Főoldal · Cikkek · Letöltések · Fórum · Linkek · Kapcsolat 2025. július 21. Hétfő 18:28 perc
Navigáció
Főoldal
Cikkek
Letöltések
FAQ
Fórum
Linkek
Kapcsolat
Galéria
Keresés
Feliratkozás a hírlevélre
Online felhasználók
Vendég: 1
Nincs Online tag

Regisztráltak: 13
Nem aktiváltak: 8
Legújabb tag: katalin
Mai névnapos
Ma Dániel napja van.
Holnap Magdolna napja lesz.
Bodnár Katalin:Nyelvi fejlettség vizsgálata az óvodás korban
Bodnár Katalin:Nyelvi fejlettség vizsgálata az óvodás korban (6;0 - 6;11) (Szakdolgozat összefoglaló)

A "Developmental Sentence Scoring" (közlésegységek fejődési mutatója) módszer használatával pontosabb képet kaptam a környezetemben élő hat éves óvodás gyermekek nyelvi fejlettségéről, mint más elemző eljárás használatával. A nemek szerinti elemzésből egyértelműen kiviláglik, hogy a lányoknak nyelvi előnye van a fiúkkal szemben a közlésegység fejlődési mutatóik átlagosan 0, 8 r11;el magasabbak, mint a fiúké. A minőségi összehasonlító elemzésből kiderül, hogy fiúk több kötőszót használnak, mint a lányok, de ez éppen negatív eredmény, mert a gyakori kötőszó használat nyelvi fejletlenséget tükrözi. A névmások, számnevek, határozószók, személyragos határozószók nyelvi közlés egység bizonyos részletei mégis azt tükrözik, hogy némi előny létezik a fiúk számára. A számneveket a fiúk gyakrabban alkalmazták spontán beszédben, mint a lányok. Névmások közül mutató névmást a fiúk alkalmaznak többet. A lányok a határozatlan névmásokat használják többször a spontán beszédben. A személyes és birtokos névmások, ragozás, bővítmények, tagadás, felszólító mód mellékmondatban, névutók közlésegység fejlődési mutatókban a jelen vizsgálat eredményeiben egyértelműen megmutatkozik a lányok mennyiségi és minőségi előnye.

Testvérek száma szerinti elemzésből az derül ki számomra, hogy az a lány akinek három testvére van szerez legtöbb közlésegység fejlődési mutató pontot. Az egy testvérrel rendelkező gyermekek közlésegység fejlődési mutatója magasabb, mint a többieké. Ők vagy a szülőkkel, vagy a testvérrel állandóan beszédhelyzetben vannak, ennek a funkció gyakorlásnak az eredménye mutatkozik meg beszédfejlettségük szintjében.

Az életkor növekedésével általában a közlésegység fejlődési mutatók is növekvő tendenciát mutatnak. Lehet ettől kivételes pozitív irányú eltérés, ahol a családi háttér kedvez a beszédfejlődésnek.. A faluban kiváló szociális körülmények között élő gyermek közlésegység fejlődési mutatójában mutatkozik ez meg, ahol a szülők iskolázottak és az anya otthon van sokat törődik, beszélget a gyermekkel. Az előnyös nyelvi adottságok és a környezet egyformán fontos nyelvfejlődési tényező.

A szülők iskolai végzettsége változatosan befolyásolja a gyermekek nyelvi fejlettségét. A vizsgálattól olyan eredményt vártam, hogy a legkevesebb (8 általános) iskolai végzettségűek gyermekei lesznek a leggyengébbek. A vizsgálat eredménye szerint a szakmunkás anyák lányai mutattak leggyengébb eredményt. A főiskolát végzett apák és az érettségizett anyák gyermekei azonban pozitív irányban térnek el az átlagtól. Összegzésként megállapítható, hogy a DSS módszer más vizsgáló eljárásokhoz képest pontosabban feltárja a vizsgált gyermekek beszédprodukciójának szintjét: A kapott DSS r11;mutató objektíven jelzi a zavar és az elmaradás mértékét. Az elmaradás mérhető meghatározása lehetővé teszi hogy a logopédus pontosabb terápiás tervet alkothasson a fejlesztendő gyermekek érdekében, mint más vizsgáló eljárások alkalmazása esetén.A dr. Gósy Mária által magyar nyelvre adaptált "Developmental Sentence Scoring" (közlésegységek fejődési mutatója) módszert őszinte érdeklődéssel próbáltam ki. Magyarországon magyar nyelvi környezetben felvett beszédminták alapján még nem sikerült minden korosztály közlésegység fejlődési mutatóját standardizálni. Megtiszteltetésnek érzem, hogy közreműködhetek dolgozatommal a 6;0 r11;6;11 a hatéves gyermekek nyelvi közlés normáinak megállapítását célzó adatgyűjtő munkához. Bízom benne, hogy évtizedek múlva több tízezer gyermek adataiból dr. Gósy Mária és Gerebenné dr. Várbíró Katalin tudós tanárok megalkothatják minden korosztályra a magyar gyermekek közlésegység fejlődési mutatójának standardját.
Hozzászólások
Még nem küldtek hozzászólást
Hozzászólás küldése
Hozzászólást csak bejelentkezés után küldhetsz
Értékelés
Csak regisztrált tagok értékelhetnek

Jelentkezz be vagy regisztrálj

Még nem értékelték
Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó



Még nem regisztráltál?
Kattints ide!

Elfelejtetted jelszavad?
Kérj újat itt.
Időjárás
Üzenőfal
Üzenet küldéséhez be kell jelentkezni

Bodka
09/17/2010
http://www.logopedus.eold
al.hu


Bodka
03/02/2007
Tanulási zavarokról, beszédzavarokról olvashatnak a http://www.logopedia. lap.hu oldalakon.

Bodka
03/02/2007
logopedia.lap.hu

Bodka
02/26/2007
A logopédiai képzés helyzetével kapcsolatos javaslatokat az alábbi e-mail címre várja a Tanszék: logotanszek@barczi.elte.h
u


admin
02/26/2007
Köszönjük Bodnár Katalinnak a igényes szakmai anyagok beküldését! Továbbra is számítunk aktivitására!

Bodka
02/22/2007
Mentor Könyvesbolt 1071 Budapest, Lövölde tér 7. Tel/fax.: 343-1893 e-mail: konyv@mentorkonyvesbolt.t
-online.hu


Bodka
02/22/2007
Vassné Kovács Emőke: Diszlexia veszélyeztettek kiszűrésének lehetősége az Inizan teszttel Kiadó: Fejlesztő Pedagógia 92/1-2. Kiadás éve: 1992

Bodka
02/22/2007
A munkába járás költségeinek megtérítéséről, valamint a helyi utazási bérlet juttatásáról - a 78/1993. (V. 12.) Kormány rendelet módosítása. Jelen tájékoztató - a változásokat is figyelembe véve - a m

Bodka
02/22/2007
Krasznár és fiai Könyvesbolt címe: Bp., 1098 Dési Huber u. 7. Tel.: 3-480-480 Bp., VII., Damjanich u. 39.Tel.: 3-221-485 krasznaresfiai@axelero.hu

Bodka
02/19/2007
Beszédvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság és Gyógypedagógiai Szolgáltató Központ. 1115 Budapest Halmi út 26. igazgató: Csabay Katalin telefon: 203-84-97 fax: 203-84-97

Archívum
Copyright © 2006 borosiza