Bólyi Óvoda és Bölcsőde

 

 

Közoktatási Intézményi

 

Esélyegyenlőségi Intézkedési Terv

 

2009.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tartalom

 

 

Bevezető

 

Alapelvek, sikerkritériumok, sikerfeltételek

 

 

I.                   Helyzetelemzés

1.      Az érintett települések bemutatása

2.      Demográfiai adatok

3.      Óvodáztatás

II.                A program célja

III.             Kötelezettségek, felelősség

IV.            Akció terv

V.               Megvalósítás

VI.            Monitoring és nyilvánosság

VII.         Konzultáció és visszacsatolás, dokumentáció

VIII.      Szankcionálások

IX.            Legitimáció- A program elfogadásának módja, dátuma

X.               Alapszabályok, jogszabályi hivatkozások, fontosabb fogalmak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bevezető

 

A helyzetértékelés célja, hogy feltérképezze a kedvezményezett intézmény ellátási területét esélyegyenlőségi szempontból. A tanulmány, az elvárásoknak és célkitűzéseknek megfelelően elsősorban az alábbi kérdésekre keresi a választ:

·        van-e szegregáció az ellátási területen;

·        mindenki egyenlően hozzáfér-e az oktatási szolgáltatásokhoz, különprogramokhoz;

·        elegendő-e az óvodai férőhely, ha minden óvodáskorút óvodába járatnak;

·        szegregáltan nevelik-e a sajátos nevelési igényűeket, van-e lemorzsolódás;

·        milyen állapotban vannak az intézmények?

E kérdések nemcsak a mai magyar és páneurópai jogállamiság alapvető kritériumai, de egyúttal a demokratikus, egyenlőségelvű társadalom alapkövei is: a bölcsődék, óvodák, a második legfontosabb szocializációs közeget jelentik a gyermekek számára, személyiségük fejlődése ebben az időszakban formálható, irányítható leginkább.

A helyzetértékelés első része tehát alapjaiban a feltérképezést, adatismertetést jelenti.

A program készítése során világossá vált, hogy a szakmai program kidolgozása igen körültekintő helyzetelemzést igényel. A hátrányos, illetve a halmozottan hátrányos helyzetűek megsegítése az eddigi (válságkezelő jellegű) mennyiségi szemléletű megközelítéseit időszerű, hogy átalakítsa egy, a hátrányos helyzetű célcsoportok problémáira, esélyteremtésére jobban koncentrálni képes, intézményesen is megalapozott, minőségi szemléletű rendszerré.

A Társulási Közoktatási Esélyegyenlőségi Program a településein működő közoktatási intézmények közreműködésével került megtervezésre. A program kidolgozása során, az elfogadását megelőzően biztosított volt a szükséges a konzultáció és véleményformálás lehetősége a megvalósításban érintett szakmai és társadalmi partnereknek.

A törvényi háttér szellemében  az Intézményi Társulás a következőkben dolgozza ki Társulási Közoktatási Esélyegyenlőségi Programját, vállalva, hogy az elkészült és elfogadott dokumentumot összehangolja az önkormányzatok intézkedési terveivel, az önkormányzati minőségirányítási programokkal, valamint a fenntartása alatt működő közoktatási intézmények működtetésével, pedagógiai munkájukat szabályozó dokumentumaikkal.

 

Általános elvek

 

Az intézményfenntartó társulást létrehozó önkormányzatok olyan társadalmi környezet támogatását célozzák meg, mely tiszteletben tartja a sokszínűséget, mentes a hátrányos megkülönböztetéstől, valamint biztosítja a közoktatáshoz való egyenlő esélyű hozzáférést és a hátrányos helyzetű csoportok pozitív diszkriminációját (esélyteremtő lépések). Kiemelt figyelmet fordítunk az alábbi csoportok közoktatási esélyegyenlőségének biztosítására:

         halmozottan hátrányos helyzetű tanulók

         sajátos nevelési igényű tanulók

         hátrányos helyzetű tanulók

         roma kisebbséghez tartozó tanulók.

 

Alapelvek

 

·        Az egyes intézmények működéséhez szükséges források egyenlő arányban biztosítottak.

·        Minden gyermek sikeressége legyen biztosított

·        A gyermek sikeressége az intézmény sikerességének záloga

·        A partnerközpontú működés továbberősítése

·        A szakmai ismeretek folyamatos bővítése, újítása

 

 

 

 

 

Sikerkritériumok

 

·        A térség intézményeiben a sajátos nevelési igényű és a pszichés fejlődési zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott tanulók együttes aránya alacsonyabb, mint az országos átlag (7 %).

·        A gyermekek szeretnek óvodába járni

·        A halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek beiskolázási aránya javul, óvodai hiányzásuk csökken

·        Az óvoda hatékonyan segíti a szociokulturális hátrányok csökkenését

·        A gyermeki és szülői sikeresség fokozódik, a kapcsolattartás formái javulnak

·        A gyermekek továbbhaladása a következő fokra biztosítottá válik

·        Megtörténik a folyamatos párbeszéd, kapcsolattartás a partnerekkel

·        Innovatív nevelőtestület

 

Sikerfeltételek

 

·        Középtávon a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek 3 éves korban elkezdődő óvodáztatásának feltételei biztosítottak.

·        A partneri kapcsolattartás erősítése

·        A családok és az óvoda értékrendjének közeledése

·        Az óvoda-iskola közötti szakmai párbeszéd megvalósulása

·        A fenntartóval való jó együttműködés megvalósulása

·        Az összes érintett partner közötti kapcsolattartás megfelelő színvonalon tartása

 

 

 

I. Helyzetelemzés

 

 

 

A Mohácsi Kistérségen belül található a hét község által 2007/2008-as tanévben alapított Közoktatási Intézményi Társulás.

1. Az érintett települések bemutatása

Bóly, a mikrotérség központja Mohácstól mintegy 16 km-re, nyugati irányban fekszik. A település 1997-ben nyert városi rangot, ami tovább erősítette nemcsak a mikrotérségben, de – Mohács mellett - a mohácsi kistérségben is betöltött vezető szerepét. Lakosainak száma 3878 fő, etnikai összetételét tekintve a városban jelentős számú német kisebbség él: a 2001. évi népszámlálás adatai alapján arányuk eléri a 24 %-ot. A település (Mohács után) a kistérség második legnagyobb társadalmi - gazdasági-oktatási központja. Városi rangjának köszönhetően többletfunkciókkal is bír, ez erősíti a település népességmegtartó erejét. Összességében elmondható, hogy Bóly folyamatosan fejlődő, a helyi közösségi akaratra reagáló település, melynek fejlődését a városi rang elnyerése jelentős mértékben segítette. Bóly, mint a mikro körzet központi óvodája kistérségi szerepet lát el a közoktatási célok és feladatok tekintetében. Mint a térség legnagyobb német nemzetiségi óvodája eddig is meghatározó intézményként működtünk. Az óvodai csoportok száma: 5 csoport, melyekben 153 gyermek nevelésével, oktatásával foglalkoznak a szakképzett óvónők. Óvodánkban nehézséget jelent a Családok Átmeneti Otthonából érkező gyermekek és családok miatt kialakult állapot. Folyamatos a vándorlás, év közben cserélődnek a gyermekek, családok, ahol legtöbbször roma származású családok alacsony műveltségi szintje és halmozódó egyéb hátrányok miatt különleges bánásmódban kell részesítenünk

 2002 óta, mint közös igazgatású intézmény működtetünk bölcsődei csoportot. A demográfiai hullám miatt szükség volt a fejlesztést megtenni. Az igény magasabb lenne, mint amit helyileg biztosítani tudunk. A jelenlegi férőhelyek száma 10, max. 12.

Intézményünk rendelkezik saját főzőkonyhával, melynek felújítása 2007-ben megtörtént, és a mikro körzet intézményei számára a Támogató Szolgálat szállítja az ételt.

Borjád 5,2 km-re délnyugatra fekszik Bólytól. Lakosainak száma 463 fő, így közigazgatási szempontból a kisközségek közé tartozik. A település Kisbudmér, Nagybudmér és Pócsa községekkel tart fenn körjegyzőséget. A település hátrányának minősül, hogy a munkanélküliség viszonylag magas arányú, és kevés a működő vállalkozások száma, ami csökkenti a község népességmegtartó erejét.

Lippó Bólytól 14 km-re, délkeleti irányba, a magyar-horvát határhoz közel helyezkedik el. Lakosainak száma 584 fő. A település körjegyzőségi központ, ide tartoznak még Bezedek, Ivándárda és Sárok községek. Lippó a körzeti orvosi szolgáltatás centruma, emellett gondozási központ és idősek klubja is működik. A településen német (10 %) és - ma már - elenyésző számú szerb (4-6 %) kisebbség él. A mikrotérség kisközségeihez hasonlóan itt is a munkavállalók ingázása jellemző, elsősorban Bólyba és Mohácsra.

Nagynyárád Bólytól 6 km-re keletre található. Lakosainak száma 797 fő. A község körjegyzőségi központ. Főbb intézményeit a közművelődési központ és közösségi ház, teleház, a körzeti orvosi szolgáltatás, a postahivatal, valamint a római katolikus plébánia jelentik – utóbbi kapcsán érdemel említést, hogy itt épült az ország egyik legszebb barokk temploma. A település lakosságának közel fele német származású, emiatt is kiemelten fontos már az óvodai nevelés során a kétnyelvűség ápolása. A településen aktív közösségi élet folyik, ami elsősorban a turisztikai ágazatra és hagyományőrzésre, kultúrára szerveződött.

Szajk lakosainak száma 831 fő, távolsága Bólytól 4 km. Versend és Mohács között, az 57-es főútvonal mentén helyezkedik el. A község lakosainak mintegy harmada németajkú, ami jelentős hatással van a helyi kultúrára és közösségi életre. Nagynyárádhoz hasonlóan itt is jelentős a falusi turizmus. A település körjegyzőségi központ.

Töttös 620 lakosú kisközség Bólytól délkeletre, Lippó és Bóly között félúton. Távolsága a mikrotérség központjától 6,7 km. Közösségi élete rendkívül aktív, testvértelepülési kapcsolatokkal is rendelkezik Németországból. A községben jegyzőség működik. A lakosság közel egyötöde német származású.

A 968 lakosú Versend Szederkény és Szajk között, az 57-es út északi oldalán terül el. Pécstől 30 km, Mohácstól 15 km, míg Bólytól 5,7 km távolságra fekszik. Különbözik a mikrotérség településeitől abban a tekintetben, hogy itt a német nemzetiségűek (8 %) mellett jelentősebb cigány (32 %) kisebbség él. Mindkettő minoritásnak van helyi kisebbségi önkormányzata. A községben a szociális ellátásokat az Idősek Klubja biztosítja. A közösségi élet aktív, a lakosság tevékeny részese a falufejlesztési feladatoknak.

A települések mindegyike ahhoz a mohácsi kistérséghez tartozik, amelynek gazdasági mutatói a régiós átlaggal egyezőek. A belső különbségek azonban árnyalják a képet, hiszen míg egy-egy település fekvése, kapcsolatrendszere, funkciói az életminőség folyamatos javulását idézik elő, addig más településekre elsősorban a stagnálás jellemző.

 

2. Demográfiai adatok

A társulásra fogyó népesség jellemző a fiatalok aránya csökken, a várható élettartam hosszabbodik, az idősek aránya nő, eléri, majd meghaladja a fiatalok arányát. Öregedik a népesség, a létszám stabilizálódik, majd csökken, Szajk és Bóly kivételével. A népességcsökkenés okait vizsgálni kell. A be-és elvándorlás a településekről elhanyagolható nagyságú. A népesség számának, összetételének változásai szorosan összefüggenek a térség megélhetési lehetőségeivel.

Bóly helyzetképe

A lakosság demográfiai szempontból enyhén öregedő, ami pozitívabb adat a Baranya megyei és regionális átlaghoz képest. Ennek oka elsősorban a mikrotérség kedvezőbb munkaerő-elszívó helyzete, továbbá a betelepülő vállalkozások magasabb rátája.

 

Lakónépesség: 3878 fő

Tényadat

Arányszám

Korcsoport

 

 

0-2 évesek

114

3%

3-18 évesek

596

15%

Belső migrációs index

+ 131

3%

A településen elérhető (nevelési-közoktatási szempontból preferált) közszolgáltatások:

Helyben

15 km-es körzetben

Családok átmeneti otthona

X

 

Gyógypedagógiai tanácsadás

X

 

Korai fejlesztés és gondozás

X

 

Fejlesztő felkészítés

X

 

Nevelési tanácsadás

 

x

Logopédiai ellátás

X

 

Továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás

X

 

Gyógytestnevelés

X

 

Gyermekjóléti szolgáltatás

X

 

Bölcsőde

X

 

Családi napközi

 

 

Iskolai napközi

x

 

Házi gyermekfelügyelet

 

 

Óvodai nevelés

X

 

Általános iskolai oktatás 1-4.

X

 

Általános iskolai oktatás 5-8.

X

 

Alapfokú művészetoktatás

X

 

További infrastrukturális szolgáltatások

Igen

Nem

Vezetékes ivóvíz a településen

X

 

Mindenhol szilárdburkolatú utak

X

 

Telepszerű lakókörnyezet a telep. Közig.határán belül

 

X

Áramellátás

X

 

 

Borjád helyzetképe

 

Lakosságszám: 463 fő

Tényadat

Arányszám

Korcsoport

 

 

0-2 évesek

13

3 %

3-18 évesek

76

16 %

Belső migrációs index

- 10

2 %

 

Mint látható, a település demográfiai szempontból enyhén öregedő tendenciát mutat. Az intézményfenntartó társulási forma eredményeként a Borjádi tagiskola és óvoda csak az alapszolgáltatásokat biztosítja helyben, a szakszolgáltatások, az alap- és szakellátások egy része Bólyban, valamint a nevelési tanácsadás Mohácson érhető el.

 

Lippó helyzetképe

 

Lakosságszám: 584 fő

Tényadat

Arányszám

Korcsoport

 

 

0-2 évesek

6

1 %

3-18 évesek

87

15%

Belső migrációs index

- 62

11%

Bóllyal és Borjáddal ellentétben Lippó már közepesen öregedő településnek számít, különösen amiatt, hogy a 0-2 éves korosztályba tartozó gyermekek száma rendkívül alacsony.

Lippó ellátottsága a közszolgáltatások tekintetében alapértékűnek mondható, probléma azonban, hogy a gyógypedagógiai tanácsadás, a korai fejlesztés és gondozás, a bölcsődei ellátás, valamint a fejlesztő felkészítés a 22 km-re fekvő Mohácson, míg a nevelési tanácsadás Pécsett érhető el. Ez a település ilyen irányú elzártságát fokozza, így különösen fontos lenne az egyenlő hozzáférési esélyek biztosítása a gyógypedagógiai, a bölcsődei és a fejlesztő felkészítés területén is.

 

Nagynyárád helyzetképe

 

Lakosságszám:

797 fő

Tényadat

Arányszám

Korcsoport

 

 

0-2 évesek

14

2%

3-18 évesek

123

15%

Belső migrációs index

-215 fő

27 %

 

A település demográfiai helyzete azonosnak tekinthető a korábbiakban jelzettekkel. A településen a közoktatási intézményi feladatok közül helyben biztosított az óvodai nevelés és az alsó tagozatos általános iskolai oktatás.

 

Szajk helyzetképe

 

Lakónépesség: 831 fő

Tényadat

Arányszám

Korcsoport

 

 

0-2 évesek

36

4%

3-18 évesek

125

15%

Belső migrációs index

+ 19

+ 2 %

 

A község gyengén öregedő jellege annak köszönhető, hogy a mikrotérség más településeivel ellentétben itt enyhén magasabb a 0-2 éves korúak aránya. A közoktatási intézményi feladatok közül az óvodai nevelés és alsó tagozatos oktatás helyben is biztosított.

 

Töttös helyzetképe

 

Lakónépesség: 620 fő

Tényadat

Arányszám

Korcsoport

 

 

0-2 évesek

16

3 %

3-18 évesek

115

19%

Belső migrációs index

Nem változott

0 %

 

Töttös - Szajkhoz és Bólyhoz hasonlóan - a mikrotérség többi településéhez képest kedvezőbb demográfiai helyzetben van. Bár a tendencia enyhén öregedő jelleget mutat. A közoktatási intézményi feladatok közül egyedül az óvodai nevelés biztosított helyben.

 

Versend helyzetképe

 

Lakónépesség: 968 fő

Tényadat

Arányszám

Korcsoport

 

 

0-2 évesek

56

6%

3-18 évesek

217

22%

Belső migrációs index

+100

10%

 

Az intézményfenntartó tárulás és a mikrotérség települései közül Versend a leginkább fiatalodó település. Ennek a folyamatnak (a vizsgált időszakban) az elsődleges okozója a szegénység településbeni térnyerése. Különösen veszélyes probléma ez, mert a településen a HH-s/HHH-s gyermekek aránya meghaladja a 40 %-ot. A településre érkezők jövedelmi helyzete eltérő, ugyanakkor többségben vannak a szegényebb családok.

A községben az óvodai nevelés, alsó és felső tagozatos általános iskolai oktatás biztosított.

 

3. Óvodáztatás

ÓVODA

 

Óvodai intézmények száma                                                                                                        7

Óvodai feladatellátási helyek száma (gyógypedagógiai neveléssel együtt)                                7

Óvodai férőhelyek száma (gyógypedagógiai neveléssel együtt)                                              436

Óvodába beíratott gyermekek száma (gyógypedagógiai neveléssel együtt)                            341

Óvodába beíratott hátrányos helyzetű gyermekek száma                                                         140

Óvodába beíratott halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek száma                                      48 

Az óvodába be nem íratott 3. életévüket betöltött gyermekek száma                                          16

Az óvodába be nem íratott 3 életévüket betöltött halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek száma                                                                                                                                          16

Gyógypedagógiai nevelésben részesülő óvodás gyermekek száma (integráltan neveltek nélkül)  0

Az óvodai gyermekcsoportok száma (gyógypedagógiai neveléssel együtt)                                  15

 

Az óvodai férőhely kihasználtság társulási szinten 91,5 %-os,

A be nem íratott halmozottan hátrányos helyzetű 3 évesnél idősebb gyermekek közül 16 található.

A fenntartók számára elsődleges feladat az ő óvodába járásukat megoldani , különösen azért mert mind  halmozottan hátrányos helyzetű kisgyermek. Ehhez alapvetően szükséges egy új csoportszoba kialakítása.

Feladatellátási hely

(megnevezése és címe)

Funkció

 

Főállású pedagógusok létszáma

Gyermekek, tanulók száma

HH / HHH gyermekek, tanulók száma

SNI gyermekek, tanulók száma

Tagóvoda Lippó,7781 Ifjúság u. 2.

Óvoda

2

29

8/0

0

Tagóvoda Versend, 7752 Arany J. u. 1.

Óvoda

4

62

55/36

0

Tagóvoda Szajk, 7753 Kossuth u. 16

Óvoda

2

44

0/0

0

Tagóvoda Töttös, 7755 Hunyadi u.2.

Óvoda

2

22

12/9

0

Tagóvoda Nagynyárád, 7784 Kossuth u. 54.

Óvoda

2

22

12/0

1

Tagóvoda Borjád 7756 Kossuth u. 13.

Óvoda

3

33

14/0

0

Központi Óvoda

Bólyi Óvoda és Bölcsőde 7754 Hősök tere 3.

Óvoda

11

140

24/4

0

 

Az egy csoportra jutó létszám 23, ami megfelel az előírásoknak. Óvodáskorú SNI gyermek összesen 2 fő, aki a nagynyárádi tagóvodában integrált nevelésben részesül, és 3 fő Bólyban részesül integrált nevelésben.

 

A HH  és a HHH arányok az óvodákban településenként:

Település

HH %

HHH %

Lippó

27,6

0,0

Versend

88,7

58,0

Szajk

0,0

0,0

Töttös

54,6

40,9

Nagynyárád

54,6

0,0

Borjád

42,4

0,0

Bóly

17,1

2,8

 

 

A fenti táblázatból kitűnik  Versend ( 58,0 %) és Töttös  (40,9 %) rendkívül magas HHH óvodásainak aránya.

Örvendetes tény, hogy sem Versenden, sem Töttösön nincs egyeten halmozottan hátrányos helyzetű 3 éves kort betöltött gyermek, aki nem jár óvodába.

 

4. Szociális helyzet

 

Lakónépesség száma

Munkanélküliek száma

%

Ebből tartós munkanélküliek száma

%

Rendszeres szociális segélyben részesülő háztartás

Rendszeres szociális segélyben részesülő személy

Gyermekek után igényelt rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény

Ebből

Akiknek szülei nyilatkoztak HHH helyzetükről

Akiknek szülei nem nyilatkoztak HHH helyzetükről

Bóly

3878

116

3

19

16

17

68

107

2

93

Borjád

463

35

7

35

100

15

60

53

24

0

Nagynyárád

 

797

35

4

15

42

8

32

42

n.a

n.a

Szajk

 

831

16

2

14

87

12

48

29

1

0

Lippó

 

584

42

7

28

66

11

44

31

16

15

Töttös

 

620

50

8

40

80

13

52

89

n.a

n.a

Versend

 

968

170

17

110

65

67

388

196

68

n.a

 

A 2006 szeptemberében megjelent statisztikai adatok alapján a  Mohácsi Kistérségben 2639, volt a munkanélküliek száma, munkanélküliek aránya a kistérségben 11 %.

 

5. A helyzetelemzés összegzése

Bóly Mikrokörzeti Közoktatási Intézményi Társulás közoktatási esélyegyenlőségi helyzetelemzésben rögzített megállapítások összefoglalása.

§    A központ biztosítja, és elérhetővé teszi az esélyegyenlőség szempontjából legfontosabb közszolgáltatásokat (óvodai nevelés, általános iskolai oktatás 1-8.) intézményfenntartó társulási formákban.

§    A megkötött megállapodások szerint a szakszolgálati ellátás csaknem minden formája elérhető a szerződést kötöttek számára, egyéb esetben a hiányokat pótolni kell. Megengedhetetlen, hogy az igen magas HH-HHH aránnyal rendelkező Versenden ellátatlan a korai fejlesztés, valamint az, hogy a nevelési tanácsadásért 17 km-t kell utazni Mohácsra.

§    Versendi (42,3 %) és töttösi (40,9 %) óvodák kiemelten magas HHH aránya indokolttá teszi az óvodai IPR bevezetését.

§    Hiányzó szolgáltatás a bölcsődei ellátás is, csak Bólyban érhető el. Igény és forrás esetén meg kell szervezni, különösen a HH- HHH gyermekek számára.

§    A gyermekjóléti szakellátások közül a családok átmeneti otthona is biztosított, igény szerint megyei feladatokat is ellát.

§     Felvétel tekintetében biztosítottak a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek teljes körű óvodáztatásának és feltételei.

§    Intézkedéseket kell hozni a 3 életévüket betöltött (16 fő) óvodába be nem íratott halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek beóvodázására.

§    A térségben az országos átlagot nem haladja meg a sajátos nevelési igényű gyermekek aránya. Az SNI gyermekek integráltan megoldott

§    Az oktatás feltételeiben az intézményi telephelyek vonatkozásában van különbség az épületek állagát, felújítottságát tekintve. Alapvető hiány a tornaterem, amihez a források megteremtése elsőrendű feladat.

§   A település intézményei számára biztosított források feladatarányosak.

§   Indokolt továbbra is a kiegészítő normatívával támogatott oktatási szolgáltatások megszervezése, a pályázati lehetőségek folyamatos nyomon követése.

§   Versenden, felmérések alapján óvodáskorú létszám növekvő, szükséges a be nem íratott kisgyermekek beóvodázása érdekében az új csoportszoba kialakítása.

§   A törvényi előírásoknak megfelelően minden tagintézményben szükséges az akadálymentesítés.

§   Fontos az önkéntes szülői HHH nyilatkozatok szorgalmazása, szülők tájékoztatása az előnyökről. Integrációs követelmények figyelembevéte, szemléletváltás, hatékony együttnevelési, és korszerű pedagógia módszerek alkalmazása, pedagógus továbbképzéseken való részvétel (IPR) szükséges a hátrányos helyzetű illetve a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók/gyermekek sikeresebb és eredményesebb oktatása-nevelése érdekében.

II. Az intézkedési terv célja

 

Az esélyegyenlőség mindannyiunk számára fontos érték. Az esélyegyenlőség érvényesítése nem pusztán követelmény, hanem az óvodának is hosszú távú érdeke, hozzájárul a pedagógiai célkitűzései teljesítéséhez és növeli az óvoda versenyképességét.

Az esélyegyenlőség biztosítása nem feltétlenül jár többletköltséggel: szemléletváltást, rugalmasságot, nagyobb figyelmet igényel az intézmény vezetőjétől, a tagóvoda vezetőtől és valamennyi óvodai dolgozótól.

Felek kötelezettséget vállalnak, hogy hátrányos helyzetű, ill. a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek esélyegyenlőségének elősegítése érdekében támogató intézkedéseket hoznak, különösen a szociális hátrányok leküzdése terén, a gyermekek fejlődéséhez szükséges mennyiségű és minőségi neveléshez való hozzáférésben és a szülői szereppel kapcsolatos kedvezmények terén.

 A fenntartó és az közoktatási intézmény vezetője a foglalkozások során megelőzi és megakadályozza a gyermekek hátrányos megkülönböztetését. Ez kiterjed a beiskolázásra, az értékelésre, a foglalkozásokhoz való hozzáférhetőségre és egyéb ösztönzések meghatározására. Kiterjed továbbá a gyermekek bárminemű, különösen koruk, nemük, nemzetiségük, fajuk, származásuk, vallásuk, politikai meggyőződésük stb. miatti diszkriminációra.

Az esélyegyenlőségi intézkedési terv alapvető célja, hogy biztosítsa:

·         Az óvodán belül a szegregációmentességet.

·         Az egyenlő bánásmód elvének teljes körű érvényesülése

·         Az óvoda szolgáltatásaihoz való hozzáférési esélyegyenlőségét

·         A minőségi neveléshez való egyenlő hozzáférhetőség biztosítása

 

Célul tűztük ki az esélyteremtést támogató lépések megvalósítására, a HH és HHH gyermekek hátrányainak kompenzálása érdekében, az esélyegyenlőség előmozdítása az óvoda minden tevékenysége során:

·         A beiratkozásnál

·         A gyermekek egyéni fejlesztésénél

·         Az ismeretközvetítés gyakorlatában

·         Az óvodai programok kiválasztásában, alkalmazásában és fejlesztésében

·         Az iskolai továbbhaladás előkészítésében

·         A humán erőforrás fejlesztésében, a pedagógiai, szakmai tovább képzésben

·         A partnerség építésében és a kapcsolattartásban a szülőkkel, segítségnyújtás a szakmai és társadalmi környezettel

III. Kötelezettségek és felelősség

 

Az intézmény és a tagóvoda mindenkori vezetője felelős azért, hogy a Közoktatási Intézményi esélyegyenlőségi Intézkedési Terv az óvoda minden dolgozója, óvodása, a szülők, és a társadalmi partnerszervezetek számára elérhető legyen.

 

Az intézmény és a tagóvoda vezetőjének felelőssége, hogy az óvoda dolgozói megkapják a szükséges felkészítést és segítséget az intézkedési terv bevezetéséhez és végrehajtásához.

Amennyiben olyan jelenségről szerez tudomást, amely sérti az egyenlő bánásmód elvét, meg kell tennie a szükséges lépéseket.

 

Az intézmény és a tagóvoda vezetője felelős a Közoktatási Intézményi Esélyegyenlőségi Intézkedési Terv megvalósításának koordinálásáért, nyomon követéséért

Valamennyi óvodapedagógus és dajka, felelős azért, hogy tisztában legyen az egyenlő bánásmódra, esélyegyenlőségre vonatkozó jogi előírásokkal, biztosítsa a diszkrimináció mentes nevelést, a befogadó, toleráns légkört.

Az óvoda minden dolgozójának felelőssége, hogy ismerje az intézkedési tervben foglaltakat és közreműködjön annak megvalósításában, illetve amennyiben az esélyegyenlőség sérült, azt

jelezze felettesének.

 

Minden, az óvodával kapcsolatban, szerződéses viszonyban álló, szolgáltatást nyújtó fél felelőssége, hogy ismerje a Közoktatási Intézményi Esélyegyenlőségi Intézkedési Tervet és magára nézve is kötelezőként kövesse azt.

 

Felelősség

 

Ki?

Miért?

Az intézmény vezetője, valamint a tagóvoda vezető

Az esélyegyenlőségi terv elkészítéséért

Az erről történő:

·         Tájékoztatás

·         Elérhetőség

·         Ismertetés

·         A dolgozók felkészítése

Segítség nyújtásért a végrehajtáshoz, panaszkezeléshez

A tagóvoda vezető és a gyermekvédelmi felelős

A terv megvalósításának koordinálásáért

A terv végrehajtásának nyomon követéséért

Az esélyegyenlőség sérülésére vonatkozó panaszok kivizsgálásáért

A nevelőtestület minden tagja

Jogi előírások ismerete (melléklet)

Diszkrimináció mentes oktatás-nevelés

A toleráns légkör biztosítása

A témával kapcsolatos képzési programokon való közreműködés

Az esélyegyenlőség sérülése estén a jelzés megtétele az illetékes kollégánál

Minden érintett fél, az óvodával kapcsolatban álló partnerek

Az óvoda esélyegyenlőségi tervének ismeretéért

Kötelezőként történő elfogadásáért

 

 

Kötelezettségek

A partneri környezet ismeretszerzése

 

 

Ki?

Kit?

Miről?

Milyen módon?

Visszacsatolás Ellenőrzés

Az intézmény vezetője, és a tagóvoda vezető

-Az óvoda dolgozóit

-A gyerekeket

-A szülőket

-A társadalmi partnereket

-Elérhető legyen az esélyegyenlőségi program

-Ismerjék és kövessék a benne foglaltakat

-Biztosítsa, hogy a dolgozók megkapják a szükséges felkészítést és segítséget az intézkedési terv végrehajtásához

-A szükséges lépések megtétele az egyenlő bánásmód elvét sértő cselekvésekben

-A kész dokumentum ismertetése a partnerek felé

-Az elkészített dokumentum elhelyezése a megfelelő helyeken (könyvtár, óvoda, stb.)

-Nevelőtestületi értekezlet

tájékoztatás céljából

-Továbbképzési terv célirányos elkészítése

-Panaszkezelési szabályzat, eljárás működtetése

-PR tevékenység alkalmazása a helyzettől, körülményektől, lehetőségektől függően

-Kérdőíves módszer

-Kétévenkénti elégedettség mérés erre a területre vonatkozó kérdései

-Partneri visszajelzések

Tagóvoda vezető Gyermekvédelmi felelős

-A közvetlen partnereket

-Az új dolgozókat

-Az alapelvekről

-A program betartásáról

-A továbbképzési lehetőségekről

-Tájékoztató fórumok szervezése az érintett feleknek

-Az elérhetőségek biztosítása szóbeli, írásbeli formában

-Emlékezető

A nevelőtestület tagjai

-A mindennapi munkavégzésük során, a napi gyakorlatba történő bevezetése

 

-Az alapelvekről

-Gyakorlati munkájuk során:, -Szóban

-Írásban

Tevékenységgel

-Foglalkozások tervezése

Minden az óvodával kapcsolatban álló partner

-A napi gyakorlatba történő bevezetés

-Az alapelvekről

-A gyakorlati munka során:

-Szóban

-Írásban

Tevékenységgel

-Visszajelzés szóban, írásban

 

 

V. Megvalósítás

 

Az óvoda vállalja, hogy:

·         Biztosítja a Települési Közoktatási Esélyegyenlőségi Intézkedési Tervben a rá vonatkozó intézkedések megvalósítását

·         Közreműködik a települési szintű intézkedési terv eredményes megvalósításában, a településen élő HHH gyermekek esélyegyenlőségének előmozdítása érdekében

·         Az esélyegyenlőségi terv nyilvánosságának biztosítása;

·         Befogadó és toleráns légkör optimális kialakítása és fenntartása az intézményekben;

·         Biztosítja és vizsgálja, hogy minden a működésére, nevelő munkájára vonatkozó, iránymutatásban, stratégiai dokumentumban (kiemelten a HNP-be és az IMIP-be) beépüljenek az egyenlő bánásmódra és esélyegyenlőségre vonatkozó kötelezettségek és célkitűzések

·         Értékeli, visszacsatolja és beépíti az intézkedési terv ellenőrzése során szerzett információkat

·         Biztosítja a pedagógusok felkészítését az intézkedési tervben végrehajtandó feladatokra, felkészültségük értékelését és folyamatos továbbképzésüket az érintett területeken

VI. Monitoring és nyilvánosság

Az intézkedési terv megvalósulásának nyomon követése

Esélyegyenlőségi Programban fontos szerepet tölt be a program megvalósulásának nyomon követése. Ennek eszközei:

§    az eredményesség értékelése, ellenőrzése évente történik

§    az évente történő ellenőrzés időpontját az intézményvezető, tagóvoda-vezető az éves munkatervben határozza meg.

§    az évenkénti értékeléskor feltárt hiányosságok felszámolására külön intézkedési tervet kell készíteni, amelyben meghatározásra kerülnek a célkitűzések, tevékenységek, határidők, sikerkritériumok.

 

Mód

Gyakoriság

Értékelés

Ellenőrzés

Felelősök

Monitoring vizsgálat

Évente

Intézményvezető

Tagóvoda vezető

Év végi beszámoló

Intézményvezető

Tagóvoda vezető

Önellenőrzés

Évente

Nevelőtestület

Év végi beszámoló

Nevelőtestület

Éves elégedettség- mérés erre irányuló kérdései

Évente

Minőségügyi vezető

Év végi beszámoló

Tagóvoda vezető

Az adatok átvizsgálása

Évente októberben

Gyermekvédelmi felelős

Októberi statisztika

Tagóvoda vezető

 

Az eredményesség értékelése, ellenőrzése

 

Nyilvánossá tétel

Személyes adatvédelem

Gyakoriság

Résztvevők

Felelős

Szülői értekezlet

Elért eredmények

Évente kétszer

Óvodába járó gyermekek szülei

Óvoda-

pedagógusok

SZSZ értekezlet

Elért eredmények

Évente kétszer

Szülői érdekképviselet tagjai

Tagóvoda vezető

Testületi ülés

Elért eredmények

Évente egyszer

Képviselő testületi tagok

Tagóvoda vezető

CKÖ testületi ülés (Versend)

Elért eredmények

Évente egyszer

CKÖ testületi tagok

Tagóvoda vezető

 

VII. Konzultáció és visszacsatolás

 

Az intézkedési terv kidolgozása során, az elfogadását megelőzően, a konzultáció és véleményformálás lehetőségének biztosítása:

·         A fenntartó

·         A szülő

·         A gyerekek

·         A Kisebbségi Önkormányzat képviselői

·         A megvalósításban érintett szakmai partnerek képviselőinek bevonásával

 

Konzultáció

 

Kit?

Ki?

Milyen módon?

Milyen gyakran?

Fenntartó

Intézményvezető, Tagóvoda vezető

Előzetes egyeztetés

Évente egyszer

Szülők

Tagóvoda vezető

Tanév során

szülői értekezletek

Évente kétszer

Gyerekek

Óvodapedagógusok

Rövid, életkornak megfelelő, szóbeli

Eseti

KÖ képviselők

Intézményvezető, Tagóvoda vezető

Előzetes egyeztetés

Évente egyszer

Szakmai partnerek

Intézményvezető, Tagóvoda vezető

Előzetes egyeztetés

Eseti

 

Visszacsatolás

 

Begyűjtés

Feldolgozás

Visszacsatolás

Dokumentálás

Korrekció

Panaszkezelés

Eseti egyéni megbeszélés

Szükséges kiegészítés visszajelzés

Írásos emlékeztető

Az intézkedési terv módosítása

Éves elégedettség mérés

Adatok elemzése

Összefoglaló készítése

Írásosos tájékoztató

Az elégedettség mérés problémásnak jelzett tevékenységének, a szükséges változtatásának elvégzése

Évenkénti önértékelés

Adatok elemzése

A vállalt célok teljesülésének kritériumai megvalósultak-e

Írásos emlékeztető

A vállalt célok, módosítása, vagy a végrehajtás átütemezése

 

VIII. Szankcionálás

 

 

Milyen esetben?

Milyen módon?

Ki?

Kit?

Szankció

Panaszkezelés

Írásos emlékeztető a panasz kivizsgálásáról

Gyermekvédelmi felelős

Intézményvezető,

Tagóvoda vezető

Panaszt jelző

 Jogos panasz esetén a

kiváltó ok megszüntetésére hozott vezetői intézkedés

Éves elégedettség mérés

Írásos tájékoztató

Minőségügyi megbízott

Alkalmazotti közösség

Szülői közösség

Fenntartó

A szükséges változtatások elvégzése az érintettek írásbeli figyelmeztetése

Évenkénti önértékelés

Írásos tájékoztató

Minőségügyi megbízott

Alkalmazotti közösség

Szülői közösség

Fenntartó

A vállalt célok, módszerek, vagy a végrehajtás átütemezése, érintettek írásbeli figyelmeztetése

 

IX. Legitimáció - A program elfogadásának módja, ideje

 

 Az esélyegyenlőségi terv érvényességi ideje:

 

·    Az óvoda első ízben 2009.09.01. napjától szervezi meg nevelő munkáját az esélyegyenlőségi terv szerint.

·    Ezen esélyegyenlőségi terv érvényességi ideje hat nevelési évre, 2015. augusztus 31. napjáig szól. A 2014/2015-ös nevelési év során a nevelőtestületnek az esélyegyenlőségi terv teljes, minden fejezetre kiterjedő felülvizsgálatát, értékelését el kell végeznie és szükség esetén, ezen esélyegyenlőségi tervet módosítania kell, vagy teljesen újat kell készítenie.

Az esélyegyenlőségi terv módosítása

 

        Az esélyegyenlőségi terv módosítására:

·  Az intézmény vezetője

·  A tagóvoda vezetője

·  Az óvoda fenntartója

·  Az alkalmazotti közösség bármely tagja

·  A szülői érdekképviselet bármely

·  Az intézmény közvetlen partnerei tehetnek javaslatot

·  Az esélyegyenlőségi terv módosítását a nevelőtestület fogadja el, és az a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé

·  A módosított esélyegyenlőségi tervet, a jóváhagyást követő nevelési év szeptember 1. napjától kell bevezetni

Az esélyegyenlőségi terv nyilvánosságra hozatala

 

Az óvoda esélyegyenlőségi terve nyilvános, minden érdeklődő számára megtekinthető.

Az esélyegyenlőségi terv egy-egy példánya a következő személyeknél, illetve helyszíneken

tekinthető meg:

·         Az óvoda fenntartójánál

·         Az irattárban

·         Az intézmény vezetőjénél

·         A tagóvoda vezetőjénél

·         A könyvtárban

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

IV. Akcióterv

Helyzetelemzésből adódó fejlesztendő területek

Cél

Szükséges intézkedés

Felelősök

Határidők

Az óvoda eredményességét mérő indikátorok rövidtávon

(1 év)

Az óvoda eredményességét mérő indikátorok középtávon (3év)

 

Az óvoda eredményességét mérő indikátorok hosszútávon

(6 év)

IV/1 A HH és HHH gyermekek azonosítása

IV/1.1

A gyermekek bevonása az intézményes ellátásba, a

HHH gyermekek érintettsége nem ismert

 

 

-Teljes körű óvodáztatás

-A HHH óvodás korú gyermekek teljes körű felderítése, beóvodáztatása

Óvodavezető

Gyermekvédelmi felelős

Érintett szakemberek (védőnő, családsegítő, CKÖ képviselő)

Folyamatos

Az óvodás korú HHH gyermekek ismerete, intézkedések megtétele a bevonásukra.

Teljes körű óvodáztatás módjának terve

Teljes körű óvodáztatás

IV/1.2

Az óvodának meg kell teremteni a HHH gyermekek pontos, napra kész nyilvántartását

-A HHH gyermekek napra kész nyilvántartása

-A nyilvántartás számadatainak ismeretében az intézkedések meghozatala, a hátrány kompenzáció érdekében

 

 

-Tájékoztatás, a szülők megismertetése az aláírt nyilatkozat adta lehetőségekkel (érintett szakemberek összefogása)

Óvodavezető

Gyermekvédelmi felelős

Érintett szakemberek (védőnő, családsegítő, CKÖ képviselő)

Folyamatos

A nyilvántartott HHH gyermekek számának növekedése

A nyilvántartások folyamatos karbantartása, folyamatos napra kész információk alapján a támogatások igényelhetősége

A nyilvántartások folyamatos karbantartása, folyamatos napra kész információk alapján a támogatások igényelhetősége

 

IV/2. A nevelést, egyéni fejlesztést segítő és értékelő eszközrendszer elemei

 

IV/2.1

Kulcskompetenciákat fejlesztő programok és programelemek

 

 

 

Az esélyegyenlőségi tervben megjelenített kulcs- kompetenciák és fejlesztő módszerek minél jobban beleépüljenek az óvoda pedagógiai kultúrájába

-A program elemei beépültek a nevelési programba, a teljes körű bevezetésük megtörtént

-A pedagógusok alkalmazzák a differenciálást

-A nevelési programban a módszerek helye és szerepe pontosan meghatározott

Óvoda-

pedagógusok

Folyamatos

Az egyéni fejlődését segítő fejlesztési program alapján megtartott foglalkozásokon résztvevő HH/HHH gyermekek száma 5%-al nő

Az egyéni fejlődését segítő fejlesztési program alapján megtartott foglalkozásokon résztvevő HH/HHH gyermekek száma 10%-al nő

Az egyéni fejlődését segítő fejlesztési program alapján megtartott foglalkozásokon résztvevő HH/HHH gyermekek száma 15%-al nő

IV/2.2

Eszközjellegű kompetenciák fejlesztése

HNP szerinti alkalmazás

Óvoda-

pedagógusok

Folyamatos

A megismert új módszerek, program alapján szervezet foglalkozások száma

5%-al nő

A megismert új módszerek, program alapján szervezet foglalkozások száma

10%-al nő

A megismert új módszerek, program alapján szervezet foglalkozások száma

15%-al nő

IV/2.3

A szociális kompetenciák fejlesztése

 

HNP szerinti alkalmazás

Óvoda-

pedagógusok

Folyamatos

 

 

 

IV/2.4

Az esélyegyenlőséget segítő szabadidős tevékenységek

Éves szinten a munkatervben rögzülnek ezek a feladatok

Óvoda-

pedagógusok

Folyamatos

 

 

 

                 

 

IV/3. Óvoda-iskola átmenet

IV/3.1

Óvoda-iskola átmenet

-Az óvoda-

iskola átmenet megkönnyítése

-Szakmai párbeszéd (óvoda-pedagógus  tanító)

évi két alkalommal az oktatási problémák megbeszélése

Integrációért felelős megbízott

Minden évben ősszel és tavasszal

A szakmai megbeszélések megtörténtek

A megbeszélések szerinti működés

A megbeszélések szerinti működés

-A beiskolázás előkészítésénél minél több HHH gyermek kerüljön normál tantervű osztályba

-A HHH gyermekek iskola-

érettségének vizsgálata (DIFER mérés, óvodai kimeneti mérés)

Tagóvoda vezető Iskolaigazgató

Minden nevelési év végén

Az óvodában visszamaradt gyermekek aránya 5%-al csökken

Folyamatosan csökken

Folyamatosan csökken

Az iskolával való együttműködés szervezeti kereteinek tovább fejlesztése

Célmeghatározás

Kapcsolattartás módja

Kapcsolattartás ütemezése

Projekt team alakítása

Helyzetelemzés

Óvodavezető,

Tagóvoda vezető Iskolaigazgató

2009.09.01.

Elkészült az együttműködési formák eljárás rendje

Az eljárásrend szerinti működés

Az eljárásrend szerinti működés

IV/3.2

Szabadidős programokon való részvétel

A szabadidős programokhoz való egyenlő hozzá férhetőség biztosítása

A minimum eszköz-

Jegyzékben előírt feltételek biztosítása

Tagóvoda vezető

Folyamatos

A programokon való részvétel biztosított

100%

A programokon való részvétel biztosított

100%

A programokon való részvétel biztosított

100%

 

 

IV/4. Az esélyegyenlőségi intézkedési terv alkalmazásának szempontjai

IV/4.1

Az esélyegyenlőség alkalmazásának szempontjai, tárgyi feltételek számbavétele

-Az óvoda infrastruktúrájához való egyenlő hozzáférhetőség biztosítása

A minimum eszköz-

jegyzékben előírt feltételek biztosítása

Tagóvoda vezető

Folyamatos

A programokon való részvétel biztosítása

100%-os

A programokon való részvétel biztosítása

100%-os

A programokon való részvétel biztosítása

100%-os

IV/4.2

Az esélyegyenlőség alkalmazásának szempontjai, személyi feltételek  számbavétele

-Minél több pedagógus sajátítsa el az esélyegyenlőség sikeres alkalmazásához szükséges kompetenciákat

Képzések szervezése

Integrációért felelős megbízott

Folyamatos

100%-osan biztosított

100%-osan biztosított

100%-osan biztosított

-Megfelelő szakemberek biztosítása az egyéni fejlődés szükség szerinti kielégítéséhez (logopédus, fejlesztőpedagógus)

Szakszolgálat, humán erőforrás igénybevételének biztosítása

Szakszolgálat

Integrációért felelős megbízott

Folyamatos

Az ellátottság 50%-ban biztosított

Az ellátottság 100%-ban biztosított

Az ellátottság 100%-ban biztosított

 

IV/5. Az óvodai nevelést segítő kompetenciák, módszerek

IV/5.1

Az óvodai nevelést segítő módszertani elemek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Folyamatos módszertani továbbképzés

Az óvoda-

Pedagógusok alkalmazzák az új differenciáló innovatív módszereket

A HNP-ben a módszerek helye és szerepe pontosan meghatározott

 

 

Integrációért felelős megbízott

Folyamatos

Az új módszertani elemeket tartalmazó  differenciált fejlesztő foglalkozásokon a HH/HHH gyermekek részvétele

100%-os

Az új módszertani elemeket tartalmazó  differenciált fejlesztő foglalkozásokon a HH/HHH gyermekek részvétele

100%-os

Az új módszertani elemeket tartalmazó  differenciált fejlesztő foglalkozásokon a HH/HHH gyermekek részvétele

100%-os

IV/5.2

Műhelymunkák a pedagógiai  együttműködés formái

Az értékelő eset megbeszélések dokumentáltan a rendszer részei és a konklúzióit a pedagógusok használják a nevelési tervek korrekciójánál

 

 

Integrációért felelős megbízott

Folyamatos

Nevelési év végén

Félévente

Igény szerint

IV/5.3

A kompetencia alapú értékelési rendszer eszközei

A HNP-ben a módszerek helye és szerepe pontosan meghatározott

 

 

Óvoda-

pedagógusok

Folyamatos

HNP szerinti alkalmazás

HNP szerinti alkalmazás

HNP szerinti alkalmazás

IV/6 A 6. életévében megkezdett  iskolai továbbhaladás feltételének biztosítása a HH/HHH gyermekek számára

IV/6

A 6. életévben megkezdett iskolai továbbhaladás feltételének biztosítása a HH/HHH gyermekek számára

-Adatgyűjtemény  az óvodából alapfokon továbbhaladó gyermekekről, nyomon követésük az első osztályban

 

 

 

Adatbázis létrehozása

Integrációért felelős megbízott

Minden nevelési év Október 15.-ig

Két év adatai állnak rendelkezésre

Három év adatai állnak rendelkezésre

Négy év adatai állnak rendelkezésre

-Minél több HH/HHH gyermek kezdje meg 6 évesen az iskolát

Az óvoda-iskola közötti átmenet elősegítése a lemorzsolódás megelőzése a sikeres tovább haladásának és a gyermekek után követésének megvalósulása érdekében intézményi együttműködés támogatása és biztosítása

 

 

 

 

 

 

Integrációért felelős megbízott

Minden nevelési év Október 15.-ig

Adatbázis kiépülése két évre vissza-

menőleg

Az adatbázis kiegészítése az aktuális adatokkal

Az adatbázis kiegészítése az aktuális adatokkal

VI/7. Társadalmi-szakmai környezettel való együttműködés

IV/7.

Társadalmi-szakmai környezettel való együttműködés

-Az óvoda társadalmi és szakmai környezetének minél szélesebb körben történő bevonása a HH/HHH gyermekek sikeres iskola kezdésének érdekében

 

 

 Kapcsolattartó rendszer működtetése átfogó, célokat megjelölő és egyedi eseteket megbeszélő, egyeztető fórum létrehozása és működtetése

Óvodavezető, Tagóvoda vezető

Integrációért felelős megbízott

Évi egy-két alkalommal

Információ áramlás biztosítása, kapcsolatrendszer hatékonyabb működtetése

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

X. Alapszabályok: jogszabályi hivatkozások, fontosabb fogalmak 

 

1949. ÉVI XX. TÖRVÉNY A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG ALKOTMÁNYÁRÓL 

Az alapvető jogok és kötelességekből kiemelve:

54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz, amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.

(2) Senkit nem lehet kínzásnak, kegyetlen, embertelen, megalázó elbánásnak vagy büntetésnek alávetni, és különösen tilos emberen a hozzájárulása nélkül orvosi vagy tudományos kísérletet végezni. 

70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.

(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.

(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is segíti.

70/B. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a munkához, a munka és a foglalkozás szabad megválasztásához.

(2) Az egyenlő munkáért mindenkinek, bármilyen megkülönböztetés nélkül, egyenlő bérhez van joga.

(3) Minden dolgozónak joga van olyan jövedelemhez, amely megfelel végzett munkája mennyiségének és minőségének.

(4) Mindenkinek joga van a pihenéshez, a szabadidőhöz és a rendszeres fizetett szabadsághoz.

70/C. § (1) Mindenkinek joga van ahhoz, hogy gazdasági és társadalmi érdekeinek védelme céljából másokkal együtt szervezetet alakítson, vagy ahhoz csatlakozzon.

(2) A sztrájkjogot, az ezt szabályozó törvények keretei között lehet gyakorolni.

70/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.

(2) Ezt a jogot a Magyar Köztársaság a munkavédelem, az egészségügyi intézmények és az orvosi ellátás megszervezésével, a rendszeres testedzés biztosításával, valamint az épített és a természetes környezet védelmével valósítja meg.

70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van a szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság, özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra jogosultak. 
 

(2) A Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogot a társadalombiztosítás útján és a szociális intézmények rendszerével valósítja meg. 

70/F. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja az állampolgárok számára a művelődéshez való jogot.

(2) A Magyar Köztársaság ezt a jogot a közművelődés kiterjesztésével és általánossá tételével, az ingyenes és kötelező általános iskolával, képességei alapján mindenki számára hozzáférhető közép- és felsőfokú oktatással, továbbá az oktatásban részesülők anyagi támogatásával valósítja meg.

70/J. § A Magyar Köztársaságban a szülők, gondviselők kötelesek kiskorú gyermekük taníttatásáról gondoskodni. 

70/K. § Az alapvető jogok megsértése miatt keletkezett igények, továbbá a kötelességek teljesítésével kapcsolatban hozott állami döntések elleni kifogások bíróság előtt érvényesíthetők. 
 

 

 

 

A KÖZOKTATÁSI TÖRVÉNYNEK A TÉMÁHOZ KAPCSOLÓDÓ EGYES RENDELKEZÉSEI (1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról) 

A törvény bevezető mondata már kiemeli az esélyegyenlőség fontosságát: 

 

A Magyar Köztársaság Alkotmányában meghatározott művelődéshez való jog esélyegyenlőség alapján való gyakorlásának biztosítása, a lelkiismereti meggyőződés szabadságának és a vallásszabadságnak, a hazaszeretetre nevelésnek a közoktatásban való érvényesülése, a nemzeti és etnikai kisebbségek anyanyelvi oktatáshoz való jogának megvalósítása, a tanszabadság és a tanítás szabadságának érvényesítése, a gyermekek, tanulók, szülők és a közoktatásban foglalkoztatottak jogainak és kötelességeinek meghatározása, továbbá korszerű tudást biztosító közoktatási rendszer irányítása és működtetése. 

A törvény 10.§.-a foglalkozik a tanulói jogokkal, 11.§. a tanulói különös jogokkal, ennek a paragrafusnak kiemelt jelentőségű a (7) bekezdése:

(7) Az e törvényben meghatározott jogokat és kötelezettségeket rendeltetésüknek megfelelően kell gyakorolni, illetőleg teljesíteni. A jogok rendeltetésszerű gyakorlása során kiemelt figyelmet kell fordítani a gyermeki és tanulói jogok érvényesítésére. A jog gyakorlása akkor nem tekinthető rendeltetésszerűnek, ha az e törvényben és a szakképzésről szóló törvényben, illetve az e törvények végrehajtására kiadott jogszabályokban biztosított jogok csorbítására, érdekérvényesítési lehetőségek korlátozására, a véleménynyilvánítás elfojtására, a tájékozódási jog korlátozására irányul, vagy erre vezet. A rendeltetésellenes joggyakorlást haladéktalanul meg kell szüntetni, és hátrányos következményeit - az e törvényben, illetve a szakképzésről szóló törvényben szabályozott eljárás keretében - orvosolni kell. Az eljárásban a gyermek, tanuló javára kell dönteni, ha a tényállás nem tisztázható megnyugtatóan.

83. § (1) A nevelési-oktatási intézmény a gyermekkel, a tanulóval kapcsolatos döntéseit - jogszabályban meghatározott esetben és formában - írásban közli a tanulóval, illetve a szülővel.

(2) A tanuló, a szülő, az óvoda, az iskola, a kollégium döntése vagy intézkedése, illetve intézkedésének elmulasztása (a továbbiakban együtt: döntés) ellen - a közléstől, ennek hiányában a tudomására jutásától számított tizenöt napon belül - a gyermek, tanuló érdekében eljárást indíthat, kivéve a magatartás, a szorgalom, valamint a tanulmányok értékelését és minősítését. Eljárás indítható a magatartás, szorgalom és a tanulmányok minősítése ellen is, ha a minősítés nem az iskola által alkalmazott helyi tantervben meghatározottak alapján történt, illetve a minősítéssel összefüggő eljárás jogszabályba vagy a tanulói jogviszonyra vonatkozó rendelkezésekbe ütközik.

(3) Az eljárást megindító kérelem, ha

a) egyéni érdeksérelemre hivatkozással nyújtják be, felülbírálati kérelem;

b) jogszabálysértésre hivatkozással nyújtják be, törvényességi kérelem.

(4) A fenntartó képviselője jár el, és hoz másodfokú döntést

a) a törvényességi kérelem; továbbá

b) az óvodai felvételekkel és az óvodából való kizárással, a tanulói jogviszony, valamint a kollégiumi tagsági viszony létesítésével, megszüntetésével, a tanulói fegyelmi ügyekkel kapcsolatban benyújtott felülbírálati kérelem tekintetében.

(5) A fenntartó képviselője a (4) bekezdésben meghatározott eljárásban a kérelmet elutasíthatja, illetve a döntést jogszabálysértés vagy egyéni érdeksérelem esetén

a) megváltoztathatja, vagy

b) megsemmisítheti, és a nevelési-oktatási intézményt új döntés meghozatalára utasíthatja.

(6) A felülbírálati kérelmet - a (4) bekezdésben felsorolt felülbírálati kérelmek kivételével - az iskolaszék, illetve, ha ilyen nem működik, a nevelőtestület tagjaiból álló, legalább három tagú bizottság vizsgálja meg. A vizsgálat eredményeképpen az iskolaszék, illetve a bizottság

a) a felülbírálati kérelmet elutasítja;

b) a döntés elmulasztóját döntéshozatalra utasítja;

 

c) a hozott döntést megsemmisíti, és a döntéshozót új döntés meghozatalára utasítja.

(7) A felülbírálati kérelem és a törvényességi kérelem benyújtásával kapcsolatos határidő számítására, a mulasztásra, a kérelem elbírálásával kapcsolatos eljárásra az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvénynek a rendelkezéseit kell alkalmazni.

(8) A tanuló, a szülő a fenntartónak a törvényességi kérelem, továbbá - a 76. § (2) bekezdésének a)-b) pontjában és a 76. § (5) bekezdésének a)-b) pontjában meghatározott fegyelmi ügyek kivételével - a felülbírálati kérelem tárgyában hozott döntésének bírósági felülvizsgálatát kérheti, a közléstől számított harminc napon belül, jogszabálysértésre és tanulói jogviszonyra vonatkozó rendelkezésekbe ütközésre hivatkozással. 

Eddig is szabályozta a jogrend az egyenlő bánásmóddal kapcsolatos jogokat. Több jogszabályban és Alkotmány Bírósági határozatban szerepel, ezzel kapcsolatos állásfoglalás, de nem voltak egységesek a használt fogalmak, nem szankcionálta kellőképpen ezeknek, a jogoknak a megsértését a szabályozás. Az egyenlő bánásmódról szóló törvény törekszik ezeknek a hiányosságoknak pótlására, az európai normákkal való összhang megteremtésére! Az Alkotmánybíróság gyakorlata az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdése és az 54. § (1) bekezdésében biztosított emberi méltósághoz való jogot az egész jogrendszer tekintetében az állam kötelezettségévé teszi. Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében foglalt tilalom nem csak az emberi, illetve az alapvető állampolgári jogokra irányadó, hanem e tilalom - amennyiben a különbségtétel sérti az emberi méltósághoz való jogot - kiterjed az egész jogrendszerre. [ABH 1992. 280, 281.]. Az Alkotmánybíróság szerint az a megkülönböztetés sérti az emberi méltóságot, amely önkényes, vagyis „nincs tárgyilagos mérlegelés szerint ésszerű indoka” [35/1994. (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994. 197, 200.].

Az Alkotmány 8. § (1) bekezdése szerint az alapjogok tiszteletben tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége. Ennek megfelelően az egyenlő emberi méltóságában sérelmet szenvedett személy számára az államnak megfelelő jogvédelmet kell biztosítania. 

 

EGYENLŐ BÁNÁSMÓD – ESÉLYEGYENLŐSÉG - POZITÍV MEGKÜLÖNBÖZTETÉS  

A 2003 évi CXXV. Törvény egy törvényen belül kívánja szabályozni az egyenlő bánásmódra és az esélyegyenlőségre vonatkozó szabályokat. 

Az egyenlő bánásmód követelménye a kötelezettektől azt kívánja meg, hogy tartózkodjanak minden olyan magatartástól, amely bizonyos tulajdonságaik alapján egyes személyek vagy személyek egyes csoportjaival szemben közvetlen vagy közvetett hátrányos megkülönböztetést, megtorlást, zaklatást vagy jogellenes elkülönítést eredményez. Alapvetően tehát az egyenlő bánásmód követelménye az egyik oldalon negatív kötelezettséget jelent: a kötelezettek nem sérthetik meg mások egyenlő emberi méltóságát. A jogosult oldalán ugyanakkor ez azt eredményezi, hogy mindenkinek jogosultságként kikényszeríthető igénye van arra, hogy őt egyenlő méltóságú személyként kezeljék. Hétköznapi nyelven fogalmazva jogsérelem esetén az államnak kötelessége a sérelem ellen fellépni, tehát az illető „elvárhatja” ennek betartását! Ezzel szemben az esélyegyenlőség esetén senkinek sincs jogosultságként kikényszeríthető igénye, hétköznapi nyelven ilyen „elvárással” nem léphet fel elmaradása esetén!  Az eleve hátrányos helyzetben levő személyek formálisan egyenlőként való kezelése ugyanakkor a hátrányos helyzet konzerválásával járna. Ahhoz, hogy a hátrányos helyzetben levő személyek ezt a hátrányukat leküzdhessék, nem elegendő annak biztosítása, hogy őket a többiekkel azonos jogok illessék meg, hanem olyan pozitív intézkedésekre van szükség, amelyek lehetővé teszik, hogy a helyzetükből fakadó hátrányaikat csökkenteni, illetve megszüntetni lehessen. E pozitív intézkedések megtételére az Alkotmány 70/A. § (3) bekezdése alapján elsősorban az állam köteles, de az esélyegyenlőség előmozdítása érdekében bizonyos kötelezettségeket az állam magánfelek számára is előírhat.

Az esélyegyenlőségre törekvés látszólag ellentmond az egyenlő bánásmód elvének, de ez az ellentmondás csak látszólagos. Az esélyegyenlőségre törekvés bizonyos személyeket a többiekhez képest előnyösebb helyzetbe hoz, de ezt azért teszi, hogy az eleve fennálló hátrányukat csökkentse. Ezt nevezzük pozitív diszkriminációnak

 

 

Az Alkotmánybíróság szerint „... ha valamely - az Alkotmányba nem ütköző - társadalmi cél vagy valamely alkotmányos jog csakis úgy érvényesíthető, hogy e szűkebb értelemben vett egyenlőség nem valósítható meg, akkor az ilyen pozitív diszkriminációt nem lehet alkotmányellenesnek minősíteni”

[9/1990. (IV. 25.) AB határozat, ABH 1990. 46, 48.] Ennek megfelelően az esélyegyenlőség előmozdítása érdekében tett intézkedés az egyenlő bánásmód követelményének alkotmányos korlátja lehet, vagyis e két szabályozási terület - minden különbözőségük ellenére - csak szerves egységben szemlélhető. Az egyenlő bánásmód szabályozása „normatív”. Az esélyegyenlőséggel kapcsolatban „keretszabályozás” kialakítására tesz kísérletet. Az esélyegyenlőség előmozdítása elsősorban nem normatív szabályozás megalkotása által, hanem konkrét, a hátrányok kiegyenlítését segítő intézkedések végrehajtásával érhető el. A területet érintő szabályozásnak ennek megfelelően az a feladata, hogy olyan keretet biztosítson (ezért keretszabályozás) ezen állami intézkedéseknek, amelyek a közösségi erőforrások leghatékonyabb felhasználását teszik lehetővé. 

Az egyenlő bánásmód követelménye kiterjed minden olyan nevelésre, oktatásra, képzésre: 27. §

a) amely államilag jóváhagyott vagy előírt követelmények alapján folyik, vagy

b) amelynek megszervezéséhez az állam

ba) közvetlen normatív költségvetési támogatást nyújt, vagy

bb) közvetve - így különösen közterhek elengedése, elszámolása vagy adójóváírás útján - hozzájárul (a továbbiakban együtt: oktatás). 

(2) Az egyenlő bánásmód követelményét az (1) bekezdésben meghatározott oktatással összefüggésben érvényesíteni kell különösen

a) az oktatásba történő bekapcsolódás feltételeinek meghatározása, a felvételi kérelmek elbírálása,

b) az oktatás követelményeinek megállapítása és a követelménytámasztás,

c) a teljesítmények értékelése,

d) az oktatáshoz kapcsolódó szolgáltatások biztosítása és igénybevétele,

e) az oktatással összefüggő juttatásokhoz való hozzáférés,

f) a kollégiumi elhelyezés és ellátás,

g) az oktatásban megszerezhető tanúsítványok, bizonyítványok, oklevelek kiadása,

h) a pályaválasztási tanácsadáshoz való hozzáférés, valamint

i) az oktatásban való részvétellel összefüggő jogviszony megszüntetése során. 

(3) Az egyenlő bánásmód követelményének megsértését jelenti különösen valamely személy v. csoport

a) jogellenes elkülönítése egy oktatási intézményben, illetve az azon belül létrehozott tagozatban, osztályban vagy csoportban,

b) olyan nevelésre, oktatásra való korlátozása, olyan nevelési, oktatási rendszer vagy intézmény létesítése, fenntartása, amelynek színvonala nem éri el a kiadott szakmai követelményekben meghatározottakat, illetve nem felel meg a szakmai szabályoknak, és mindezek következtében nem biztosítja a tanulmányok folytatásához, az állami vizsgák letételéhez szükséges, az általában elvárható felkészítés és felkészülés lehetőségét. 

(4) Az oktatási intézményekben nem működhetnek olyan szakkörök, diákkörök és egyéb tanulói, hallgatói, szülői vagy más szervezetek, amelyek célja más személyek vagy csoportok lejáratása, megbélyegzése vagy kirekesztése. 

28. § (1) Nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét, ha az oktatást csak az egyik nembeli tanulók részére szervezik meg, feltéve, hogy az oktatásban való részvétel önkéntes, továbbá emiatt az oktatásban résztvevőket semmilyen hátrány nem éri. 

(2) Nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét, ha

a) közoktatási intézményben a szülők kezdeményezésére és önkéntes választása szerint,

b) felsőoktatási intézményben a hallgatók önkéntes részvétele alapján 
 
 

 

Olyan vallási vagy más világnézeti meggyőződésen alapuló, továbbá kisebbségi vagy nemzetiségi oktatást szerveznek, amelynek célja vagy tanrendje indokolja elkülönült osztályok vagy csoportok alakítását; feltéve, hogy emiatt az oktatásban résztvevőket semmilyen hátrány nem éri, továbbá ha az oktatás megfelel az állam által jóváhagyott, államilag előírt, illetve államilag támogatott követelményeknek.

(3) A 27. § (2) bekezdésének a) pontjától a nyelvi vagy kulturális önazonosság megőrzését szolgáló, illetve egyházi, kisebbségi vagy nemzetiségi oktatási intézmény tekintetében jogszabály eltérően rendelkezhet.

29. § Törvény vagy törvény felhatalmazása alapján megalkotott kormányrendelet az iskolarendszeren belüli, valamint az iskolarendszeren kívüli oktatásban részt vevők meghatározott körére - az oktatással, képzéssel összefüggésben - előnyben részesítési kötelezettséget írhat elő. 

 

 

 

Jegyzőkönyv

A Helyi Nevelési Program és az Esélyegyenlőségi tervet véleményezők

 

 

Készült a Bólyi Óvoda és Bölcsőde alkalmazotti megbeszélésén

 

A megbeszélés tárgya: Az alkalmazottak tájékoztatása az óvoda Helyi Nevelési Programjáról és az Esélyegyenlőségi tervről.

A megbeszélés tárgyára vonatkozó lényeges megállapítások: Ismertető hangzott el a jogszabályi követelményekről, majd Hidasiné Volk Andrea megbízott intézményvezető ismertette a Programot és az Esélyegyenlőségi tervet, és a jelenlévőknek kiosztotta. Értékelésre majd vitára bocsátotta a tervezetet. Ezt követően felkérte a megjelenteket, hogy egyetértésük esetén a jelenléti ívet írják alá. Az aláírások megtörténte után 31 fő azaz 100 %  támogatta és mondta ki az óvoda Helyi Nevelési Programjának és az Esélyegyenlőségi tervének érvényességét. A megbeszélés a törvényes előírások betartásával zajlott le, azt semmilyen körülmény nem zavarta meg.

 

Az ülés időpontja: 2009. …………

 

Az ülés helyszíne: Bólyi Óvoda és Bölcsőde, 7754 Bóly, Hősök tere 3.

 

Jelen vannak: a mellékelt ív szerint

 

…………………………………                                          ………………………………….

       Hidasiné Volk Andrea                                                                   Bori Gáborné

      megbízott óvodavezető                                                                jegyzőkönyvvezető

 

 

 

Jegyzőkönyv

 

Készült a Bólyi Óvoda és Bölcsőde szülői szervezeti tájékoztatásán

 

 

 

A megbeszélés tárgya: A szülői szervezetek tájékoztatása az óvoda Helyi Nevelési Programjáról és az Esélyegyenlőségi tervről

A megbeszélés tárgyára vonatkozó lényeges megállapítások: Ismertető hangzott el a jogszabályi követelményekről, majd Hidasiné Volk Andrea megbízott intézményvezető ismertette az óvoda Programját és Esélyegyenlőségi tervét. A szülők véleményezési jogukkal élve úgy ítélték meg, hogy a Program, és az Esélyegyenlőségi terv, minden területén hatékony kapcsolat kialakítására törekszik, szülőkkel és gyermekekkel.  Ezt követően aláírásukkal véleményezték a Helyi Nevelési Programot, és az Esélyegyenlőségi tervet.

 

Az ülés időpontja: 2009. …………

 

Az ülés helyszíne: Bólyi Óvoda és Bölcsőde, 7754 Bóly, Hősök tere 3.

 

Jelen vannak: a mellékelt ív szerint

 

 

 

…………………………………                                          ………………………………….

       Hidasiné Volk Andrea                                                                   Bori Gáborné

      megbízott óvodavezető                                                                jegyzőkönyvvezető

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jelenléti ív

(Szülői szervezetek)

2009………….

 

 

A Helyi Nevelési Programot és az Esélyegyenlőségi tervet a szülői szervezet megismerte, az abban foglaltakkal egyetért.

Bóly Székhelyintézmény

 

 

 

 

 

 

 

Jelenléti ív

(Szülői szervezetek)

2009………….

A Helyi Nevelési Programot és az Esélyegyenlőségi tervet a szülői szervezet megismerte, az abban foglaltakkal egyetért.

 

 

Versend tagóvoda

 

 

1.Hódi László………………………………

 

2.Hosszú Ágota………………………………..

 

3.Kleics Jánosné……………………………….

 

4.Kóródi Ferencné……………………………

 

5.Molnár Józsefné………………………………

 

6.Sallai Attiláné……………………………………

 

 

 

 

Jelenléti ív

(Szülői szervezetek)

2009………….

 

 

A Helyi Nevelési Programot és az Esélyegyenlőségi tervet a szülői szervezet megismerte, az abban foglaltakkal egyetért.

 

 

Borjád tagóvoda:

 

1.Jáhn Melinda………………………………………...

 

2.Schäfferné Varga Galina………………………….

 

 

Jelenléti ív

(Szülői szervezetek)

2009………….

 

A Helyi Nevelési Programot és az Esélyegyenlőségi tervet a szülői szervezet megismerte, az abban foglaltakkal egyetért.

 

 

Nagynyárád tagóvoda:

 

1.Izsák Adrienn………………………………

 

2.Katonáné Wirt Mónika………………………..

.

3.Tóthné Zsigovics Mária…………………………

 

 

Jelenléti ív

(Szülői szervezetek)

2009………….

 

 

A  Helyi Nevelési Programot és az Esélyegyenlőségi tervet a szülői szervezet megismerte, az abban foglaltakkal egyetért.

 

 

Szajk tagóvoda:

 

1.Kollár Ibolya………………………………

 

2.Molnár Róbertné………………………….

 

3.Szentmártoni Istvánné……………………………

 

 

Jelenléti ív

(Szülői szervezetek)

2009………….

 

A Helyi Nevelési Programot és az Esélyegyenlőségi tervet a szülői szervezet megismerte, az abban foglaltakkal egyetért.

 

 

Lippó tagóvoda:

 

Ivándárda:

 

Pálné Olácsi Gertrúd………………………………..

 

Bezedek:

 

Balogh Gáborné………………………………………

 

Lippó:

 

Zsigmondné Tóth Rita…………………………………..

 

 

 

Jelenléti ív

(Szülői szervezetek)

2009………….

 

A Helyi Nevelési Programot és az Esélyegyenlőségi tervet a szülői szervezet megismerte, az abban foglaltakkal egyetért.

 

 

Töttös tagóvoda:

 

 

1.Balogh Beáta…………………………………………..

 

2.Bohnerné Hohner Judit…………………………………..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jelenléti ív

(alkalmazotti)

 

2009.     …..

 

A Helyi Nevelési Programot és az Esélyegyenlőségi tervet az intézményünk nevelőtestülete elfogadta

 

Bóly székhelyitézmény:

 

 

1. Ambrus Lajosné…………………………………………………………………..

 

2. Bori Gáborné……………………………………………………………………..

 

3. Csókáné Szente Ágnes………………………………………………………….

 

4. Fehér Csilla…………………………………………………………………………

 

5. Fogl Péterné…………………………………………………………………………

 

6. Gálos Ilona……………………………………………………………………….

 

Gáspár Zoltánné………………………………………………………………………

 

7. Grisnik Katalin…………………………………………………………………..

 

8. Hendinger Jánosné………………………………………………………………..

 

9.Hidasiné Volk Andrea……………………………………………………………

 

10.Horváth Edit……………………………………………………………………..

 

11.Ivik Jánosné……………………………………………………………………..

 

12.Kerényi-Gáspár Mária…………………………………………………………..

 

13.Kúcs Eszter……………………………………………………………………..

 

14.Simon Csilla……………………………………………………………………

 

 

Borjád tagóvoda:

 

15. Kovács Mária…………………………………………………………………………

 

16. Neuheiser Andrásné………………………………………………………………….

 

17. Schneiderné Jakab Ildikó……………………………………………………………

 

 

Lippó tagóvoda

 

 

18. Siposné Péter Erika……………………………………………………………..

 

19. Wenhardt Károlyné…………………………………………………………..

 

 

Nagynyárád tagóvoda

 

 

20. Sándor Istvánné………………………………………………………………

 

21. Sziebert Imréné………………………………………………………………

 

 

Szajk tagóvoda

 

22. Bitterné Solymár Anna………………………………………………………………….

 

23. Brunner Judit……………………………………………………………………………

 

24. Klics Veronika………………………………………………………………………..

 

25. Pappné Sándor Csilla…………………………………………………………………

 

Töttös tagóvoda

 

 

26. Pfeifer Józsefné……………………………………………………………………

 

27. Schmidt Zoltánné………………………………………………………………….

 

Versend tagóvoda

 

28. Ágh Attiláné……………………………………………………………………….

 

29. Benkő Szilvia……………………………………………………………………

 

30. Mariánné Sághy Gabriella……………………………………………………….

 

31. Pataki Timea……………………………………………………………………