| |||||||||||||||||||
|
BLOG -vagy ahhoz hasonló |
|
Kvarcjátékok kora Sok-sok évvel a PSP vagy GameBoy előtt a játékosoknak a KVARCJÁTÉKOK jelentették a hordozható szórakozást. Hogy képzeljünk el egy kvarcjátékot? Könnyű, kis méretű (zsebben elfér). Általában egy (ritkább esetben két) képernyője volt. A képernyőre rá volt festve a játék háttere. Maguk a figurák, minden játékban szereplő dolog fekete volt, mást nem tudott megjeleníteni a gép. A szereplők előre meg voltak rajzolva megadott pozíciókban, és ezek a rajzok jelentek meg, ha éppen ott volt a szereplő/tárgy. Ha arrébb ment, akkor eltűnt és megjelent az új heléyen. Ahol egyik szereplő már rajzolva volt, oda másikat nem lehetett rajzolni, emiatt a szereplők/tárgyak mozgása elég darabos volt. Háttérvilágítás nem volt, így sötétben csak lámpa mellett lehetett játszani. Cserében keveset fogyasztott a masina, egy-két gombelemmel évekig elvolt. Ki sem kellett kapcsolni, mert ha nem játszottunk akkor az időt mutatta, illetve eljátszott magának a gép. Az iskolában, vagy haveri körben irigykedtünk, ha volt valakinek ilyen. Egy kvarcjátékban csak egy játék volt, így aki változatosságot akart, az több gépet is vett magának. Mondjuk legalább nem volt nagyon drága. A gépek hangja csak csipogás volt, ami ma már idegesítő kicsit. Bekapcsolás után a gép mutatta az időt, meg demó játékot mutatott. Általában választhattunk könnyebb és nehezebb játékmód közül. Ha ez megvolt akkor indult a játék. Általában csak két gombot kellett kezelni, amivel jobbra-balra lehetett irányítani egy figurát. Bonyolultabb játékoknál kellett több gombot kezelni. Szinte mindig valami ügyességi feladatot kellett végrehajtani. Vagy elkapni a lefelé hulló elemeket, vagy éppen kikerülni azokat. A játék folyamatosan nehezebb lett, majd egy idő után kiesett játékos (általában mondjuk három hibázási lehetőségünk volt), vagy nyert. Általában egy játékos játszhatott egy játékkal, ritka esetben kettő. Szintén ritkább volt a két vagy háromképernyővel rendelkező gép. Az is ritkább volt, ha egy fedél védte a képernyőt. Legritkább pedig az volt, ha színes volt a grafika. Ezt úgy érték el, hogy ahol nem volt figura ott volt fekete a képernyő, a figura helyén pedig a háttérre festett szín látszódott. (Ritkán ezek a gépek háttérvilágítást is kaptak.) Mivel is játszottunk? Kedvelt volt a "NU PAGAGYI" nevű játék: ![]() Ebben a rajzfilmből ismert farkassal kell a tyúkólban elkapkodni a tojásopkat, amiket a tyúkok tojnak. Egyszerűen a négy iránygomb közül azt kell megnyomni, amelyik polc alá akarjuk a kosarat tenni. Nehézséget az okoz, ha már több irányból is gurul a tojás és ki kell találni melyik fog hamarabb leesni. Nekem egy ehhez hasonló Tennisz játékom volt: ![]() Ebben csak jobbra-balra kellett mozgatni az alsó figurát és így visszaütni a labdákat amiket a gép fentről adogatott. A játék egyre gyorsabb lett, 200 és 500 pontnál vissza lassult, és ha jól emlékszem a hibáinkat is törölte a gép. Kétszer hibázhattunk, harmadikra vége volt a játéknak. 999 pontot lehetett szerezni, azután újra indult a játék. Néha jobb oldalt megjelentek a képernyőn a szurkoló lányok, ilyenkor ha kiszaladtunk extra pontot kaptunk. Kedvelt volt még az autóverseny, vagy más sport témájú (pl foci) játékok is. Kedveltek voltak a sci-fi témájú játékok is: ![]() Kvarcjátékok retro kiállításon: ![]() ![]() Látható, hogy színre-formára elég széles volt a kínálat. Néha egy-egy már híres játékot próbáltak kvacjátékként elkészíteni több-kevesebb sikerrel. Ilyenek pl: Street Fighter, Castlevania, Space Invaders, Pac-Man, Mario Bros, Donkey Kong, Sonic, Double Dragon, Power Rangers. A NINTENDO szívesen készített két képernyős játékokat (Donkey Kong, Zelda, Super Mario Bros). Később ezt a formát hozta vissza a DS hordozható konzoljával. ![]() Menő volt a suliban, akinek a karórájában volt kvarcjáték. Ilyenek gyártott például a CASIO is: ![]() Kvarcjátékokat még ma is gyártanak, bár nem olyan nagy számban, nem abban a minőségben mint régen. A régi gépek adásvétele is zajlik, néhány ritkább példányért akár 30-50 ezret is elkérnek, de általában 1-2 ezerért is találunk gépeket. A Kvarcjátékokat később felváltotta a GameBoy, és más "pontmátrix" képernyőt használó gépek. Ezeknél a képernyőre már nincs felrajzolva előre a szereplő, hanem egy pontokból álló rácsot használnak megjelenítésre, és több pontból rajzolják ki a szereplőket. Talán még belefér a "kvarcjáték" kategóriába a TETRIS, melyet ma is gyártanak, árulnak és nagyon népszerű volt régen is, ma is az. Újabban több játékot is tartalmaznak, például autoversenyt, tankjátékot. Ez a gép már átmenet a pontmátrix képernyőt használó fejlettebb gépek felé, hiszen ugyanazon a képernyőn több játék is futtatható, mondjuk az autós játékban nincsenek előre megrajzolva az autók, hanem a TETRIS elemeiből vallak összerakva, így finomabb mozgást tudnak produkálni, bár valamivel csúnyább a képük. ![]() Léteznek még olyan kvarcjátékok, melyekben a képernyő cserélhető. Egy-egy játékhoz más-más képernyő tartozik és így a képernyőt kell cserélnünk ha másik játékkal akarunk játszani. Íme egy cserélhető képernyős kvarcjáték, ilyet még ma is gyártanak a kínaiak: ![]() Linkek: www.pica-pic.com -itt több kvarcjátékkal is játszhatunk böngészőben. handheldempire.com -itt elég sok kvarcjátékról találunk leírást, képeket. 2013. szeptember 4. Vissza a főoldalra |