Informatika alapjai
rendszer, adat, információ
rendszer
A rendszer egymással kapcsolatban álló elemek összessége,
amelyek adott cél érdekében együttmûködnek
egymással, és mûködésük során
erõforrásokat használnak fel.
adat
Az adat alapvetõ kapacitív erõforrás, amelynek
mennyisége felhasználásával nem csökken
(nem definiáljuk). Az adat rendszerint valamilyen formában
tárolt ismeretet jelent.
információ
Az információ olyan adat, amelyet egy rendszer
a mûködése során felhasznál.
tudás
A tudás összegyûjtött, rendszerezett ismeretek,
adatok
összessége, amelyek segítségével meghatározott
feladatokat, problémákat oldhatunk meg. A tudás segítségével
rendszerint megkísérelünk elõrelátni,
kikövetkeztetni bizonyos dolgokat. A tudás a tárolt
adatok
is magában foglalja. A tudásra érvényes a szinergia
elve: az egész több, mint a részek összessége.
jel
Az információ jelek segítségével
adható meg, azaz a jelek az információ hordozói.
A jeleket rendszerint kódoljuk: ilyenkor az egyes jeleknek kódokat
feleltetünk meg. A lehetséges kódok halmazát
kódábécének nevezzük.
Példák: beszédhangok, zenei hangok, latin
ábécé, morzejelek
A gyakorlatban az információ megadása és
átvitele fizikai jelekkel történik. A fizikai
jelek fizikai mennyiségek különbözõ értékei
segítségével adják meg a kódábécé
elemeit.
Az információátvitel alapmodellje (Shannon
és Weaver kommunikációs modellje szerint):
-
adó (az információ megadása és kódolása
fizikai jelekkel)
-
információforrás
-
információ kódoló
-
átviteli csatorna (itt történik meg a fizikai jel átvitele)
-
vevõ (információ dekódolása a fizikai
jelekbõl)
-
kognitív szûrõ és információ dekódoló
-
információnyelõ
-
információ feldolgozása
-
információ felhasználása
-
információ tárolása
A fizikai jelek lehetnek
-
analóg jelek és
-
digitális jelek.
Az analóg jelek térben és idõben folytonosak,
tehát egy s=s(t) folytonos függvénnyel írhatóak
le (egy egyváltozós függvény legegyszerûbben
egy kétdimenziós grafikonnal ábrázolható).
-
két szélsõ érték között a
fizikai jel nagysága tetszõleges lehet
-
a jel nagysága idõben folytonosan változik (vagy változhat)
Példa: analóg hangjelek (megadhatóak az amplitúdó
idõbeli változását leíró folytonos
függvénnyel)
A digitális jelek térben és idõben
diszkrétek, tehát egy adatsorral (sorozattal) írhatóak
le, amelyek szemléletesen pl. egy táblázatban adhatóak
meg (amelynek elsõ sora az idõértékeket, második
ill. további sorai pedig az egyes idõértékekhez
tartozó adatokat tartalmazzák).
-
a fizikai jel nagysága csak néhány meghatározott
érték lehet (pl. bináris jel esetén két
lehetséges érték van)
-
az egyes fizikai jelek idõtartama egy meghatározott (rendszerint
rövid) érték, amelyhez egy meghatározott jelnagyság
tartozik
a számítógépek felépítése
és mûködése
a számítógép legfontosabb jellemzõi
-
meghatározott feladatok nagy sebességû elvégzésére
szolgáló
-
széles körben alkalmazható, univerzális (bármilyen
adatfeldolgozó
algoritmus
elvégzésére képes)
-
automatikus mûködésû (emberi beavatkozás
nélkül mûködõ)
-
programozható (képes egy vagy több utasítássorozat
vagy program utasításait önállóan
végrehajtani)
-
kívülrõl vezérelhetõ (a mûködése
kívülrõl megváltoztatható, ill. megszakítható)
-
mûködtetõ vagy operációs rendszerrel
rendelkezõ
-
gép, azaz mûszakilag megvalósított rendszer
-
meghatározott feladatokat ellátó hardver egységei
vannak
feladatmegoldás számítógéppel
-
felhasználói környezet
-
input adatok (a konkrét,
megoldandó feladatot megadó bemenõ adatok)
-
információk a számítógép számára
-
output adatok (a számítógép
által szolgáltatott eredmények)
-
információk a felhasználó(k) számára
-
számítógép ("fekete doboz")
-
algoritmus (egy
feladattípus megfogalmazása a számítógép
számára)
-
törzsadatok (az adott feladattípust specifikáló
alapadatok vagy paraméterek)
-
részeredmények (olyan adatok,
amelyek az algoritmus végrehajtása során képzõdnek)
program
A számítógép memóriájában
tárolt utasítássorozat, amelyet a gép lépésenként
végrehajt, ezáltal a megadott bemenõ adatokból
és a rendelkezésre álló törzsadatokból
a program által megvalósított algoritmus
lépéseit követve automatikusan elõállítja
a kitûzött feladat megoldását képezõ
adatokat.
szoftver
A szoftver több, meghatározott cél érdekében
együttmûködõ programot vagy programrendszert
jelent.
Neumann architektúra
A Neumann architektúra (felépítés) olyan
számítógépeket jelent, amely meghatározott
elvek, az un. Neumann-elvek alapján mûködnek.
Neumann-elvek
-
soros utasításvégrehajtás (utasítások
végrehajtása idõben egymás után; ennek
ellentéte a párhuzamos utasításvégrehajtás,
amikor több utasítás egyidejûleg is végrehajtható)
-
kettes (bináris) számrendszer használata
-
belsõ memória (operatív tár) használata
a program és az adatok tárolására
-
a számítógép meghatározott funkciókat
(feladatokat) végrehajtó hardver egységekkel rendelkezik
-
teljesen elektronikus mûködés (a számítógép
központi egységében nincsenek mozgó alkatrészek,
ellentétben a régi mechanikus vagy elektromechanikus számológépekkel)
-
széles körû felhasználhatóság, alkalmasság
bármilyen adatfeldolgozási feladatra
a Neumann-elvû számítógépek alapvetõ
funkcionális (hardver) egységei
-
központi egység (Central Unit)
-
központi feldolgozó egység (Central Processing Unit;
processzor vagy mikroprocesszor)
-
központi vezérlõ egység (Control Unit)
-
aritmetikai-logikai egység (Arithmetical-Logical Unit)
-
regiszterblokk
-
gyorsítómemória (cache)
-
matematikai társprocesszor (Floating Point Unit)
-
operatív tár (memória)
-
háttértárak (pl. merevlemez, CD vagy DVD, floppy,
stb.)
-
perifériák
-
input perifériák (pl. billentyûzet, egér, szkenner,
stb.)
-
output perifériák (pl. képernyõ, nyomtató,
hangszóró, stb.)
Egy személyi számítógép a fentieken
kívül még további hardver elemekkel is rendelkezik.
Talán a legfontosabb ezek közül az alaplap, amely
a számítógép legfontosabb alkatrészeit
tartalmazza.
alaplap
-
mikroprocesszor (pl. Intel Pentium 4)
-
memória (pl. 512 MBájt)
-
DMA vezérlõ
-
BIOS (pl. 4 mbit elektronikusan törölhetõ EEPROM)
-
CMOS RAM és elem
-
órajel-generátor
-
ATX csatlakozó (a számítógép ház
hálózati tápegységéhez)
-
alaplapi chipkészlet (pl. Intel 845PE vagy SiS 645)
-
az alaplapon levõ hardver elemek mûködésének
összehangolása, és a köztük zajló adatforgalom
vezérlése
-
IDE csatlakozások (ATA vagy UDMA vezérlõ)
-
HDD (Hard Disc Drive) meghajtók csatlakoztatása
-
CD meghajtók csatlakoztatása (CD-ROM, CD-RW, DVD, stb.)
-
FDD (Floppy Disc Drive) csatlakozás
-
buszrendszer és bõvítõhelyek (slot-ok)
-
AGP bõvítõhely (Accelerated Graphics Port; monitorkártya
csatlakoztatására)
-
PCI bõvítõhelyek (pl. hangkártya csatlakoztatására)
-
integrált periféria vezérlõkártyák
(pl. integrált monitor- vagy hangkártya)
-
külsõ periféria vezérlõkártyák
(pl. monitorkártya, hangkártya)
-
külsõ csatlakozó felületek
-
soros port(ok) (pl. külsõ modem csatlakoztatására)
-
párhuzamos port(ok) (pl. nyomtató csatlakoztatására)
-
USB port(ok) (pl. egér csatlakoztatására)
-
PS/2 portok (pl. billentyûzet és egér csatlakoztatására)
-
MIDI vagy játékport (game port)
DMA vezérlõ (Direct Memory Access)
A DMA célja a processzor tehermentesítése, ha nagy
mennyiségû adatot kell átvinni a memória és
valamelyik periféria vagy periféria-vezérlõ
(pl. hangkártya) között.
BIOS (Basic Input-Output System)
-
diagnosztikai program
-
alapvetõ hardver elemek felismerése és tesztelése
(pl. merevlemez, memória)
-
konfigurációs program (setup) (pl. dátum és
idõ beállítása, merevlemez típusának
megadása, bootoló eszköz kiválasztása,
stb.)
-
alapvetõ hardver elemek vezérlõ vagy meghajtóprogramjai
("driver"-ek)
-
operációs rendszer betöltõprogram (boot program)
CMOS RAM
A CMOS RAM célja az alapvetõ konfigurációs
adatok tárolása. A CMOS RAM áramforrása egy
külön elem, hogy a számítógép kikapcsolásakor
is megõrizze az adatokat.
alaplapi chipkészlet (pl. Intel HUB Architektúra)
-
memóriavezérlõ HUB (MCH) vagy "északi híd"
(northbridge)
-
mikroprocesszor
-
memóriavezérlõ
-
FSB (Front Side Bus); a processzort és a memóriát
az MCH-n keresztül összekötõ adatbusz
-
külsõ AGP vezérlõ
-
az északi- és déli hidat összekötõ
közvetlen ("belsõ") adatbusz
-
I/O vezérlõ HUB (ICH) vagy "déli híd" (southbridge)
-
PCI busz és bõvítõhelyek (slot-ok)
-
IDE csatornák (pl. UDMA/133)
-
USB portok
-
SIO (Super I/O) eszközök (pl. floppymeghajtó, egér,
billentyûzet, soros és párhuzamos portok)
-
egyéb rendszerelemek
-
AMR (Audio Modem Riser) port (pl. hangkártya és modem csatlakoztatására)
-
CNR (Communication and Network Riser) port (pl. ETHERNET hálózati
csatlakozásra)
-
firmware HUB (FWH)
-
alaplapi BIOS
-
beépített véletlenszám-generátor (pl.
titkosításhoz)
periféria vezérlõkártyák
-
monitorkártya
-
grafikus gyorsítókártya (pl. 3D grafikához)
-
hangkártya
-
videokártya
-
modemkártya
-
TV tunerkártya
az algoritmus fogalma és megadási módjai
algoritmus
Az algoritmus több azonos jellegû, egymástól
csak a kiinduló adatokban különbözõ (pl. matematikai)
feladat megoldására szolgáló eljárás,
amelynek során elõre meghatározott, véges számú
lépést adott sorrendben végrehajtva jutunk el a feladat
megoldásához.
1. példa algorimusra: információ-visszakeresés
adatbázisból
-
input adatok: tárgyszavak
-
algoritmus: a megadott tárgyszavaknak megfelelõ (azokat tartalmazó)
rekordok visszakeresése pl. az adatbázisban tárolt
rekordok egyenkénti (soros vagy lineáris) végignézésével
-
törzsadatok: adatbázis rekordjai
-
output adatok: a megadott tárgyszavaknak megfelelõ rekordok
2. példa algoritmusra: egy matematikai függvény értékének
kiszámítása
-
input adatok: a független változók értékei
-
algoritmus: a függvény kiszámítási képlete
(vagy más módon megadott algoritmusa), amely rendszerint
elemi matematikai mûveletek (a kapott részeredményektõl
függõ) végrehajtására vezeti vissza a
függvényérték kiszámítását
-
az elemi matematikai mûveletek szintén algoritmusok, de jóval
egyszerûbbek, mint a függvény kiszámítására
szolgáló algoritmus
-
törzsadatok: matematikai állandók, pl. e vagy pi
-
output adatok: a függvény értéke
a "jó" algoritmusok alapvetõ jellemzõi
-
végesség
-
az algoritmus véges számú lépésbõl
áll
-
nincs az algorimusban "végtelen ciklus"
-
egyértelmûség
-
minden lépés után egyértelmûen meghatározható
a következõ lépés
-
teljesség
-
minden lépésre van rákövetkezõ, kivéve
az utolsó, befejezõ lépést
-
a "kivételek" kezelve vannak (pl. a nullával való
osztás)
-
determinisztikusság vagy meghatározottság
-
adott bemenõ adatok mindig ugyanazokat a kimenõ adatokat
fogják szolgáltatni
-
az un. "rejtett paraméterek" ki vannak küszöbölve
az algoritmusok néhány megadási módja
-
természetes nyelven
-
függvénnyel
-
felsorolással, táblázattal (!)
-
ábrázolva, grafikusan
-
képlettel (visszavezetve elemi mûveletekre)
-
pszeudokóddal (a természetes nyelv formalizálásával)
-
grafikusan (pl. folyamatábrával)
-
automatákkal vagy Turing-gép segítségével
-
programozási nyelv segítségével (pl. a Pascal
eredetileg erre készült)
egyszerû algoritmusok (folyamatábrával és Pascal
nyelven vagy pszeudokódban megadva)
-
elsõ n szám kiíratása
-
elsõ n páros / páratlan / k-val osztható szám
kiíratása
-
számok kiíratása p-tõl q-ig növekvõ
/ csökkenõ sorrendben
-
számsorozatok elsõ n elemének kiíratása
-
számtani sorozat a0 kezdõértékkel
és k növekménnyel
-
mértani sorozat a0 kezdõértékkel
és q növekménnyel
-
változó növekményû sorozat (1,2,4,7,11,16,...)
-
alternáló sorozat (1,-2,3,-4,...)
-
...
-
számok faktoriálisának kiíratása (1!,
2!, 3!, ...)
-
elsõ n szám összegének kiíratása
-
...
Turing-gép
Megjegyzés: a Turing-gépnek több "változata"
is létezik a szakirodalomban (pl. balról is végtelen
szalag, un. "igen" és "nem" típusú elfogadó,
ill. elutasító megállási állapotok a
halt vagy stop állapot mellett, stb.), a különbözõképpen
definiált Turing-gépek azonban ekvivalensek egymással.
A Turing-gép egy végletekig leegyszerûsített
számítógép elméleti modelljének
tekinthetõ, amellyel egyszerûsége ellenére minden
adatfeldolgozási algoritmus leírható. Ezt fejezi ki
az un. Church-tézis.
Church-tézis (1936)
Minden intuitív értelemben kiszámíthatónak
tekinthetõ (azaz algoritmizálható) függvényt
ki lehet számítani a Turing-géppel.
A Turing-gép részei:
-
egy jobbra végtelen hosszúságú szalag, a Turing-gép
memóriája, amely cellákból (vagy rekeszekbõl)
áll
-
minden cella egy karaktert tartalmaz a Turing-gép ábécéjébõl
-
a bal szélsõ cella a start karaktert vagy szimbólumot
(>) tartalmazza
-
ez az elsõ karakter, amit az író-olvasó fej
be fog olvasni
-
a start karaktert beolvasása után az író-olvasó
fej mindig visszaírja (azaz nem cseréli ki más karakterre)
-
a start karakter beolvasása után az író-olvasó
fej mindig jobbra fog lépni (azaz nem "lép le" balról
a szalagról)
-
bináris ábécéjû Turing-gép esetén
a további cellákban a bináris számjegyek (0
vagy 1) szerepelhetnek (ill. az ezeket elválasztó üres
karakter, ld. alább)
-
a nem használt cellák az üres karakterrel (_) vannak
feltöltve
-
a szalag tartalmazza
-
a gép indulásakor a Turing-gép inputját
-
a gép mûködése közben a képzõdött
részeredményeket
-
a gép leállása után a Turing-gép outputját
-
a szalagon levõ adatok a Turing-gép mûködését
is vezérlik (azaz a Turing-gépben az adatok és a gépet
mûködtetõ program nem választható élesen
szét)
-
egy író-olvasó fej, amely minden lépésben
elmozdulhat egy cellával jobbra vagy balra (de helyben is maradhat)
-
egy állapotregiszter (R), amely a Turing-gép aktuális
állapotát tárolja
-
a Turing-gép lehetséges állapotainak halmazát
a Turing-gép alapprogramja tartalmazza
-
az állapotok egyfajta "címke" funkciót látnak
el, azaz az utasítások egy csoportját adják
meg
-
minden utasítás megadja, mi lesz a Turing-gép következõ
állapota
-
egy (központi) vezérlõ egység (KVE), amely
-
tárolja a Turing-gép alapprogramját
-
vezérli a Turing-gép utasításciklusát
A Turing-gép alapprogramja (az un. átmenetfüggvény)
legegyszerûbben egy táblázattal adható meg,
amelynek sorai a Turing-gép lehetséges állapotainak,
oszlopai pedig a Turing-gép ábécéjének
felelnek meg. A táblázat cellái azokat az utasításokat
tartalmazzák, amelyek a Turing-gép egyes állapotainak
és a Turing-gép ábécéjében levõ
karaktereknek felelnek meg.
Például egy bináris Turing-gép esetén,
amely a szalagon levõ bináris karaktersorozat komplementálását
végzi el (0 helyett 1, 1 helyett 0 beírását
a szalagra)
-
a Turing-gép lehetséges állapotai {s,p} ahol
-
s az un. kezdõállapot
-
p a "mûködési" állapot (most több állapotra
nincs szükség)
-
a Turing-gép ábécéje {>,0,1,_} ahol
-
> a start szimbólum
-
_ az üres karakter
-
0 és 1 pedig bináris számjegyek
Ekkor az alapprogramot tartalmazó táblázat a következõ
lehet:
|
>
|
0
|
1
|
_
|
s
|
(p,>,jobbra) |
|
|
|
p
|
|
(p,1,jobbra) |
(p,0,jobbra) |
(h,_,marad) |
(a nem kitöltött cellákba bármilyen utasítás
írható, mivel ilyen állapotba a Turing-gép
nem kerülhet)
a Turing-gép utasításai három részbõl
állnak, amelyek az utasítás végrehajtása
után meghatározzák
-
a Turing-gép új állapotát; ez lehet
-
a lehetséges állapotok közül valamelyik
-
a h megállási állapot (halt vagy stop állapot),
amely a Turing-gép leállását eredményezi
-
a szalag aktuális cellájába beírándó
új karaktert
-
az író-olvasó fej mozgatását; ez lehet
-
léptetés egy cellával balra
-
léptetés egy cellával jobbra
-
helyben maradás; ilyenkor a gép nem lépteti a fejet
a Turing-gép utasításciklusa
-
egy karakter beolvasása a szalag aktuális cellájából
(ez megfelel egy utasítás beolvasásának)
-
a Turing-gép aktuális állapotának beolvasása
az állapotregiszterbõl
-
a Turing-gép aktuális állapotának és
a beolvasott karakternek megfelelõ utasítás megkeresése
a Turing-gép alapprogramjában
-
az utasítás értelmezése, azaz részeire
bontása (három részre, ld. fent)
-
az értelmezett utasítás végrehajtása
-
az állapotregiszter tartalmának beállítása
-
egy karakter kiírása a szalag aktuális cellájába
-
az író-olvasó fej léptetése
-
az állapotregiszter tartalmától függõen
a Turing-gép mûködésének leállítása
(ez megfelel a megszakításkérések vizsgálatának)
-
az utasításciklus újrakezdése
Egy bonyolultabb példa: 1 hozzáadása egy bináris
számhoz
|
>
|
0
|
1
|
_
|
s
|
(q0,>,jobbra) |
|
|
|
q0
|
|
(q0,0,jobbra) |
(q0,1,jobbra) |
(q1,_,balra) |
q1
|
(h,>,jobbra) |
(h,1,marad) |
(q2,0,balra) |
|
q2
|
(q3,>,jobbra) |
(h,1,marad) |
(q2,0,balra) |
|
q3
|
|
(q4,1,jobbra) |
(q5,1,jobbra) |
|
q4
|
|
(q4,0,jobbra) |
(q5,0,jobbra) |
(h,0,marad) |
q5
|
|
(q4,1,jobbra) |
(q5,1,jobbra) |
(h,1,marad) |
A fenti alapprogramhoz tartozó Turing-gép esetén
-
a Turing-gép lehetséges állapotai {s,p} ahol
-
s a kezdõállapot
-
q0, q1, ..., q5 a gép mûködési állapotai
-
q0: a gép megkeresi a bináris szám végét
-
q1: hozzáad 1-et a legkisebb helyiértékû bithez
-
q2: hozzáad 1-et a következõ bitekhez
-
q3: beszúr 1-et a legmagasabb helyiértékû bit
elé
-
q4: eltolja jobbra a 0 értékû biteket
-
q5: eltolja jobbra az 1 értékû biteket
-
a Turing-gép ábécéje {>,0,1,_} ahol
-
> a start szimbólum
-
_ az üres karakter
-
0 és 1 pedig bináris számjegyek
A fenti Turing-gép kezeli azt a "kivételt", amikor nincs
megadva a szalagon egy bit sem a q1 állapotban a (h,>,jobbra) leállító
utasítással.
fontosabb algoritmusok
-
rendezési algoritmusok
-
összeválogatás
-
keresési és kiválasztási algoritmusok
operációs rendszer alapfogalmak
A számítógépen mûködõ
szoftver réteges szerkezetû. A legfontosabb szoftver rétegek:
-
(hardver)
-
BIOS ("firmware"; kapcsolat a hardver és a szoftver között)
-
operációs rendszer
-
felügyelõprogram (supervisor vagy kernel)
-
megszakítási rutinok
-
eszközkezelõk (driver-ek)
-
kódoló segédprogramok (codec-ek)
-
parancsértelmezõ (shell)
-
grafikus felhasználói felület (GUI: Graphical User Interface)
-
segédprogramok (utility-k vagy "kellékek")
-
fájlkezelõ segédprogramok (pl. Total Commander, Far
Manager)
-
multimédia segédprogramok (pl. CD lejátszó,
Médialejátszó, IrfanView, stb.)
-
szövegszerkesztõ (pl. Jegyzettömb, WordPad)
-
rajzolóprogram (pl. Paint)
-
alkalmazói programok, alkalmazások
-
irodai alkalmazások (pl. MS Office)
-
szöveg- vagy kiadványszerkesztõ (pl. Word)
-
táblázatkezelõ (pl. Excel)
-
prezentációkészítõ (pl. PowerPoint
-
adatbázis-kezelõ (pl. Access)
-
Internetes alkalmazások
-
böngészõprogramok (pl. Netscape Navigator vagy Internet
Explorer)
-
HTML szerkesztõk (pl. Netscape Composer)
-
FTP kliensprogramok (pl. Total Commander)
-
letöltésvezérlõk (pl. Reget vagy GetRight)
-
...
az operációs rendszer legfontosabb feladatai:
-
a hardver egységek mûködésének összehangolása
(pl. gazdálkodás a hardver erõforrásokkal,
erõforrások kiosztása, stb.)
-
programok indítása és végrehajtása
-
programok végrehajtásának ütemezése
-
kötegelt programvégrehajtás (batch; több program
egymás utáni futtatása elõtérben, ill.
háttérben)
-
idõosztás (több program "egyidejû" végrehajtása
a processzor idejének felosztásával a programok között)
-
programmegszakítások kezelése; a legfontosabb megszakítási
okok:
-
hardver hibák
-
programok megszakításkérései (pl. kiírás
a képernyõre, lemezre, stb.)
-
szoftverhibák (pl. osztás 0-val, túlcsordulás)
-
a program futására rendelkezésére álló
"idõszelet" vége
-
kapcsolattartás a felhasználóval
-
szöveges felületen (párbeszédes vagy interaktív
használat parancsok kiadásával)
-
grafikus felületen (pl. feltáruló ablakok, gombok, menük
segítségével)
-
meghatározott alapfeladatok elvégzése (erre szöveges
felületen az operációs rendszer parancsnyelve szolgál,
grafikus felületen pedig az elérhetõ funkciók
összessége)
-
adat- és programtárolás szervezése (pl. fájlrendszer
kialakítása: könyvtárak, fájlnevek és
kiterjesztések, attribútumok, stb.)
-
hibakezelés, naplózás
-
adatátvitel megvalósítása a számítógép
funkcionális egységei között (pl. fájlok
másolása, megjelenítése, nyomtatása)
-
a hardver egységek és az operációs rendszer
mûködésének beállítása
-
felhasználói jogosultságok kezelése, adatok
védelmének biztosítása (pl. belépési
nevek és jelszavak, felhasználói területek, stb.)
-
adatok biztonságának garantálása (pl. adatmentés,
tükrözés, korábbi állapot visszaállítása,
stb.)
az operációs rendszerek alapvetõ típusai (példákkal)
|
egyfeladatos |
többfeladatos
(multitasking) |
egyfelhasználós |
DOS |
WINDOWS 9x |
többfelhasználós
(multiuser) |
|
UNIX, LINUX, WINDOWS NT vagy XP |
Érdemes megjegyezni, hogy a vírusok tömeges elterjedése
elsõsorban az egyfelhasználós DOS és Windows
rendszerek gyenge (semmilyen?) adatvédelmi képességei
miatt vált lehetségessé.
Boda István, 2003. december 16.