![]() |
"Gabonásház" Gerendatalpakra épített, borona- vagy deszkafalú, fazsindellyel vagy szalmával fedett kis épület az udvarban. A gerendatalpakat kő- vagy téglalábakra állítják. Az épület bejárati ajtaja előtt gyakran kis tornác van, melyhez néhány lépcső vezet fel. Belül általában osztatlan. Az itt elhelyezett nagy gabonásokban hombár, szuszék és vessző kasokban gabonás kas, néha deszka rekesztékben tárolták a gabonát. A gabonásban tartottak más élelmiszert is, és gyakran itt helyezték el a kézi szerszámokat. A kamra szerepét betöltő gabonás elsősorban módosabb gazdaságokban egész Erdélyben elterjedt. Ismerjük Lengyelországból, Moldvából, Ukrajnából, Fehér-Oroszországból és a Baltikumból is. |
---|
A második „gabonásház”: a 17–18. sz.-ban uradalmakban használt nagyobb épület a kicsépelt gabonafélék tárolására. A birtok- és ingatlan-összeírások gyakran említik. |
---|
![]() |
Babkocka Három darab tömör kockát kell készíteni különböző anyagokból. Egyet –mindenki számára kötelezően- egy db 70x100 cm-es mikrohullámú hullámlemezből kell réteges ragasztással összeállítani. A két másik kocka anyaga szabadon válaszható. Ennek a feladatnak egyik célja az, hogy tudatosan közeledjünk az anyagok felé, és tudatosan alakítsuk azokat, figyelembe véve a felhasznált anyag sajátosságait. A feladat másik célja az ötletesség fejlesztése, a fantázia felszabadítása. A felhasznált anyagoknak csak a fantázia merészsége szabhat határt. Munka során összefüggéseket lehet keresni az anyag szerkezete és tulajdonságai közt: mit jelent a porózus anyag, apró szemcsés, tömör anyag, réteges anyag. Az anyagnak van tapintása, szaga, vizuális megjelenése súlya. Ezek milyen többlet jelentést adhatnak a tárgynak. Vannak ember által emelt "hegyek": Bábel, zikkurat, halomsír, piramis, sztupa, monumentális épületek |
---|
Szappankocka: - A hegyhez fűződő asszociációk: hatalmas (monumentális!), tömör, mozdíthatatlan, ősi, tiszteletet parancsoló, félelmetes-rejtélyes |
![]() |
---|
![]() |
„BARLANG”, „TÉR A TÖMEGBEN” A modell belsejébe vájva alakul ki az „én barlangom”. A feladathoz tartozik a kivájt terek tömegszerű megjelenítése is, azaz tulajdonképpen két réteges modell készül, egy a tömegbe vájt térről, és egy ennek a térnek a tömegszerű –inverz- képéről. Mivel a tömegbe vájt tér modellje elsődlegesen a tömeget mutatja, a hallgató fantáziájára és kreatív készségére van bízva, hogy hogyan tudja mégis érzékelhetően megmutatni a belső teret. Asszociáció:
|
---|
![]() |
"Megfagyott Muzsika" |
---|
- A zenemű is, az épület is kompozíció. A kompozíció számos jellemzője más-más módon, de mindkét műfajban érzékelhető. Ilyenek például: szerkezet-rend-hierarchia, arány, kontraszt, ritmus, szabályosság-szabálytalanság, egyszerűség-bonyolultság, díszítettség |
---|
![]() |
Átmeneti tér: |
---|
Hogyan képezhetünk átmeneti teret? arányok, a látómező kitakarása, egyéb térérzékelési módok, építészeti elemek felhasználása (terasz, erkély, oszlopok, fal, előtető, cour d'honneur stb) az üveg szerepe - A műleírás: az alapgondolat, cél megfogalmazása, a mű bemutatása. Érdemes az átmeneti térhez tartozó igék mentén elindulni, folyamatokat keresni: bejutok, áthaladok, benézek, belátok, stb. |
---|