Főoldal · Cikkek · Letöltések · Fórum · Linkek · Kapcsolat 2024. szeptember 27. péntek 03:59 perc
Navigáció
Főoldal
Cikkek
Letöltések
FAQ
Fórum
Linkek
Kapcsolat
Galéria
Keresés
Feliratkozás a hírlevélre
Online felhasználók
Vendég: 1
Nincs Online tag

Regisztráltak: 13
Nem aktiváltak: 8
Legújabb tag: katalin
Mai névnapos
Ma Adalbert napja van.
Holnap Vencel napja lesz.
Hogyan játsszunk gyermekeinkkel?
Hogyan játsszunk gyermekeinkkel?

Valamennyi játékunk azáltal, hogy aktív gondolkodásra, gyors válaszra, folyamatos koncentrálásra késztet, fejleszti a szándékolt figyelem képességét, amely a taníthatóságnak nagyon fontos feltétele. A játék adta öröm motivál magára tanulásra, az aktívan eltöltött - esetleg egyre növekvő idő - fejleszti a figyelem koncentrációt.

Álljon itt néhány játékötlet, mely fejleszti gyermekük képességeit!



A játék formája

Valamennyi játék játszható családban és csoportban, de akár két személy is játszhatja. Csoportban egyetlen eszközként általában egy labdát javaslunk használni. A játékvezető indítja a kört a labda dobásával. Haladhatunk szabályos körben, de nehezíthetjük úgy a játékot, hogy megszakítjuk a láncot, változtatunk a sorrenden, így jobban kell mindenkinek figyelni. Természetesen a játékok játszhatóak az osztályteremben, a padban ülve is. Ekkor is haladhatunk sorban, s össze-vissza rámutatással, illetve a helyesen válaszoló játékos mond gyorsan egy nevet, aki utána következik.



A figyelem fejlesztése

Találd ki, hogy ki vagyok!

(Szükséges eszközök: székek, kendő)

Kétféleképpen is játszható a könnyebb változata a kisiskolások játéka.

Kört alkotva ülünk, egy széket a kör közepére helyezünk. A játékvezető azt mondja, mindenkinek van egy perce, hogy jól megnézzük egymást! Majd kiválasztjuk az első játékost, akit kiküldünk a szobából. Közben egy jelentkezőt leültetünk a székre. Aki leült a székre annak a székét a játékvezető székével szembe helyezzük át, ide fogjuk majd bevezetni a bekötött szemű játékost. Az ő feladata lesz kitalálni, hogy ki ül a székén. Kérdéseket tehet fel, melyekre csak a játékvezető válaszolhat. Pl. Szemüveges? Hosszú haja van?

Felső tagozatosok úgy játsszák, hogy csak igennel és nemmel lehet válaszolni. (Tehát nem kérdezheti ezt pl. Milyen színű a haja?)



Huh, valami változott!

Ülünk a szobában vagy az osztályban. Padban is ülhetünk és körben is. Egyvalaki kimegy, mielőtt elindul, jól körülnézhet. Amíg kint van, valamit megváltoztatunk: helyet cserél két - három gyerek, kicsit átrendezzük a helyiséget... Otthon a családban játszhatjuk úgy is, hogy valaki átöltözik, le (fel) veszi a fülbevalóját, átrendezzük a díszpárnákat, megcseréljük a képeket.

Mikor visszajön, ki kell találnia, hogy mi változott.

Ez a játék már kicsikkel is játszható, csak akkor szembeszökőbbet, kevesebbet kell változtatnunk. A vizuális emlékezet fejlesztése mellett a megfigyelő-képesség fejlesztésére is alkalmas.



Figyeld a végét!

Ez egy láncjáték, lehet a labdával sorban haladni, de a figyelemkoncentrációt jobban fejleszti, ha össze-vissza dobjuk. A játékvezető azt mondja: A te szavad azzal a betűvel kezdődjön, amivel az enyém végződik: padlás - sárga - arany.

Nehezebb változata: A te szavad azzal a szótaggal kezdődjön, amivel az enyém végződik: kályha - hajó - jóság. (Ezt a változatát harmadik - negyedik osztálytól javasoljuk. E változat fejleszti a helyesírási készséget, a szótagolás képességét is.)



Az emlékezet fejlesztése

Számlánc játék

Körben ülünk a játékvezető kezében a labda. Mond egy számot: 6, adja tovább a labdát a következő játékosnak, aki elismétli 6 és hozzáteszi 3, a következőnek már mind a két számot el kell ismételnie, és egyet hozzátenni. Addig játsszuk, amíg valakinél meg nem szakad a lánc. Ilyenkor megkérdezhetjük: Ki figyelt, ki tudja. Nehezíthetjük úgy a játékot, hogy nem sorba dobjuk a labdát.



Szólánc játék

Ugyanolyan, mint az előző játék, csak itt szavakat mondunk. Felállíthatunk olyan szabályt is, hogy csak egyetlen szótagból álló, illetve későbbiekben két szótagosnál hosszabb szavakat ne mondjunk.



Mondatlánc játék.

Nehezebb, mint a szólánc, mert a szavakat nem csak utánmondjuk és hozzáteszünk egyet, hanem értelmes mondatot kell alkotnunk, ahogy ismétlünk és bővítünk. Nem könnyű játék, minél többen vagyunk, annál hosszabb lesz a mondatunk, és nagyon kell figyelni a névelőkre!



Meselánc játék

Nem egy hosszú mondat kialakítása és ismétlése a cél, hanem bátran lehet történetet kialakítani. Két változata van. Egyik, amikor mindenki csak egy-egy szót tesz hozzá, s a gyerekekre van bízva, mikor tesznek pontot a mondat végére, s folytatják egy összefüggő következővel. A másik, mikor mindenki egy egész mondatot tesz hozzá



A fogalmi gondolkodás fejlesztése

Folytasd a sort!

A játékvezető indít: Figyelj, elkezdem a sort, folytasd! Banán, narancs, almar30; Minden gyermeknek egy új szót kell hozzátenni, gyorsan haladunk, aki sokat gondolkodik, vagy már hallott szót mond, kiesik. A végén a játékvezető megkérdezi mi volt a szabály.

Ötletadóként felsorolunk néhány főfogalmat - gyűjtőfogalmat: állat, háziállat, vadállat, gyümölcs, zöldség, szerszám, jármű, játék, élelmiszer, bútor, rovar, bolygó, hangszer, foglalkozás, színek, virág, tantárgy, tulajdonság, sportág, ékszerek, növényr30;



Kakukktojás

Az előbbi játék azon változata, mikor a játékvezető azt mondja: Szavakat mondok, egy nem illik a többi közé, melyik? Alma, barack, paprika, citrom. Miért?

Elegendő, ha négy szót adunk meg. Kisebb gyerekeknél eleinte kezdhetjük három szóval.



Hol járunk, mit csinálunk?

A fogalmi gondolkodás fejlesztésének egyszerű játéka. A szókincs fejlesztésére is alkalmas. Inkább kisebb gyermekek számára ajánljuk, de ha sikerül nehéz szót kitalálnunk a nagyobb gyerekeket is " megmozgathatjuk" vele.

A játékvezető mond egy fogalmat, vagy főnevet: gyógyszertár, vasalás, erdőben, piac stb. és a gyerekeknek olyan szavakat kell mondaniuk, amelyek kapcsolódnak ehhez a fogalomhoz.

Gyorsan haladjunk, itt se legyen gondolkodási idő!

Kisebb gyerekek (óvodásoknak is) fogalmai: iskolatáska, osztály, óvoda, orvosnál, kert, fürdőszoba, tévé, kirándulás, Duna - part, tűzoltó, fodrász, születésnap, Karácsony, állatkert, bevásárlás, könyvtárbanr30;



Nagyobb gyerekeknek ajánlott: atomerőmű, kőkorszak, Északi - sark, űrutazás, Egyiptomi - birodalom, Hannibál, ünnepek, templom, bizonyítvány, zene, szabadidő, magány, társ, politika, család, gyermekkor - felnőttkor...



A Varázsbetű, mint játék

Természetesen a legnagyobb öröm, ha felnőtt és gyermek együtt tud játszani, de sajnos ez nem mindig valósulhat meg. Minél többet legyenek együtt gyermekeikkel a szabadidejükben! Amikor elfoglaltak, a Varázsbetű programcsalád nagy segítséget jelenthet gyermekük számára az értelmes, hasznos játéktevékenységben. A fent felsorolt játékok többsége a számítógéppel is játszható. A programcsalád legfiatalabb tagja, a Bábel a fogalmi gondolkodás fejlesztésének nagyszerű eszköze.

Szókincsbővítésre, figyelem-, memóriafejlesztésre, helyesírás gyakorlásra egyaránt használható játékos gyakorlatokat tartalmaz. A program a játékosság eszközével tanítja az ismereteket a diszlexiás panaszokkal küzdő gyermekek számára éppúgy, mint az olvasás készségszintű elsajátítását célul tűző kisiskolásoknak.





Kellemes időtöltést, jó játékot kívánok!

Üdvözlettel:



Bartók Erika

Hozzászólások
Még nem küldtek hozzászólást
Hozzászólás küldése
Hozzászólást csak bejelentkezés után küldhetsz
Értékelés
Csak regisztrált tagok értékelhetnek

Jelentkezz be vagy regisztrálj

Még nem értékelték
Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó



Még nem regisztráltál?
Kattints ide!

Elfelejtetted jelszavad?
Kérj újat itt.
Időjárás
Üzenőfal
Üzenet küldéséhez be kell jelentkezni

Bodka
09/17/2010
http://www.logopedus.eold
al.hu


Bodka
03/02/2007
Tanulási zavarokról, beszédzavarokról olvashatnak a http://www.logopedia. lap.hu oldalakon.

Bodka
03/02/2007
logopedia.lap.hu

Bodka
02/26/2007
A logopédiai képzés helyzetével kapcsolatos javaslatokat az alábbi e-mail címre várja a Tanszék: logotanszek@barczi.elte.h
u


admin
02/26/2007
Köszönjük Bodnár Katalinnak a igényes szakmai anyagok beküldését! Továbbra is számítunk aktivitására!

Bodka
02/22/2007
Mentor Könyvesbolt 1071 Budapest, Lövölde tér 7. Tel/fax.: 343-1893 e-mail: konyv@mentorkonyvesbolt.t
-online.hu


Bodka
02/22/2007
Vassné Kovács Emőke: Diszlexia veszélyeztettek kiszűrésének lehetősége az Inizan teszttel Kiadó: Fejlesztő Pedagógia 92/1-2. Kiadás éve: 1992

Bodka
02/22/2007
A munkába járás költségeinek megtérítéséről, valamint a helyi utazási bérlet juttatásáról - a 78/1993. (V. 12.) Kormány rendelet módosítása. Jelen tájékoztató - a változásokat is figyelembe véve - a m

Bodka
02/22/2007
Krasznár és fiai Könyvesbolt címe: Bp., 1098 Dési Huber u. 7. Tel.: 3-480-480 Bp., VII., Damjanich u. 39.Tel.: 3-221-485 krasznaresfiai@axelero.hu

Bodka
02/19/2007
Beszédvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság és Gyógypedagógiai Szolgáltató Központ. 1115 Budapest Halmi út 26. igazgató: Csabay Katalin telefon: 203-84-97 fax: 203-84-97

Archívum
Copyright © 2006 borosiza