Szádelői-völgy

szadelo57 szadelo58 szadelo59 szadelo60 szadelo61 szadelo62 szadelo63 szadelo64
szadelo65 szadelo66 szadelo67 szadelo68 szadelo69 szadelo70 szadelo71 szadelo72
szadelo73 szadelo74 szadelo75 szadelo76 szadelo77 szadelo78

A Szádelői-völgy a Szlovák Karszt-ban található (Slovensky Kras; Gömör-Tornai-karszt) Kassától nyugatra 40 km-re. A völgy annak idején a kassai mászók Paklenicája volt, de aztán betiltották a mászást. Mostanában azt hallottam, hogy megint szabad, ennek talán utána lehetne járni. Ezen az oldalon, ha jól veszem ki azt írják, hogy 1999 óta újra lehet mászni:http://www.jamesak.sk/sprskalk.htm Egy pár falrajz is található ugyanitt, sajnos inkább sportutakéi.

A Szádelői-völgy mellett fekszik az Áj-völgy, és köztük a Szádelői-fennsík. Az Áj-völgyön végig lehet autókázni, míg a Szádelői-völgy le van zárva az autós forgalom előtt. Mi kocsival elmentük az Áj-völgybe, itt megnéztük a híres Áj-völgyi vízeséseket, majd átautókáztunk Szádelőbe. A völgy bejáratánál van egy nagy parkoló, ahol a kocsit lehet hagyni(ingyenes). A völgyön keresztülvezető turistaösvény csodaszép sziklafalak és a köztük áttörő patak mellett vezet el. A völgy végében régebben kis turistaház üzemelt, nem tudom most működik-e avagy sem, mert odáig nem mentünk fel. A ferde zöld sávval jelzett tanösvény a völgyből jobbra felkanyarog a fennsíkra, ahol teljesen új dimenziók nyílnak előttünk. Ha eddig egy sötét, bezárt szurdokvölgyben vezetett utunk, akkor innen kezdve mintha szárnyakat kaptunk volna és hatalmas tér keletkezik körülöttünk. A kilátás a völgyre és távolabb, dél felé, Magyarországra szavakkal le nem írható látvány. Ha azt a romantikus erőműt nem vessszük figyelembe, azt is hihetnénk, hogy valami eldugott, isten háta mögötti helyen vagyunk. De nem, ez Kassa és környéke, amely még így is igen szép. A fennsíkot valamiféle elhagyott kerthez tudnám hasonlítani, hihetetlenül gazdag flórával. A völgy keleti oldalán vezet tovább az ösvény a meredek sziklafalaktól alig pár méterre. Olyan vadregényes, hogy azt gondolnánk itt forgatták Az ezüst tó kincsét és az összes Winnetou-s és Old Shatterhand-es történetet. A tanösvény végül meredeken visz le a faluba, ahol pár házat elhagyva ismét a parkolóba érünk. Az ösvényen végig táblák segtítik a tájékozódást és adnak információt a hely nevezettességeiről, sajnos csak szlovák nyelven. Ilyen nevezetességek például a Sas-gerinc, a Cukorsüveg, az Ördög-sín és a Három királyok sziklatűi. Ajánlom mindenkinek ezt a nagyszerű félnapos kirándulást, akár a családdal is könnyen teljesíthető. S itt szeretném felhívni a figyelmet a falak és gerincek magasságára is. Én személy szerint láttam egy gerincet, amibe szerelmes lettem. Sajnos nem sikerült szépen lefotózni, mert szembesütött a nap, de talán valamennyire látszik az, amiért engem is megfogott első pillantásra. Katt ide, ha szeretnéd látni! További információk a Gömör-Tornai-karsztról Nagy Balázs Gerinctúrák a Kárpátokban című könyv vonatkozó fejezetében, a 72-77. oldalon találhatók.

Képek Kassáról és a Szádelői-völgy virágairól.