Röplabda szabályai

A röplabda, mint a nevéből is látszik labdajáték. 2x6 ember, egy labda, egy pálya és egy háló kell hozzá.

A pálya.

Két térfélből áll, a térfeleket háló választja el egymástól középen. A pálya mérete 9 m × 18 m. A pályát egy 9,5 m × 1 m méretű háló két részre osztja, aminek a teteje férfiaknál 2,43, nőknél 2,24 méter magasan van, de ez változhat a kezdők és a veterán játékosok számára. A pályán a hálóval párhuzamosan, attól 3 méterre mindkét térfélen van egy vonal, a támadóvonal.. A háló két szélén, a pálya szélének vonalával egybeesően két piros-fehér csíkos léc magasodik 0.8m-rel a háló fölé, amiket antennáknak hívnak.

Forgás.

A játék folyamán a játékosok forognak, vagyis ciklikusan helyet cserélnek a pályán. Erre akkor kell, hogy sor kerüljön, amikor az ellenféltől a csapat átveszi az adogatás jogát. A forgás során a pozíciót csak a nyitás pillanatáig kell megőrizni, azt követően már mindenki szabadon változtathatja helyét.

Pozíciók:

A játék menete.

A játékot kezdő csapat nyitással (adogatással) hozza játékba a labdát (a pálya mögül átüti a háló fölött, az antennák között a labdát). A játék folyamán mindkét csapatnak 3 érintés alatt át kell juttatni az ellenfél oldalára a labdát. Egymás után kétszer ugyanaz a játékos nem érhet a labdához. A 3 érintés megszokott sorrendje: fogadás, feladás, ütés; de ettől persze bárki eltérhet. A labdát átütő játékossal szemben a két kéz felemelésével "falat" húzhat az ellenfél csapat (ezt hívják sáncnak), mely során ha a labda a sáncoló játékoshoz ér, akkor az nem számít érintésnek. A játék mind addíg folyik, míg valamelyik csapat nem hibázik.

Hibák lehetnek:

                + leesik a térfelük területén a labda

                + a labdát a pályán kívülre helyezik, ahol az leesik

                + nem sikerül átteni a labdát, megakad a hálóban

                + szabálytalan érintést hajt végre

                     (pl. túl sokáig van a kezében a labda    = "kettős-érintés")

                + a labda hozzáér valamilyen idegen tárgyhoz

                     (pl. tornaterem teteje, oldalfala)

                + valamelyik játékos hozzáér a hálóhoz vagy átlép alatta

                + hátsó soros játékos a 3-ason belülről ugorva teszi át a labdát

Bármilyen hiba esetén, a nem hibázó csapathoz kerül a nyitás joga.

Figyelem! A hálót érintő adogatás ("necc") nem számít hibának

Pontozás.

A játékot meccsnek hívják. A meccset 3 nyert szettig játszák. A szettek között a csapatok térfelet cserélnek, míg az 5. szettben, ha erre sorkerül, akkor is cserélnek, amikor először valamelyik csapat eléri a 8 pontot. Az első 4 szettben a pontozás azonos.

A szettek pontozása folyamatos, azaz minden rontás pont az ellenfélnek. Az első 4 szettben 25 pontig, míg az 5.-ben 15 pontig tart a játék. Két ponttal kell nyerni, azaz 25:24-nél a játék folytatódik.

Játék közben.

A játékosok cserélhetik egymást, de csak oda-vissza. Lehetőség nyílik továbbá szettenként 2 idő kérésére, melyek körülbelül fél percesek (ezt a csapatvezető / edző / csapatkapitány kérheti a két kezével képzett "T" betű felmutatásával).