Lomax:
Magyarország 1956
|
Az
1956-os
magyarországi
eseményekkel kapcsolatban igen
különbözõ
elnevezések és
megítélések
honosodtak
meg. Ideológiai
beállítódástól
és
pártállástól
függõen nevezik
forradalomnak és
ellenforradalomnak, népfelkelésnek és
szabadságharcnak, nemzeti felkelésnek
és
demokratikus forradalomnak, a kapitalizmus
restaurálásának és
szocialista
forradalomnak stb. Az angol kutató, Bill Lomax
véleménye
szerint 1956 lényege egy olyan
társadalom
megvalósítására tett
kísérlet volt, amely egyaránt
meghaladva a
kapitalizmust és a sztálinizmust - egy
demokratikus
szocialista rendszer
intézményi alapjait hozta létre. A
forradalmi
bizottságok és a
munkástanácsok
kialakulásával - írja - a forradalom
törekvései egy valóságos
népi
autonómia
megteremtésének irányában
túlléptek a párt
reformszárnyának
elképzelésein, a
jogállam és a
többpártrendszer
követelésén. Mindez a
társadalmi
struktúra olyan
radikális demokratizálását
célozza
meg, mely a tényleges hatalmat a nép
kezébe
adja. Lomax
másik, a hazai
olvasó számára szokatlanul
hangzó megállapítása
szerint
félrevezetõ 1956-tal kapcsolatban az
írók
és a
reformpolitikusok aktivitására
koncentrálni,
hiszen kezdettõl fogva a dolgozók
elégedetlensége tartotta ébren az
értelmiségiek lelkiismeretét, a
néptömegek lázongása
határozta meg az eseményeket, sarkallta
tiltakozásra az értelmiségi elitet. |
Vagyis
- kiélezetten fogalmazva - az elméletet
nem az
értelmiség vitte be a
munkásságba, hanem végsõ
fokon a
népmozgalom az értelmiségbe. Ezt
igazolja
többek között, hogy a forradalom
második
szakaszában, amikor a reformista
értelmiség
cselekvésképtelenné vált, a
munkástanácsok ellenállása
tényleges
kettõs
hatalmat hozott létre, és csak az õ
példájuk nyomán kezdett tudatosulni
néhány
értelmiségiben a parlamenti
demokrácián
túllépõ közvetlen
népi
hatalom és
dolgozói önkormányzat
lehetõsége, illetve
fölénye. Minden reform -
állapítja
meg a szerzõ - a fennálló hatalmi
pozíciók
elfoglalására, egyszerû
hatalomváltásra törekszik, a forradalom
célja
viszont e hatalmi pozíciók
megdöntése és radikálisan
új
társadalmi struktúra megteremtése.
Ebbõl
következõen a reformista
értelmiséget
két
alapvetõ fogyatékosság jellemezte.
1.
Naiv bizalom az "ancien régime" politikai
intézményeiben, a
pártokban, a parlamentben és a
kormányban. Pedig -
úgymond - "a forradalom
csak úgy válhatott volna teljessé, ha
a
régi politikai intézményeket teljesen
félre lehet söpörni, és ha a
tömegfelkelés új társadalmi
struktúrái lépnek a
helyükre".
2. A Nagy Imre vezette reformista
ellenzék az elitista
hagyományt
folytatta, és
- lényegében sztálinista
módon - azt
gondolta magáról, hogy õ jobban tudja
képviselni a munkások igazi érdekeit,
mint maguk a
dolgozók. Ezért nem volt
képes megkérdõjelezni a
párt
szerepérõl
vallott hagyományos nézetet sem.
A
szerzõ részletesen tárgyalja 1956
társadalmi
és politikai eseményeit. E
vizsgálódás során jut el
ahhoz a
következtetéshez, hogy 1956 legfontosabb
vívmánya a munkástanácsok
mûködése, maradandó
elméleti értéke
pedig a munkástanácsok
államának
megteremtésére irányuló
kísérlet volt. A munkások
ahelyett, hogy a Parlamentet
ellepõ
képviselõket
delegáltak volna, radikálisan új
megoldást
választottak, és a hivatásos
politikusokéval szemben társadalmi ellenhatalmat
hoztak
létre. Olyan hatalmat
teremtettek, amely az utcán és a
gyárakban
saját életüket és
érdekeiket
védelmezte. „A
magyar
munkások tehát a gyárak feletti
közvetlen ellenõrzést
gyakorló
munkástanácsok révén egy
csapásra
szétzúzták a
kommunista párt korábbi
államhatalmát,
és megnyitották az utat egy olyan
társadalom felé, amely a marxizmus és
a
szocializmus eredeti célja volt – ahol a
hierarchia az egyenlõségnek adja át a
helyét, ahol
a politikai intézményeket
népi szervek váltják fel, ahol a
politikai
uralomból társadalmi hatalom lesz.” (Aura
Kiadó)
+
.