| 
 Szajkó Pál: Íj barkácsolása - sílécből reflex íj (Nehézség: *****) 
 Az sílécek alapanyaga nagyon hasonló az íjak alapanyagaihoz. Készítésükben 
  tapasztalható változásaik is szinte egyezőek (egyre inkább teret nyernek a hagyományos 
  fa helyett a műgyanták, üveg-carbon-dacron stb. szálanyagok). A változás érthető, 
  hiszen a követelmények is hasonlóak rugalmasság, dinamika, szívósság. 
Most egy ún. olimpiai reflex íj készítését vázoljuk fel. 
A célra legalkalmasabbak az ún. lesikló lécek (nem futó v. sáncugró lécek, 
  bár lehet, hogy a snowboard alkalmasabb). 
 
  Az első fázis, hogy a kötésnél kettévágjuk a lécpárt. Ennek az eleje az igazi 
  alapanyag, felkunkorodó vége miatt. A hátulja is használható a lécnek, de az 
  egészen más viselkedésű, dinamikájú íjat eredményez. A lécpárok a kötéstől az 
  orr felé nehezednek, ami az íj szempontjából kedvezőtlen, ezért ezt le kell 
  vágnunk karcsúsítanunk (1. ábra):  
 1. ábra 
A kettévágást célszerű kézi vasfűrésszel végezni, mivel más szerszámot a léc 
  acélrésze könnyen tönkre tehet. A hosszirányú vágáshoz célszerű körfűrészt használni, 
  de az orr rész felé újra a kézifűrész kerül elő az orr-vasalatok miatt. A két 
  levágott felet ezután érdemes szorítóval összefogni és egyformára csiszolni. 
  A húrakasztó (1. ábra) kialakítására szintén kézifűrészt célszerű 
  használni, majd reszelővel, tűreszelővel teljesen simává tesszük a felületét 
  (így kímélhetjük az ideget). Eddig tartottak az egyszerű lépések. (2. ábra) 
 2. ábra 
Nehezebb az íj markolatának elkészítése, részben, mert a forma sem egyszerű, 
  másrészt jó minőségű faanyagot igényel (pl.: tölgy, bükk, akác, dió - másokkal 
  nincs tapasztalatom). A markolatnak nem csupán kényelmesnek kell lennie, hanem 
  megfelelő szögben - szimmetriában, nagyon stabilan kell az íjkarokat tartania. 
  Az általam használt (ajánlott) íjmarkolat a következőképpen néz ki (3. ábra): 
 3. ábra 
A markolat alatti és az ablak feletti kivágás méretét a hajlókarok mérete határozza 
  meg. A méretre vágott anyagot, kedvünk és igényünk szerint csiszolhatjuk, majd 
  lakkozzuk (ajánlom a minimum kétszeri lakkozást). 
  Nagyon fontos, hogy a hajlókartámaszok síkja tökéletesen egyenes, és kereszt 
  irányban azonos szögű legyen. 
Következő lépés a hajlókarok és a markolat összefogatása. A hajlókart asztalos 
  szorítóval a markolathoz rögzítjük, ügyelve arra, hogy a kar és a támasz hosszában 
  egyenes maradjon. Ezután fúrógéppel a hajlókar síkjára merőlegesen följelöljük 
  a rögzítők helyét. 
  Rögzítő elemek (4. ábra) : 
  Műanyagfejes csavar, mérete metrikus 6-os (6 mm átmérőjű), hosszát méretre vágjuk. 4. 
  ábra 
 
Hajlókaronként 2 db, összesen, 4db-ra lesz szükségünk. Magam az alsókar rögzítésénél 
  az alsó csavar helyett stabilizátort használok. A rögzítő  anyacsavar külső mérete kb. 8 mm. Az előzetes följelölés nyomán a hajlókartámasztókba az 
  anya méreténél mintegy 0,5 mm-el kisebb lyukat fúrunk az anya hosszának megfelelő 
  mélységben. Ezután kétkomponensű ragasztóval (pl. uverapid, eporapid) 
  bekenjük a lyukakat, majd becsavarjuk az anyacsavarokat (célszerű olyan anyát 
  venni amelyik imbusz kulccsal csavarható be). Ügyeljünk arra, hogy az anya ne 
  álljon ki a kartámasz síkjából (az anya belső menetét tisztítsuk majd meg a 
  ragasztótól). Az előírástól függetlenül érdemes min. 24 órát száradni 
  hagyni. 
Mindezek után íjunk - elméletileg - kész, össze kell állítani, csavarni. Ilyenkor 
  kell ellenőrizni, hogy a hajlókarok síkja, dőlésszöge egyezik-e, ha nem akkor 
  csiszolással korrigálni. Az elkészült íjat érdemes valamilyen felületkezeléssel 
  ellátni. A markolatot lakkal, a karokat valamilyen erőteljesebb festéssel, főként 
  azért, mert a karok szélét méretrevágásnál megbontottuk. Különböző színben lehetséges 
  mindez a felület alapos megtisztítása és bizonyos mértékű érdesítése után (kézzel, 
  csiszolópapírral). 
 
Javaslom, hogy a különböző ragasztók és festékek száradási idejét mindig duplázzuk 
  meg, igazán akkor keményednek meg.  
Mindezek után íjunkhoz ideget kell készítenünk. Saját síléc íjamhoz az ideget 
  ún. csónakmotor berántó madzagból készítettem. Ezek jobb csavar vagy barkácsboltban 
  (hegymászó boltokban) kaphatók. A 3 mm-es átmérőjűt javaslom, mert ez alkalmas 
  a nyílvesszővég (nock) rögzítésére. Választhatunk természetesen más anyagot 
  is, a lényeg, hogy nyúlásmentes legyen. A méretre szabott idegre fület
  kell kötnünk. Az idegvégeket, mintegy 10 cm hosszban visszahajtjuk és pillanatragasztóval 
  egymáshoz ragasztjuk (5. ábra): 
 5. ábra 
A ragasztást érdemes satuban végezni mert a ragasztó így nagyobb felületen 
  hat. A ragasztás után a füleket bandázsoljuk. Ehhez 0.5 mm átmérőjű 
  bandázs cérnát vagy bőrvarró cérnát érdemes használni. A bandázsnak nagyon szorosnak 
  kell lennie. Gondoljunk bele, ez közvetíti a hajlókarokon át kezünk húzóerejét 
  a vesszőkhöz. A bebandázsolt füleket én NITRÓ lakkba szoktam áztatni, és hagyom 
  12 órán keresztül száradni. Ez további rögzítést, kopásállóságot eredményez. 
  (Az ily módon készített ideget már több mint egy éve használom probléma nélkül. 
  Azonban javaslom, hogy egy íjhoz mindjárt két ideget készítsünk, és a kopás, 
  felszőrösödés első jelére cseréljük le, vagy javítsuk meg az ideget. Vágtam 
  már magamat nagyon orrba idegszakadáskor, egy ilyen baleset akár íjunkat is 
  tönkreteheti.) Az idegen ki kell jelölni a nyílvesző befogásának helyét, ami 
  a nyílvesző kivezetésénél 4-5°-kal magasabban van, tulajdonképpen nemcsak a 
  vessző, hanem ujjaink helyét is meghatározza. A vessző fölött van mutató ujjunk, 
  alatta középső és gyűrűs ujjunk helye. Ezen három ujj helyét textilalapú szigetelőszalaggal 
  jelölhetjük ki, közéjük esik a vessző. 
Korábban kellett volna szólnom a vessző kifutóról ami az íj ablakban kap helyet. 
  Ezt egy lágy műanyagból vagy bőrből készítjük el, s az íjablak aljára ragasztjuk. 
  Méreteit a nyílvesző vastagsága és a tollak méretei határozzák meg. A gyári 
  készítésű vesszőkivezetők külön fejezetet érdemelnének, de kezdők számára nem 
  fontosak. 
Ha a leírás alapján elkészítettük íjunkat, idegünket, túljutottunk a felajzás 
  műveletén akkor már el is jutottunk az első lövésig (feltételezve, hogy van 
  mit kilőnünk - nyílvessző, de erről majd egy másik alkalommal). 
Az íj pontos adatai: 
Az íj hossza összeszerelve: 
  - ajzatlanul 1700 mm 
  - felajzva 1610 mm 
Markolat- ideg távolsága 200 mm 
  Húzáshosszom 29 inch kb. 720 mm húzóerő ezen a hosszon 37 font 
  
Jó munkát kívánok!            | 
            |