AZ ÍRÓNŐ
Agatha Mary Clarissa Miller 1890.szeptember 15-én született a délnyugat-angliai Torquay-ban. Édesanyja, Clara Boehmer angol, édesapja, Frederick Alvah Miller amerikai volt. Agatha bátyja, Monthy - a család fekete báránya - hamar elkerült otthonról. Nővére, Madge gazdag fantáziával volt megáldva, és sok történettel, főleg rémhistóriákkal szórakoztatta a környezetét. A boldog családi életnek 1901-ben vége szakadt, édesapjuk tüdőgyulladásban meghalt. Madge 1902-ben férjhez ment, így Agatha és a mama kettesben maradt Ashfieldben.
Az első regények
Agatha nem járt iskolába. Számtanra még az édesapja tanította, a humán
tárgyakra az édesanyja. A házuk tele volt könyvvel, és ő szívesen olvasott.
Még gyermek volt, amikor a család néhány hónapra Dél-Franciaországba költözött,
ott gyógyíttatta magát a betegeskedő Frederick Miller. Agatha megtanult
franciául. Jó pár évvel később egy párizsi lányintézetbe küldte az édesanyja,
a "neveltetését befejezni". Agatha szeretett rajzolni, zongorázni és énekelni.
Arra vágyott, hogy operaénekesnő legyen, mégpedig Wagner-énekesnő, ám félénk
volt, és iszonyodott a nyilvános szerepléstől.
Miután a párizsi leányintézetből hazakerült, a kor szokásainak megfelelően
be kellett vezetni őt a társaságba. Édesanyjának azonban nem volt pénze
arra, hogy az egész báli szezont Londonban töltsék. Olcsóbb megoldást választottak.
Három hónapra Egyiptomba utaztak, s bekapcsolódtak a kairói angol kolónia
pezsgő társadalmi életébe.
Agatha első férjével, Archibald Christie-vel Angliában ismerkedett
meg, s 1914 karácsonyán házasodtak össze. Archibald katona volt, Agatha
pedig kórházi ápolónőként dolgozott az első világháborúban. A kórházban pontos
ismereteket szerzett a mérgekről. Első krimijét - több irodalmi próbálkozás
(vers, novella) után, amelyeket a szerkesztőségek rendre közölhetetlennek
minősítettek - a háború alatt írta. A titokzatos stylesi eset (az első Poirot-történet)
azonban csak 1920-ban jelent meg. A krimibeli család élete a megszokott
mederben zajlik Stylesban, a háborúra csak bizonyos megjegyzések utalnak.
A mérgeket a szerző olyan valósághűen írta le, hogy a krimiről recenzió
jelent meg a londoni Gyógyszerészeti Szemlében, s a cikk szerzője megdicsérte
az írónőt, hogy szakszerűen bánik a mérgekkel.
A titokzatos stylesi esetnek sikere lett. A Weekly Times folytatásokban
közölte, Agatha mégsem gondolt újabb regény írására. Egyre nagyobb gondot
okozott azonban Ashfield fenntartása, az eladásáról viszont hallani sem
akart. Archie adta az ötletet: írjon újabb regényt, ezúttal Ashfield megmentéséért.
|
Christieből Mrs. Neele
Az átütő sikert az 1926-ban megjelent Az Ackroyd-gyilkosság című könyve
hozta meg. Ez volt a hatodik krimije. Időközben egy novelláskötete is napvilágot
látott, amelyben a népszerű Sketch magazinban megjelent, rendelésre írt
Poirot-novelláit gyűjtötte egybe.
1926 egyébként is nevezetes dátum Agatha Christie életében. Az írónő
rejtélyesen eltűnt. Újságcikkek jelentek meg róla, s jutalmat ígértek a
nyomravezetőnek. Agatha közel két hétig volt távol, eközben az észak-yorkshire-i
Harrogate termálszállodájában élt. Mrs. Neele-nek hitte magát, és nem tudta,
hol van. Édesanyja halála és a férje hűtlensége, amely végül válásra vezetett,
megviselte az idegrendszerét. Amikor hosszan tartó pszichiátriai kezelés
után ismét talpra állt, belevetette magát a munkába. Mary Westmacott néven
regényt is írt. (Az Óriás kenyere volt az első nem bűnügyi témájú regénye.)
1928-ban Bagdadba utazott pihenni. A nyugat-indiai szigetekre és Jamaicára
készült, már a hajójegye is megvolt, de az indulás előtt két nappal meggondolta
magát. Inkább a Simplon-Orient expresszel Isztambulig utazott, amire mindig
is vágyott. Visszaváltotta hát a hajójegyét, ott átszállt az Aleppón át
Damaszkuszba közlekedő Taunus expresszre. Damaszkuszból a sivatagon át
busszal tette meg az utat Bagdadba, majd onnan ugyancsak busszal utazott
Urba, a romvárosba. A Gyilkosság az Orient expresszen című krimije ebből
az élményből született. A gyilkosságot, persze, csak kitalálta, de érezhető,
hogy a szerző járt a helyszíneken.
Agatha Bagdadban ismerkedett meg Max Mallowan régésszel. Szerelem
szövődött közöttük, és noha Max több mint tíz évvel fiatalabb volt nála,
1930-ban házasságot kötöttek. Abban az évben jelent meg az első Miss Marple-regény,
a Gyilkosság a paplakban. A történet egy elképzelt falu, St. Mary Mead helyi
erkölcseiről szól, de jól jellemzi az egész vidéki angol társadalmat. Meglepő,
hogy Christie ebben a krimiben a halálbüntetés ellen érvvel, szerinte azt
el kellene törölni. A bűnözést afféle "eltévelyedés"-nek, betegségnek tekinti,
amelynek a "mirigykiválasztás" az oka.
Változások pedig vannak
A második világháború után sokan úgy érezték, hogy Anglia megváltozott.
Agatha Christie-t is egyre jobban foglalkoztatta a régi világ eltűnése,
az életmód változása. Két, háború utáni krimijének, a Paddington 16.50-nek
és a Bertram szállónak is ez a meghatározó eleme.
A Paddington 16.50 1957-ben jelent meg. A főszereplő, Mrs. McGillicuddy
a londoni Paddington pályaudvaron vonatra száll, s fülkéjéből egy gyilkosság
szemtanúja lesz, amely a velük egy ideig párhuzamosan haladó vonaton történik.
Persze a kalauz nem akar hinni neki, és ő maga is elbizonytalanodik: sok
öregedő asszony akad az utasok között, "akiknek szent meggyőződése, hogy
kommunista összeesküvést lepleznek le, vagy hogy veszélyben forog az életük,
repülő csészealjakat, titokzatos űrhajókat vélnek látni", esetleg "orosz
ügynököt a kölcsönkönyvtárban". 1957-ben járunk, mégis, ennyi évvel később
is nagy teret kap a könyvben a háború. Például szó esik arról, hogy a háborús
pilóták talajvesztetté váltak a békeidőben. Ezt az egyik szereplő tragikus
sorsán keresztül be is mutatja.
Agatha Christie a Bertram Szállóban a hatvanas évek Angliáját szembesíti
az 1900-as évek szigetországával, amikor még Viktória királynő fia, VII.
Edward ült a trónon. Ekkor volt Agatha - és Miss Marple - fiatal. A Bertram
egy letűnt világ jelképe. Ám megjelenik egy ifjú hölgy, aki ebbe a környezetbe
sehogy sem illik bele. Repül, lovagol, autót vezet, sőt a kábítószert is
kipróbálta. "Olyan életerő sugárzott belőle, hogy a Bertram Szálló mellette
egyszeriben múzeumnak tűnt... Az embernek bele kell törődnie a változásokba."
- állapítja meg Miss Marple, vagyis egy hetvenöt éves hölgy, Agatha Christie.
|
Agatha Christie 1929-ben az Orient-expresszel elindult keletre, hogy
új élményeket szerezzen. Bagdadból utazott az ősi Urba. Randevú Bagdadban
című krimijében Agatha Christie saját élményeit hősnőjével mondatja el:
"beleszerettem Urba, a hatalmas zikkuratjába, örömömet leltem a feltáró
munkacsoportok látványában. A lassanként feléledő múlt bája megigézett, a
látvány pedig, amilyen gonddal leecsetelték a kutatók az előkerült tárgyakról
a földet, s egyáltalán, az ott dolgozók egész életformája arra indított, hogy
magam is régész legyek."
|
Mallowan vagy Elmott?
Agatha Urban mély barátságot kötött az akkor már világhírű régészkutatóval,
Wooleyval (róla mintázta a Gyilkosság Mezopotámiában című regényének hősét).
Wooley előbb Núbiában kutatott, részt vett a Sínai első feltárási munkálataiban,
majd az 1854 óta ismert lelőhelyre, Urba utazott. Tizenkét éven át kutatta
az ókori sumer városállamot a British Museum és a Pennsylvaniai Egyetem
megbízásából. Munkatársai között volt Max Mallowan, vele Agatha Christie
második uri tartózkodásakor, 1930-ban találkozott. Mallowan a kalauzául
szegődött, végigkísérte Irakon a híres írónőt, s még abban az évben össze
is házasodtak (ő lett a Gyilkosság Mezopotámiában Elmottja).
Mallowan 1930-ban az észak-iraki lelőhelyen, Ninivében ásató R. Campbell
Thompsonprofesszor aszszisztense lett. 1932-ig dolgoztak együtt. Ez alatt
az idő alatt Agatha Christie-vel végiglátogatták a környék lelőhelyeit,
különösen a több mint négyezer éves Nimrúd keltette fel Mallowan érdeklődését,
amit még Layard fedezett fel. "Pompás hely volt. A Tigris 1500 méternyire
folyt onnan. Egyszerre volt romantikus és békés romváros, amely az egész
történelmet magában rejtette" - írta Agatha Christie. A régészeten belül
is akkoriban lett divatos a prehistorikus kor mind a kutatók, mind a közönség
körében, pedig - amint Agatha Christie is megjegyezte - jóformán semmit
sem tudtak még róla a kutatók.
Fedezte a költségeket
Miközben Nimrúd feltárásáról álmodoztak, folytatták a munkát Ninivében.
Max Mallowan 1932-ben úgy vélte, hogy Ninive keleti részén, Tell-Arpachiyahban
feltétlenül ásatni kell, de szerette volna most már egyedül, önállóan
végezni a feltárást. Ez azonban már akkor sem volt olcsó dolog – felesége
fedezte a költségeket. Christie maga is tevékenyen részt vállalt az ásatásból.
Igyekezett rekonstruálni az előkerült leletmaradványokat, helyszíni rajzokat
készített, miközben azért az írást sem hanyagolta el.
Mallowan ügyesen választotta ki a lelőhelyet: hamarosan egy fazekasműhelyre
akadtak. "Az egész "butik" a lábunk alatt volt - írta Agatha Christie.
- Több ezer éves vázák, poharak, színes edények, a napfényben feketén és
narancsszínben tündöklő tárgyak. Ettől a pillanattól kezdve nem volt egy
perc megállásunk sem. Nem tudtuk, hova kapjunk." A darabok egymás után kerültek
elő a földből. A műhely teteje még a maga korában beszakadt, de a darabok
összeilleszthetők voltak, s mivel a felmenő falak nagy része jó állapotban
megmaradt, nagyon sok tárgyat hatezer éven át épségben megőriztek. Egy gyönyörű,
hatalmas, részben megégett, többszínű, csodálatosan díszített tál hetvenhat
darabban került elő, de sikerült helyreállítaniuk. Ma a Louvre féltett kincse.
|
|
|
A
"Mona Lisa"-t
|
Irakot nem lehetett elfeledni
A harmincas évek végén egyre barátságtalanabb lett a viszony Nagy-Britannia
és Irak között. A régészek Szíriába tették át székhelyüket. Max Mallowan
és Agatha Christie is egy észak-szíriai lelőhelyre, Haburba költözött
át. Jártak és ásattak Észak-Szíria nagyon sok mesterséges dombján, az
úgynevezett telleken, az Eufrátesz és mellékfolyói ezeregy ősi városában.
Habur után Deir ez Zor, majd Busaira következett. Később Balikh lett a
székhelyük, majd az Eufrátesz egy kis mellékfolyója mellett fekvő Jaghjagha
vádi és Tell-Halaf. Számos könyv témája ez a hely, csakúgy, mint Chagar
Bazar és Tell-Brack. Egyik művében Christie így ír a vidékről: "Mindenütt telleket látni. Innen, ahol most állok, egyetlen pillantásra éppen hatvanat
számlálok meg. Hatvan ősi város vagy település... A terület ötezer éve virágzott.
Ez a civilizáció bölcsője."
Mindeközben Mallowan nem tudta Irakot elfeledni. Nimrúdban, Aszszíria
második legnagyobb városában és katonai erődítményében szeretett volna
ásatni. A háború végén, 1948 körül úgy tűnt, hogy újra lehetőség nyílik
az iraki ásatásra. Agatha Christie szerint minden, a térségben dolgozó régész
azt tervezgette, hogy visszatér Irakba.
Max Mallowan, aki időközben a Londoni Egyetem Régészeti Intézetének
professzora lett, mindenáron Nimrúdba akart menni. Szerinte száz éve,
azóta, hogy Layard felfedezte, nem járt arra senki. Rajta kívül senki,
még Layard sem tulajdonított nagy fontosságot a városnak, pedig Mallowan
szerint ez Asszíria három legnagyobb ősi városának egyike.
A férfi 1949 és 1962 között tárta fel Asszíria második legnagyobb
városát, az egykori akkád Kalhut, s ezzel világhírre tett szert.
Expedíciójával együtt feltárt öt királyi palotát, két - Ninurtának és Ishtárnak szentelt
- templomot, kereskedelmi központokat és a Tigris mellett kiépített rakpartot. Agatha Christie-hez minden addig előkerült tárgy közül az itt kiásott elefántcsont
szobrocskák álltak a legközelebb. Különösen az egyik bűvölte el nagyon.
Ezt a - mellesleg legnagyobb - szobrot saját kezűleg tisztította meg. "A
női fej fekete haja csontszínű, finom arcot övezett, amelyen finom és titokzatos
mosoly játszott" - írta róla. Az Iraki Régiségek Felügyelője Mona Lisának
keresztelte el a szobrot, és a bagdadi múzeumba szállíttatta.
Nimrúd alszik. Itt állt egykoron Kalhu, a nagyváros. Aztán Kalhu elaludt...
Jött Layard, s rövid időre megzavarta ezt a békét, majd Kalhu-Nimrúd újra
elaludt. Jött Max Mallowan és a felesége. És most Kalhu újra éledezik...