COLOSSEUM
kép
helye:
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=22435212 By
Dudva - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 3.0,
Az Örök Város egyik
jelképe a hatalmas Amphitheatrum
Flavium, vagyis a Colosseum. Ezt a nevet a középkorban
kapta Néró császár
monumentális (colossus), 30 méteres
szobráról, mely mellette állt. Vespasianus
kezdte el építtetni i.sz. 69-ben a Domus Aurea
(Aranyház) parkjához tartozó
mesterséges tó helyén. Fia és utóda,
Titus avatta fel i.sz. 80-ban,
szertartásos ünnepség keretében. 100 napon
át, 5000 vadállat
lemészárlásával
ünnepelték az ellipszis alakú aréna
létrejöttét. A hely elsődlegesen a
gladiátorharcok és más játékoknak
(színlelt vadászat vadállatokra) adott
otthont. A rendkívül ésszerűen megtervezett
építmény becslések szerint 50-55
ezer ember befogadására volt alkalmas, a zavartalan
áradatukat pedig 80 bejárat
biztosította.
A belső lépcsők és
folyosók rendszere keresztül-kasul
áthatja az épület tömegét. A hatalmas
rom belsejében járva az egymással
átszövődő, egymást fokozó tér-
és tömeghatások váratlanul
kitáruló
távlathatásokkal váltakoznak. Mérhetetlen
erők küzdelmét érezzük az anyagban,
és a terek felszabdalása, a távlatok ütemes
osztása következtében látszólag
még
meg is növekszik az épület. Ezért nincs is
értelme a Colosseum méreteit
adatszerűen elsorolni. A puszta méretek önmagukban semmit
sem mondanak. A
kolosszális formák tényleges hatása a
döntő, különösen, ha mögöttük a
tartalmat
keressük. A Colosseum külső részét négy,
50 méter magas, édesvízi mészkőből
(travertinából),
tufából és téglából emelt
körfal alkotta. A három első gyűrűt féloszlopokkal
tagolt árkádsorok alkották.
Az emeleteket a boltíves
árkádsorokon eltérő
oszloprenddel jelölték: a földszintet dór, az
első szintet ión, a harmadikat
korinthoszi oszlopok díszítik. A legfelső szintet –
amelynek ma már csak az
északi részét tekinthetjük meg –
korinthoszi falpillérek tagolták, ezek 80
részre osztották a körfalat, és minden
másodikon ablak tátongott. A legfelső
emeleten elhelyezett konzolok és talpkövek azokat a
hatalmas rudakat tartották,
melyek segítségével az amphitheatrum
arénáját ponyvával fedték be. Ezzel
védték
a közönséget a naptól és esőtől. A
Colosseum körül ma is látható alacsony
kőoszlopokhoz erősítették azokat a köteleket,
melyekkel a ponyvát feszítették
ki. A Colosseum belsejében az eredeti ülések
és a padlózat nagy része i.sz.
217-ben, egy hatalmas tűzvészben megsemmisült. Ezt
követően további elemi károk
tovább rongálták állagát. 1320-ra a
déli része teljesen leomlott, köveit más,
újabb épületek építésére
elhordták (pl: Palazzo Venezia, Palazzo Barberini). Az
aréna főbejáratait a hosszanti tengely két
végpontján alakították ki.
Az első nyugati kapun át léptek
színre a gladiátorok,
a másikon át vitték ki az elesetteket. Az
állatokat úgy léptették színre, hogy
megjelenésük minél nagyobb meglepetés legyen
a nézők számára. Rejtett ajtókat
használtak, a ketreceket pedig hatalmas csigák
segítségével juttatták fel a
porondra a föld alatti harmadik szintről. A
gladiátorjátékokat legelőször
Brutus Pero temetése alkalmából rendezték
meg, ezután terjedt el és egyre
nagyobb méreteket öltött. A nézőket rang
és nem szerint szigorúan
elkülönítették egymástól. A
legalsó szinten külön páholya volt a
császárnak és
a Vesta szüzeknek. Mellettük széles emelvényen
foglaltak helyet a szenátorok és
a papság. Fölöttük ültek a gazdag
patríciusok, majd felettük állva tombolt a
közönséges római polgár (plebejus).
Legfelső szintjén pedig a nők, a rabszolgák
és a szegények. Bizonyos csoportokat teljesen
kirekesztettek a nézők közül
(sírásókat, színészeket,
visszavonult gladiátorokat). Külön
tisztségviselő
(dezignátor) vigyázott a helyfoglalás
rendjére. Ha a sebesült gladiátor a
földre került, élete vagy halála felől a
császár és a nép döntött.
Kérhette a
kegyelmet, bal keze egyik ujjának felemelésével. A
jól ismert lefelé mutató
hüvelykujj halált, a halálbüntetés
felfüggesztését zsebkendőlengetés jelezte. A
sebesültnek gyakran a tömeg döntése
ellenére is megadták a kegyelemdöfést,
és
azt, aki hallottnak tettette magát, izzó vasakkal
szurkálták.
S míg az idegent, a hívek ezreit
elsősorban a vallásos
áhítat vonzotta Rómába, a város
szimbóluma mégis a Colosseum volt. Így
született egy angolszász szerzetes, Beda híres
mondása: „Amíg a Colosseum áll,
Róma is állni fog, amikor ledől, Róma is
elpusztul. S ha Róma pusztul, a világ
is elenyészik.”
(Helma)
TREVI
KÚT
A
három út kereszteződésében
található (innen a neve is) Piazza Fontana di Trevi,
Róma egyik legjellemzőbb, legvonzóbb terecskéje.
Egyedi színfoltja ez a
városnak. Ha nyugodalmasabb időben közelítünk
feléje, már a szűk utcában
halljuk a víz muzsikáját. A reneszánsz
korban még csak egyszerű vízmedence volt
a helyén, de XII. Kelemen pápa
megbízására Niccolo Salvi tervei alapján
megszületett a barokk másfél
évszázados színjátékának
nagyszeru fináléja. A
megvalósítás 1735-tol 1762-ig
húzódott.
Ekkor
helyezte el Pietro Bracci Neptunus szobrát a monumentális
homlokzat középső
fülkéjébe. Azután a szobrok mindinkább
kilépnek a fülkéből. Már az antik Róma
a
kutak városa volt. Azután elpusztultak a
vízvezetékek, s csak nagy költségek
árán tört ismét utat az éltető elem, a
víz a város kőrengetegébe. A
középkorban, de még a reneszánsz
idején is igen súlyos volt a vízhiány. V.
Sixtus városrendezési programja oldotta meg
gyökeresen az évszázados problémát
az antik vízvezetékek
helyreállításával. A Trevi kút vize
– az Aqua Virgo -,
mely egykor Agrippa termáit táplálta, a
római kutak királyának éltető eleme
lett. S ha a római kutak páratlan kultuszának
kissé mélyére nézünk, szinte
törvényszerű következetességgel
rajzolódik elénk e művészet kialakulása a
barokk korban. Nemcsak a város életének elemi
szükségleteit kellett
kielégíteni.
A
Trevi kút előtere nemcsak az idegenek kedvelt
találkahelye. Mint színház
nézőterén, az íves vonalú medence
peremén és körpadjain zsúfolódik
Róma népe
is. A tiszta, zöldeskék víz alján apró
pénzdarabok csillognak. Talán a kút
páratlan látványa ébreszti fel a
látogatóban a vágyat, hogy Rómába
visszatérjen, s az eléje táruló
mesevilágtól elkápráztatva mintha egy
pillanatra
hinne is abban, hogy a vízbe dobott pénzdarab még
visszahívja Rómába.
(krisssz)
SPANYOL
LÉPCSŐ
Forrás: Inda fotó King55
Európa
leghosszabb és legszélesebb kültéri
lépcsője a 138 lépcsőfokból álló
Spanyol
lépcső. A Via dei Condotti végén emelkedő pazar
építmény a barokk Róma egyik
jellegzetessége. A monumentális díszlépcső
a Piazza di Spagna nevű hangulatos
teret köti össze a lépcső tetején
álló Trinitá dei Monti nevű templommal. A
templom előtt obeliszk áll, mely egykor a Catilina
összeesküvését
megörökítő ókori
történetíró, C.
Sallustius kertjében állott.
Akár
a Francia lépcső nevet is viselhetné, mivel a
Trinitá dei Monti templomot XII.
Lajos francia király parancsára
építették és a templomhoz vezető
lépcsősort
francia diplomaták többek közt Étienne Gueffier
pénzéből finanszírozták. A
Spanyol lépcső nevet végül a spanyol
követség tőszomszédsága miatt kapta.
A lépcsőt Francesco de Sanctis és Alessandro
Specchi tervezte. Szépsége
mellett hangulata is lenyűgöző, mindig tele van helyiekkel,
turistákkal, fiatalokkal,
és szerelmespárokkal, sokszor szól
gitárzene.
A Piazza di
Spagna tér közepét
egy korai barokk szökőkút uralja, a Fontana della Baraccia,
melyet 1627-29
között épített idősebb Bernini, aki VIII. Urban
pápa építésze volt és az ő
nevéhez fűződik az Acqua Vergine (vízvezeték, mely
Rómának szolgáltatott tiszta
vizet) is, mely mai napig táplálja a szökőkutat. A
legenda szerint mikor a
Tiberis kiöntött, az ár egy csónakot sodort a
térre, ezt az elsüllyedt bárkát
ábrázolja a szökőkút.
A lépcső két oldalát már a 18.
századtól fogadók és szállók
szegélyezték,
melyek főként angol arisztokratákat és
művészeket láttak vendégül, azóta is
gyakran emlegetik angol gettóként ezt a
környéket. A tér jobb oldalán
található
az angol költő, John Keats háza, mely jelenleg
múzeumként működik.
SZENT
PÉTER BAZILIKA
belső
hosszúságával (211,5 méter),
magasságával (132,5 méter), és
alapterületével
(körülbelül 15 160 m²) 1989-ig ez volt a
világ legnagyobb keresztény
temploma (ekkor átvette elsőségét az
elefántcsontparti Yamoussoukro Mária
templom), de még így is a világ egyik legnagyobb
belső terű épülete (mintegy 60
ezer embert képes befogadni).
Az
ókorban e
helyen egy Caligula császár által
építtetett cirkusz állt, ahol a
gladiátorjátékok mellett a
keresztényüldözések mártírjait is
kivégezték, a
legenda szerint Szent Péter is itt halt meg,
sírját a XX. század közepén
azonosították. Már az I. században, a
harmadik pápa (Anaklétosz, vagy Cletus)
idején is emeltek kápolnát a sír
fölé, majd később ennek helyén
létesült az
első (régi) Szent Péter-bazilika, melyet Nagy Konstantin
császár építtetett a
IV. században, s a XVI. századig állt. Már
ez a székesegyház is hatalmas volt,
főhajója 118 méter hosszú,
szélessége elérte a 64 métert, s olyan
neves
művészek dolgoztak rajta, mint Giotto. A bazilika idővel
elavult, s végül II.
Gyula pápa (Giuliano della Rovere, a Borgiák esküdt
ellensége) egy új templom
építését rendelte el. Alapkövét
1506. április 18-án tették le.
Az
építkezés 120 esztendeje alatt mások
mellett Bramante, Raffaello, a Sangallo
család több tagja, Michelangelo, Giacomo della Porta,
Maderno és Bernini
dolgozott a terveken, a pápa pedig bűnbocsánatban
részesítette a templom
építésében résztvevőket. Sajnos az
építkezés során a régi templom
ókeresztény
mozaikjai és Giotto freskói megsemmisültek, ami
megmaradt, ma a Vatikáni
Grottákban látható (ahol 164 pápa
sírja is van – 2011-ben II. János Pál
pápa
sírját a grottából a bazilika Szent
Sebestyén kápolnájába helyezték
át).
A
legelső építésznek, Bramanténak nem volt
könnyű dolga, hiszen a pápa a bazilika
szimbolikus jelentésén kívül olyan
hétköznapi dolgokkal, mint költségvetés,
nem
foglalkozott, így Bramante azt sem tudta, hogy mennyi
pénzből és mekkora
templom építésébe kell fognia. 1514-ben
bekövetkezett halálakor a templomból
még alig valósult meg valami, s konkrét terveket
sem hagyott hátra.
A
bazilika
építését olyan események
lassították, mint Róma 1527-es kifosztása (Sacco
di Roma),
mely után nehéz volt előteremteni az anyagi
forrásokat. 1546-ban – némi erőszakos
ráhatásra – Michelangelo vette át a
bazilika építésének
vezetését, aki, hogy a korrupció
leghalványabb gyanúját is
elkerülje, a feladatot fizetség nélkül
vállalta. Michelangelo Bramante
leegyszerűsített tervei alapján folytatta az
építkezést, a kupolát azonban
magasabbra emelte. Ekkor – az Amerikából
beáramló aranynak köszönhetően –
jelentősen felgyorsult az építkezés. Maga a 40
méter átmérőjű, padlószinttől
mérve 120 méter magas kupola, mely a reneszánsz
egyik leglenyűgözőbb és
inspirálóbb építménye volt –
Michelangelo halála után – 1590
júniusában került
a bazilika tetejére, kivitelezésében 1600
munkás vett részt. A ma ismert
főhomlokzat Carlo Maderno munkája, aki az eredeti
görög kereszt formájú tervet
latin kereszt alakúra változtatta, ez a megoldás
azonban háttérbe szorította
Michelangelo kupoláját. Ezért a lehető
legalacsonyabbra (118 méter széles, s
45,5 méter magas) tervezte a főhomlokzatot, s két tornyot
is megálmodott mellé
a kupola hangsúlyozására, de ezeket később
lebontották.
A
hosszadalmas munkálatokat végül a barokk kiemelkedő
építésze, Bernini fejezte
be, rá már leginkább a belső
díszítés, valamint a templom előtti tér
kialakítása maradt. VII. Sándor pápa
1656-ban bízta meg az építészt a Szent
Péter tér kialakításával, ami
1667-re el is készült.
Az
ellipszis alakú tér
(hosszúsága 240, szélessége 320
méter) – melyet két, négy-négy
oszlopsoros, 21
méter magas kolonnád övez – amellett, hogy
egyszerűségében lenyűgöző –,
kiválóan megfelel az egyházi rendezvények
lebonyolításának. A teret – melyet a
Via delle Conciliazione Angyalvárig történő
meghosszabbításával kötöttek össze
a várossal – a XX. században nyitották meg a
közönség számára.
tér közepén egy
25 méter magas
egyiptomi obeliszk magasodik, mely még az I. században
került az Örök Városba,
de csak 1586-ban állították mai helyére
(900 ember, 140 ló és 26 csörlő
segítségével). A tér két 14
méter magas kútja – melynek vize az örök
életet
szimbolizálja – Maderno és Bernini alkotása.
A környék régi palotáinak
lebontásával, 1937-ben kezdődő
építési munkálatok véglegesítették a
tér ma
ismert arculatát, ekkor épült meg a Via delle
Conciliazione is, melyet 1950-ben
avattak fel. A
Szent Péter-bazilika hosszadalmas építése
ellenére soha nem rendelkezett
egységes építési tervvel, mindig más
és más építészek kezdték
jóformán előröl a
tervezést, mégis, ma ismert, végső
megjelenési formájában elképesztő
egységességet és harmóniát
sugároz. A templomot végül 1624-ben VIII.
Orbán pápa
szentelte fel.
Pantheon

|
Az
egyik legjobban megmaradt ókori római
műemlék, és egyben valószínűleg
korának egyik legépebben megmaradt épülete a
római Pantheon. A Pantheon Róma
államvallásának hét istene
tiszteletére épült,
a 7. század eleje óta, a mai napig pedig
keresztény templom (és ennek
köszönhető, hogy ilyen szép állapotban
megmaradt). Több híres ember
nyughelyéül
is szolgál (pl. itt nyugszik Raffaello, vagy Itália első
királya, I. Viktor
Emmanuel). Az eredeti, Kr. e. 27-ben épült Pantheon egy
tűzvészben leégett. A
jelenlegi épület Kr. u. kb. 125-ben épült,
Hadrianus császár uralkodása idején.Ha
Rómában esik az eső, ne keseredjünk
el, látogassunk el a Pantheonba, ahogy a 43,3 m
átmérőjű kupola 8,3 m átmérőjű
occulusán befolyik, majd a márványlépcsőre
esik a víz az igazán emlékezetes
élmény. Havazás esetén is
gyönyörű mindez, de napfényben is, a fények
játéka. A
kupola egyébként a mérnöktudomány
csodája: a 2. században sikerült egy akkora
kupolát építeni, amely nagyobb a Szent
Péter bazilika kupolájánál, és
1960-ig a
világ legnagyobb szabadon álló kupolája
volt. |