Bejelentkezés, regisztráció az ÁNTSZ OSZIR rendszerébe

 

Tájékoztató az OTH Szakrendszeri Információs Rendszer használatához

a veszélyes anyagokkal, veszélyes keverékkel történő tevékenység bejelentése esetén

a veszélyes anyagokkal és a veszélyes készítményekkel kapcsolatos egyes eljárások, illetve tevékenységek részletes szabályairól szóló 44/2000. (XII. 27.) EüM rendelet (továbbiakban: R1.) 9. § (1) és (2) bekezdése értelmében a veszélyes anyagokkal, illetve veszélyes keverékekkel végzett tevékenység valamint a tevékenységben bekövetkezett változás bejelentése a R1. 13. számú melléklete szerint, elektronikus úton az OTH Szakrendszeri Információs Rendszer által biztosított módon történik (2012.04.15.).

Felhasználói kézikönyv:

Az ügyfelek számára készített felhasználói kézikönyv a www.antsz.hu főoldalának alján található és letölthető.

Hasznos információk a bejelentés végrehajtása érdekében:

Elérhetőség és belépés az OTH Szakrendszeri Információs Rendszerébe:

A bejelentőnek első lépésként az ÁNTSZ honlapján regisztrálnia kell magát. A regisztrációs felület a következő címen érhető el: https://www.antsz.hu/regisztracio .

A felületen a csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező. A megadott e-mail címre fogja a rendszer küldeni a regisztráció jóváhagyását követően a felhasználónevet és a jelszót.

A küldött felhasználónévvel és jelszóval tud majd belépni a szakrendszerbe, ahol a tényleges bejelentést rögzíteni kell!

A hozzáférési kérés leírása szekcióban a szakrendszer legördülő menüből a kémiai biztonsági szakrendszert kell kiválasztani.

A Hozzáférési kérés szabad szöveges mezőbe „a veszélyes anyagokkal, veszélyes keverékkel végzett tevékenység bejelentése” szöveget tüntesse fel.

A regisztráció elküldéséhez a felhasználónak ki kell töltenie az űrlap alján található ellenőrzőkódot.

A felhasználónév és a jelszó megküldéséig előfordulhat, hogy két nap is eltelik.

Bejelentkezés

A megküldött felhasználónévvel és jelszóval lehet a Portál fejlécén található bejelentkezés „dobozban” bejelentkezni.

A „dobozban” található választómezőt „Jelszavas bejelentkezésre” kell állítani, majd meg kell adni az e-mailben kapott felhasználónevet és jelszót.

Sikeres bejelentkezés után az „Üdvözöljük [regisztrációkor megadott családi név és keresztnév páros]” felirat jelenik meg, és csakis ezután jelenik meg az elérhető szakrendszer-lista a portál bal oldali menüsora alatt.

A szakrendszeri linkre kattintva érhető el a megfelelő OSZIR alkalmazás.

(Amennyiben a Kémiai biztonsági szakrendszer elérésében problémát észlel, ellenőrizze a tűzfal beállításait: http://84.206.43.28 IP címnek és a 8085 portnak engedélyezett állapotban

A törzsadatok rendszeresen központi cégadatbázisból kerülnek frissítésre, azonban a tevékenység bejelentés olyan adatokat is igényel, melyeket a cégadatbázisok nem tartalmaznak, ezért belépés után a cég / egyéni vállalkozó / intézmény (továbbiakban „Partner”) adatait a Karbantartás > Partner adatok karbantartása menüpont alatt ellenőrizni kell. (jogosultságtól függően az illusztrációkon látható menüpontok nem minden felhasználó számára látható)

A megjelenő kereső felületen nem szükséges szűkítő feltételt megadni: a „Frissít” gomb megnyomása után a kereső felület alatti szövegmezőben megjelenik a bejelentkezett partner neve, a % jel segítségével természetesen kereshetünk is az adatbázisban (pl.: %teszt%elek%).

A névre duplán, vagy egyszer a névre majd a „megtekint” gombra kattintva új fülön nyílik meg a partner adatlapja.

Itt a „Címek” fül alatt láthatók az eddig rögzített telephelyek és a székhely; az „okmányok” fül alatt az adószám, cégjegyzékszám, az „Elérhetőségek” fül alatt az e-mail cím, telefon- és fax-számok; a „Referenciaszemélyek” fül alatt pedig a felelős személy neve.

Az alsó gombok segítségével rögzíthetünk új címet, elérhetőséget, stb.

(Csak a lap tetején lévő Módosít gomb megnyomása után lesznek a gombok zöld színűek – aktívak)

Feltétlenül ki kell tölteni a székhelyet, telephelyet(eket), adószámot, e-mail címet, telefonszámot és ha van faxszámot, felelős személy nevét! Amennyiben bármely adat hiányzik, a bal felső sarokban található Módosít gombbal aktiválhatjuk az adatlapot, majd a megfelelő fülnél a hiányzó adatokat rögzíteni kell!

Új adat rögzítésekor, vagy módosításakor a sárgával jelölt mezők kitöltése minden esetben kötelező!

A módosítások elvégzését minden esetben a Mentés gomb (1.) megnyomásával kell rögzíteni, majd megismételni minden fülön történt adatbevitel esetén, ha az összes fülnél lévő adatot rögzítettük, végezetül a lap alján lévő mentés (2.) gombbal a partner adatok módosítását teljesen el kell menteni!

Amennyiben minden adatot sikerült rögzíteni és elmenteni, akkor a felső menüben a Bejelentés > Veszélyes anyagokkal és keverékekkel végzett tevékenységet kell kiválasztani.

Új bejelentést az ablak jobb alsó sarkában lévő „Új” gombbal kezdhetünk; ez is új fülön nyílik meg, a meglévő adatokat előre beolvassa, így azok közül legördülő menü segítségével választhatjuk ki a megfelelőt.

A citromsárgával jelölt mezők kötelezően kitöltendőek (az elérhetőségi adatokat is ki kell tölteni).

A tevékenység telephelyen belüli pontos helyszíne(i) mezőbe kérjük feltüntetni a bejelentést végző vállalkozó/cég/Intézmény stb. fő tevékenységét (pl.: festékbolt, lakatos üzem, orvosi rendelő, fodrászat stb.).

A veszélyes anyagokkal és keverékekkel végzett tevékenység megnevezésénél, nem a bejelentő tevékenységét, hanem az anyaggal/keverékkel végzett tevékenységet kell bejelölni! Például, ha a bejelentő műanyaggyártást végez, és ahhoz veszélyes anyagot/ használ fel, akkor ő nem gyártő hanem felhasználó a bejelentés szempontjából, mint ahogy a háztartási bolt nem forgalmazó, hanem értékesítő, a takarítás felhasználás és nem egyéb tevékenység!!!!

Felhasználó esetében a tárolást és az anyagmozgatást is be kell jelölni!

A bejelentés során az adatokat két fülön kell rögzíteni, az első fül kitöltése után nem lehet menteni, a második fülön (Anyagok és keverékek) a bejelentést folytatni kell.

A második lapfülön meg kell adni a tevékenység során felhasznált/gyártott/forgalmazott stb,. vegyszereket.

Kisebb mennyiség esetén a Kiválaszt (1.) gomb megnyomását követően előugró ablakban kell kikeresni a vegyszereket, annak nevének beírásával és a Frissít gomb megnyomásával. (minden keresés esetében (pl. kiválasztáskor) javasolt szótöredéket keresni % jel alkalmazásával pl.: %zótöredé%. A keresési találatok közül vagy dupla kattintással, vagy egy kattintás és a kiválaszt gomb megnyomásával tudjuk a választott szert beemelni.

Beemelést követően meg kell adni a mennyiséget, majd a Hozzáadás gombbal hozzá kell adnia listához.

Ezt egyenként kell megismételni minden egyes veszélyes anyagnál.

Nagy mennyiségű anyag esetén lehetőség van excel táblázat csatolására is, amely az anyagok/keverékek felsorolását tartalmazza.

A szolgáltatási díj befizetését igazoló dokumentumot is itt kell csatolni.

A díj mértékéről és a fizetési módról (csekk, utalás) minden esetben érdeklődni kell az illetékes Járási Népegészségügyi Intézetnél.

Excel táblázat csatolása:

A bejelentési felületen csatolhatók dokumentumok is tetszőleges file formátumban, pl. az igazgatás szolgáltatási díj befizetését igazoló bizonylat.

A „Hozzáad” gomb megnyomását követően, megjelenő ablakban van lehetőség a dokumentum csatolásra.

A „Csatolási módozatnál” a legördülő menüből minden esetben a „fájl feltöltése iktatás nélkül”-t kell kiválasztani.

Az irattípus ugyan csak kiválasztható az irat jellegének megfelelően (Befizetés igazolás, Biztonsági adatlap, Címketerv, Expozíciós forgatókönyv, Használati utasítás, Nem meghatározott).

A „Tallózás” gomb megnyomását követően tudjuk kiválasztani a feltölteni kívánt dokumentumot.

Először a „megnyitás” 1. majd a „mentés” 2. gombot kell megnyomni.

A Mentés gomb megnyomásával a bejelentést be kell fejezni.

Minden szükséges adat megadását követően a Rendszer elmenti a bejelentést és iktatószámot ad.

Ha minden adatot sikerült helyesen rögzíteni, akkor az alábbiak szerint egy üzenetablaknak (kék) valamint egy iktatószámnak (a formátum eltérő!) kell megjelennie!

Amennyiben hiányosak az adatok akkor az alábbihoz hasonló hiba ablak jelenik meg a hiányzó mezők megjelölésével, ilyenkor a rendszer nem engedi elmenteni az adatokat. A hiányzó mezők kitöltését követően, újra a „Mentés” gombot megnyomva a fenti ablakoknak kell megjelennie.

Az OSZIR- Kémiai biztonsági Alrendszer egyben kommunikációs felületként is működik hatóság és adatszolgáltató ügyfél között. A Járási Népegészségügyi Intézet ezen a felületen kérhet hiánypótlást, és jelzi vissza a bejelentés feldolgozását. A megadott e-mail címre a feldolgozottság státuszára vonatkozó értesítést küld a Rendszer.

A folyamat végén a jobb felső sarokban található „gombbal” lehet kilépni.