Elgondolkodtató
Sorry,
but this page is only available in hungarian. 
Entschuldigung,
aber diese Seite ist nur in ungarisch verfügbar. 
Excusez-moi,
mais cette page n'est pas encore traduite en autres langues. 
A magyar vasút és
gazdaság helyzete (2006-2008)
A Gyurcsány-féle "reformok"
óta tudjuk, hogy az államháztartás nincs
jó állapotban, a gazdaság hanyatlik, az
adók nőnek, mégsem látunk semmi
változást. Ez különösen igaz a
MÁV-ra is. A cég
szétaprózódása az adósságok
átláthatatlanságához vezet, ami
valóban semmi jót nem tartogat számunkra. A
MÁV-START, mint tudjuk, a
személyszállítást bonyolítja, a
MÁV-CARGO pedig a teherszállítást. A
két cég közül a
teherszállítást végző nyereséges,
míg a személyszállítást
ellátó veszteséges. A nyereséges
üzletág nyilvánvalóan megéri a
tulajdonosnak, hiszen hosszú távon nagyon magas
jövedelmet hoz. Ez fordítottan igaz a veszteséges
cégekre, akárcsak a MÁV-START. A MÁV-CARGO
privatizációja (azaz magánkézbe
adása kapcsán felmerültek bennem kételyek,
hogy ez valóban megéri-e az államnak. Saját
megdöbbenésemre arra a következtetésre
jutottam, hogy nem.
Akkor miért jó ez az államnak, illetve a
kormánynak ? A válasz: Azért, mert
rövidtávra tervez, annak ellenére, hogy így
ez nem éri meg. Ellenben a veszteséges
személyszállítást állami
kézben tartják, aminek az az eredménye, hogy
hosszú és rövidtávon is veszteségre
áll a mérleg. Mi történt volna, ha a
személyszállítást adják el,
és a teherszállítást tartják meg ?
Mindkét távlatban magas nyereség. Akkor
miért nem ez történt ? Nem tudni. Az Új
Magyarország fejlesztési tervre az állam 1000
milliárd forintot vett fel. Ennek az összegnek csak a
töredéke kerül vasúti
felhasználásra, a vasút
modernizálására. A hosszútávú
tervek szerint a Párizs-Budapest nagysebességű
vasúthálózat 2020-ig lenne kész. Ennek
ellenére nincs még magyar nagysebességű (200 km/h
felett) pálya, illetve vonat, pedig ez a terv már
régen elkészült...
Ha az ember belegondol érdekes a
vasút, a vízi
utak, és az aszfaltozott utak viszonya.
Egy gőzmozdony átlagos hatásfoka
körülbelül 3-4% , a dízelmozdonyoké
mintegy 30-40%, és a régebbi villanymozdonyoké is
meghaladja a 60%-ot is. Bele sem gondolok, hogy a vasúti
pályához elég egy 30 méternél
keskenyebb sáv, egy csatornához (avagy vízi
úthoz) jóformán 55 méter
szükséges, egy irányonkét
háromsávos autópályához pedig
több mint 70 méter. Ennek a láthatóan a
vasút javára váló
kiváltságnak ellenére egyre több vízi
utat és autópályát építenek,
ahelyett, hogy a vasutat fejlesztenék. A vasút nem csak
gazdaságos, hanem egy szinte tökéletes és
viszonylag olcsó szállítási eszköz.
Persze, a hajón való szállítás sem
elhanyagolható, de minek a vízi út a
szárazföldre amikor ott a vasút ?! Sőt, a
vasút még jóval gyorsabb és olcsóbb
a kiépítése mint a vízi utaké.
Tehát felmerül a kérdés; MIÉRT
VÍZI UTAK A VASÚT HELYETT ???
Az autópályával is hasonló a helyzet.
Mennyi lehet körülbelül egy modern dízelmotor
hatásfoka ? A válasz: nagyjából 35%. Vajon
még mindig megéri akár hosszútávon
is
? Valamint mi értelme van annak, hogy több ezer
kilométeren keresztül szállítanak kamionon ?
Hogy a vállalkozók fejével is gondolkodjunk: Egy
kamionsofőr fizetése és egy kamion
vásárlása jóval drágább mint
a vasúton való fuvaroztatás, és még
az is meglepő, hogy egy kamionnyi áru simán
belefér egy közepesen hosszú vasúti kocsiba,
és még szerintem így is csak a vagon 75%-át
tölti meg. Akkor következik a költői
kérdés; VAJON MEGÉRI HOSSZÚTÁVON
KÖZÚTON FUVAROZNI ?
A válasz szerintem persze hogy nem. Valószínűleg a
nagyobb kamiongyárak most már fizetnék a
bérgyilkost, ha ezt olvasnák, de én úgy
érzem, hogy igazam van. Ez nem csak a
vasútbarátokra vonatkozó szöveg volt. Ha egy
laikus belegondol, tényleg így van. Ha pedig már
itt tartunk, hát nem is esett szó az
ózonkárosításról, valamint hogy nap
mint nap több milliárd tonna szén-dioxid és
-monoxid kerül levegőnkbe. Tényleg ezt akarjuk ? Ha
összehasonlítjuk a hatásfokokat, megtudhatjuk, hogy
ha mindenki villamosított vasúton járna az
autója vagy a busz helyett, akkor már azonnal a
felére csökkenne a
károsanyag-kibocsátás világszerte. A
hajók pedig, mivel elektromosak nem lehetnek, ezért csak
dízel, illetve benzinüzeműek, tehát ez sem
túl
gazdaságos, sőt, egy repülőút
Ausztráliába 2,86 t károsanyagot bocsát ki.
Elgondolkodtató.....
Kis elmélkedés a
vasúttársaságokról...

A Deutsche Bahn AG (Német Államvasutak) első
negyedéves bevétele 2006 első negyedévében
meghaladta a 13,7 milliárd €-t, a MÁV havi vesztesége
pedig több mint 150 millió forint. Továbbá a
magyar kormány mintegy 2000 km további
vasútvonalat tervez megszüntetni sajtóhírek
szerint. Mint vasútbarát, és mint laikus
vasúton utazó remélem ez soha nem fog
bekövetkezni, bár ilyen kormánytól már
bármi kitelik... Nem politizálni szeretnék, de a
mostani kormány elhanyagolja az ország
idegpályáit, a vasutakat. A kormány erre
fordítja a legkevesebb gndot, holott ez igényelné
a legtöbb odafigyelést. Amennyiben a kormányunk nem
tud ésszerű döntéseket hozni, át kellene
venni a német és a svájci mintát
vasútügyekben, hiszen ők már értenek
hozzá. Ezt pedig már sürgősen be kellene
látni, mert a Magyar Államvasutak hatalmas
hullámvölgybe zuhant a II. világháború
után, és azóta csak rosszabbodott a helyzet. A
vasút képezi egy ország gerincét, egy
ország vasút nélkül olyan, mint egy
háborúzó front hátország
nélkül, tehát önmagában semmit sem
ér. A magyar kormány még a MÁV egyetlen
nyereséges üzletágát, a
teherszállítási ágazatot, a MÁV
CARGO-t is privatizája, holott ebből egy
rendkívül nagy bevételhez juthatna az állam
hosszútávon. Ha már mindenképpen valami
privatizációt akarnak, akkor inkább a
veszteséges üzletágakat kellene
magánosítani. Lehet, hogy ezért kevesebb
pénzt kapnának, de lehet választani is; vagy
eladják kevés pénzért és
megszabadulnak a veszteségtől, vagy pedig eladják sok
pénzért, de soha többet nem látnak semmit sem
a MÁV CARGO által termelt hosszútávon
iszonyatos bevételből. Ennek a levét pedig ki issza meg ?
Nem, nem csak a kormány. A MÁV maga, a kormány, a
polgárok, a MÁV dolgozói, és mi
mindannyian. Tényleg ezt akarjuk ?
MEGGONDOLANDÓ...
Továbbá miért nem reklámoz a MÁV ?
Mármint a mozdonyokon, hiszen külföldön is
látni sok reklámmozdonyt, és feltételezem,
hogy ezekből a reklámokból elég nagy
bevételre tesznek szert a külföldi
vasúttársaságok, legfőképp a DB. Interneten
sokat böngésző vasútbarátok tudhtaják,
hogy rendkívül sok olyan német mozdony van az
internetes galériákban és
képtárakban, amelyeknek nagyrésze
reklámmozdony. Nemutolsósorban megemlíteném
a DB egyik reklám-101-esét, amely egész
felületében a Bayer gyógyszergyár Aspirin
reklámával van befestve.
Vasútbarátság
A vasútbarátság az én
felfogásom szerint nem egy hobbi, egy
szabadidős tevékenység, hanem egy életforma. Ez
azt jelenti, hogy ha
valaki külföldre megy, például én, akkor
nem feltétlenül várost nézni
akarok, hanem inkább városnézés
után, szabadidőben megkeresem az
állomást, és tovább szaporítom a
fotógyűjteményemet, ami már így sem
kicsi. Nem tudom, hogy van-e más ember, aki ezen az
állásponton van, de
engem sokszor teljesen hülyének néznek emiatt. Ez
engem egyáltalán nem
zavar, sőt, a legjobb az egészben az, hogy mire eljutok az
állomásig, már megvan a
városnézés. Ez nem volt másképp
Velencében sem, ahol az egyik osztálytársammal 2
kilométert kóboroltunk az állomásig, de
megérte, hogy elszánt voltam, mert közben oda-vissza
letudtuk a városnézést, és olyan helyekre
jutottunk el, ahová senki más az
osztályból. Visszafelé a hajón mi
meséltünk arról, hogy miket láttunk, mert
senki sem látott hasonlót. A kis kitérő
vasúti szempontból is megérte, hiszen kb. 5
új mozdonytípussal ismerkedtem meg, és meg is
örökítettem ezeket. A velencei vasúti
élményeimet kép- és szöveg
formában összefoglaltam az új menüpontban, ami
a Velence nevet viseli.

MÁV
Örülök neki, hogy a
MÁV életrekelni
látszik, ez megfigyelhető az új beszerzési
pályázatokon, az emeletes német vonat
próbamenetéből,
a Talentek próbameneteiből, és a Stadler is nyitott a
kelet-európai, nem utolsósorban magyar piacra. Ha
jól hallottam, a MÁV jövőre kiírja az 50+100
új villanymozdony beszerzésére vonatkozó
pályázatot, ami ugyancsak jó hír, viszont
van egy rossz hír az MDmot rajongók
számára; méghozzá az, hogy az MD
család teljes selejtezését tervezi a MÁV.
Pécsen már várakoznak a
halálraítéltek.

Vissza a főoldalra