásra szert tettél, akkor mondd: "Jöjjetek ide és hívjuk [össze] a mi fiainkat és a ti fiaitokat, a mi asszonyainkat és a ti asszonyaitokat, saját magunkat és benneteket, azután kölcsönös átkot fogadunk, hogy Allah átka azokat [sújtsa], akik hazudnak."" (3:61) Ez az ája akkor érkezett le, amikor amikor Mohamed (S) hitvitát folytatott a nadzsráni keresztények egy csoportjával, amelyben Ali, Fátima, Haszan és Huszeinn (A) is részt vettek. Tabarszí tafszírjában megemlíti, hogy az idézett ájában a "fiaink" alatt Haszan és Huszein (A) értendők, az "asszonyaink" alatt, pedig Fátima (A), mivel ő volt az egyetlen jelenlévő nő a hitvitán. Ami bizonyítja sok más egyéb mellett, hogy Az-Zahra (A) volt a nők legkiválóbbika. Egy alkalommal Mohamed (S) azt mondta: Bizony Fátima a Paradicsom beli asszonyok úrnője és a közösségem asszonyainak úrnője. A "magunkat" kifejezés alatt a Próféta (S) mellett az Ahl Ul-Bayt (A) tagjai értendőek, hiszen kizárólag ők vettek részt a hitvitán muszlim részről.

Amikor leérkezett a következő koránvers: "Nem kérek számotokra jutalmat [munkálkodásotokért] csak miután szeretettel viseltettek a közel állók iránt." A hívők megkérdezték a Prófétát (S), hogy kik a közel állók, azaz rokonok, akik iránt kötelező a szeretet és a lojalitás. Mohamed (S) így válaszolt: "Ők Ali, Fátima és két fiuk." (ibn Hanbal, Tabarí)

A tiszta hitűek olyan kupából isznak, amelyben [a borhoz] kevert víz kámforral [fűszerezett] - olyan forrásból, amelyből - bőségesen fakasztva - Allah szolgái isznak. Ők [azok], akik teljesítik fogadalmukat és félnek egy naptól, amelynek a szörnyűsége szétárad. És - noha nékik is kevés - ételt adnak a szegénynek, az árvának és a fogolynak [mondván]: "Allah kedvéért táplálunk benneteket. Nem akarunk tőletek sem fizetséget, sem hálát. Félünk, hogy komor és végzetes nap [virrad] ránk." Allah pedig megóvta őket annak a napnak a szörnyűségétől és megadta nékik, hogy ragyogást és örömöt leljenek. És kertet és selyem[ruhákat] adott nékik fizetségül azért, mert állhatatosak voltak. Kerevetekre dőlve fekszenek és nem látnak ott sem Napot, sem Holdat. És [a kert] lombsátrai közelhajolnak hozzájuk és gyümölcsei alacsonyan csüngenek. És ezüstedényeket hordoznak körbe közöttük és serlegeket: üvegedényeket - ezüst[höz hasonló] üvegedényeket, amelyeknek ők szabták meg a mértékét. És kupákból kapnak ott inni, amelyben [a borhoz] kevert víz gyömbérrel [fűszerezett] - egy ottlévő forrásból, amelynek Szalszabíl a neve; és halhatatlan ifjak járnak körbe közöttük: ha látnád, szétszórt gyöngyöknek vélnéd őket. Ha [körül]nézel ott, gyönyörűséget és nagy birodalmat látsz. Szundusz és isztabraq-brokátból szőtt ruhákban vannak és ezüst karperecekkel ékesek. És az ő Uruk tiszta italt ad inni nékik. "Ez illet meg benneteket fizetségképpen. A buzgalmatoknak van köszönete." (76:5-22) Ezek a koránversek szintén az Ahl Ul-Bayt-re (A) nyilatkoztattak ki. A 8. és 9. ája "És - noha nékik is kevés - ételt adnak a szegénynek, az árvának és a fogolynak [mondván]: "Allah kedvéért táplálunk benneteket. Nem akarunk tőletek sem fizetséget, sem hálát." kifejezetten azért, mert a Ház Népe (A) annak ellenére adakozott, hogy több napig éheznie kellett.

Az Ahl Ul-Bayt-ről (A) tudnunk kell, hogy ők nem elméletek, idzstihádok és vallásjogi irányzatok letéteményesei, hanem a kinyilatkoztatottigazság hiteles megtestesítői.

Fátima (A) buzgólkodása Allah útján

Miután a Próféta (S) bevonult Medínába serényen munkálkodott a pogánykor tudatlansága felszámolásán. Szigorúan fellépett az ellentábor aknamunkájával szemben és tevékenysége nyomán kezdtek kibontakozni az Iszlám Állam alapjai. Mindezekben sem anyagi, sem katonai eszközei nem voltak kielégítőek, ennek ellenére a hit erejével és az őt körülvevő maroknyi szilárdan elszánt segítő támogatásával véghez vitte szándékát, Allah (SWT) kegyelméből és engedelmével. Fátima (A) is kivette részét a harcokból, ha nem is a csatatéren, de a sebesültek ápolásában. Az Uhaudi csata után ő látta el férje Ali (A) segítségével a Próféta (S) sérüléseit.

***

A lemondás és az istenszolgálat szorosan az Ahl Ul-Bayt (A) természetéhez tartozó dolgok, példakép és vezérlet végett a közösség számára. Az Ahl Ul-Bay (A) maga az Iszlám iránya, a világról való lemondás és a hitbuzgalmi tevékenység nem jelenti az élettől való elszakadást, sem az emberi és társadalmi felelősség elöli menekülést. Az istenszolgálat megtétele, az Allah (SWT) akaratának való engedelmeséget jelenti, és közeledést hozzá, valamint kapcsolatot vele. Ezért igyekezett AZ-Zahra (A) mind minőségben, mind mennyiségben emelkedni az istenszolgálat terén példát mutatva a hívők táborának, különösképpen a hívő nőknek.

Egy alkalommal Fátima (A) eladta alanynyakláncát, hogy felszabadítson egy hívő rabszolganőt. Haszan Al-Baszrí azt mondta róla, hogy nincs még egy hozzá hasonló asszony az istenszolgálat terén.

***

Mohamed (S) küldetésének végéhez közeledvén megbetegedett, s halálát érezve tudatta lanyával (A), hogy ő sem fogja sokkal túlélni őt. A történészek nem jutottak egyezségre, hogy Az-Zahra (A) mennyivel is élte túl apját (S), van aki 75 napot, mások 3 illetve 6 hónapot mondanak. A Próféta (S) halála után, szándékával ellentétben, Abu Bakr-ot választották a közösség vezetőjévé (kalifa), dacára, hogy Mohamed (S) több alkalommal is kijelölt Alit (A) utódjává. És ez nem volt elég, a közösség újdonsült vezére kisemmizte a Ház Népét (A) örökségéből, mondván, hogy a próféták (A) nem hagynak örökséget maguk után. Ezt világosan cáfolja a következő két koránvers: "És Salamon lépett Dávid örökébe." (27:16) "... aki majd az én [Zakariás]örökösöm lesz, és Jákob nemzetségének örökébe lép! És tedd őt olyanná Uram, hogy tetszést leljen [előtted] (19:6)

Fátima (A) Halála

Apja (S) halála után nemsokára Az-Zahra is súlyosan megbetegedett, aminek oka nem utolsó sorban a bánat és keserűség volt. Amikor már érezte halála közeledtét fiait (A) elküldte nagyapjuk (S) sírjához, ő maga megtisztálkodott és szép ruhát vett fel. Ez után elbúcsúzott férjétől (A). Búcsújában a tudás letéteményesének nevezte és kérte, hogy halála után nősüljön meg újra, ezt követően nemsokára meghalt. A Baqí' temetőben hantolták el ismeretlen helyen.

- A hála Allahot illeti -



Az Al-Balagh Alapítvány "Fátima Az-Zahra (A)" című kiadványa alapján, a magasztos Allah segítségével, fordította, szerkesztette és kiegészítette Abu Huszein Moszab Al-Madaní / Erdélyi Péter.