Főoldal · Cikkek · Letöltések · Fórum · Linkek · Kapcsolat 2025. július 21. Hétfő 18:30 perc
Navigáció
Főoldal
Cikkek
Letöltések
FAQ
Fórum
Linkek
Kapcsolat
Galéria
Keresés
Feliratkozás a hírlevélre
Online felhasználók
Vendég: 1
Nincs Online tag

Regisztráltak: 13
Nem aktiváltak: 8
Legújabb tag: katalin
Mai névnapos
Ma Dániel napja van.
Holnap Magdolna napja lesz.
Fejlesszék otthon is gyermekeik képességeit!
Fejlesszék otthon is gyermekeik képességeit!

Az óvodai, iskolai fejlesztések nagy fontosságúak, de a szülõk otthoni segítségnyújtása is nagyon fontos, hogy a tanulási zavarokkal küzdõ gyermek fel tudjon zárkózni társaihoz. Hosszú, sötét délutánokon, kora estéken játsszunk együtt gyermekeinkkel!

A sorrendiség szabályának kialakítása, gyakorlása

Gyöngyfûzés

Kislányok kedvelt játéka a szép, színes gyöngyök felfûzése. Nagyon jó finommotorika, szem-kéz koordináció fejlesztõ, amit kiegészíthetünk színritmus fejlesztéssel is. Meghatározott egymásutániságban kell fûzni a különbözõ színû gyöngyöket, vigyázva a sorrend betartására (Pl. piros, kék, sárga, zöldr30;).

Tárgy-, képemlékezet

Rakjunk ki sorba egymás mellé tárgyakat, képeket, ha jól megfigyeltettük, takarjuk le! A gyermeknek emlékezetbõl kell felsorolnia a sorban egymás mellett lévõ tárgyakat, képeket.

Hangsor emlékezet

Zajkeltõ tárgyakat, hangszereket szólaltatunk meg egymás után a gyermek háta mögött. Meg kell jegyeznie, és az elhangzás után sorban meg kell mutatnia, mit hallott.

Ritmusok ismétlése

Különféle ritmusokat tapsolunk, dobolunk, azt kell a gyermeknek elismételnie.



Számemlékezet

Egyjegyû számokat mondunk vagy számkártyán mutatunk, az elhangzás, mutatás sorrendjében kell visszamondania vagy kiraknia a számkártyákat.



Mintamásolás, színezés

Elõrajzolok mintákat papíron (Pl. kör, négyzet, háromszög, téglalapr30;), ezt a sorozatot kell folytatni. Színsorozatot is lehet így folytatni, gyöngysort vagy autókat rajzolok egymás után sorban, ki kell színezni a megadott színek ismétlésével.



Iskolások sorozatai

Neveket kell sorba rendezni ábécé szerint, számokat pedig növekvõ vagy csökkenõ sorrendbe tenni.

Meséld el egy napodat reggeltõl estig, mondd el az útvonalat, ahogy az iskolából jössz hazafelé! A hét napjai, hónapok nevei, évszakok egymásutánisága.





Helyesírási készséget fejlesztõ játékok


Ezek a játékok papír és ceruza nélkül fejlesztik a helyesírási készséget, segítenek a szótagolás tudományának begyakorlásában, segítenek eligazodni a szófajok világában.



Súgd meg nekem titkos nyelven!

Elsõ osztályos gyermekekkel már lehet játszani, mikor megtanultak két-három betût összeolvasni, s az iskolában már képesek kiemelni a szavakból a magánhangzókat. A játék a hallási megkülönböztetõ képességre építve, fejleszti a magánhangzók idõtartamának felismerését, amely a helyesírási készség nagyon fontos része. Ezzel a játékkal tulajdonképpen elkezdjük "füllel írni" tanítani gyermekünket. Nagyon fontos kritérium, hogy a játékvezetõ felnõtt (szülõ vagy pedagógus) szépen, ún. helyesejtéssel beszéljen, érzékeltetve a szavakban a magánhangzók idõtartamát!



A játék menete a következõ: A felnõtt helyesejtéssel kimondja a szót: virág, röviden ejtve az i hangot, ehhez képest kissé elnyújtva az á hangot. A gyermek feladata "titkos nyelven" visszamondani, azaz kiemelni az adott szó magánhangzói: i-á. És ezzel tulajdonképpen elkezdtük gyermekünket helyesen írni tanítani, hiszen nem mindegy, hogy valami csíkos, vagy valaki csikós.



Különbözõ fokozatai lehetnek a játéknak, ezeket egyrészt az elsõ-második osztályos gyermekeknél, illetve a helyesírási nehézségekkel küszködõ tanulóknál érdemes betartani:



1. elõkészítõ szakasz: Csak magánhangzókat mondok helyesejtéssel, s a gyermekeknek ezt kell visszamondani. Lehet késõbb egymás után 2-3 hang is.(pld: á, ü, i-ó, ö-û-é...) Természetesen az a és e hangot röviden, az á, é hangot hosszan kell ejtenünk. A "zene" nyelvére lefordítva a rövid hang a ti, a hosszú hang a tá.



2. bevezetõ szakasz: Önálló tartalommal nem bíró szótagokat (pé, ti, ût, rü...) mondunk, majd egyszótagos szavakat. Elõször az egészet mondja vissza, majd utána csak a magánhangzót.



3. közbülsõ szakasz (a készség kialakítása): Amennyiben lehetséges ne hagyjuk ki! Nagyon fontos része a fejlesztésnek, s a gyerekek élvezik. Segít a magánhangzók idõtartamának "bevésésében". Tapssal kísérjük a szavakat. Pl. virág: elsõ szótag rövid ti, második szótag tá, melyet úgy is nyomatékosíthatunk, hogy a hosszú magánhangzó esetén két kezünket egy rövid idõre összeszorítjuk. Maga a taps úgy történjen, hogy a rövid magánhangzós szótagnál kezünket szorítsuk ökölbe, s ezt az öklöt r1;üssük bele" a tenyerünkbe. A hosszú magánhangzós szótagnál a már említett módon nem ökölben indítunk, s a két tenyerünket összefogjuk, s egy pillanatra meg is állunk. (Ezt azért javasoljuk, mert a szótagoltatás gyakorlásánál is tapsot fogunk használni, s tapsaink térjenek el egymástól. Ez abban segít, hogy a gyerekek jobban rá tudjanak koncentrálni az adott feladatra.) Természetesen elõször egy-egy hangot majd szótagot kísérjün k tapssal. Begyakorlásnál az egész szót mondja vissza tapssal kisérve, majd csak a magánhangzókat tapssal kisérve.



4. szakasz: Itt történik a készség automatizálása. Szavakat mondunk, de mi már nem tapsolunk, csak a helyesejtéssel segítjük a gyermeket! Õk még kísérjék tapssal, de késõbb próbálkozhatunk taps nélkül is.



Szótagoljunk együtt!

Játék a szótagolás fejlesztésére. Kétféle változata van. Az egyszerûbb az, mikor mondom a szót, s a gyereknek le kell tapsolni, el kell szótagolni (asztal. asz-tal, arany: a-rany...).

Nehezebb változata, amikor azt kérem a gyerekektõl, hogy a hallott szónak csak az elsõ szótagját mondják meg, s ennél is tovább léphetünk, kérhetjük, hogy csak a 2. illetve utolsó szótagját mondja meg! Kezdetben csak két szótagos, majd hosszabb szavakkal is játszhatjuk.





Bontsuk együtt szavakra!

A következõ játékot minden elsõ osztályos gyermeknek ajánlom. Amikor a gyerekek elkezdenek mondatokat olvasni, s mondatokat írni, eleinte nehezen érzik a szóhatárokat. A gyakorlás hosszadalmassá válhat diktálással, s kicsit kedvét is szegheti az igyekvõ elsõsnek. Ezért itt a játék, ceruza nélkül!



A szótagoltatás képességének fejlesztésénél tapsoltunk, s problémák elkerülése végett itt az asztalon koppintsunk, illetve dobbantsunk a lábunkkal. Nagyon egyszerû: a játékvezetõ mond egy rövid mondatot (természetesen tagoltan): A kutya ugat. A gyerekeknek úgy kell visszamondani a mondatot, hogy dobbantással, koppintással kísérik a szavakat, s a végén megmondják, hány szóból állt a mondat.





Szóból szó

Szóképzés. Lényege, hogy a játékvezetõ által megadott szavakból próbáljunk további, hosszabb szavakat képezni. Az adott szót az új szavunk bárhol - elején, végén, közepén - rejtheti. Pl. gomb- gomblyuk, gomba, gombol, gombfoci, gombóc, mer- merészség, elmereng, telemerít, stb.

Választható szavak: tér, föld, kép, ház, hat, tó, tál, fa, hõ, kõ



Szóban szó

Inverz feladata az elõzõnek. Ez a nehezebb játék. Lényege, hogy hosszabb szavakban további elbújt szavakat fedezzünk fel. A padlásfeljáróban pl. ott van a pad, padlás, feljár, jár, járó, ár, ró... szavak, de nézzünk egy egyszerûbbet, a házasságban ott bujkál a ház, házas, ág szó...

Harmadik osztálytól javasolt játszani. Kisebb gyerekekkel kezdetben játszhatjuk úgy, hogy papírcsíkokra leírjuk a szavakat, kihúznak egyet, s olvashatják, nézhetik a szavakat. Próbálkozhatunk azzal is, hogy a gyerekekkel megneveztetjük a megtalált szavak szófaját.

Választható szavak: erdõkerülõ, jegygyûrû, vadászat, napfogyatkozás, felhõkarcoló, szigetelõszalag, melegítõalsó, stb.



A Varázsbetû a helyesírás javításáért



A programcsalád Bábel tagja segíti a helyesírási nehézségekkel küzdõ gyermekeket. A szótagolást, a mondatok szavakra tagolását, a helyes ékezethasználatot mind-mind lehet vele gyakorolni.

A fejlesztõ foglalkozásokat is ki lehet egészíteni a program nyújtotta változatos szóanyag segítségével. Ha épp a magánhangzók idõtartamát gyakoroljuk a foglalkozásokon, akkor a szóbeli, tapssal kísért titkos nyelven eljátszott bevezetõ után megoldhatunk ékezetpótló feladatokat papíron is, de a számítógépes programmal is. Ez utóbbi elõnye a szinte végtelen variáció, és a gép ellenõrzõ funkciója. Ha hibásan tette a szóra a gyermek az ékezetet, nem lép tovább, javítása kötelezõ, nem lehet átsiklani a következõ szóra, csak a helyes megoldást követõen. A munkafüzetben vagy a papíron, amit maga töltöget a gyermek, gond nélkül továbblép a hibás feladaton, észre sem veszi, hogy hibázott. Ha a javítást nem közösen végzik a fejlesztõvel, akkor abból a gyermek szinte semmit sem tanul. A Varázsbetûvel többször próbálkozhat, illetve a ké pre kattintva elolvashatja a helyesen írt szót, amit aztán már õ is el tud látni a megfelelõ ékezettel. A magánhangzók helyesírásának gyakorlására az Ékezetpótló játék az egyik legalkalmasabb eszköz.



Játékötlet hétvégére!



Tegyük gyorsan sorba!

Szükséges eszközök: papírlapokra leírt mondatok (2-3 mondat egymás alatt). Papír nélkül szóban is játszható, de úgy végig a játékvezetõ olvassa a mondatokat. Így hosszabb és kicsit nehezebb is.



A játék lényege: A néhány mondat egymással összefüggõ történetet alkot, és össze vannak keverve. A gyerekeknek kell az eseményeket sorba állítani, s a helyes változatot felolvasni (vagy szóban elmondani). Ez utóbbi a rövid távú verbális emlékezetet is eredményesen fejleszti. A játék 8 éves kortól játszható.



Példák:

r6; Nagypapa felakasztja a képet a falra.

Anyáék örülnek a megszépült szobának.

Nagypapa beleveri a szöget a falba.

r6; A kertész felássa az ágyást.

A kertész a frissen elültetett virágokat megöntözi.

A kertész elülteti a virágokat.

r6; Zsolti felmászik a létrára.

Megérett a cseresznye.

Zsolti leszedi a cseresznyét.

r6; A kofa leméri a zöldséget.

Anya fizet.

Anya a piacon zöldséget válogat.

r6; Megcsinálja a testét és a fejet.

A kisfiú hóembert épít.

Söprût ad a kezébe.

r6; Zoli kezét nagymama kötötte be.

Zoli megvágta az ujját a késsel.

Zoli segített a konyhában almát hámozni.

r6; Egyre jobban szakadt az esõ.

Hirtelen elsötétedett az ég.

Bõrig áztam.

r6; Vizet engedek a fogmosó pohárba.

Visszateszem a fogkefémet a pohárba.

Fogkrémet nyomok a fogkefére.

r6; Megtörölközöm.

Lefekvés elõtt megfürdöm.

Felveszem a pizsamámat.

r6; Levelet írtam a nagymamának.

Bedobtam a postaládába.

Leragasztom a borítékot.

Beletettem a levelet a borítékba.

r6; Elfoglaltuk a helyünket a nézõtéren.

Megváltottuk a jegyeket.

Sorba kellett állni a jegypénztárnál.

Sötét lett, és elkezdõdött a film.

r6; Belebújtam a kabátomba.

Felhúztam a cipõmet.

Kezembe fogtam az esernyõt, mert aznap szakadt az esõ.

Felvettem a sálamat és a sapkát.

r6; Sorba álltunk a pénztárnál.

Mindent megvásároltunk, amit anya felírt.

Fizettünk a pénztárnál.

Mindent a kosárba pakoltunk.

r6; Bezárom a tolltartóm.

Kifaragom az összes ceruzám.

Elõveszem a tolltartóm (a táskámból).

Elrakom a tolltartóm (a táskámba).

Kinyitom a tolltartóm.

r6; Megnyomom az ajtó mellett a leszállásjelzõt.

Leszállok a buszról.

Felállok a helyemrõl.

Ezt a játékot elkészítettük Önnek számítógépes programként is. Az ingyenes szoftvert letöltheti a következõ linkre kattintva: http://www.varazsbetu.hu/rendezosetupexe.htm


Kellemes idõtöltést kívánok!

Üdvözlettel:

Bartók Erika

Ui.: Kérem, ha tetszett Önnek a hírlevél, küldje tovább ismerõseinek, barátainak!



Segítsen gyermekének a diszlexia leküzdésében!

Az olvasási zavar egyre több gyermek és szülõ életét nehezíti meg. Tudjon meg Ön is többet arról, hogy hogyan segíthet gyermekének!

A részletekért kattintson ide!




--------------------------------------------------------------------------------

Önök írták

Vevõink leveleibõl

továbbr30;




--------------------------------------------------------------------------------



Adjon egy esélyt gyermekének!

Rendelje meg a Varázsbetû Programcsaládot most

89.600 Ft helyett

19.800 forintos

áron, és ajándékba kapja angol nyelvû diszlexia csomagunkat és Diszlexia otthon címû e-könyvünket is!

Megrendelem

Ajánlatunk a családi megrendelésre érvényes!


--------------------------------------------------------------------------------



Próbálja ki programjainkat!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetõséget biztosítunk Önnek! Töltse le a Varázsbetû Programcsalád telepítõjét, és használja a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom




--------------------------------------------------------------------------------



Kérdezzen!

Kérdése van a diszlexiával kapcsolatban? Írja meg!

kazalkolos@varazsbetu.hu




--------------------------------------------------------------------------------

Ajándék tanulmány

"A 10 legsürgõsebb tennivaló, ha gyermeke tanulási problémákkal küzd!"

Letölthetõ innen.

r6; Kezdõlap r6; A játékokról r6; Áraink r6; Megrendelés r6; Letöltések r6; Hírlevél r6; Szakirodalom r6; Önök írták r6; Fórum r6;

Kazal Kolos ügyvezetõ

Varázsbetû Programfejlesztõ Mûhely

8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.

Telefon:87/482-155, Mobil: 30/227-06-91, Fax: 87/482-155

e-mail: kazalkolos@varazsbetu.hu



A Varázsbetû Hírlevelet Bodnár Katalin részére küldtük ki a bodnar.katalin4@chello.hu e-mail címre. Leiratkozáshoz kattintson ide: Leiratkozom

Ha a Varázsbetû Hírlevelet nem Önnek küldtük, de rendszeresen szeretné kapni, iratkozzon fel itt!



Hozzászólások
Még nem küldtek hozzászólást
Hozzászólás küldése
Hozzászólást csak bejelentkezés után küldhetsz
Értékelés
Csak regisztrált tagok értékelhetnek

Jelentkezz be vagy regisztrálj

Még nem értékelték
Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó



Még nem regisztráltál?
Kattints ide!

Elfelejtetted jelszavad?
Kérj újat itt.
Időjárás
Üzenőfal
Üzenet küldéséhez be kell jelentkezni

Bodka
09/17/2010
http://www.logopedus.eold
al.hu


Bodka
03/02/2007
Tanulási zavarokról, beszédzavarokról olvashatnak a http://www.logopedia. lap.hu oldalakon.

Bodka
03/02/2007
logopedia.lap.hu

Bodka
02/26/2007
A logopédiai képzés helyzetével kapcsolatos javaslatokat az alábbi e-mail címre várja a Tanszék: logotanszek@barczi.elte.h
u


admin
02/26/2007
Köszönjük Bodnár Katalinnak a igényes szakmai anyagok beküldését! Továbbra is számítunk aktivitására!

Bodka
02/22/2007
Mentor Könyvesbolt 1071 Budapest, Lövölde tér 7. Tel/fax.: 343-1893 e-mail: konyv@mentorkonyvesbolt.t
-online.hu


Bodka
02/22/2007
Vassné Kovács Emőke: Diszlexia veszélyeztettek kiszűrésének lehetősége az Inizan teszttel Kiadó: Fejlesztő Pedagógia 92/1-2. Kiadás éve: 1992

Bodka
02/22/2007
A munkába járás költségeinek megtérítéséről, valamint a helyi utazási bérlet juttatásáról - a 78/1993. (V. 12.) Kormány rendelet módosítása. Jelen tájékoztató - a változásokat is figyelembe véve - a m

Bodka
02/22/2007
Krasznár és fiai Könyvesbolt címe: Bp., 1098 Dési Huber u. 7. Tel.: 3-480-480 Bp., VII., Damjanich u. 39.Tel.: 3-221-485 krasznaresfiai@axelero.hu

Bodka
02/19/2007
Beszédvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság és Gyógypedagógiai Szolgáltató Központ. 1115 Budapest Halmi út 26. igazgató: Csabay Katalin telefon: 203-84-97 fax: 203-84-97

Archívum
Copyright © 2006 borosiza