bittérképes
képállományok
-
sor- és oszlopfelbontás
-
a sorokban, ill. oszlopokban levõ képpontok száma
(a kettõ szorzata a digitális kép képpontjainak
vagy pixeleinek a számát adja meg; pl. képernyõk
esetén használatos)
-
VGA felbontás: pl. 640x480
-
SVGA felbontások: pl. 800x600, 1024x768; FELADAT: számoljuk
ki, hogy egy 17 inch képátmérõjû és
4:3 arányú monitoron megjelenített 800x600-as felbontású
kép hány DPI felbontásnak felel meg! (kérdés:
miért azonos az így kapott érték a vízszintes,
ill. függõleges felbontásra?)
-
egy hüvelykben levõ képpontok száma (1 inch =
2.54 cm; pl. nyomtatók esetén szokásos)
-
300 DPI (dot per inch); FELADAT: számoljuk ki, hogy egy A/4-es
lap esetén (8.27x11.69 inch) 300 DPI mellett mekkora a sor-, ill.
oszlopfelbontás!
-
600 DPI
-
...
-
színmélység (megadja, hogy az egyes képpontokhoz
tartozó színeket hány biten tároljuk); például
-
8 bit (256 színárnyalat)
-
HIGH COLOR
-
15 bit (215, azaz 37768 különbözõ színárnyalat)
-
16 bit (216, azaz 65536 színárnyalat)
-
TRUE COLOR: 24 bit (224, azaz több, mint 16 millió
színárnyalat)
-
színmodell (megadja, hogy az egyes képpontok színét
hogyan kódoljuk)
-
RGB színmodell (a színeket három alapszín,
a vörös (Red), zöld (Green) és kék (Blue)
additív
keverésével állítjuk elõ; a tiszta
spektrumszínek és a keveréssel elõállított
színek között az emberi szem nem tud különbséget
tenni, ez teszi lehetõvé pl. a színes televíziózást;
érdekesség:
kikeverhetõ olyan szín, amely nem fordul elõ a spektrumban:
ilyen a bíborvörös (magenta))
-
az adott színmélységben rendelkezésre álló
biteket az alapszínek között osztjuk ki; példák
a bitek kiosztására:
-
HIGH COLOR (15 bit) esetén 5:5:5
-
HIGH COLOR (16 bit) esetén 5:6:5 vagy 6:6:4
-
TRUE COLOR (24 bit) esetén 8:8:8
-
felhasználás: színes monitorok esetén vagy
pl. 24 bites BMP fájlokban
-
színpaletta használata (Color LookUp Table; a paletta egy
kódolási táblázat, amely pl. 8 bites színmélység
esetén a 256 különbözõ szín mindegyikéhez
egy 24 bites színkódot rendel, azaz egyidejûleg csak
256 színt használhatunk, de ezek a TRUE COLOR színmélység
több, mint 16 millió színárnyalatából
választhatóak ki)
-
felhasználás: pl. GIF vagy 8 bites színmélységû
BMP fájlokban
-
HSL vagy HSB színmodell (egy szín a fényerõ
(Luminance / Brightness), telítettség (Saturation), és
a színárnyalat (color Hue) segítségével
adunk meg)
-
felhasználás: a legtöbb Windows program (pl. IrfanView,
Netscape Composer, stb.) ennek a segítségével ajánlja
fel egy szín kiválasztását a felhasználó
számára
-
YUV (egy színt a fényerõ vagy luminancia jellel (Y)
és két ún. színkülönbségi
jellel (U és V) adunk meg)
-
a YUV és RGB modell összefüggése:
-
luminancia: Y = 0.229*R + 0.587*G + 0.114*B (érdemes megfigyelni,
hogy a fényerõhöz az egyes alapszínek nem egyforma
mértékben járulnak hozzá (az arány kb.
3:6:1); az emberi szem legérzékenyebb a zöldre, kb.
fele annyira érzékeny a vörösre, és hatodannyira
a kékre)
-
krominancia (színinformációk):
-
U = (B - Y)*0.493
-
V = (R - Y)*0.877
-
felhasználás: pl. a PAL vagy SECAM rendszerû színes
televíziós technikában az ún. analóg
kompozit (összetett) jelben így kódolják az egyes
képpontokra vonatkozó színinformációkat
-
YCbCr színmodell (hasonló az YUV modellhez, de pl. az Y luminancia,
és a Cb/Cr krominanciaértékek értéktartománya
valamivel szûkebb, valamint a színmodell kapcsolata az RGB
modellel magában foglalja a vörös és kék
színösszetevõk gamma-korrekcióját is)
-
felhasználás: pl. az MPEG kódolású videoállományokban
-
CMYK színmodell (a színeket három alapszín,
a cián vagy zöldeskék (Cyan), a bíborvörös
(Magenta), és a sárga (Yellow) szubsztraktív keverésével
állítjuk elõ; mivel így a fekete szín
nem állítható pontosan elõ - és egyéb
gyakorlati okokból - a fekete színt (blacK) hozzávesszük
az alapszínekhez)
-
felhasználás: színes nyomtatók esetén
-
egyéb jellemzõk
-
kontraszt: fényerõk közötti különbség,
ill. arány (pl. a kép legsötétebb és legvilágosabb
részére kiszámított átlagos fényerõ
aránya)
-
gamma-korrekció: egy kép képpontjainak fényerejére,
ill. a képpontok egyes színeire külön-külön
végrehajtott nemlineáris transzformáció, amelynek
matematikai alakja f(x) = k*x1/gamma, ahol általában
gamma =2..3 körüli érték (k értéke
a választott mértékegységtõl függ,
pl. 0...255 közötti színértékekre és
gamma=2 esetén a 255=k*2551/2 egyenletbõl k=2551/2=15.9687...
adódik); a gamma-korrekció lényege az, hogy a kis,
ill. nagy intenzitású képpontok fényerejét
alig, a közepes intenzitású képpontok fényerejét
pedig nagyobb mértékben növeli meg, vagyis a kép
átlagos fényereje és kontrasztja növekszik (ezzel
lehet pl. egy digitális kamerával felvett, és a hagyományos
képcsövek torzítása miatt a számítógépen
túl sötétnek látszó kép minõségén
javítani)
-
tömörítés (képállományok esetén
vagy veszteségmentes, vagy veszteséges)
-
fontosabb képformátumok és jellemzõik
-
BMP (image/x-ms-bmp; gyakorlatilag tömörítetlen
állomány, a Windows alapvetõ képformátuma)
-
GIF (image/gif; veszteségmentesen tömörített
állomány, eredetileg a CompuServe fejlesztette ki; 8 bites
színmélysége miatt max. 256 színt képes
tárolni, de ezeket egy színpaletta segítségével
a true color színmélység által megengedett
több, mint 16 millió színbõl tetszõlegesen
kiválaszthatjuk); a GIF egyike az Internet leggyakoribb képállományainak,
elsõsorban annak köszönhetõen, hogy
-
GIF képek esetén lehetséges átlátszó
háttér beállítása
-
az ún. animált GIF képek egyszerû animációt
is tartalmazhatnak, és
-
a GIF veszteségmentes tömörítése különösen
számítógépes grafikák (azaz viszonylag
kevés szín és nagy kontrasztok) esetén hatékony
-
GIF esetén lehetséges az ún. váltott soros
képfelépülés, amikor a megjelenítõ
program elõször csak minden n-ik sort rajzolja ki, majd fokozatosan
tölti ki a kimaradó sorokat (ez pl. lassú Internet kapcsolat
esetén lehet jelentõs)
-
PNG (image/x-png; a PNG állományok GIF-hez hasonló
tulajdonságokkal rendelkeznek, de ellentétben a GIF típussal,
a PNG nyitott szabvány, amelynek a specifikációja
szabadon hozzáférhetõ)
-
JPEG vagy JPG (image/jpeg; veszteségesen, nagy hatékonysággal
tömörített állomány; a képeket TRUE
COLOR színmélységben tárolja; az Interneten
leggyakrabban elõforduló szabványos képállomány)
-
a JPEG veszteséges, de nagyon jó minõségû
tömörítési eljárása pl. digitális
fényképek vagy szkennelt képek esetén hatékony
(ahol sok színárnyalat fordul elõ és nincsenek
nagy kontrasztok, inkább fokozatos átmenetek); a veszteséges
tömörítés az emberi szem "tökéletlenségét"
használja ki - amit amúgy sem vennénk észre,
elvileg elhagyhatjuk az állományból
-
JPEG esetén a képek felépülése lehet
-
szekvenciális (ekkor a megjelenítõ program a képet
felülrõl lefelé, soronként teljes élességben
rajzolja ki)
-
progresszív (ekkor a megjelenítõ program elõször
egy viszonylag életlen képet jelenít meg, amely fokozatosan
élesedik ki)
Boda István, 2004. augusztus 20.