Üdvözli Önt a Nagykozári Napköziotthonos Óvoda!

Gyere el hozzánk, az óvodánkba, ismerj meg minket!

Nagykozári Óvodában három csoport működik. / kiscsoport, középsőcsoport és a nagycsoport/

Az óvodai gyermeklétszám 90 fő. Két csoportban német nyelvvel, egy csoportban horvát nyelvvel ismerkednek a gyerekek. Az intézményben 6 óvodapedagógus dolgozik, ebből a létszámból négy fő nemzetiségi végzettséggel, két fő gyógypedagógus végzettséggel is rendelkezik. A pedagógiai munkánkat négy dajka segíti.

Az óvodánk nevelési programja és a programunk címe is fémjelzi azt a szemléletet, azt az elkötelezettséget, amit a nevelő kollektívánk képvisel.

Programunk címe:

ÉPÍTS ARANYHIDAT A MÁSIKNAK

/ Kompromisszum kész ovisok a Nagykozári óvodában /

Megváltozott a világ, megváltozott a társadalom, s vele együtt a közvetlen környezetünk. A hirtelen változások a fejlődés mellett feszültséget is hoztak. Sok szülő veszti el munkáját, vagy lényegesen kevesebb pénzből kell családját eltartania. Ez a feszültség átsugárzik a gyerekekre is. Nyugtalanabbak, ingerlékenyebbek. A megváltozott világ munkánkkal szemben is más követelményeket támaszt. Át kell gondolnunk régi módszereinket, s az új követelményekhez kell alkalmaznunk őket. Nevelőtestületünk megoldásokat keresett. Így jutottunk el, ismerkedtünk meg a Rogersi gondolatokkal, Carl R. Rogers amerikai pszichológus nézeteivel. Carl Rogers, olyan szellemiséget sugall, olyan felfogást tár elénk, amely segíti egymás elfogadását. Szerinte az élet konfliktusaira nem előre kidolgozott megoldást kell kínálnunk, hanem a megoldásokra próbáljuk meg rávezetni a gyerekeket. Nézeteivel, melyeket mi is magunkénak érzünk, megismertetjük az érdeklődő szülőket is A gyerekek saját magukból aknázzák ki a legjobbat, s a többiekben is találják meg azt. Ez a gyerekeinket az átlagosnál nagyobb kompromisszumkészséghez, konfliktuskezeléshez és a másság fokozottabb elfogadásához segíti. Ezeket a nagy fontosságú készségeket már gyermekkorban kell fejleszteni.

Nagykozár község óvodáját 1948-ban Állami Délszláv óvodaként alapították. Ma már a falunk német nemzetiségű lakosainak igényét is ki tudjuk elégíteni, hiszen az óvodánk horvát és német nemzetiségi óvoda. Ezzel felvállaltuk a német, ill. a horvát kultúra, hagyományok ápolását. Munkánkat az óvodai nevelés országos alapprogramja határozza meg, melyet kiegészítettünk az emberi megértés és kompromisszumkészség kialakításának szándékával.A gyermek személyiségének egészséges fejlesztésére törekszünk, aminek alapvető feltételei:

  • nyugogodt, békés, biztonságot adó légkört alakítunk ki
  • segítőkészség, kompromisszumkészség hatja át munkánkat
  • másság teljes elfogadásával dolgozunk
  • a személyes példánk a gyerekekre és a felnőttekre követendő legyen

Carl R. Rogers világképéből következik, hogy hiszünk az emberek közeledésének pozitív hatásában.

Személyközpontú pedagógiánk legfontosabb eleme a gyermekközpontúság. Pedagógiai módszerünkből egyértelműen következik a sokszínűség, hiszen minden egyes konfliktus, probléma új kihívást, új megoldást, új helyzetet teremt a gyermekeknek, de az óvodapedagógusoknak is. A Rogersi pedagógia célja, hogy a bizalom, törődés és a tisztelet légkörében fogadjuk el egymás eltérő valóságát.A Rogersi szemlélet legfontosabb eleme, hogy az egész nevelő kollektíva e szerint tevékenykedjen. A személyiségközpontúság előfeltétele egy olyan közösség, melyben a kapcsolatok nyíltak, segítők, sőt barátiak. A mi feladatunk az, hogy a megragadható fejlődés lélektani jellemzők alapos ismeretében felmérjük az egyes gyermekek állapotát, és segítsük a saját tempó szerinti fejlődésben. Nem az a cél, hogy egy szintre fejlesszünk, hanem minden gyermekből a benne rejlő legjobbat hozzuk ki. A Rogersi szemlélet alapfeltétele, hogy naprakészen tudjuk, hogy az adott gyermek milyen fejlődési szinten van. Ha kell, segítsük értő módon koordináljuk a gyermek tevékenységét. Empátiás készségünkkel próbáljuk gondjait, problémáit kezelni, segíteni a gyermeket a megoldásban.

Az óvodás gyermekek nevelésének elsődleges színtere, a család. Szerepét nem szeretnénk, és nem is akarjuk átvállalni. A szülőkkel, nagyszülőkkel karöltve dolgozunk azért, hogy minden gyermekből a benne lévő maximumot felszínre tudjuk hozni.

Igyekszünk biztosítani, hogy minden gyermek örömét lelje az ismeretszerzésben a saját tapasztalatai és a szerzett ismeretei által. Minden tevékenységünket áthatja, hogy közösségben élünk ahol meg kell felelnünk saját és a környezetünk követelményeinek. S közben megtanuljuk elfogadni, tolerálni / már a pici óvodás gyermek is / a másságot és kompromisszumkészségünkkel megérteni társainkat. Óvodánkban -következetesen használva ezeket az elveket -már ebben a korban is érezhetően javul a gyermekek toleranciakészsége.

Hisszük, és valljuk is Kodály Zoltán szavait is, amikor ezt mondta: " A leggondosabb családi nevelés sem adhatja meg, amit az óvoda nyújt: az emberi közösségbe való beilleszkedést."

Be kell látnunk, hogy minden embernek, gyermeknek egyénenként változó testi és lelki szükséglete van, tehát nekünk, óvónőknek ezt figyelembe kell vennünk. " Úgy neveljünk, hogy ne neveljünk!"

Ne azért tegyen szert a gyermektudásra, mert az óvónő mondja, ne "tanulja " a környező világot, hanem fedezze fel. A mi dolgunk a felfedeztetés.

Ebben a korban a gyermek legfontosabb tevékenysége a játék. Tudjuk mindannyian, hogy a gyermeki játéknak a holnap felnőtté válásában van sorsdöntő szerepe.

A "Rogersi irányzat jellegzetes nevelési stílust, szemléletet és hozzáállást sugall:"Felejtsd el mindazt a trükköt, viselkedési formát, amit az iskolában tanultál, megint légy önmagad, nyílt "-vallja Rogers

A kölcsönös megértés és a szeretet a fontos, melyek csak derűs, nyugodt biztonságot sugárzó légkörben valósulnak meg. Fontos alapelvünk a bizalom, mely a gyerekekre és a felnőttekre is vonatkozik.

"A szeretet, az egymással való törődés, azt, hogy az ember maradhasson -megtanulni direkt módon nem lehet, csak átérezve megörökölni,-tanítani szívvel és lélekkel lehet és kell."/Rogers/

Óvodánk-, mint minden óvoda - a közoktatási rendszer szakmailag önálló nevelési intézménye. Szerepe a családi mellett a gyermekek nevelésében hároméves kortól az iskolába lépésig pótolhatatlan.

Minden gyermek veleszületett bölcsességgel. Olyan fejlesztő, nevelő-oktató programokat igyekszünk kidolgozni, amely minden gyermekben-akár tehetséges, átlagos vagy lassabban fejlődő típus- kialakítja azokat a képességeket, amelyek alapján örömet jelent számára a későbbi tanulás. Ezek a programok minden esetben egyénre szabottak, hiszen nincs két egyforma személyiség. Fontos tevékenységünk során a differenciálás.

Célunk, hogy az óvodáskorú gyermekek óvodai életük végére közösségbe jól beilleszkedő, megfelelő ismeretekkel rendelkező, őszinte, nyitott, érdeklődő gyermekké váljanak.

Nagykozárban 1948-óta működik óvoda. Ma horvát és német nemzetiségi az intézményünk. Az óvodai munkánkat az óvodai nevelés országos alapprogramja határozza meg, melyet kiegészítettünk az emberi megértés és kompromisszumkészség szándékával. A gyermek személyiségének egészséges fejlesztésére törekszünk, melynek alapvető feltételei:

  • nyugodt, békés, biztonságot adó légkör
  • segítőkészség, kompromisszumkészség kialakítása
  • másság teljes elfogadása
  • zemélyes példa hatása a gyerekekre és a felnőttekre egyaránt

Szerintünk nem előre kidolgozott megoldásokkal kell a felmerülő gondokat orvosolni, hanem próbáljuk a gyerekeket rávezetni a konfliktusaik megoldására. Óvodánk nevelési programját is e szemlélet köré építettük. Így jutottunk el, ismerkedtünk meg a rogersi gondolatokkal,Carl R.Rogers amerikai pszichológus nézeteivel.

Minden kedves érdeklődőt szeretettel várunk!