Csanakos Csákvár


A XIX. században és a XX. század elsõ felében Csákvár jelentõs kézmûvesipari központ: elsõsorban fazekasságáról vált országosan ismertté. Falucsúfolója is elárulja a területi munkamegosztásban betöltött szerepét: Csanakos Csákvár, csanakosok, köcsögösök. A Vértes lábánál bányászott kitûnõ tûzálló agyagot és a tálföldet a XVIII. század óta edénnyé formálták. Csákvár a Dunántúl legnagyobb fazekasközpontja volt: a mesterség fénykorában, 1833-ban 193, 1900-ban 131 önálló mester forgatta mûhelyében a fazekaskorongot. A mesterség négy ágát így jellemezte Kresz Mária (1919–1989) néprajzkutató A csákvári fazekasság címû könyvében: „Csákváron a fazekasmesterség több ágra oszlott, amelyeket szigorúan megkülönböztettek egymástól. A szó szoros értelmében fazekasnak csak azt nevezték, aki tûzálló földbõl, ún. fazékföldbõl dolgozott, ún. bajtati földbõl, amelyet az erdõben bányásztak. A fazekas fõzõ-sütõ edényeket készített, fõleg fazekat, ezenkívül lábost, sütõt, tûzálló edényeket. A jó tûzálló edényrõl volt nevezetes Csákvár. A tálasok, a tál, tányér, köcsög, bögre, kancsó mesterei (akiket közönségesen szintén fazekasnak mondtak), más agyagból dolgoztak, ún. tálföldbõl, sárgaföldbõl, amely nem volt tûzálló és nem is abból az agyagbányából eredt, mint a fazékföld. Csákváron a mesterség e két ága elkülönült felekezet szerint és település szerint, a céhen belül is két csoportot alkotott: a fazekasok fõleg reformátusok voltak és a Felsõvárosi Társulatban vagy kerületben egyesültek, míg a tálasok, akik mind katolikusok voltak, az Alsóvárosi Társulathoz tartoztak. Az elnevezéseknek megfelelõen a fazekasok többnyire egy utcában laktak a református templom környékén, a Vértes felé emelkedõ Felsõvárosban; míg a katolikusok lejjebb laktak az Alsóvárosban… Voltak Csákváron korsósok is más szóval vörös edényesek, itatósok, akik csak mázatlan parasztedényt készítettek, vászonmunkát, mázatlan vörös korsót, kantát, csirkeitatót, virágcserepet… Végül néhány kályhás is dolgozott Csákváron.” A csákvári fazekas fõcéh alá tartozott az egész Vértes vidék valamennyi fazekasmestere, akik Száron, Válon, Lovasberényben, Zámolyon, Gánton, Magyaralmáson, Bodajkon, Csókakõn, Móron és Pusztavámon dolgoztak. A szabad tûzön fõzésre használt edény volt a fõ termékük. Az edénykereskedõk ezeket a fazekakat vitték a legtávolabbra, a Dunántúlon a Dráváig, sõt Szlavóniába is, az Alföldön a Duna–Tisza közére. Belülrõl mindegyik mázas volt, és felül, a szájánál mázba mártották. A hegyes fenekû fazék lehetett mázas vagy mázatlan külsejû. Utóbbi a paraszt- vagy vászonfazék. A mázas függõleges csíkokkal készült, ez volt a híres csákvári csíkos fazék. Legjellegzetesebbek a háromszínû mázzal csíkozottak: váltakozva zöld-, sárga- és sötétbarna mázzal eresztettek függõleges csíkot a fehér alapú fazékra, majd színtelen mázzal öntött@?k le. A csíkok helyén tehát kétszeres a máz, ez megdrágította az edényt, de szebbé, mutatósabbá tette. Csákváron sok feliratos edény készült, amely a népi írásbeliség elõrehaladott állapotát jelzi. A bornak, pálinkának készült korsók majdnem mindig feliratosak. Az egyik, 1849-ben készült korsón ezt olvashatjuk: „Ha belém Jót Töltöl, Ugy jot várhatz vissza, De osztán vigyázzonn a’ki mohón Isza.” Vas Pál hosszú felirata a hegybírónak ajánlja: „Éljen Jakap József Hégy Biró uram Felesége és Gyermekeivel együtt. Aki iszik belõle váljék Egéségére ez a jobor. Vas Pál 1890.” Fazekas Sándor számára készült ugyanebben az évben egy bornak vagy pálinkának való fehér mázas korsó, amely karcolt feliratával így szólítja meg gazdáját: „Kedves Sándor gazdám én csak aszt kivánnám üres elõtted ne lennék ha szomjazol mindig tele lennék borral vagy pálinkával s így kedvedre tennék.” Még a most elmúlt század második felében készült, belül sárga vagy fehér, kívül zöld mázas boroskorsókra is felirat készült: „Éljenek a jó barátok, Éljenek a szép leányok, Éljen minden hazafi, Aki a jó bort szereti.” Csákvári különlegesség, hogy nem csak a boroskorsókra került ivásra buzdító szöveg, hanem a tálakra is étvágygerjesztõ feliratokat írtak: „Tíz óra a toronyba, Tizenkettõ a gyomromba.” „Jó ám a húsleves Juli.” „De jó a pecsenye.” A legnagyobb csákvári tál felirata a készítõ nevét és a készítés évszámát is tartalmazza: „Csinálta Sebestyén Lajos Csákvár 1889.” Jól sikerült remekmunkára írta rá nevét a büszke tálas iparos, amelynek átmérõje – a céh elõírásainak megfelelõen – megközelíti az egy rõföt (73 centiméter). Hét évvel ezután „medgyesi István ifjú 19 éves Fazekas Segéd” ajánlott fel egy hatalmas, 65 centiméter magas kétfülû fazekat gróf Esterházy Miklósnak. Két késõbbi feliratos, évszámos lakodalmas fazék is látható Csákváron a Vértes Helytörténeti Múzeumban. Faliratuk: „Medgyesi János csinálta: 1890-ben Csákváron”; „Készítette Dezsõ József csákvárosi 1913. IX. hónap elsõ napján.” A csákvári fazekasság tárgyi emlékeit a Vértes Helytörténeti Múzeum (Kossuth u. 2.) és a Fazekas Emlékház (Petõfi u. 10.) kiállításain mutatják be. Korábban is rendeztek kiállításokat a csákvári fazekasságról: 1914-ben Székesfehérváron a megyeháza nagytermében, 1976-ban Székesfehérváron az István Király Múzeumban és Budapesten a Néprajzi Múzeumban, 2002-ben Székesfehérváron a Fejér Megyei Mûvelõdési Központban és a Fekete Sas Patikamúzeumban. Az elsõ világháború elõtt Csákvárról, Zámolyról több, kocsival, lóval rendelkezõ ember is kereskedett falunk fazekasainak termékeivel. Közülük Bencze István cserépedénnyel megrakott kocsijával a dunai réven Csepel-szigetre, sõt az Alföldre is átment. Az edénykereskedõk távollétérõl Biczó Pál is megemlékezett: „A gyülekezet tagjai október végétõl tavaszig nagy számmal, dicséretes buzgalommal keresik föl a templomot, tavasztól õszig kisebb mérvben, minek oka jó részben az, hogy a… lakosság egy része házi tûzhelyétõl folyvást távol van ezen idõ alatt, cserépedény kereskedéssel bejárván fél Magyarországot, mások – a fiatalság – elszegõdnek aratáskor több idõre távolabbi uradalmi pusztákra, vagy pedig a fõvárosba mennek cselédnek.” Csákvár nem csak fazekasságáról, hanem kolompkészítõ iparáról is híres volt. „Lakosai közt sok kézmûves, harangcsináló és kolompáros találtatik” – írta 1851-ben Fényes Elek. A kolomp vastag bádoglemezbõl kétrét összehajtott hosszúkás négyszög alakú, felül két csücskû, alul tojásdad vagy kerek nyílású csengõféle, amit az állat nyakára csatolt szíjhoz erõsítenek. A kolomp nyelve az állatnak minden mozdulatára a kolomp oldalához ütõdik, s jellegzetes hangot ad. Az alföldi magyar nép a legnagyobb kolompot harangnak, dellengnek nevezi, a közepes nagyságú a tulajdonképpeni kolomp, a legkisebb pedig a pergõ. A kolompokat a kolompárok készítették, a kolompnak való vaslemezt rézzel forrasztották össze. Minél rezesebb a kolomp, annál kellemesebb a hangja. Csatáry Ottó az Életképekben, 1846-ban megjelent útirajzában említette: „A csákvári keresztnevû juhharangokról az Alföldön is híres Csákvár.” A Hortobágy északi részén, Polgáron kétfajta kolompot használtak: egy alul szûkülõ típust, melyet csákvári kolompnak neveztek, és egy nagyot, ezt dübögõnek mondták. Hajdúböszörményben a szûk aljú, öblös harangokat csákvári, a lapos, alul széleseket pedig hámori pergõknek vagy harangoknak nevezték. A csákvári kolompoknak jó hangzásuk lehetett, mert Pelkó Péter Eredeti magyar közmondások és szójárások címû, Rozsnyón 1864-ben megjelent könyvében ezt olvashatjuk róluk: „Vág, összevág, mint a jó csákvári.” Szerepel az ökörharang egy régi csákvári népdalban, amit öreg Németh János 83 éves földmûves énekelt 1947-ben a gyûjtõnek, Gábor Évának: Kihajtom Virág ökröm a rétre, / Nyolc körmével a harmatot elverte, / Nem hallom a Virág ökröm harangját, / Más öleli kisangyalom derekát. A csákvári iparosok életérõl, küzdelmeirõl képet alkothatunk magunknak Harangozó András bognár életútjának megismerésével révén, ahogy azt a szerzõnek 98 éves korában, 1978-ban elmesélte: Tizen voltunk testvérek. Tíz pár lábbeli, az ennivalóra is sok kellett. Édesapám földmûves volt, félhely, 12 magyar hold földön gazdálkodott. A testvérével lakott egy házban, de mindkettõjüknek sok családja volt. Bach Ferencnél voltam inas Fornapusztán és Csákváron, a Pék közben volt a mûhelye. Kasznimunkás volt, hintókat csinált. Összeveszett velem a májszter, ezért elmentem tõle a Bócz Jánoshoz inasnak Csákvárra, itt szabadultam fel. Itt megint kiütött a balhé, mert a mesterem eltökélette magát, hogy elszegõdik Pátkára uradalmi bognárnak. – Írt már szabadulót? Hát írja meg! – bíztattam, aztán megkaptam a könyvem karácsony elõtt egy héttel. Az Oszoli bognárral nagyon jóba voltunk, a kománk volt, biztatott: – Koma, eridj el Várpalotára, ott van harminckét bognármester, csak lesz ott munka! Láttam a vacsoránál, pláne ha jó rétesek voltak, olyan szomorúan nézik az én testvéreim, hogy még mindig otthon vagyok, ezért elhatároztam: elmegyek dolgozni. De csak harminc krajcár volt a háznál. Ezt odaadta nekem édesanyám, sütött valami kis pogácsát is. Vettem egy avétt kuffert, belepakoltam a kis vacakom, és útnak indultam. – Nem ám, hogy ezt meg odaadod valami fekprúdernek, kicsalja tõled. Mi lesz akkor veled? – figyelmeztettek a szüleim. Mentem a Farkas-tanyánál, valaki megfogta a vállam: – Há megy, barátom? Úgy látom, hogy maga még nem járt vonaton sem. Van-e magánál pénz? – Van harminc krajcár – feleltem. – Adja ide, majd én váltok jegyet! – Tudok én olvasni. Megváltottam a jegyet, pont harminc krajcár volt. Mi lesz, ha nem kapok munkát? Se pénz, se ennivaló. Köröskörül jártam minden utcát, nincs munka. Hun hálok én? Szûcs kovácsmester volt az utolsó, odamentem, mondtam a helyzetemet. Összedolgozunk. A könyvemet kérte. – Ebben nincs semmi! Itt van ez a Csapó utca, ott van egy fiatal, most nõsült ember, mondja nekik, hogy magát állítsa be dolgozni. – Hadd né’m a könyvit! Hát még nincs benne semmi. Vót már erre lejjebb? Itt lakik egy öregember, az ha nem állítja be, akkor majd adok én munkát. Ott volt agynak való elég fa. Jött az öreg mester. – Hadd lám a könyvit! Nincs benn semmi! Hová való? – Csákvári. Erre szinte megváltozott a szóval: – Él az Oszoli? Itt dolgozott nálam. Jól megy neki? Kezdett már? Hol dolgozik? – Az apjának a faragómûhelyében. – Na, énnálam van munka! Hallom, hogy a mûhelyben már dolgoztak. – Te János, fölfogadtam ezt az embert munkára, de nincs a könyvébe semmi. Nem tudjuk, hogy dolgozik, de két hétig melletted dolgozik. Új kerekeket csináltam. Lejárt egy hét. A káposztát soha nem szerettem, de ott meg káposzta volt. Levettem róla a húst, azt ettem csak meg. Letellett a két hét. Hófúvás jött. Megvolt az ebéd. Nem szóltak semmit. Jött a mester leánya: – Segéd úr, jöjjön be! Láttam, hogy az asztalon ott van a penna, a naptár. – Üljön le! Mit kér hetibért? – Én a mester úrra bízom. Tudja, sok munkást fizet, ki mit érdemel. – A legidõsebb emberem kap egy forint húsz krajcárt egy hétre. Én úgy gondoltam, hogy adok hatvan krajcárt. Beírhatom? – Be. – Ezt kifizessem, ezt az egy forint húsz krajcárt? – Marad benne egy forint húsz krajcár. – A munkát a Jézus nevibe végezze! Fújt a förmeteg, örültem, hogy hajlék van a fejem fölött. Évekig ott dolgoztam. Ha finomabb munkát láttam, leírtam a noteszba, és megtanultam, mint a miatyánkot. Várpalotáról Válba mentem, ahol Dobrádi Sándornál dolgoztam, onnan Solymárra. Fehér Ferenccel elmentünk Komáromnak, Gyõrnek. Nem értünk be Gyõrbe, Kisbérnél, Ászárnál elért minket a napnyugta. – Ferenc, eredj be ehhez a házhoz, csak az istállóban adjanak helyet, azzal is megelégszünk. – Nincs szállás senkinek se! – Eridj be erre a másik helyre! Ott sem adtak. Erre én is bementem az elsõ helyre. – Nincsen. Ballagtunk kifelé, mondtam, hogy az én apám nem ilyen ember, az adott mindenkinek szállást. Pedig ha odaértünk volna Gyõrbe, ott a szállón lett volna tíznek is hely. – Az én apám vagy az istállóba vagy a pajtába adott szállást. Erre kaptunk szállást az istállóban szalmára. – Fogj egy vellát, segítsünk nekik! Kiganézunk. Segítettünk, ezek meg látták. Elmesélték: – Az elõtte valók elvitték a két ökör láncát, ellopták. De ilyeneknek, mint maguk, adunk máskor is. A könyvet és a kuffert bezárták a konyhába. Erre reggel még egy stampedli pálinkát is adtak. Gyõrben dolgoztam a szigetben Langmáhrnál, azután Komáromban, Hidegkúton túl, a pilisvörösvári bányában. Elõzõleg Pesten, Kecskeméten, Környén is. Tizennégy álló esztendeig vándoroltam. Kiütött a háború, de már addigra a Csallóközben voltam, Nemesócsán a Holzernél. Nemesócsán uradalmi bognár, majd a falu bognára lettem. A háború idején három szomszédos falu kérte a felmentésemet, ne vigyenek el a frontra, hogy legyen bognáruk. 1920-ban a csehek átdobtak a határon, így jöttem haza Csákvárra. A Vértesben az uradalmak, földmûvesek, iparosok, értelmiségiek (papok, tanítók, jegyzõk) közül többen is méhészkedtek. Méhkaptáraikat a veteményes- vagy gyümölcsöskertben, ritkábban külön méheskertben tartották. Csákváron a Vértes Helytörténeti Múzeum udvarán három méhlakás: egy nagy Mayer-, egy kis Mayer-kaptár és egy Mayer-féle anyanevelõ látható. Ezt a kaptártípust Mayer Károly (1837–1925) csákvári esperesplébános szerkesztette meg. Mayer méhészeti munkásságára a legkorábbi adatot a Méhészeti Lapok V. (1884) évfolyamában találjuk. Arról értesülünk, hogy a Vál-vidéki gazdakör méhészeti kiállításán a bírálóbizottság tagjává választották. A méhészeti eszközök kiállításán többek között gróf Esterházy Miklós Móric majki méhészete és Mayer Károly tûntek ki. Kiemelkedõen szerepelt Mayer a viasztermények és az élõméhek kiállításán is. A kiállítók közül aranyéremmel jutalmazták Esterházyt: „A méhészet terén kifejtett buzgalmáért, tevékenységéért és helyes irányáért, melyeket kiállított tárgyaival igazolt.” Aranyérmet kapott „ugyanezen alapon fõtisztelendõ Mayer Károly plébános úr mint Fehér megye legszakavatottabb méhésze”. Ezüstéremmel jutalmazták Gottfried Enderscht, Esterházy méhészét, gyakorlati mûködéséért. Mayer a Méhészeti Lapok VIII. (1887) évfolyamában ismertette a maga tervezte készséget A szabadban álló méhdúcok elõnyei a méhházakkal szemben címû cikkében. Mint írja, az elsõt, még 1872-ben, maga készítette. Azóta a helybeli Giesz asztalossal gyártatja 25 forintért talapzattal és fedéllel együtt, de keretek és Hanemann-rács nélkül. Fekvõ kaptárak ezek, két külsõ, szalmával bélelt ajtóval, két belsõ üvegajtóval, egy Hanemann-féle rácsajtóval. Ezekbõl a fekvõ ikerkaptárakból három alkot egy hatlakásos, talapzaton álló és nyeregtetõ alakú fedéllel takart piramist vagy dúcot. Kettõs keretet használ, mivel a nagy keret a könnyû kezelésnek, a nagyban való méhészkedésnek fontos feltétele. Az egyöntetû, a méheknek jó telelést biztosító, a költésfejlõdést nem akadályozó nagy keretek és a Hanemann-rács (rekeszajtó) alkalmazásával kaptárában költõfészket és tetszés szerinti nagyságú méztárat rendezett be. 1886-ban a Magyar Országos Méhészeti Egyesület tagjainak elsõ kirándulása Csákvárra vezetett. Kriesch János alelnök igen elismerõen nyilatkozott az itt látottakról: „…a ki rendesen és okszerûen kezelt méhest akar látni, az menjen el Csákvárra és tekintse meg a plébános úr, és Endersch úr, az uradalmi kertész méhesét. Valóban gyönyörûséges méhesek azok, a kasok a szabadban állnak dúcokban és mindenütt a legnagyobb rend, pontosság és tisztaság uralkodik. Mayer kettõs fekvõ kaptárai kitûnõen válnak be.” Kühne Ferenc kereskedelmi méhész a kirándulás hatására elkezdte a Mayer-kaptár gyártását és árusítását. Budapesten 1889-ben a Méhészeti Egyesület estélyén „egy hat családra berendezett Mayer-féle kaptárcsoport lõn bemutatva, melyet Kühne tagtársunk külön e célra készíttetett”. Kühne Ferenc Elsõ Magyar Kereskedelmi Méhtelepe 1889. évi árjegyzékében már szerepel a Mayer-kaptár. 1890-ben a bécsi Práterben megrendezett gazdasági és erdészeti kiállításon is kitüntették Mayer kaptárát. Ez év pünkösdjén a Méhészeti Egyesület kirándulását újra Csákvárra szervezték. Binder Iván, a Méhészeti Lapok felelõs szerkesztõje a kirándulás nyomán a Mayer-kaptár terjedésérõl ezt írta: „Veszedelmesebb versenytársa a háromszakaszú Berlepsch-féle, illetve a dél-magyarországi kaptárnak a Mayer-féle kaptárnál alig lehet. Meg is hódoltak már neki sokan. Csak magában Csákvárban rövid idõ alatt 600-nál több ilyen kaptár készült, részint fehérmegyei, részint más magyar méhész részére, a többi pedig külföldre szállíttatott. De nem csak a csákvári asztalosmûhelyt foglalkoztatja nagyban a Mayer-féle kaptár terjedése, hanem másutt is ad a fûrésznek és gyalunak dolgot. Kühne kereskedelmi méhész tagtársunk éjjel-nappal dolgoztat, és mégis alig képes a Mayer-féle kaptárakra szóló számos megrendelésnek megfelelni.” A csákvári kiránduláson a kaptárakon kívül Mayer méhészetében, az általa meghonosított amerikai napviaszolvasztó, valamint Endersch saját készítésû gipszmûlép-prése keltett feltûnést, amelyen a mûlépöntést be is mutatta. Esterházy méhészetében a dúcokban tartott olasz méhektõl kaptáronként átlag 24 kilogrammot szüreteltek. A látottak alapján a kirándulás résztvevõi méltán állapíthatták meg, hogy a csákvári méhesek mintatelepek. Mayer pár év alatt nagy sikert aratott kaptárával, méhészeti szaktudásával. 1888-ban a Méhészeti Egyesület választmányi tagjai közé került, az egyesületben felolvasásokat tartott, a Méhészeti Lapokban szakcikkei jelentek meg. Kaptárának közlésével, megismertetésével, népszerûsítésével azonban elkésett. Az eszköz fejlõdésének irányát ekkor már a Grand Miklós által szerkesztett három keretsoros állókaptár szabta meg. 1885–86-ban ezt minõsítette hivatalosan is a Földmûvelésügyi Minisztérium. A kicsiny térfogatú, apró keretû egyesületi kaptár hibáit végérvényesen idõs Boczonádi Szabó Imre nagy állókaptára küszöbölte ki 1901-ben. Boczonádi az egész XX. századra meghatározta a magyar kaptárfejlõdést. A Mayer-kaptárról a legkésõbbi kereskedelmi híradás 1912-bõl maradt ránk: a Meister Testvérek Faáru- és Méhkaptárgyára (Budapest) katalógusában még hirdették. Varga József méhész (szül. 1886) elmondta, hogy a csákvári Esterházy-uradalomban az elsõ világháború elõtt fõként Mayer-kaptárral dolgoztak. 1914 júliusában Pozsonyban a háború kitörése miatt félbeszakadt méhészeti kiállításon az uradalom két Mayer- és egy Boczonádi-kaptárral szerepelt. Az 1914-es év méhészeti leltárában a 173 méhcsalád számára 81 Mayer-kaptárt, négy egyesületi kaptárt, hét öreg méhkast fából és két Boczonádi-kaptárt találunk. Az uradalom és a csákvári méhészek egészen a második világháborúig fõként a Mayer-kaptárt alkalmazták, néhány csákvári méhész, kissé átalakított formában, még az 1970-es, 1980-as évek fordulóján is használt ilyet.
vissza a fooldalra


vissza a fõoldalra