Trükklexikon
1. rész
Kevés látványosabb extrémsport létezik, mint a
Freestyle Motocross. A versenyzők évről-évre egyre nehezebb trükkökkel
állnak elo, sokszor szinte figyelmen kívül hagyva a gravitációt.
Általában az a versenyzo, aki eloször hajtja végre az adott
gyakorlatot, nevet is ad trükkjének. A másik variáció pedig az, hogy
róla nevezik el, de ez a ritkább.
Sajnos a világelit
trükkjeit nem eléggé ismeri a nagyközönség. Szinte rémálom például az
Eurosport YOZ musorának motocross összefoglalóit nézni, ahol a
kommentátor nagyokat hallgat, mert fogalma sincs, hogy melyik trükknek
mi a neve. Ezért is döntöttünk úgy, hogy hiánypótlóként összeállítunk
egy trükklistát. Nem akartuk miniatur képekkel illusztrálni a cikket,
hisz akkor pont a lényeg nem látszana, ezért négyrészes sorozatban
mutatjuk be egymás után a trükköket, hogy mindegyiknek elég tér jusson.
Hangsúlyozzuk azonban, hogy ezekhez a gyakorlatokhoz óriási gyakorlat
és tapasztalat szükséges. Ne próbáld ki otthon!
A trükköket több fajtára oszthatjuk a motoros elhelyezkedésétol függoen. Sorozatunk elso részében azokat a trükköket mutatjuk meg, ahol a kapaszkodási pont a kormány .
Ilyenkor a motoros az elso kerék vagy a kormány felett mozog, és tartja
ki a mozdulatot. Néhány trükk igen hasonlít egymásra, egymásból
alakultak ki, ezért igyekeztünk olyan fotókat választani, ahol jól
felismerheto a mozdulat lényege. A fotókat az X Games fotóalbumából
válogattuk ki, így a sportág legjobbjai mutatják be nektek ezeket.
Lássuk a listát!
Barhop - Lécugrás
A két kezed a kormányon, a lábaidat pedig áttolod a kezeid között, a
kormány felett, így a motor tulajdonképpen alád/mögéd kerül. (Valahogy
így ugrik át Jackie Chan két létrafok között.)
Starfish - Tengeri csillag
Ez a trükk a Lécugrás rokona, csak itt a lábad fel kell húznod egészen
az orrodig. Könnyítésül a feneked az elso sárhányóra teheted. A
Lécugráshoz képest a motor függolegesebb helyzetben van alattad.
Shaolin - Shaolin
A Shaolin a fenti két trükk rokona, annyi különbséggel, hogy itt miután
áttetted a lábad a kezeid között, nem összezárva, hanem szétnyitva
tartod oket. Hasonló módszerrel edzik a hölgyek belso combizmait a
fitness termekben, csak azt tárogatásnak hívja a köznyelv.
Cordova - El Cordobčs, Cordova vagy Híd
Mintha a Lécugrást indítanád, csak nem teszed át a lábad a kezeid
között, hanem megtámasztod a tankon, és a medencédet nyomod felfelé. A
mozdulat hasonlít ahhoz, amit általános iskolában tornaórán próbálnak a
lurkókba verni, HÍD néven. Némi hajlékonyság is szükségeltetik a
Cordova végrehajtásához.
Állítólag Edgar Torronteras találta fel, és egy híres spanyol torreádorra utal a trükk neve.
Stripper - Striptíztáncos
Lemész hídba, vagyis megcsinálsz egy Cordovát, majd az egyik lábad
eloretolod. A kecsesség elérése érdekében az eloretolt lábad
feltétlenül tartsd kinyújtva, a fejed pedig dönts hátra.
Cliffhanger - A kormányon függve
Stallone sem csinálta látványosabban a Függo játszmában. A
Cliffhanger a kormányon kapaszkodva, függolegesen bemutatott három
trükk egyike. A fo különbség e között és a Tsunami és a Halál csókja
között, hogy a Cliffhangernél a lábaiddal kapaszkodsz a motorba, nem a
kezeiddel. Az egyensúly miatt a kezeid tartsd vízszintesen, másképp
úgysem nagyon tudod majd.
Tsunami - Tsunami
Tulajdonképpen nem olyan bonyolult. Fogd meg alulról a kormányt és lökd
fel magad kézenállásba és pár másodpercig tartsd ki szépen
függolegesen. Ennek ellenére ezt tényleg ne próbáld ki otthon, mert úgy
odacsapódsz a földhöz, mint szökoárkor a vitorlás a parthoz.
Kiss of Death - Halál csókja
A motort eloször próbáld minél függolegesebb helyzetbe hozni, majd a
lábaddal lökd el magad az ülésrol, és emeld a lábaidat a fejed felé. Ha
elég ügyes vagy, te függolegesen fejjel lefelé fogsz repülni, míg a
motorod alattad szintén függoleges marad, orral felfelé. Ha elég eros
karizmaid vannak, akár magadhoz is húzhatod, és megcsókolhatod a
kormányt. Bár inkább mégse!
Dead Body - Holt test
A Holt test átmenet a kormányon és a motoron fekve
végrehajtott gyakorlatok között. Legközelebbi rokona a Lécugrás, csak
itt nem elég, ha a lábaid átteszed a kezeid között a kormány felett,
hanem elore is kell nyújtanod, vagyis itt megfeszíted a karjaidat.
A Holt test nagyon hasonlít a Koporsó nevu trükkre, errol azonban már legközelebb mesélünk nektek.
2. rész
Lássuk hol is tartottunk. A Freestyle motocrossban a
trükköket (természetesen) "repülés" közben, a levegoben hajtják végre.
Ezeket a trükköket több csoportra oszthatjuk a motoros
elhelyezkedésétol függoen. Arra érdemes figyelni, hogy a motoros hol
kapaszkodik a motorba, már ha egyáltalán hozzáér. A kormányt fogja-e,
vagy az ülést. Emellett azt érdemes nézni, hogy a géphez képest milyen
helyzetet vesz fel: rajta fekszik, mellette "áll", vagy esetleg
felette, kézenállásban. A trükkök között néha kicsik a különbségek,
listánk ezek között segít eligazodni.
Az elso részben azokat a trükköket mutattuk be, ahol
a kapaszkodási pont a kormány. A motoros vagy a kormányon tartja a
kezeit, és köztük nyújtja át a lábait, vagy a kormányon áll kézen.
A második részben két új csoportot mutatunk be. Eloször azokat a
mozdulatokat, ahol a motoros helyzete szinte vízszintes a motoron, majd
azokat, ahol kézenáll, de most nem a kormányon tartja a kezét, hanem az
ülésen. Jó szórakozást hozzájuk!
Dead Body - Holt test
Az elso részt a Holt test nevu gyakorlatnál hagytuk abba. Ez átmenetet
képez a kormányon és a motoron fekve végrehajtott gyakorlatok között.
Tedd át a lábaid a kezeid között a kormány felett, majd nyújtsd ki
oket, ehhez pedig feszítsd meg a karjaidat.
Coffin - Koporsó
A koporsó könnyen összetévesztheto a Holt testtel, és nem csak a nevük
miatt. A fo különbség az, hogy míg a Holt testnél a motoros és a tank
között rés van, addig a Koporsónál már a motoron fekszik a versenyzo.
Egy Koporsó akkor ér magas pontszámot, ha a fejed hátrahajtod, a lábad
pedig elorenyújtod.
Lazy Boy - Laza fiú
A Koporsótól már csak egy lépés a Laza fiú. A feladat mindössze annyi,
hogy el kell engedni a kormányt, és hátra kell nyújtani a kezed, mintha
a kispárnát igazítanád meg a fejed alatt. A mutatvány közben a lábaid a
kormány alatt vannak, így tartod meg a motort. Csak lazán!
Kézenállás az ülésen
A "pihenteto", fekvo mozdulatok után jöjjenek azok a trükkök, ahol
kézen kell állni, de most nem a kormányon, hanem az ülésen tartva a
kezeidet. Több ilyen trükk is van, a megkülönböztetéshez érdemes a
lábak állását, és a kezek helyét figyelni.
Helicopter - Helikopter
Az ülésen kézenálló trükkök egyik fo típusa. Nevét onnan kapta, hogy a
lábak nem egymás mellett, nyújtva vannak, mint a "normál"
kézenállásnál, hanem egymást keresztezik egy X-ben. Az igazi
helikopternél az egyik kéz az ülést fogja, a másik a kormányt. A fotón
(jobbra) is jól látszik, hogy a tökéletesen végrehajtott helikopternél
a motoros úgy néz ki, mintha egy helikopter propellere lenne.
A Helikopter úgy is végrehajtható, ha mind a két kéz az ülésen (ez a Double Grab Helicopter) vagy mindketto a kormányon van.
A másik fo, ülésen végrehajtott kézenálló trükk a Hart Attack .
Nem elírás, nem "heart attack", vagyis nem szívrohamról nevezték el.
Nem sikerült még jó magyar nevet találnunk neki, akinek van ötlete,
írja meg nekünk. A Hart Attack fo ismertetojele, hogy a Helikopterrel
ellentétben itt mindkét láb kinyújtva van.
Look Back Hart Attack
Több verziója is ismert, kezdjük a Look Back Heart Attackkel. Ahogy
neve is mutatja, ez "Visszanézos" fajta, vagyis a motoros kézenállás
közben nem elore, a kormány felé néz, hanem a motor mögé. A Look Back
Hart Attack nagyon hasonlít az elso részben ismertetett Halál Csókjára , ott azonban mindkét kéz a kormányon van, itt pedig egyik az ülésen, másik a kormányon.
Double Grab Hart Attack
Kézenállás, a fej elore néz, mindkét kéz az ülésen - ez a Double Grab
Heart Attack. Nagyon fontos ismertetoje, hogy a motoros a pálya
talajához képest függolegesen áll. (A nézoket érdemesebb figyelni, a
motor helyzete nem annyira mérvadó.) Ha nem függolegesen áll a motoros,
hanem vízszíntesen, de ugyanígy tartja a kezeit, és a feje is elorenéz,
az a Superman , de arról majd a 3. részben írunk részletesen.
Double Grab Lookback
Kézenállás, mindkét kéz az ülésen, a fej viszont nem elore, hanem hátra
néz. Ez az egyetlen különbség a Double Grab Hart Attack és a Double
Grab Lookback között.
One-handed Hart Attack
Az Egykezes Hart Attack a Kétkezes (Double Grab) továbbfejlesztése.
Kézenállás, fej elorenéz, mindkét kéz az ülésen, majd az egyik kezet el
kell engedni, és kész is a One-handed Hart Attack.
3. rész
Ahogy azt már a 2. rész végén jeleztük, most azok a
mozdulatok jönnek, ahol a motoros a gépe felett "fekszik", vagyis
vízszintesen repül a gép felett, néha kicsit féloldalasan, miközben
kezét vagy a kormányon, vagy az ülésen tartja, néha pedig a levegoben.
Elore szólunk, hogy talán ezek a gyakorlatok a legkönnyebben
összetéveszhetoek.
Superman
Christopher Reeve mutatta be eloször, hogyan kell Supermanként repülni, legutóbb pedig Keanu Reeves
újította fel a mozdulatot a Matrixban. A Freestyle motorosok is
hasonlóképpen repülnek, csak alattuk van egy motor is, amit a kezükkel
tartanak irányban. Tehát a Superman motorral trükk leírása: motoros
vízszintes helyzetben, a motor felett repül, lábai nyújtva vannak,
kezeivel pedig a kormányt fogja.
Ha közben elforgatnod a kormányt, azt Whipped Superman nek
hívják. Ugyanúgy nyújtott testtel, nyújtott lábakkal repülsz
vízszintesen a motor fellett, csak nem a motor testével párhuzamosan,
hanem 40-50 fokos szögben.
Seatgrab - ülésfogás
A gyakorlat úgy is végrehajtható, ha nem a kormányt, hanem az ülést fogod a kezeiddel, ennek hivatalos neve Superman Seatgrab ,
vagyis Superman ülésfogás. Figyelj arra, hogy a lábaid kinyújtva
tartsd, mert ha kicsit behajlítod, (lásd a fotón balra,) máris "csak"
sima Seatgrabnek és nem Superman Seatgrabnek számít.
Az Ülésfogásnak is persze számos variációja létezik. Foghatod csak egy kézzel, ez a One-handed Seatgrab .
Rock Solid - Betonbiztos
Sot, el is engedheted mindkét kezed. Ez rendkívül látványos, én inkább
ezt neveztem volna el Supermannek. Ilyenkor a motoros egyetlen
testrésze sem érintkezik a motorral, egymás felett repülnek. A trükk
neve Rock Solid , néha Holyman nek, vagyis Szentembernek is hívják, de a Rock Solid az ismertebb elnevezés.
Nothing - Semmi
Van a Betonbiztosnak egy rokona, a Semmi, azaz Nothing ,
amely kevésbé elegáns verzió. Míg a Rock Solidban légiesen
kiterjesztett "szárnyakkal" repül a motoros, addig a Nothing kicsit
olyan, mint ha "trónolni" készülne, csak nem találja elég tisztának az
ülokét. Ez tulajdonképpen No Hand, No Leg vagyis sem a kezével nem fogja a kormányt, sem a lábával nem támasztja a pedálokat.
Ülésfogás oldalról
Aztán vannak az oldalsó (sideway) ülésfogások. Van normál Sideway Seatgrab ,
azaz Oldalsó Ülésfogás. Ez lényegében azonos a Seatgrabbel, csak itt
nem a motorral párhuzamosan repül a motoros, hanem azzal merolegesen,
vagyis oldalról kapaszkodik az ülésbe. Van olyan verzió, ahol az egyik
kezével a kormányt, a másikkal az ülést fogja, (lásd a fotón jobbra),
ezt szokták Kilenc órás ülésfogás nak is hívni, sot
olyan is, ahol az ülést tartó kezét elemeli, és csak a kormányt fogó
kezével kapaszkodik a motorba. Ez az Egykezes Oldalsó Ülésfogás.
Indian Airek
A motor testével merolegesen, vagyis a talaj síkjával párhuzamosan, a
motorba kézzel kapaszkodva repülo mozdulatok másik nagy csoportja az Indian Air és variációi.
Az "Indián levego"-ben a motor mellett "fekve" repülnek, kézzel
kapaszkodva a jármube. Mindkét lábat térdben be kell hajlítani, és
egymáshoz képest 90 fokkal el kell fordítani. Leírva bonyolult, a fotón
(balra) jól látszik, hogy hogy is kell a lábaknak állnia.
Az Indian Air-t végre lehet hajtani mindkét kézzel a kormányt fogva. Ez
az alapváltozat. Lehet mindkét manccsal az ülést fogva, ez a Double Grab Indian Air , lehet az ülésbe csak egy kézzel fogodszkodni, a másikkal pedig kalimpálni a levegoben. Ez az Egykezes, vagyis One-handed Indian Air , ezt maga a sportág keresztapja, Mike Metzger mutatja be nektek a fotón.
Seatgrab Indian Air
Általában Seatgrab Indian Airnek hívják azt a verziót, amikor egyik kéz
a kormányon, a másik az ülésen van. Bár ez kicsit félrevezeto
elnevezés, hisz alaphelyzetben a Seatgrab, azaz az ülésfogás azt
jelenti, hogy mindkét kéz az ülésen, lásd Superman Seatgrab feljebb.
Mivel viszont az elnevezéseket nem mi gyártottuk, fogadjuk el, hogy a
tankönyvbe illo Seatgrab Indian Air olyan, mint amit Travis Pastrana bemutat nekünk itt a jobb oldali fotón.
Kánkánozás, motoron
Supercan
Az Indián Levego mellett a Kánkánozást kell még feltétlenül megemlítenünk, az egy oldalon végzett, vízszintes mozgások kapcsán. Supercan nek
hívják ugyanis azt a trükköt, amikor a motoros az egyik lábát átteszi a
másik mellé. Közben egyik kezét a kormányon, a másikat az ülésen
tartja. Ez leginkább arra hasonlít, amikor lólengésben halad a lovon a
tornász. A fotón Pastrana épp beforgatja a lábait, hogy merolegesen
álljanak majd a motorral. Az élvezet még azzal fokozható, ha ezután az
egyik lábát elore, a másikat hátranyújtja ebbol a testhelyzetbol,
ameddig a térdvédo engedi. Ez lesz a Supercan Indian Air .
A gyakorlatok elnevezésében van logika, csak mivel nagyon hasonlítanak
egymásra, és foleg ezeknél a "vízszintes", lólengésre hasonlító
trükköknél nagyon könnyu egyik gyakorlatból a másikra váltani, figyelni
kell arra, hogy a motorosnak mi volt a szándéka.
Legközelebb azok a gyakorlatok kerülnek sorra, amik az elso három
részbe nem fértek be, és persze a végére hagyjuk a desszertet: napjaink
legmenobb trükkjeit. A Hátraszaltó t, és az Elforgatott Hátraszaltó t. Vagyis a java még csak ezután jön!
4. rész
Futottak még
Akad még pár trükk, amit illik legalább megemlítenünk. Ahogy a legtöbb
pontozott, trükkökkel tarkított sportágban, a Freestyle Motocrossban
(FMX) is vannak divatok. Ezért vannak trükkök, amik épp kiestek a
pixisbol, amiket a bírók kevésbé favorizálnak, és persze vannak az
ultradivatos trükkök, amiknek a bemutatásával világversenyt lehet
nyerni.
Forrást szereztem: http://www.extrem.hu/cikk/extrem.hu/1176