A programnyelv főbb tulajdonságai

 

A Visual Basic volt az első RAD-elvű (Rapid Application Development: gyors alkalmazásfejlesztés) programozási segédeszköz Windows operációs rendszer alatt. Segítségével könnyen és gyorsan tudunk igazi, jól használható, és emelett látványos programokat létrehozni. A Visual Basic egy alkalmazásfejlesztő programozói környezet, amely biztosítja számunkra alkalmazásaink vázát, keretét. Tartalmazza a Windows-programok összes alapvetőnek tekinthető építőelemét, számítva arra, hogy azokat mi is fel kívánjuk használni saját fejlesztéseinkben. Nincs szükség több tucat programsorra ahhoz, hogy megjelenítsünk egy választógombot, vagy parancsgombot, ezt már egy-két egyszerű kódsor is megteszi. Így a programozási idő sokkal nagyobb hányadát fordíthatjuk a program fontosabb részeire, ezeket az alapelemeket a világ bármely részén telepített Window számára érthető formában generálja a VB.

A VB által nyújtott keretek között számottevően egyszerűbbé válik a programozói munka. A rendszer annyira tökéletes, hogy egy komoly képességekkel bíró programot is létrehozhatunk akár egy-két soros kód alkalmazásával. Programjaink több ablakot is használhatnak futásuk során, melyekben egész sereg választó- és parancsgombot, szövegmezőt vagy egyéb komponenst helyezhetünk el. Ha szükségünk van rá, menüket és párbeszédablakokat jeleníthetünk meg az ablakban.

A másik jelentős újítás, amit a VB használ, az eseményvezérelt programozás. Mit is jelent ez? Az események - kevés kivételtől eltekintve - a felhasználó műveleteit jelentik az egérrel vagy a billentyűzettel a program futása során. Úgy is mondhatjuk, egy esemény nem más, mint egy felhasználói adatbevitel. Az ezekre történő reagálás az eseménykezelő eljárásokon keresztül valósul meg. Az eseménykezelő eljárás egy Basic nyelvű kódrészlet, amelyet hozzárendelünk egy eseményhez (pl: egy egérkattintáshoz, billentyűlenyomáshoz, a szövegdoboz tartalmának módosulásához, stb.). Amikor az esemény bekövetkezik, akkor a számára meghatározott kódrészlet automatikusan lefut. Természetesen ezt a kódrészletet nekünk kell megírnunk.

Ennyi lenne dióhéjban a lényeg. Térjünk rá a részletekre!

 

 

A program munkakörnyezete

 

 

 

Haladjunk fentről lefelé és balról jobbra!
 
Az első a menüsor:    
 
Néhány szó a menüpontokról, a teljesség igénye nélkül (a leckékben majd részletesebben is megismerkedünk velük):

A File pontban találjuk a különböző file-műveleteket (project megnyitása, mentése, exe-file készítése, stb.).
Az Edit a szerkesztés menü (kivágás, beillesztés, keresés, helyettesítés, stb.).
A Project pontban adhatunk az alkalmazásunkhoz újabb elemeket (formok, vezérlések...), valamint beállíthatjuk a tulajdonságait.
A Format menüpontban a formokon lévő vezérlések igazításait állíthatjuk be.
A Debug pontban vannak a program tesztelését, a hibakeresést segítő eszközök.
A Run menüben vezérelhetjük programunk futását.
...
A Tools pontban találjuk többek között egy újabb függvény vagy eljárás beillesztésének lehetőségét.
 

 

Ez alatt találjuk a Standard eszköztárat:
 

 

 

Balra látjuk a vezérlők eszköztárát:
 
Pointer: az objektumok kiválasztó eszköze
Picture Box: képdoboz, képek megjelenítésére
Label: címke, statikus szövegek megjelenítéséhez
Text Box: szövegdoboz, felhasználói adatbevitelhez
Frame: keret, vezérlések csoportba foglalásához
Command Button: parancsgomb
Check Box: választómező (egymástól függetlenül több is kiválasztható)
Option button: rádió gomb (egy csoportban csak egy lehet kiválasztott)
Combo Box: kombinált listamező, szerkeszthető szövegdobozt is tartalmaz
List Box: listamező, elemek felsorolására
HScrollbar, VScrollBar: gördítősávok
Timer: időzítő, időközönként bekövetkező eseményekhez
DriveListBox: meghajtó-lista
DirListBox: könyvtár-lista
FileListBox: file-lista
Shape: alakzatok rajzolása
Line: vonal, szegélyek, keretek, elválasztók, stb. rajzolásához
Image: képvezérlés, képek megjelenítésére
Data: adatbázis-vezérlés, az adatrekordok közti navigáláshoz
OLE: beágyazott objektumokhoz
 

 

Jobbra egymás alatt több ablakot is láthatunk.
 
Project ablak Properties ablak Layout ablak
 
 
Felül beállíthatjuk, hogy a kiválasztott elemhez tartozó kódot kívánjuk-e szerkeszteni, vagy az elem kinézetét, valamint, hogy milyen mappákat akarunk látni. Az első oszlopban a kiválasztott elem tulajdonságait látjuk, mellettük a hozzájuk tartozó értékeket. Azt látjuk - és módosíthatjuk -, hogy a programunk ablakai hogy helyezkedjenek el megjelenésükkor a képernyőn.
 
 
A form ablak kódoldala:
 
 
Itt írhatjuk meg a kiválasztott vezérlés kiválasztott eseményéhez tartozó eseményeljárást.
 

 

A form ablak design nézete:
 
 
Itt helyezhetjük el formunkon a szükséges vezérléseket, beállíthajuk méretüket és elhelyezkedésüket.
 

 

 

A program nyelvi elemei

 

 

 

Fel