OLI76.HU - Orosz Olivér weboldala
személyes blog festmények, airbrush online játékok android retro rovat videoton tvc programozás
személyes blog festmények, airbrush online játékok android retro rovat videoton tvc programozás
BLOG -vagy ahhoz hasonló

menü:
főoldal




Kvarcjátékok kora



Sok-sok évvel a PSP vagy GameBoy előtt a játékosoknak a KVARCJÁTÉKOK jelentették a hordozható szórakozást.

Hogy képzeljünk el egy kvarcjátékot?
Könnyű, kis méretű (zsebben elfér). Általában egy (ritkább esetben két) képernyője volt. A képernyőre rá volt festve a játék háttere. Maguk a figurák, minden játékban szereplő dolog fekete volt, mást nem tudott megjeleníteni a gép. A szereplők előre meg voltak rajzolva megadott pozíciókban, és ezek a rajzok jelentek meg, ha éppen ott volt a szereplő/tárgy. Ha arrébb ment, akkor eltűnt és megjelent az új heléyen. Ahol egyik szereplő már rajzolva volt, oda másikat nem lehetett rajzolni, emiatt a szereplők/tárgyak mozgása elég darabos volt.
Háttérvilágítás nem volt, így sötétben csak lámpa mellett lehetett játszani. Cserében keveset fogyasztott a masina, egy-két gombelemmel évekig elvolt. Ki sem kellett kapcsolni, mert ha nem játszottunk akkor az időt mutatta, illetve eljátszott magának a gép.

Az iskolában, vagy haveri körben irigykedtünk, ha volt valakinek ilyen.
Egy kvarcjátékban csak egy játék volt, így aki változatosságot akart, az több gépet is vett magának. Mondjuk legalább nem volt nagyon drága.

A gépek hangja csak csipogás volt, ami ma már idegesítő kicsit.

Bekapcsolás után a gép mutatta az időt, meg demó játékot mutatott.
Általában választhattunk könnyebb és nehezebb játékmód közül.
Ha ez megvolt akkor indult a játék.
Általában csak két gombot kellett kezelni, amivel jobbra-balra lehetett irányítani egy figurát.
Bonyolultabb játékoknál kellett több gombot kezelni.
Szinte mindig valami ügyességi feladatot kellett végrehajtani. Vagy elkapni a lefelé hulló elemeket, vagy éppen kikerülni azokat.
A játék folyamatosan nehezebb lett, majd egy idő után kiesett játékos (általában mondjuk három hibázási lehetőségünk volt), vagy nyert.
Általában egy játékos játszhatott egy játékkal, ritka esetben kettő.
Szintén ritkább volt a két vagy háromképernyővel rendelkező gép.
Az is ritkább volt, ha egy fedél védte a képernyőt.
Legritkább pedig az volt, ha színes volt a grafika. Ezt úgy érték el, hogy ahol nem volt figura ott volt fekete a képernyő, a figura helyén pedig a háttérre festett szín látszódott. (Ritkán ezek a gépek háttérvilágítást is kaptak.)

Mivel is játszottunk?

Kedvelt volt a "NU PAGAGYI" nevű játék:

Ebben a rajzfilmből ismert farkassal kell a tyúkólban elkapkodni a tojásopkat, amiket a tyúkok tojnak. Egyszerűen a négy iránygomb közül azt kell megnyomni, amelyik polc alá akarjuk a kosarat tenni. Nehézséget az okoz, ha már több irányból is gurul a tojás és ki kell találni melyik fog hamarabb leesni.

Nekem egy ehhez hasonló Tennisz játékom volt:

Ebben csak jobbra-balra kellett mozgatni az alsó figurát és így visszaütni a labdákat amiket a gép fentről adogatott.
A játék egyre gyorsabb lett, 200 és 500 pontnál vissza lassult, és ha jól emlékszem a hibáinkat is törölte a gép. Kétszer hibázhattunk, harmadikra vége volt a játéknak. 999 pontot lehetett szerezni, azután újra indult a játék. Néha jobb oldalt megjelentek a képernyőn a szurkoló lányok, ilyenkor ha kiszaladtunk extra pontot kaptunk.
Kedvelt volt még az autóverseny, vagy más sport témájú (pl foci) játékok is.

Kedveltek voltak a sci-fi témájú játékok is:


Kvarcjátékok retro kiállításon:

Látható, hogy színre-formára elég széles volt a kínálat.

Néha egy-egy már híres játékot próbáltak kvacjátékként elkészíteni több-kevesebb sikerrel. Ilyenek pl: Street Fighter, Castlevania, Space Invaders, Pac-Man, Mario Bros, Donkey Kong, Sonic, Double Dragon, Power Rangers.

A NINTENDO szívesen készített két képernyős játékokat (Donkey Kong, Zelda, Super Mario Bros).
Később ezt a formát hozta vissza a DS hordozható konzoljával.


Menő volt a suliban, akinek a karórájában volt kvarcjáték.
Ilyenek gyártott például a CASIO is:


Kvarcjátékokat még ma is gyártanak, bár nem olyan nagy számban, nem abban a minőségben mint régen.
A régi gépek adásvétele is zajlik, néhány ritkább példányért akár 30-50 ezret is elkérnek, de általában 1-2 ezerért is találunk gépeket.


A Kvarcjátékokat később felváltotta a GameBoy, és más "pontmátrix" képernyőt használó gépek. Ezeknél a képernyőre már nincs felrajzolva előre a szereplő, hanem egy pontokból álló rácsot használnak megjelenítésre, és több pontból rajzolják ki a szereplőket.

Talán még belefér a "kvarcjáték" kategóriába a TETRIS, melyet ma is gyártanak, árulnak és nagyon népszerű volt régen is, ma is az. Újabban több játékot is tartalmaznak, például autoversenyt, tankjátékot. Ez a gép már átmenet a pontmátrix képernyőt használó fejlettebb gépek felé, hiszen ugyanazon a képernyőn több játék is futtatható, mondjuk az autós játékban nincsenek előre megrajzolva az autók, hanem a TETRIS elemeiből vallak összerakva, így finomabb mozgást tudnak produkálni, bár valamivel csúnyább a képük.


Léteznek még olyan kvarcjátékok, melyekben a képernyő cserélhető. Egy-egy játékhoz más-más képernyő tartozik és így a képernyőt kell cserélnünk ha másik játékkal akarunk játszani. Íme egy cserélhető képernyős kvarcjáték, ilyet még ma is gyártanak a kínaiak:



Linkek:

www.pica-pic.com -itt több kvarcjátékkal is játszhatunk böngészőben.

handheldempire.com -itt elég sok kvarcjátékról találunk leírást, képeket.



2013. szeptember 4.


Vissza a főoldalra