Fabia 1.4 MPI 68 LE termosztát csere
2007-10-24  
 

1.4 MPI 68 LE termosztát csere

Lassan melegszik be az autó? Viszonylag sokat fogyaszt? Ennek lehet okozója, például a Skoda Fabia 1.4-es MPI motoros csodába szerelt időzített termosztát. Miért írom, hogy időzített? Mert előbb-utóbb mindegyik tönkremegy (MPI motorról van szó!). Nekem pl. 2 telet húzott le az autó rossz termosztáttal. Elvben nem vettem észre semmit.

Mi a csuda az a termosztát?

Lényegében egy hő érzékelő "szelep", ami a motorban keringő és melegedő folyadék hatására bizonyos hőfok felett kinyit. Ekkor a meleg folyadék áthalad az autó hűtőjén, lehűl és kezdi körútját újra a motorban. Ennek az alkatrésznek tehát szabályzó hatása van, hogy viszonylag optimális hőmérsékleten tartsa a motort. Ez szükséges ugyanis az optimális működéshez.

Ha meghibásodik a termosztát, akkor két hiba léphet fel.

A "kellemesebb" ha folyamatosan nyitva marad. Úgy kell elképzelni a hűtőkört, hogy két részre oszlik. A "kis kör" útja: motor, utastérfűtés, termosztát, vissza a motorba. A "nagy kör": motor, utastérfűtés, termosztát, hűtő, vissza a motorba. Ha nyitva marad, akkor a nagy kör üzemel. Az autó lassan melegszik fel, jóval több üzemanyag kell a működéshez. Mást nem eredményez, akár világkörüli utat is tehetünk a gépjárművel. (A Fabia MPI motoros változatában ez egy tervezési hiba, mert ha tönkremegy a gyári termosztát, akkor folyamatosan nyitva marad.)

Ha zárva marad, akkor csak a kis körön keresztül áramlik a hűtőfolyadék és nagyon hamar felmelegszik. Túlmelegedhet a motor, ami kárt is okozhat.

Nos kitanultuk, hogy működik a hűtés, így a most következőkben nekiduráljuk magunkat, hogy kicseréljük a termosztátot.

Időigénye:

Gyakorlott kéz 20 perc - fél óra alatt is végezhet, aki ismerkedik az autóval annak egy bő óra.

Spec. szerszámok.

A legspeciálisabb szerszám az a T25-ös torx csavarhúzó. Érdemes beszerezni egy készletet, mert az autón lévő kötőelemek fele ilyen.

Ezen túl még szükség van egy kisebb és egy nagyobb lapos fejű csavarhúzóra, egy vízpumpa fogóra, dugóskulcsból 8-as, 10-es méretűre. Célszerű keríteni egy 5L-es kis vödröt (a diszperzit-es vödör pont aláfér az autónak). Ha valami más kellene, akkor a cikkben megemlítem.

Tudni kell, hogy a gyári termosztát iszonyat drága. Márkaszervizben 15-20e Ft között. Mivel a háza törött, nem elég csak betétet cserélni, házastól kell az egészet. Én egy debreceni autósboltban (Pa-pa Bt.) vásároltam meg 4900 Ft-os áron a lengyel barátaink által utángyártott alkatrészt. Ennek az a roppant előnye, hogy a betét benne cserélhető, sosem megy tönkre a ház. Talán még variálni lehet a hőfokkal is (ha városban járunk sokat, akkor picit emelünk a hőfokon stb...).

Kiegészítés:
Az Index hírportál Skoda, orrmotor (Favorittól Fabiáig) fórumában Hubo a következő észrevételt tette, amely tapasztalatain alapul:

Előfordulhat, hogy a zégeres termosztát nem jól zár. Hideg időben öt perc alapjáraton történő melegítés után még nem lehet meleg a hűtőbe csatlakozó vastagabb cső. Ha mégis melegedne, akkor a benne lévő termosztát betétet ki kell cserélni a Favorit/Felicia (1995) alkatrészére.


Nos először is keressük meg az autót! :-) A cserét lehetőleg kihűlt motornál végezzük.

Azután az utastérben lévő karral nyissuk fel a motorháztetőt!

Ezután ne feledkezzünk meg, hogy ki kell húzni a biztosító kart ahhoz, hogy megemeljük a motorház tetejét!

Nos, ha minden igaz, akkor megpillantjuk a motorteret.

Ahogy a nagykönyvek ajánlják, - elvileg - célszerű lekötni az akkumulátort a javítás idejére! Aki nincs mindennel tisztában, hogy mit tesz, az szerelje le a negatív sarkát az akksinak! (viszont számítson arra, hogy a rádió esetleg kérni fogja a kódját, hibajelzések kerülnek a hibatárolóba, amiket töröltetni kell majd, egyes komfort funkciókat újra kell programozni - a szerk.)

Meg kell keresni, hogy hol fogjuk leengedni a hűtőfolyadékot. Nem ám tré módra levesszük a csövet, oszt' csordogáljon! NEM! Az alább látható képen lévő sárdarab a hűtőfolyadék leeresztő csap. Azon keresztül fogjuk leengedni!

A csaphoz csak úgy jutunk, ha az autó alján lévő "védő" lemezt (muhaha, műanyag sz*rt) leszereljük. Ehhez elővesszük a T25-öt és kicsavarjuk mind a 6 db torx csavart. A védőlemez kiszerelt képét nem véletlen hagytam teljes felbontáson, ott mindenki megtalálhatja a csavar helyeit!

Na most, hogy leszereltük az alját, bontsuk meg felül is! Ismerős a kép? Csak kicsit koszosabb? Hát istenem, én használom az autót nem a motorteret nézegetem! J

A Skoda jelvény alatt és egy másik kis takaró alatt leledző M6-os anyát kell kicsavarozni, hogy leemelhessük a motor borítását.

Ne feledjük kihúzni a nívópálcát. Ezek után a burkolat háta mögé nyúlva egy határozott mozdulattal fölfelé megindítjuk a műanyag elemet, aztán leemeljük!

Ne feledkezünk meg az olajbetöltő nyílás védelméről. Elméletben a motorborítás hátoldalán vagy egy erre a célra kifejlesztett sapka. Tessék csak használni! Ja és a nívópálcát is tegyük a helyére ideiglenesen!

Na itt a kis bűnös! Ő a termoőnagysága!

Vegyük le a kiegyenlítő tartály sapkáját!

Utána óvatosan távolítsuk el a hőmérséklet jeladó gombát. A feladat egyszerű, a műanyag nyelvecskét kifele kihúzva, felfelé kihúzható a gomba. Azért érdemes kihült motornál, és letekert kiegyenlítő tartály kupakkal végezni a műveletet, mert akkor nem jár úgy, mint a cikkíró. A megmaradt nyomás a gomba kihúzásakor befröcskölte a motorteret. Nagyon vigyázzunk a gomba "O" gyűrűjére! Tegyük el gondosan!

Nos, most már tényleg leengedhetjük a hűtőfolyadékot. A hűtő alsó részén elhelyezkedő csapot megnyitjuk, és utána kihúzzuk (csak ekkor nyit ki). Javaslom, hogy a teljes leengedés előtt célszerű elzárni (amikor már csak egy kicsit pisil). Ezt azért kell megtenni, mert előfordulhat, hogy a zár gumigyűrűje keresztbefordul és nem tömít. Ha nem engedjük ki teljesen a folyadékot, akkor elzárás után azonnal látjuk, hogy minden rendben van-e!

Ízlés szerint lehúzgáljuk a csöveket. Összesen kettővel kell bíbelődnünk, egy nagyobbal és egy kisebbel. A bilincseket érdemes a vízpumpafogóval összenyomni és könnyedén le lehet húzni őket.

Ha belesünk a hőmérséklet jeladó helyén, akkor már 100%-ra megállapítható, hogy mi van a termosztátunkkal. Ezen a képen látszik a hibás állapot.

Három csavar (M5) óvatos eltávolítása után leemelhető a termosztátház.

Nos, kiszerelve látható a hiba. Eltört a rugót előfeszítő fémlap tartófüle. Érdekes, arra nem gondoltak, hogy az folyamatos feszítés alatt lesz? L

Az új termosztáttal kapott "O" gyűrűt szilikon zsírral leápolom, hogy könnyedén a helyére csússzon (így teszek a hőmérséklet jeladó gomba tömítésével is).

Visszateszem a helyére a termosztát házat.

Utána a csavarokat óvatosan és lehetőség szerint egyenletesen, határozottan, de ne túl erősen húzzuk meg! Az egyenletesség azt jelenti, hogy az első csavart úgy húzzuk meg, hogy 2-3 mm látszódjon a házak találkozásánál, a másodikat már picit jobban, a harmadikat teljesen, és menjünk még két kört a további csavarokon, míg le nem húztuk őket.

Nekem ez a bilincs lepattan, ellenőrizzük, ha kell pattintsuk vissza.

Húzzuk vissza a csonkokra a csöveket, lehetőleg azonos pozícióba helyezzük fel a bilincseket. A bilincsekhez a vízpumpafogó megint használható.

A rendszer feltöltése. Eddig szándékosan nem szereltük vissza a jeladót. Addig kell tölteni a rendszert, amíg meg nem jelenik a házban a folyadék. Akkor óvatosan továbbtölteni, és ha már majdnem kifut a jeladó nyílásán, akkor bedugaszolni a jeladóval, és a biztosító műanyaggal rögzíteni. Tulajdonképpen ezzel légtelenítve is van a rendszer. Ilyenkor nagyon jó szolgálatot tehet egy kiürült ablakmosós flakon, aminek beöntő csonkja is van.

Ha minden rendben ment, akkor célszerű beindítani a motort (az akku negatív pólusát azért vissza kell előtte kötni - a szerk.), figyelni a rögzítéseket, ellenőrizni a csatlakozásokat tömítettség szempontjából. Visszaszerelés fordított sorrendben. Kihúzzuk az olajbeöntő sapkáját és a nívópálcát. Visszahelyezzük a burkolatot, a nívópálca bevezetőjét figyelmesen tesszük vissza. A két M6-os anyát visszacsavarozzuk, lehúzzuk. Sapkákat visszahelyezzük.

Ha szükséges, akkor hűtőfolyadékkal (G12 Plus) utántöltünk. kb.100 - 150 km-után ellenőrizzük a szintet!

Megérdemli, hogy esetlegesen lecsutakoljuk valamilyen szinten a motorteret. Legalább kultúrált lesz egy darabig!

Dreamer

/dreaming@freemail.hu/

   
Dreamer