Ujjlenyomatok
|
A Pop története

Pop zene
A popzene manapság az egyik
leggyakrabban használt összefoglaló kifejezés a könnyűzene, illetve
a szórakoztató zene modern stílusirányzataira. Nem tartozik a
fogalma alá:
A dzsessz, de a határterületen a jazz-rock (például Herbie
Hancock) igen;
A népzene, de a folknak nevezett irányzat (például Joan Baez, Bob Dylan
korai számai) igen;
A blues, de bizonyos irányzatai (például R & B) igen;
A klasszikus zene átdolgozása általában (például Swingle Singers),
de bizonyos feldolgozások (például Bartók Béla Allegro barbaro című
műve vagy Muszorgszkij Egy kiállítás képei című ciklusa az Emerson,
Lake and Palmer előadásában (Pictures at an Exhibition), vagy akár
Johann Sebastian Bach műveinek elemei a Procol Harum vagy az
Ekseption előadásában) igen.
A popzene kialakulása Amerikában
A popzene a 20. század ötvenes
éveiben, a rock and roll kialakulásával az Egyesült Államokban
létrejövő szórakoztatóipari ág, a popkultúra része és paradox módon
annak létrehozója. Újdonság, hogy a gyártás, a terjesztés, az eladás
szakaszában egyaránt minden addiginál tudatosabban számol a
lehetséges célcsoport(ok) gyorsan változó igényeivel, mi több,
igyekszik formálni azt. A popzene a fiatalokat is komoly szokásokkal
rendelkező, addig nem látott keresletet generáló fogyasztóknak
tekintette, átalakítva ezzel az addig csak felnőttekre alapozott
szórakoztatóipart. A kifejezés utal a populuxe-ra is, amely az
Amerikai Egyesült Államokban az 1950-es évek elejétol az 1960-as
évek elejéig vezető stílusirányzat volt és amely az ipari
formatervezés és az ergonómia eredményeinek elterjesztésével
elérhető áron, korszerű árukhoz kívánta juttatni a kisembert is.
A müszaki fejlödés és a popzene
globalizációja
A 20. században folyamatos volt a
fejlődés a hangrögzítés terén. A hanglemez, a fonográf megjelenése
és elterjedése a rádió korszakában már a távollevő előadó zenéjének
határokon túli terjesztését is lehetővé tette. A hanglemezek
fejlődése lehetővé tette, hogy 3-4 perc helyett akár másfél órai
zenei anyagot is rögzítsenek. A magnetofon volt az első eszköz,
amely lehetővé tette a rádióban elhangzott zene másolását, a
hanglemez megvásárlása nélkül (ezt a kazettás magnetofon még
praktikusabbá tette). A televíziózás is segítette a zene terjedését.
Mindez az 1950-es évek végére a zene globalizációjához vezetett,
vagyis az újonnan alkotott zeneszámok szinte azonnal elérhetővé
váltak a világ nagy részében.
A popzene és a klasszikus zene
A felsorolt műszaki vívmányok a
klasszikus zene (komolyzene) terjedése számára ugyanúgy kedvezőek
voltak, mint a szórakoztató célú zene számára. A nagyközönség
azonban a szórakoztató zenét szélesebb körben igényelte és a
marketing is ezt a zenét célozta meg.
A popzene a vasfüggöny
korszakában
A jaltai világrend Európában mind
jobban szétválaszotta az országok fejlődését. A vázolt műszaki
lehetőségek az Elbától keletre csak az 1950-es évek végétől
javultak. A békés egymás mellett élés meghirdetése – bár
országonként különbözo mértékben – teret engedett a "nyugati"
zenének az államszocializmus országaiban is. A "tiltjuk"
kategóriából lassanként "tűrjük" kategória lett Magyarországon is.
1956 után a Szabad Európa Rádió keletre irányuló adásaiból és a
luxemburgi rádió adásaiból egyre több akkori popzenét lehetett
megismerni, bár az adásokat műszaki eszközökkel zavarták. Ez sokáig
lehetetlenné tette a jó minőségű magnófelvételek készítését.
Jellemző, hogy a Magyar Rádiónak az 1960-as években megindított
adása, Komjáti György műsora, a "Magnósok, figyelem" címet viselte.
Az 1960-as évek elejének bizonyos fokú enyhülése közepette a
vasfüggöny mögött is megalakultak és egyre népszerűbbekké váltak a
popegyüttesek. A klasszikusok közé tartoznak az Illés együttes, a
Metro együttes és az Omega együttes, amelyet jellemző módon nyugati
koncertjeiken Omega Red Star néven hirdettek.
 
Web
page Designed
by
Beszt 2009 All
Rights
Reserved |