Trükklexikon

1. rész

Kevés látványosabb extrémsport létezik, mint a Freestyle Motocross. A versenyzők évről-évre egyre nehezebb trükkökkel állnak elo, sokszor szinte figyelmen kívül hagyva a gravitációt. Általában az a versenyzo, aki eloször hajtja végre az adott gyakorlatot, nevet is ad trükkjének. A másik variáció pedig az, hogy róla nevezik el, de ez a ritkább.

Sajnos a világelit trükkjeit nem eléggé ismeri a nagyközönség. Szinte rémálom például az Eurosport YOZ musorának motocross összefoglalóit nézni, ahol a kommentátor nagyokat hallgat, mert fogalma sincs, hogy melyik trükknek mi a neve. Ezért is döntöttünk úgy, hogy hiánypótlóként összeállítunk egy trükklistát. Nem akartuk miniatur képekkel illusztrálni a cikket, hisz akkor pont a lényeg nem látszana, ezért négyrészes sorozatban mutatjuk be egymás után a trükköket, hogy mindegyiknek elég tér jusson. Hangsúlyozzuk azonban, hogy ezekhez a gyakorlatokhoz óriási gyakorlat és tapasztalat szükséges. Ne próbáld ki otthon!

A trükköket több fajtára oszthatjuk a motoros elhelyezkedésétol függoen. Sorozatunk elso részében azokat a trükköket mutatjuk meg, ahol a kapaszkodási pont a kormány . Ilyenkor a motoros az elso kerék vagy a kormány felett mozog, és tartja ki a mozdulatot. Néhány trükk igen hasonlít egymásra, egymásból alakultak ki, ezért igyekeztünk olyan fotókat választani, ahol jól felismerheto a mozdulat lényege. A fotókat az X Games fotóalbumából válogattuk ki, így a sportág legjobbjai mutatják be nektek ezeket.

Lássuk a listát!

Barhop - Lécugrás

A két kezed a kormányon, a lábaidat pedig áttolod a kezeid között, a kormány felett, így a motor tulajdonképpen alád/mögéd kerül. (Valahogy így ugrik át Jackie Chan két létrafok között.)





Starfish - Tengeri csillag

Ez a trükk a Lécugrás rokona, csak itt a lábad fel kell húznod egészen az orrodig. Könnyítésül a feneked az elso sárhányóra teheted. A Lécugráshoz képest a motor függolegesebb helyzetben van alattad.

Shaolin - Shaolin

A Shaolin a fenti két trükk rokona, annyi különbséggel, hogy itt miután áttetted a lábad a kezeid között, nem összezárva, hanem szétnyitva tartod oket. Hasonló módszerrel edzik a hölgyek belso combizmait a fitness termekben, csak azt tárogatásnak hívja a köznyelv.

Cordova - El Cordobčs, Cordova vagy Híd

Mintha a Lécugrást indítanád, csak nem teszed át a lábad a kezeid között, hanem megtámasztod a tankon, és a medencédet nyomod felfelé. A mozdulat hasonlít ahhoz, amit általános iskolában tornaórán próbálnak a lurkókba verni, HÍD néven. Némi hajlékonyság is szükségeltetik a Cordova végrehajtásához.

Állítólag Edgar Torronteras találta fel, és egy híres spanyol torreádorra utal a trükk neve.

Stripper - Striptíztáncos

Lemész hídba, vagyis megcsinálsz egy Cordovát, majd az egyik lábad eloretolod. A kecsesség elérése érdekében az eloretolt lábad feltétlenül tartsd kinyújtva, a fejed pedig dönts hátra.

Cliffhanger - A kormányon függve

Stallone sem csinálta látványosabban a Függo játszmában. A Cliffhanger a kormányon kapaszkodva, függolegesen bemutatott három trükk egyike. A fo különbség e között és a Tsunami és a Halál csókja között, hogy a Cliffhangernél a lábaiddal kapaszkodsz a motorba, nem a kezeiddel. Az egyensúly miatt a kezeid tartsd vízszintesen, másképp úgysem nagyon tudod majd.

Tsunami - Tsunami

Tulajdonképpen nem olyan bonyolult. Fogd meg alulról a kormányt és lökd fel magad kézenállásba és pár másodpercig tartsd ki szépen függolegesen. Ennek ellenére ezt tényleg ne próbáld ki otthon, mert úgy odacsapódsz a földhöz, mint szökoárkor a vitorlás a parthoz.

Kiss of Death - Halál csókja

A motort eloször próbáld minél függolegesebb helyzetbe hozni, majd a lábaddal lökd el magad az ülésrol, és emeld a lábaidat a fejed felé. Ha elég ügyes vagy, te függolegesen fejjel lefelé fogsz repülni, míg a motorod alattad szintén függoleges marad, orral felfelé. Ha elég eros karizmaid vannak, akár magadhoz is húzhatod, és megcsókolhatod a kormányt. Bár inkább mégse!

Dead Body - Holt test

A Holt test átmenet a kormányon és a motoron fekve végrehajtott gyakorlatok között. Legközelebbi rokona a Lécugrás, csak itt nem elég, ha a lábaid átteszed a kezeid között a kormány felett, hanem elore is kell nyújtanod, vagyis itt megfeszíted a karjaidat.

A Holt test nagyon hasonlít a Koporsó nevu trükkre, errol azonban már legközelebb mesélünk nektek.

2. rész

Lássuk hol is tartottunk. A Freestyle motocrossban a trükköket (természetesen) "repülés" közben, a levegoben hajtják végre. Ezeket a trükköket több csoportra oszthatjuk a motoros elhelyezkedésétol függoen. Arra érdemes figyelni, hogy a motoros hol kapaszkodik a motorba, már ha egyáltalán hozzáér. A kormányt fogja-e, vagy az ülést. Emellett azt érdemes nézni, hogy a géphez képest milyen helyzetet vesz fel: rajta fekszik, mellette "áll", vagy esetleg felette, kézenállásban. A trükkök között néha kicsik a különbségek, listánk ezek között segít eligazodni.

Az elso részben azokat a trükköket mutattuk be, ahol a kapaszkodási pont a kormány. A motoros vagy a kormányon tartja a kezeit, és köztük nyújtja át a lábait, vagy a kormányon áll kézen.

A második részben két új csoportot mutatunk be. Eloször azokat a mozdulatokat, ahol a motoros helyzete szinte vízszintes a motoron, majd azokat, ahol kézenáll, de most nem a kormányon tartja a kezét, hanem az ülésen. Jó szórakozást hozzájuk!

Dead Body - Holt test



Az elso részt a Holt test nevu gyakorlatnál hagytuk abba. Ez átmenetet képez a kormányon és a motoron fekve végrehajtott gyakorlatok között. Tedd át a lábaid a kezeid között a kormány felett, majd nyújtsd ki oket, ehhez pedig feszítsd meg a karjaidat.

Coffin - Koporsó

A koporsó könnyen összetévesztheto a Holt testtel, és nem csak a nevük miatt. A fo különbség az, hogy míg a Holt testnél a motoros és a tank között rés van, addig a Koporsónál már a motoron fekszik a versenyzo. Egy Koporsó akkor ér magas pontszámot, ha a fejed hátrahajtod, a lábad pedig elorenyújtod.

Lazy Boy - Laza fiú

A Koporsótól már csak egy lépés a Laza fiú. A feladat mindössze annyi, hogy el kell engedni a kormányt, és hátra kell nyújtani a kezed, mintha a kispárnát igazítanád meg a fejed alatt. A mutatvány közben a lábaid a kormány alatt vannak, így tartod meg a motort. Csak lazán!

Kézenállás az ülésen

A "pihenteto", fekvo mozdulatok után jöjjenek azok a trükkök, ahol kézen kell állni, de most nem a kormányon, hanem az ülésen tartva a kezeidet. Több ilyen trükk is van, a megkülönböztetéshez érdemes a lábak állását, és a kezek helyét figyelni.

Helicopter - Helikopter

Az ülésen kézenálló trükkök egyik fo típusa. Nevét onnan kapta, hogy a lábak nem egymás mellett, nyújtva vannak, mint a "normál" kézenállásnál, hanem egymást keresztezik egy X-ben. Az igazi helikopternél az egyik kéz az ülést fogja, a másik a kormányt. A fotón (jobbra) is jól látszik, hogy a tökéletesen végrehajtott helikopternél a motoros úgy néz ki, mintha egy helikopter propellere lenne.

A Helikopter úgy is végrehajtható, ha mind a két kéz az ülésen (ez a Double Grab Helicopter) vagy mindketto a kormányon van.

A másik fo, ülésen végrehajtott kézenálló trükk a Hart Attack . Nem elírás, nem "heart attack", vagyis nem szívrohamról nevezték el. Nem sikerült még jó magyar nevet találnunk neki, akinek van ötlete, írja meg nekünk. A Hart Attack fo ismertetojele, hogy a Helikopterrel ellentétben itt mindkét láb kinyújtva van.

Look Back Hart Attack

Több verziója is ismert, kezdjük a Look Back Heart Attackkel. Ahogy neve is mutatja, ez "Visszanézos" fajta, vagyis a motoros kézenállás közben nem elore, a kormány felé néz, hanem a motor mögé. A Look Back Hart Attack nagyon hasonlít az elso részben ismertetett Halál Csókjára , ott azonban mindkét kéz a kormányon van, itt pedig egyik az ülésen, másik a kormányon.

Double Grab Hart Attack

Kézenállás, a fej elore néz, mindkét kéz az ülésen - ez a Double Grab Heart Attack. Nagyon fontos ismertetoje, hogy a motoros a pálya talajához képest függolegesen áll. (A nézoket érdemesebb figyelni, a motor helyzete nem annyira mérvadó.) Ha nem függolegesen áll a motoros, hanem vízszíntesen, de ugyanígy tartja a kezeit, és a feje is elorenéz, az a Superman , de arról majd a 3. részben írunk részletesen.

Double Grab Lookback

Kézenállás, mindkét kéz az ülésen, a fej viszont nem elore, hanem hátra néz. Ez az egyetlen különbség a Double Grab Hart Attack és a Double Grab Lookback között.

One-handed Hart Attack

Az Egykezes Hart Attack a Kétkezes (Double Grab) továbbfejlesztése. Kézenállás, fej elorenéz, mindkét kéz az ülésen, majd az egyik kezet el kell engedni, és kész is a One-handed Hart Attack.

3. rész

Ahogy azt már a 2. rész végén jeleztük, most azok a mozdulatok jönnek, ahol a motoros a gépe felett "fekszik", vagyis vízszintesen repül a gép felett, néha kicsit féloldalasan, miközben kezét vagy a kormányon, vagy az ülésen tartja, néha pedig a levegoben. Elore szólunk, hogy talán ezek a gyakorlatok a legkönnyebben összetéveszhetoek.

Superman

Christopher Reeve mutatta be eloször, hogyan kell Supermanként repülni, legutóbb pedig Keanu Reeves újította fel a mozdulatot a Matrixban. A Freestyle motorosok is hasonlóképpen repülnek, csak alattuk van egy motor is, amit a kezükkel tartanak irányban. Tehát a Superman motorral trükk leírása: motoros vízszintes helyzetben, a motor felett repül, lábai nyújtva vannak, kezeivel pedig a kormányt fogja.

Ha közben elforgatnod a kormányt, azt Whipped Superman nek hívják. Ugyanúgy nyújtott testtel, nyújtott lábakkal repülsz vízszintesen a motor fellett, csak nem a motor testével párhuzamosan, hanem 40-50 fokos szögben.

Seatgrab - ülésfogás

A gyakorlat úgy is végrehajtható, ha nem a kormányt, hanem az ülést fogod a kezeiddel, ennek hivatalos neve Superman Seatgrab , vagyis Superman ülésfogás. Figyelj arra, hogy a lábaid kinyújtva tartsd, mert ha kicsit behajlítod, (lásd a fotón balra,) máris "csak" sima Seatgrabnek és nem Superman Seatgrabnek számít.

Az Ülésfogásnak is persze számos variációja létezik. Foghatod csak egy kézzel, ez a One-handed Seatgrab .

Rock Solid - Betonbiztos

Sot, el is engedheted mindkét kezed. Ez rendkívül látványos, én inkább ezt neveztem volna el Supermannek. Ilyenkor a motoros egyetlen testrésze sem érintkezik a motorral, egymás felett repülnek. A trükk neve Rock Solid , néha Holyman nek, vagyis Szentembernek is hívják, de a Rock Solid az ismertebb elnevezés.

Nothing - Semmi

Van a Betonbiztosnak egy rokona, a Semmi, azaz Nothing , amely kevésbé elegáns verzió. Míg a Rock Solidban légiesen kiterjesztett "szárnyakkal" repül a motoros, addig a Nothing kicsit olyan, mint ha "trónolni" készülne, csak nem találja elég tisztának az ülokét. Ez tulajdonképpen No Hand, No Leg vagyis sem a kezével nem fogja a kormányt, sem a lábával nem támasztja a pedálokat.

Ülésfogás oldalról

Aztán vannak az oldalsó (sideway) ülésfogások. Van normál Sideway Seatgrab , azaz Oldalsó Ülésfogás. Ez lényegében azonos a Seatgrabbel, csak itt nem a motorral párhuzamosan repül a motoros, hanem azzal merolegesen, vagyis oldalról kapaszkodik az ülésbe. Van olyan verzió, ahol az egyik kezével a kormányt, a másikkal az ülést fogja, (lásd a fotón jobbra), ezt szokták Kilenc órás ülésfogás nak is hívni, sot olyan is, ahol az ülést tartó kezét elemeli, és csak a kormányt fogó kezével kapaszkodik a motorba. Ez az Egykezes Oldalsó Ülésfogás.

Indian Airek

A motor testével merolegesen, vagyis a talaj síkjával párhuzamosan, a motorba kézzel kapaszkodva repülo mozdulatok másik nagy csoportja az Indian Air és variációi.

Az "Indián levego"-ben a motor mellett "fekve" repülnek, kézzel kapaszkodva a jármube. Mindkét lábat térdben be kell hajlítani, és egymáshoz képest 90 fokkal el kell fordítani. Leírva bonyolult, a fotón (balra) jól látszik, hogy hogy is kell a lábaknak állnia.

Az Indian Air-t végre lehet hajtani mindkét kézzel a kormányt fogva. Ez az alapváltozat. Lehet mindkét manccsal az ülést fogva, ez a Double Grab Indian Air , lehet az ülésbe csak egy kézzel fogodszkodni, a másikkal pedig kalimpálni a levegoben. Ez az Egykezes, vagyis One-handed Indian Air , ezt maga a sportág keresztapja, Mike Metzger mutatja be nektek a fotón.

Seatgrab Indian Air

Általában Seatgrab Indian Airnek hívják azt a verziót, amikor egyik kéz a kormányon, a másik az ülésen van. Bár ez kicsit félrevezeto elnevezés, hisz alaphelyzetben a Seatgrab, azaz az ülésfogás azt jelenti, hogy mindkét kéz az ülésen, lásd Superman Seatgrab feljebb. Mivel viszont az elnevezéseket nem mi gyártottuk, fogadjuk el, hogy a tankönyvbe illo Seatgrab Indian Air olyan, mint amit Travis Pastrana bemutat nekünk itt a jobb oldali fotón.

Kánkánozás, motoron

Supercan

Az Indián Levego mellett a Kánkánozást kell még feltétlenül megemlítenünk, az egy oldalon végzett, vízszintes mozgások kapcsán. Supercan nek hívják ugyanis azt a trükköt, amikor a motoros az egyik lábát átteszi a másik mellé. Közben egyik kezét a kormányon, a másikat az ülésen tartja. Ez leginkább arra hasonlít, amikor lólengésben halad a lovon a tornász. A fotón Pastrana épp beforgatja a lábait, hogy merolegesen álljanak majd a motorral. Az élvezet még azzal fokozható, ha ezután az egyik lábát elore, a másikat hátranyújtja ebbol a testhelyzetbol, ameddig a térdvédo engedi. Ez lesz a Supercan Indian Air .

A gyakorlatok elnevezésében van logika, csak mivel nagyon hasonlítanak egymásra, és foleg ezeknél a "vízszintes", lólengésre hasonlító trükköknél nagyon könnyu egyik gyakorlatból a másikra váltani, figyelni kell arra, hogy a motorosnak mi volt a szándéka.

Legközelebb azok a gyakorlatok kerülnek sorra, amik az elso három részbe nem fértek be, és persze a végére hagyjuk a desszertet: napjaink legmenobb trükkjeit. A Hátraszaltó t, és az Elforgatott Hátraszaltó t. Vagyis a java még csak ezután jön!


4. rész

Futottak még
Akad még pár trükk, amit illik legalább megemlítenünk. Ahogy a legtöbb pontozott, trükkökkel tarkított sportágban, a Freestyle Motocrossban (FMX) is vannak divatok. Ezért vannak trükkök, amik épp kiestek a pixisbol, amiket a bírók kevésbé favorizálnak, és persze vannak az ultradivatos trükkök, amiknek a bemutatásával világversenyt lehet nyerni.

Tehát akkor eloször a kimaradt trükkök.

Fred Flintstone

Bizonyára emlékeztek még, amikor Frédi és Béni úgy hajtották kokorszaki jármuvüket, hogy a kocsijuknak nem nagyon volt alja, és a lábuk szolgált motorként. A Fred Flintstone trükk elve is hasonló, csak itt persze a motor mellett "fut" a motoros a levegoben, és kezeivel közben nem fogja a kormányt.

Sidewinder

Ha úgy találod, hogy a Sidewinder nagyon hasonlít a Fred Flintstone-ra, akkor a hiba nem a te készülékedben van. Ezt a trükköt általában a hawaii Clifford Adoptante nevével kötik össze, de benne volt Nate Adams 2003-as Gravity Games elsoséget hozó gyakorlatában is.




Whip – Csóválás

A motor nem merolegesen áll a talajhoz képest, hanem párhuzamosan. A motoros rajta ül, „normál” testhelyzetben, csak mintha a talaj fordult volna el 90 fokot.




Tailwhip – Farokcsóválás

A Whip rokona, csak a motor hátsó részét „ki kell csapni”. Mint amikor a kutya csóválja a farkát, és kicsapja oldalra.

Flatliner

Itt is párhuzamos a motor a pálya talajával, csak itt nem rajta ül közben a motoros, hanem vele szemben „áll". Olyan mintha egy kézenállást hajtana végre a kormányon, csak éppen 90 fokkal elforgatva.

Fendergrab – Sárhányófogás, Fenderkiss – Sárhányócsók
A Sárhányófogáshoz „szimplán” elore kell nyúlni mindkét kézzel, és megmarkolni a sárhányót. A Fenderkiss rol pedig sejtheto, hogy a Fendergrab miképpen fejlodött tovább ebben a trükkben. Maximum pontszám akkor jár érte, ha a csók közben feláll a motor.

Rodeo
Két láb fenn a levegoben, a kormány fellett, egyik kéz a kormányba kapaszkodik, a másik a levegoben, mutatóujj a magasban.

Surfer
A szördeszka szerepét az ülés vagy a tank tölti be, a kéz a kormányba kapaszkodik.


És akkor lássuk, mik a legtutibb trükkök 2003 táján.

Backflip – Hátraszaltó

Renaud le Goff , az elso európai motoros, akinek megvolt a hátraszaltó, azt nyilatkozta, hogy ez a trükk az agyban dol el. El kell tudnod képzelni a motor és a tested mozgását forgás közben, ahhoz, hogy végre tudd hajtani. Az utóbbi években ez a trükk okozta a világelit körében a legtöbb balesetet.

Az elso, akinek sikerült versenyen végrehajtania ezt a gyakorlatot, a sportág Keresztapja, Mike Metzger . Az alábbi fotósorozaton maga Mike mutatja be nektek, hogyan is kell ezt csinálni.

Két éve még nagy szónak számított egy „szimpla” hátraszaltó. 2002-ben aztán Metzger bemutatta a Double Fritz -et, vagyis az egymás utáni két hátraszaltót. Hogy mi is ez? Metzger felhajtott egy rámpára, repült egy hátraszaltót, leérkezett, felhajtott a következo rámpára, és azon is bemutatott egy hátraszaltót. Ezt azóta sem nagyon csinálta utána senki. Legutóbb Kenny Bartram , a Cowboy próbálkozott vele az LG Action Sports vb-n, 2003. novemberében, de óriásit bukott belole és kórházba került.

Heelclicker backflip - Bokakoccantós hátraszaltó

A hátraszaltók halmozása mellett folyik a szaltó továbbfejlesztése is. Ma már illik bokaösszeérintéssel ( heelclicker ) fuszerezni.
Emellett nagyobb pontszám jár érte, ha a leérkezéskor a motoros nem fogja a kormányt, ez a no-handed landing . Sot, kívánatos az is, hogy a szaltó közben a motoros ne a pedálon tartsa a lábát, hanem a levegoben.

 


Forrást szereztem: http://www.extrem.hu/cikk/extrem.hu/1176