A kezdetek
1968-ban Jimmy Page gitáros a Yardbirds feloszlása előtt néhány
előre lekötött skandináviai fellépés teljesítésre megalakította a
New Yardbirds együttest, Robert Plant énekessel, John Bonham
dobossal és Chris Dreja basszusgitárossal (a Yardbirds egy korábbi
tagjával). Dreja hamarosan otthagyta őket, hogy fényképész legyen,
helyére Page régi barátja, John Paul Jones került. (Dreja készítette
az első albumuk hátsó borítóján lévő fényképet.) Egyébként Plantet
Terry Reid javasolta Page-nek, akit az először kért fel énekesnek;
Bonham pedig Plant barátjaként kerülhetett az együttesbe. Nem tudni
biztosan, hol találkozhattak először: egy walsalli pubban,
Staffordshire-ban vagy egy londoni próbahelyiségben.
Első koncerjeiket még New Yardbirdsként adták, új nevüket a Who
dobosának, Keith Moonnak egy megjegyzése után vették fel, aki
ólom-zeppelinhez (lead Zeppelin) hasonlította a zenekart. (A
hasonlatot a Who basszusgitárosának, John Entwistle-nek is
tulajdonítják, vagy kettejük közös tréfájaként idézik.) Az 'ólom'
jelentésű lead szót azért írták kiejtés szerint led-nek, hogy ne
keverjék össze (különösen az amerikai angolt beszélők) a 'vezető'
jelentésű lead szóval.
Első koncertkörútjuk után rövidesen, 1969. január 12-én megjelent a
blues és a rock stílusjegyeit ötvöző és torzított gitárhangzatokkal
átszövő debütáló albumuk, mely a heavy metal fejlődésének egyik
kulcsmozzanata. Az album robbanásszerű siker lett, különösen az
Amerikai Egyesült Államokban, ahol a Beatles után ők adták el a
legtöbb lemezt. Még ugyanabban az évben jelent meg a hasonló stílusú
második nagylemez, a Led Zeppelin II.
Harmadik albumuk felvételei egy világtól elzárt walesi házban
készültek, melynek neve Bron-Yr-Aur ('arany mell'). A környezet
hatását tükrözi a dalok akusztikus hangvétele, valamint a kelta
népzenéből merítő Bron-Yr-Aur Stomp című szám (mely a borítón
tévesen Bron-Y-Aur Stomp-ként szerepel). 1970 novemberében kiadójuk,
az Atlantic Records a zenekar kívánságát figyelmen kívül hagyva
megjelentette az Immigrant Song kislemezt. (Ezen hallható egyetlen
B-oldali számuk, a Hey Hey What Can I Do.) További kilenc kislemezük
is a beleegyezésük nélkül jelent meg, ők ugyanis nem akarták
megbontani albumaik egységét, valamint rádióban játszható hosszra
lerövidíteni dalaikat. (Érdekes módon egyik legismertebb és
rádiókban legtöbbet játszott daluk, a Stairway to Heaven nem jött ki
kislemezen.) Televíziós fellépéseket sem vállaltak, mivel ezeknél
sem megjelenésüket, sem a hangminőséget nem tudták a nekik tetsző
módon alakítani; a rajongók így leginkább „személyesen”
találkozhattak velük.
A Led Zeppelin koncertek akár három óránál is tovább tartottak:
dalaikat improvizációkkal nyújtották hosszabbra, és számos
feldolgozást is játszottak, különféle stílusokból válogatva: többek
között James Brown, a Stax és a Motown lemezkiadók körül
csoportosuló soul és funk előadók számait (ezeket Jones és Bonham
kedvelte), amerikai rock and roll előadók, Fats Domino és Little
Richard szerzeményeit, de Elvis Presley és Eddie Cochran néhány
rockabilly-je is előkerült, és természetesen blues dalok (főként
Page és Plant volt blues-rajongó). Howlin' Wolf Killing Floorja
korai fellépéseik fontos eleme volt; Page azt mondta, „ahogy a
Stones tagjai Chuck Berry fiai próbáltak lenni, úgy próbáltunk mi
Howlin' Wolféi lenni” (idézi Robert Palmer a Boxed Set füzetében
közölt írásában). Két ismertebb számuk az első két lemezről, a Whole
Lotta Love és a You Shook Me nagyon hasonlít Willie Dixon korai
szerzeményeire (ezzel kapcsolatban jogi problémáik is voltak, nevét
ugyanis nem tüntették fel a szerzők között).
„The Biggest Band in the World”
A különféle stílushatások negyedik nagylemezükön érnek igazán össze.
A lemez cím nélkül jelent meg (sőt az eredeti csomagoláson még az
együttes neve sem szerepel); elterjedtebb elnevezései Four Symbols,
Runes, Zoso (a borítóján lévő jelekről, lásd az album cikkét) vagy
Led Zeppelin IV. Hallható rajta valódi hard rock szám (Black Dog), a
tolkieni mitológia elemeit felhasználó The Battle of Evermore, és a
kettő egyfajta ötvözetének tekinthető Stairway to Heaven, valamint
egyik legjobban sikerült bluesuk, egy Memphis Minnie feldolgozás, a
When the Levee Breaks.
Következő nagylemezük, az 1973-as Houses of the Holy a szintetizátor
és a mellotron használatával kísérletezik, a dalok pedig még
hosszabbá válnak (eddig sem követték a rockszámok hagyományos
szerkezetét). Ebben az évben tartott turnéjukon a floridai Tampa
Stadiumban a Beatles 1965-ös Shea Stadium-beli nézőszám-rekordját
megdöntve 56 800 ember előtt játszanak. A New York-i Madison Square
Gardenben adott három teltházas koncertjüket
fimre is rögzítették, de csak 1976-ban adták ki The Song Remains the
Same címmel.
1974-ben megalapították saját lemezkiadójukat, a Swan Songot (ez egy
kiadatlan daluk címe, mely Midnight Moonlight-ként Page későbbi
zenekara, a Firm első albumán jelent meg). A következő évben jön ki
ötödik, Physical Graffiti című dupla albumuk, mely az előző három
nagylemez kiadatlan felvételei körül válogat, illetve néhány új dalt
is tartalmaz.
A Physical Graffitivel hatlemezesre nőtt Led Zeppelin-oeuvre
mindegyik albuma benne volt a legjobb kétszázban a slágerlistákon,
addig példátlan módon. Újabb nézőszám-rekordokat döntő amerikai
turné következett, az év igazi csúcspontja pedig az öt egymást
követő teltházas koncert volt a londoni Earls Courtban. (Néhány
felvétel a 2003-as Led Zeppelin DVD-n jelent meg.)
A Led Zeppelin nem csak zenei teljesítményével került a figyelem
középpontjába: magánrepülőgépen („Starship” – Csillaghajó) utaztak,
a szállodákban egész emeleteket béreltek ki, melyek gyakran
elképesztő állapotban maradtak utánuk; számos történet keringett
szexuális kicsapongásaikról, rendszeres drog- és
alkoholfogyasztásukról. Bár az együtteshez közel álló forrásokból
származó beszámolók nem alaptalanok, jó pár a valóságot felnagyító
is lehet közöttük, némelyiket pedig a tagok határozottan cáfolták.
A kései évek
1976-ban turnéjuk szünetében leforgatták a Song Remains the Same
című film fantázia-betétjeit. Később Robert Plant és felesége
görögországi vakációjuk során autóbalesetet szenvedett, Plant bokája
eltört. Mivel nem tudták folytatni a koncertkörutat, ismét stúdióba
vonultak, és elkészítették hetedik, Presence című albumukat, mely
több változást hozott stílusukban. A bonyolult szerveződésű dalok
helyett közvetlenebb, jam-szerű számok kerültek rá, mint a Nobody's
Fault but Mine; a legjobban sikerült, és a korábbiakra talán
leginkább emlékeztető szám, az epikus jellegű Achilles Last Stand. A
Presence mind a rajongók, mind a kritikusok részéről vegyes
fogadtatásra talált; voltak, akik a váltás okának a zenészek
szélsőséges életstílusát tartották – s tény, hogy Page 1976-ban
kezdett el heroint használni, függősége utolsó éveik több
fellépésébe és stúdiófelvételébe beleszólt.
Az év végén megjelent a Song Remains the Same és a hanganyagát
tartalmazó dupla album. A következő húsz évben ezen 1973-as
felvételeken kívül nem jelent meg videóanyag a Led Zeppelinről, és
az 1997-es BBC Sessionsig hivatalos koncertfelvételt sem adtak ki.
1977-ben újabb amerikai turnéra indultak, melyen Chicagóban, Los
Angelesben és New Yorkban öt-öt este léptek fel teltház előtt. (A
rajongók körében a seattle-i és a clevelandi koncert nem hivatalos
felvételei terjedtek el.) Az oaklandi „Day on the Green” fesztiválon
adott műsoruk után kapták a hírt, hogy Robert Plant fia, Karac
gyomorfertőzésben meghalt. A turné további részét lemondták.
1978 nyarán az ABBA együttes svédországi stúdiójában (Polar Studio)
vették fel új albumukat, az In Through the Out Doort, olyan
számokkal, mint a Carouselambra és a Fool in the Rain, melyekben
John Bonham mutathatta meg tehetségét, valamint a Plant fiának
emlékére készült All My Love. A szintetizátorok használata
tanúskodik róla, hogy John Paul Jones zenei ízlése meghatározó volt
a felvételek során. Szeptember 7-én újabb csapás érte a
zenekart, meghalt barátjuk, Keith Moon, a Who dobosa.
A hetvenes évek végén a diszkó került a zenei ízlés középpontjába, a
kritika pedig leginkább a punk rockkal foglalkozott, az évtizedes
múltra visszatekintő Led Zeppelin sokak szemében őskövületnek
számított. Rajongótáboruk azonban nem csökkent jelentősen, az új
lemez az USA-ban és az Egyesült Királyságban is listavezető lett.
1979 augusztusában, két koppenhágai felvezető koncert után az
angliai Knebworth Fesztiválon 400 ezres nézősereg előtt tértek
vissza a színpadra. Novemberben jelent meg az In Through the Out
Door, mely után rövid európai, majd amerikai koncertkörutat
terveztek. Utóbbi azonban nem valósulhatott meg: 1980. szeptember
25-én alkohol hatására bekövetkezett légzészavarban meghalt John
Bonham.
A tagok úgy döntöttek, hogy Led Zeppelin név alatt nem folytatják a
zenélést.
Két évvel Bonham halála után megjelent utolsó nagylemezük, a Coda,
korábbi lemezeik felvételei közben készült kiadatlan dalokkal. Az
1990-es években több válogatáslemezük és gyűjteményes kiadásuk is
megjelent.
Újraegyesülések, közös munkák
Plant és Page legközelebb a Honeydrippers Volume I EP-n zenélt
együtt 1984-ben (Eric Claptonnal és Jeff Beckkel). 1985. július
13-án, a philadelphiai John F. Kennedy Stadionban tartott Live Aid
koncerten a Led Zeppelin három tagja ismét együtt lépett színpadra
(Zeppelin néven), a doboknál Tony Thompson, illetve Phil Collins
ült. Három számot játszottak: Rock and Roll, Whole Lotta Love és
Stairway to Heaven.
1986-ban, az angliai Bath-ban tartott próbák után felmerült, hogy
Thompson részvételével ismét összeállnak, de a dobos súlyos
autóbalesetet szenvedett, és fel kellett adnia a zenélést.
1988-ban John Bonham fiával, Jasonnel kiegészülve léptek fel az
Atlantic Records megalakulásának 40. évfordulóján tartott koncerten,
szintén Zeppelinként. Jasonnel együtt játszottak még Robert Plant
lánya, Carmen 21. születésnapján, valamint Jason esküvőjén.
1990-ben Plant és Page a Knebworth Fesztiválon játszott néhány
számot. Szintén Jones nélkül adtak egy MTV Unplugged (az ő
elnevezésük szerint Unledded) koncertet, mely után világturnéra
indultak egy közel-keleti kamarazenekarral. Az együttműködésből
lemez is született, a No Quarter (1994).
1997-ben (tizenöt év szünet után) újabb Led Zeppelin album jelent
meg, a BBC Sessions. A két lemezen majd' az összes, a BBC számára
készített felvételüket kiadták (1969-ből és 1971-ből). Ugyanebben az
évben az Atlantic kiadta a Whole Lotta Love-ot: ez az egyetlen CD-n
megjelent kislemezük.
1998-ban Page és Plant elkészítette első kizárólag új dalokat
tartalmazó lemezüket, a Walking into Clarksdale-t.
2002-ben a brit sajtó arról számolt be, hogy Plant és Jones között
elsimultak régi nézeteltéréseik, és lehetséges, hogy ismét együtt
játszanak, sőt turnéra indulnak. A híresztelések szerint a dobosuk
Dave Grohl lett volna (Nirvana, Foo Fighters) – ezt az értesülést
Page később cáfolta.
2003-ban jelent meg az 1972 nyarán Los Angelesben és Long Beach-en
adott koncertjeik anyaga (How the West Was Won), illetve a több
koncertről válogatott Led Zeppelin DVD. Utóbbi az év végéig 520 ezer
példányban fogyott el.
2005-ben megkapták első Grammy-díjukat, egy életműdíjat.
|