Elgondolkodtató

Sorry, but this page is only available in hungarian.
 Entschuldigung, aber diese Seite ist nur in ungarisch verfügbar.

Excusez-moi, mais cette page n'est pas encore traduite en autres langues.

A magyar vasút és gazdaság helyzete (2006-2008)

A Gyurcsány-féle "reformok" óta tudjuk, hogy az államháztartás nincs jó állapotban, a gazdaság hanyatlik, az adók nőnek, mégsem látunk semmi változást. Ez különösen igaz a MÁV-ra is. A cég szétaprózódása az adósságok átláthatatlanságához vezet, ami valóban semmi jót nem tartogat számunkra. A MÁV-START, mint tudjuk, a személyszállítást bonyolítja, a MÁV-CARGO pedig a teherszállítást. A két cég közül a teherszállítást végző nyereséges, míg a személyszállítást ellátó veszteséges. A nyereséges üzletág nyilvánvalóan megéri a tulajdonosnak, hiszen hosszú távon nagyon magas jövedelmet hoz. Ez fordítottan igaz a veszteséges cégekre, akárcsak a MÁV-START. A MÁV-CARGO privatizációja (azaz magánkézbe adása kapcsán felmerültek bennem kételyek, hogy ez valóban megéri-e az államnak. Saját megdöbbenésemre arra a következtetésre jutottam, hogy nem. Akkor miért jó ez az államnak, illetve a kormánynak ? A válasz: Azért, mert rövidtávra tervez, annak ellenére, hogy így ez nem éri meg. Ellenben a veszteséges személyszállítást állami kézben tartják, aminek az az eredménye, hogy hosszú és rövidtávon is veszteségre áll a mérleg. Mi történt volna, ha a személyszállítást adják el, és a teherszállítást tartják meg ? Mindkét távlatban magas nyereség. Akkor miért nem ez történt ? Nem tudni. Az Új Magyarország fejlesztési tervre az állam 1000 milliárd forintot vett fel. Ennek az összegnek csak a töredéke kerül vasúti felhasználásra, a vasút modernizálására. A hosszútávú tervek szerint a Párizs-Budapest nagysebességű vasúthálózat 2020-ig lenne kész. Ennek ellenére nincs még magyar nagysebességű (200 km/h felett) pálya, illetve vonat, pedig ez a terv már régen elkészült...




Ha az ember belegondol érdekes a vasút, a vízi utak, és az aszfaltozott utak viszonya.
Egy gőzmozdony átlagos hatásfoka körülbelül 3-4% , a dízelmozdonyoké mintegy 30-40%, és a régebbi villanymozdonyoké is meghaladja a 60%-ot is. Bele sem gondolok, hogy a vasúti pályához elég egy 30 méternél keskenyebb sáv, egy csatornához (avagy vízi úthoz) jóformán 55 méter szükséges, egy irányonkét háromsávos autópályához pedig több mint 70 méter. Ennek a láthatóan a vasút javára váló kiváltságnak ellenére egyre több vízi utat és autópályát építenek, ahelyett, hogy a vasutat fejlesztenék. A vasút nem csak gazdaságos, hanem egy szinte tökéletes és viszonylag olcsó szállítási eszköz. Persze, a hajón való szállítás sem elhanyagolható, de minek a vízi út a szárazföldre amikor ott a vasút ?! Sőt, a vasút még jóval gyorsabb és olcsóbb a kiépítése mint a vízi utaké. Tehát felmerül a kérdés; MIÉRT VÍZI UTAK A VASÚT HELYETT ???

Az autópályával is hasonló a helyzet. Mennyi lehet körülbelül egy modern dízelmotor hatásfoka ? A válasz: nagyjából 35%. Vajon még mindig megéri akár hosszútávon is ? Valamint mi értelme van annak, hogy több ezer kilométeren keresztül szállítanak kamionon ? Hogy a vállalkozók fejével is gondolkodjunk: Egy kamionsofőr fizetése és egy kamion vásárlása jóval drágább mint a vasúton való fuvaroztatás, és még az is meglepő, hogy egy kamionnyi áru simán belefér egy közepesen hosszú vasúti kocsiba, és még szerintem így is csak a vagon 75%-át tölti meg. Akkor következik a költői kérdés; VAJON MEGÉRI HOSSZÚTÁVON KÖZÚTON FUVAROZNI ?

A válasz szerintem persze hogy nem. Valószínűleg a nagyobb kamiongyárak most már fizetnék a bérgyilkost, ha ezt olvasnák, de én úgy érzem, hogy igazam van. Ez nem csak a vasútbarátokra vonatkozó szöveg volt. Ha egy laikus belegondol, tényleg így van. Ha pedig már itt tartunk, hát nem is esett szó az ózonkárosításról, valamint hogy nap mint nap több milliárd tonna szén-dioxid és -monoxid kerül levegőnkbe. Tényleg ezt akarjuk ? Ha összehasonlítjuk a hatásfokokat, megtudhatjuk, hogy ha mindenki villamosított vasúton járna az autója vagy a busz helyett, akkor már azonnal a felére csökkenne a károsanyag-kibocsátás világszerte. A hajók pedig, mivel elektromosak nem lehetnek, ezért csak dízel, illetve benzinüzeműek, tehát ez sem túl gazdaságos, sőt, egy repülőút Ausztráliába 2,86 t károsanyagot bocsát ki.
Elgondolkodtató.....

Kis elmélkedés a vasúttársaságokról...


A Deutsche Bahn AG (Német Államvasutak) első negyedéves bevétele 2006 első negyedévében meghaladta a 13,7 milliárd €-t, a MÁV havi vesztesége pedig több mint 150 millió forint. Továbbá a magyar kormány mintegy 2000 km további vasútvonalat tervez megszüntetni sajtóhírek szerint. Mint vasútbarát, és mint laikus vasúton utazó remélem ez soha nem fog bekövetkezni, bár ilyen kormánytól már bármi kitelik... Nem politizálni szeretnék, de a mostani kormány elhanyagolja az ország idegpályáit, a vasutakat. A kormány erre fordítja a legkevesebb gndot, holott ez igényelné a legtöbb odafigyelést. Amennyiben a kormányunk nem tud ésszerű döntéseket hozni, át kellene venni a német és a svájci mintát vasútügyekben, hiszen ők már értenek hozzá. Ezt pedig már sürgősen be kellene látni, mert a Magyar Államvasutak hatalmas hullámvölgybe zuhant a II. világháború után, és azóta csak rosszabbodott a helyzet. A vasút képezi egy ország gerincét, egy ország vasút nélkül olyan, mint egy háborúzó front hátország nélkül, tehát önmagában semmit sem ér. A magyar kormány még a MÁV egyetlen nyereséges üzletágát, a teherszállítási ágazatot, a MÁV CARGO-t is privatizája, holott ebből egy rendkívül nagy bevételhez juthatna az állam hosszútávon. Ha már mindenképpen valami privatizációt akarnak, akkor inkább a veszteséges üzletágakat kellene magánosítani. Lehet, hogy ezért kevesebb pénzt kapnának, de lehet választani is; vagy eladják kevés pénzért és megszabadulnak a veszteségtől, vagy pedig eladják sok pénzért, de soha többet nem látnak semmit sem a MÁV CARGO által termelt hosszútávon iszonyatos bevételből. Ennek a levét pedig ki issza meg ? Nem, nem csak a kormány. A MÁV maga, a kormány, a polgárok, a MÁV dolgozói, és mi mindannyian. Tényleg ezt akarjuk ?
MEGGONDOLANDÓ...

Továbbá miért nem reklámoz a MÁV ? Mármint a mozdonyokon, hiszen külföldön is látni sok reklámmozdonyt, és feltételezem, hogy ezekből a reklámokból elég nagy bevételre tesznek szert a külföldi vasúttársaságok, legfőképp a DB. Interneten sokat böngésző vasútbarátok tudhtaják, hogy rendkívül sok olyan német mozdony van az internetes galériákban és képtárakban, amelyeknek nagyrésze reklámmozdony. Nemutolsósorban megemlíteném a DB egyik reklám-101-esét, amely egész felületében a Bayer gyógyszergyár Aspirin reklámával van befestve.

Vasútbarátság

A vasútbarátság az én felfogásom szerint nem egy hobbi, egy szabadidős tevékenység, hanem egy életforma. Ez azt jelenti, hogy ha valaki külföldre megy, például én, akkor nem feltétlenül várost nézni akarok, hanem inkább városnézés után, szabadidőben megkeresem az állomást, és tovább szaporítom a fotógyűjteményemet, ami már így sem kicsi. Nem tudom, hogy van-e más ember, aki ezen az állásponton van, de engem sokszor teljesen hülyének néznek emiatt. Ez engem egyáltalán nem zavar, sőt, a legjobb az egészben az, hogy mire eljutok az állomásig, már megvan a városnézés. Ez nem volt másképp Velencében sem, ahol az egyik osztálytársammal 2 kilométert kóboroltunk az állomásig, de megérte, hogy elszánt voltam, mert közben oda-vissza letudtuk a városnézést, és olyan helyekre jutottunk el, ahová senki más az osztályból. Visszafelé a hajón mi meséltünk arról, hogy miket láttunk, mert senki sem látott hasonlót. A kis kitérő vasúti szempontból is megérte, hiszen kb. 5 új mozdonytípussal ismerkedtem meg, és meg is örökítettem ezeket. A velencei vasúti élményeimet kép- és szöveg formában összefoglaltam az új menüpontban, ami a Velence nevet viseli.




MÁV


Örülök neki, hogy a MÁV életrekelni látszik, ez megfigyelhető az új beszerzési pályázatokon, az emeletes német vonat próbamenetéből,
a Talentek próbameneteiből, és a Stadler is nyitott a kelet-európai, nem utolsósorban magyar piacra. Ha jól hallottam, a MÁV jövőre kiírja az 50+100 új villanymozdony beszerzésére vonatkozó pályázatot, ami ugyancsak jó hír, viszont van egy rossz hír az MDmot rajongók számára; méghozzá az, hogy az MD család teljes selejtezését tervezi a MÁV. Pécsen már várakoznak a halálraítéltek.



Vissza a főoldalra