Bólyi Óvoda és Bölcsőde
Közoktatási Intézményi
Esélyegyenlőségi Intézkedési Terv
2009.
I. Helyzetelemzés
1. Az érintett települések bemutatása
2. Demográfiai adatok
3. Óvodáztatás
II. A program célja
III. Kötelezettségek, felelősség
IV. Akció terv
V. Megvalósítás
VI. Monitoring és nyilvánosság
VII. Konzultáció és visszacsatolás, dokumentáció
VIII. Szankcionálások
IX. Legitimáció- A program elfogadásának módja, dátuma
X. Alapszabályok, jogszabályi hivatkozások, fontosabb fogalmak
A helyzetértékelés célja, hogy feltérképezze a kedvezményezett intézmény ellátási területét esélyegyenlőségi szempontból. A tanulmány, az elvárásoknak és célkitűzéseknek megfelelően elsősorban az alábbi kérdésekre keresi a választ:
· van-e szegregáció az ellátási területen;
· mindenki egyenlően hozzáfér-e az oktatási szolgáltatásokhoz, különprogramokhoz;
· elegendő-e az óvodai férőhely, ha minden óvodáskorút óvodába járatnak;
· szegregáltan nevelik-e a sajátos nevelési igényűeket, van-e lemorzsolódás;
· milyen állapotban vannak az intézmények?
E kérdések nemcsak a mai magyar és páneurópai jogállamiság alapvető kritériumai, de egyúttal a demokratikus, egyenlőségelvű társadalom alapkövei is: a bölcsődék, óvodák, a második legfontosabb szocializációs közeget jelentik a gyermekek számára, személyiségük fejlődése ebben az időszakban formálható, irányítható leginkább.
A helyzetértékelés első része tehát alapjaiban a feltérképezést, adatismertetést jelenti.
A program készítése során világossá vált, hogy a szakmai program kidolgozása igen körültekintő helyzetelemzést igényel. A hátrányos, illetve a halmozottan hátrányos helyzetűek megsegítése az eddigi (válságkezelő jellegű) mennyiségi szemléletű megközelítéseit időszerű, hogy átalakítsa egy, a hátrányos helyzetű célcsoportok problémáira, esélyteremtésére jobban koncentrálni képes, intézményesen is megalapozott, minőségi szemléletű rendszerré.
A Társulási Közoktatási Esélyegyenlőségi Program a településein működő közoktatási intézmények közreműködésével került megtervezésre. A program kidolgozása során, az elfogadását megelőzően biztosított volt a szükséges a konzultáció és véleményformálás lehetősége a megvalósításban érintett szakmai és társadalmi partnereknek.
A törvényi háttér szellemében az Intézményi Társulás a következőkben dolgozza ki Társulási Közoktatási Esélyegyenlőségi Programját, vállalva, hogy az elkészült és elfogadott dokumentumot összehangolja az önkormányzatok intézkedési terveivel, az önkormányzati minőségirányítási programokkal, valamint a fenntartása alatt működő közoktatási intézmények működtetésével, pedagógiai munkájukat szabályozó dokumentumaikkal.
Az intézményfenntartó társulást létrehozó önkormányzatok olyan társadalmi környezet támogatását célozzák meg, mely tiszteletben tartja a sokszínűséget, mentes a hátrányos megkülönböztetéstől, valamint biztosítja a közoktatáshoz való egyenlő esélyű hozzáférést és a hátrányos helyzetű csoportok pozitív diszkriminációját (esélyteremtő lépések). Kiemelt figyelmet fordítunk az alábbi csoportok közoktatási esélyegyenlőségének biztosítására:
• halmozottan hátrányos helyzetű tanulók
• sajátos nevelési igényű tanulók
• hátrányos helyzetű tanulók
• roma kisebbséghez tartozó tanulók.
Alapelvek
· Az egyes intézmények működéséhez szükséges források egyenlő arányban biztosítottak.
· Minden gyermek sikeressége legyen biztosított
· A gyermek sikeressége az intézmény sikerességének záloga
· A partnerközpontú működés továbberősítése
· A szakmai ismeretek folyamatos bővítése, újítása
Sikerkritériumok
· A térség intézményeiben a sajátos nevelési igényű és a pszichés fejlődési zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott tanulók együttes aránya alacsonyabb, mint az országos átlag (7 %).
· A gyermekek szeretnek óvodába járni
· A halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek beiskolázási aránya javul, óvodai hiányzásuk csökken
· Az óvoda hatékonyan segíti a szociokulturális hátrányok csökkenését
· A gyermeki és szülői sikeresség fokozódik, a kapcsolattartás formái javulnak
· A gyermekek továbbhaladása a következő fokra biztosítottá válik
· Megtörténik a folyamatos párbeszéd, kapcsolattartás a partnerekkel
· Innovatív nevelőtestület
Sikerfeltételek
· Középtávon a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek 3 éves korban elkezdődő óvodáztatásának feltételei biztosítottak.
· A partneri kapcsolattartás erősítése
· A családok és az óvoda értékrendjének közeledése
· Az óvoda-iskola közötti szakmai párbeszéd megvalósulása
· A fenntartóval való jó együttműködés megvalósulása
· Az összes érintett partner közötti kapcsolattartás megfelelő színvonalon tartása
A Mohácsi Kistérségen belül található a hét község által 2007/2008-as tanévben alapított Közoktatási Intézményi Társulás.
1. Az érintett települések bemutatása
Bóly, a mikrotérség központja Mohácstól mintegy 16 km-re, nyugati irányban fekszik. A település 1997-ben nyert városi rangot, ami tovább erősítette nemcsak a mikrotérségben, de – Mohács mellett - a mohácsi kistérségben is betöltött vezető szerepét. Lakosainak száma 3878 fő, etnikai összetételét tekintve a városban jelentős számú német kisebbség él: a 2001. évi népszámlálás adatai alapján arányuk eléri a 24 %-ot. A település (Mohács után) a kistérség második legnagyobb társadalmi - gazdasági-oktatási központja. Városi rangjának köszönhetően többletfunkciókkal is bír, ez erősíti a település népességmegtartó erejét. Összességében elmondható, hogy Bóly folyamatosan fejlődő, a helyi közösségi akaratra reagáló település, melynek fejlődését a városi rang elnyerése jelentős mértékben segítette. Bóly, mint a mikro körzet központi óvodája kistérségi szerepet lát el a közoktatási célok és feladatok tekintetében. Mint a térség legnagyobb német nemzetiségi óvodája eddig is meghatározó intézményként működtünk. Az óvodai csoportok száma: 5 csoport, melyekben 153 gyermek nevelésével, oktatásával foglalkoznak a szakképzett óvónők. Óvodánkban nehézséget jelent a Családok Átmeneti Otthonából érkező gyermekek és családok miatt kialakult állapot. Folyamatos a vándorlás, év közben cserélődnek a gyermekek, családok, ahol legtöbbször roma származású családok alacsony műveltségi szintje és halmozódó egyéb hátrányok miatt különleges bánásmódban kell részesítenünk
2002 óta, mint közös igazgatású intézmény működtetünk bölcsődei csoportot. A demográfiai hullám miatt szükség volt a fejlesztést megtenni. Az igény magasabb lenne, mint amit helyileg biztosítani tudunk. A jelenlegi férőhelyek száma 10, max. 12.
Intézményünk rendelkezik saját főzőkonyhával, melynek felújítása 2007-ben megtörtént, és a mikro körzet intézményei számára a Támogató Szolgálat szállítja az ételt.
Borjád 5,2 km-re délnyugatra fekszik Bólytól. Lakosainak száma 463 fő, így közigazgatási szempontból a kisközségek közé tartozik. A település Kisbudmér, Nagybudmér és Pócsa községekkel tart fenn körjegyzőséget. A település hátrányának minősül, hogy a munkanélküliség viszonylag magas arányú, és kevés a működő vállalkozások száma, ami csökkenti a község népességmegtartó erejét.
Lippó Bólytól 14 km-re, délkeleti irányba, a magyar-horvát határhoz közel helyezkedik el. Lakosainak száma 584 fő. A település körjegyzőségi központ, ide tartoznak még Bezedek, Ivándárda és Sárok községek. Lippó a körzeti orvosi szolgáltatás centruma, emellett gondozási központ és idősek klubja is működik. A településen német (10 %) és - ma már - elenyésző számú szerb (4-6 %) kisebbség él. A mikrotérség kisközségeihez hasonlóan itt is a munkavállalók ingázása jellemző, elsősorban Bólyba és Mohácsra.
Nagynyárád Bólytól 6 km-re keletre található. Lakosainak száma 797 fő. A község körjegyzőségi központ. Főbb intézményeit a közművelődési központ és közösségi ház, teleház, a körzeti orvosi szolgáltatás, a postahivatal, valamint a római katolikus plébánia jelentik – utóbbi kapcsán érdemel említést, hogy itt épült az ország egyik legszebb barokk temploma. A település lakosságának közel fele német származású, emiatt is kiemelten fontos már az óvodai nevelés során a kétnyelvűség ápolása. A településen aktív közösségi élet folyik, ami elsősorban a turisztikai ágazatra és hagyományőrzésre, kultúrára szerveződött.
Szajk lakosainak száma 831 fő, távolsága Bólytól 4 km. Versend és Mohács között, az 57-es főútvonal mentén helyezkedik el. A község lakosainak mintegy harmada németajkú, ami jelentős hatással van a helyi kultúrára és közösségi életre. Nagynyárádhoz hasonlóan itt is jelentős a falusi turizmus. A település körjegyzőségi központ.
Töttös 620 lakosú kisközség Bólytól délkeletre, Lippó és Bóly között félúton. Távolsága a mikrotérség központjától 6,7 km. Közösségi élete rendkívül aktív, testvértelepülési kapcsolatokkal is rendelkezik Németországból. A községben jegyzőség működik. A lakosság közel egyötöde német származású.
A 968 lakosú Versend Szederkény és Szajk között, az 57-es út északi oldalán terül el. Pécstől 30 km, Mohácstól 15 km, míg Bólytól 5,7 km távolságra fekszik. Különbözik a mikrotérség településeitől abban a tekintetben, hogy itt a német nemzetiségűek (8 %) mellett jelentősebb cigány (32 %) kisebbség él. Mindkettő minoritásnak van helyi kisebbségi önkormányzata. A községben a szociális ellátásokat az Idősek Klubja biztosítja. A közösségi élet aktív, a lakosság tevékeny részese a falufejlesztési feladatoknak.
A települések mindegyike ahhoz a mohácsi kistérséghez tartozik, amelynek gazdasági mutatói a régiós átlaggal egyezőek. A belső különbségek azonban árnyalják a képet, hiszen míg egy-egy település fekvése, kapcsolatrendszere, funkciói az életminőség folyamatos javulását idézik elő, addig más településekre elsősorban a stagnálás jellemző.
2. Demográfiai adatok
A társulásra fogyó népesség jellemző a fiatalok aránya csökken, a várható élettartam hosszabbodik, az idősek aránya nő, eléri, majd meghaladja a fiatalok arányát. Öregedik a népesség, a létszám stabilizálódik, majd csökken, Szajk és Bóly kivételével. A népességcsökkenés okait vizsgálni kell. A be-és elvándorlás a településekről elhanyagolható nagyságú. A népesség számának, összetételének változásai szorosan összefüggenek a térség megélhetési lehetőségeivel.
Bóly helyzetképe
A lakosság demográfiai szempontból enyhén öregedő, ami pozitívabb adat a Baranya megyei és regionális átlaghoz képest. Ennek oka elsősorban a mikrotérség kedvezőbb munkaerő-elszívó helyzete, továbbá a betelepülő vállalkozások magasabb rátája.
Lakónépesség: 3878 fő |
Tényadat |
Arányszám |
Korcsoport |
|
|
0-2 évesek |
114 |
3% |
3-18 évesek |
596 |
15% |
Belső migrációs index |
+ 131 |
3% |
A településen elérhető (nevelési-közoktatási szempontból preferált) közszolgáltatások: |
Helyben |
15 km-es körzetben |
Családok átmeneti otthona |
X |
|
Gyógypedagógiai tanácsadás |
X |
|
Korai fejlesztés és gondozás |
X |
|
Fejlesztő felkészítés |
X |
|
Nevelési tanácsadás |
|
x |
Logopédiai ellátás |
X |
|
Továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás |
X |
|
Gyógytestnevelés |
X |
|
Gyermekjóléti szolgáltatás |
X |
|
Bölcsőde |
X |
|
Családi napközi |
|
|
Iskolai napközi |
x |
|
Házi gyermekfelügyelet |
|
|
Óvodai nevelés |
X |
|
Általános iskolai oktatás 1-4. |
X |
|
Általános iskolai oktatás 5-8. |
X |
|
Alapfokú művészetoktatás |
X |
|
További infrastrukturális szolgáltatások |
Igen |
Nem |
Vezetékes ivóvíz a településen |
X |
|
Mindenhol szilárdburkolatú utak |
X |
|
Telepszerű lakókörnyezet a telep. Közig.határán belül |
|
X |
Áramellátás |
X |
|
Borjád helyzetképe
Lakosságszám: 463 fő |
Tényadat |
Arányszám |
Korcsoport |
|
|
0-2 évesek |
13 |
3 % |
3-18 évesek |
76 |
16 % |
Belső migrációs index |
- 10 |
2 % |
Mint látható, a település demográfiai szempontból enyhén öregedő tendenciát mutat. Az intézményfenntartó társulási forma eredményeként a Borjádi tagiskola és óvoda csak az alapszolgáltatásokat biztosítja helyben, a szakszolgáltatások, az alap- és szakellátások egy része Bólyban, valamint a nevelési tanácsadás Mohácson érhető el.
Lippó helyzetképe
Lakosságszám: 584 fő |
Tényadat |
Arányszám |
Korcsoport |
|
|
0-2 évesek |
6 |
1 % |
3-18 évesek |
87 |
15% |
Belső migrációs index |
- 62 |
11% |
Bóllyal és Borjáddal ellentétben Lippó már közepesen öregedő településnek számít, különösen amiatt, hogy a 0-2 éves korosztályba tartozó gyermekek száma rendkívül alacsony.
Lippó ellátottsága a közszolgáltatások tekintetében alapértékűnek mondható, probléma azonban, hogy a gyógypedagógiai tanácsadás, a korai fejlesztés és gondozás, a bölcsődei ellátás, valamint a fejlesztő felkészítés a 22 km-re fekvő Mohácson, míg a nevelési tanácsadás Pécsett érhető el. Ez a település ilyen irányú elzártságát fokozza, így különösen fontos lenne az egyenlő hozzáférési esélyek biztosítása a gyógypedagógiai, a bölcsődei és a fejlesztő felkészítés területén is.
Nagynyárád helyzetképe
Lakosságszám: 797 fő |
Tényadat |
Arányszám |
Korcsoport |
|
|
0-2 évesek |
14 |
2% |
3-18 évesek |
123 |
15% |
Belső migrációs index |
-215 fő |
27 % |
A település demográfiai helyzete azonosnak tekinthető a korábbiakban jelzettekkel. A településen a közoktatási intézményi feladatok közül helyben biztosított az óvodai nevelés és az alsó tagozatos általános iskolai oktatás.
Szajk helyzetképe
Lakónépesség: 831 fő |
Tényadat |
Arányszám |
Korcsoport |
|
|
0-2 évesek |
36 |
4% |
3-18 évesek |
125 |
15% |
Belső migrációs index |
+ 19 |
+ 2 % |
A község gyengén öregedő jellege annak köszönhető, hogy a mikrotérség más településeivel ellentétben itt enyhén magasabb a 0-2 éves korúak aránya. A közoktatási intézményi feladatok közül az óvodai nevelés és alsó tagozatos oktatás helyben is biztosított.
Töttös helyzetképe
Lakónépesség: 620 fő |
Tényadat |
Arányszám |
Korcsoport |
|
|
0-2 évesek |
16 |
3 % |
3-18 évesek |
115 |
19% |
Belső migrációs index |
Nem változott |
0 % |
Töttös - Szajkhoz és Bólyhoz hasonlóan - a mikrotérség többi településéhez képest kedvezőbb demográfiai helyzetben van. Bár a tendencia enyhén öregedő jelleget mutat. A közoktatási intézményi feladatok közül egyedül az óvodai nevelés biztosított helyben.
Versend helyzetképe
Lakónépesség: 968 fő |
Tényadat |
Arányszám |
Korcsoport |
|
|
0-2 évesek |
56 |
6% |
3-18 évesek |
217 |
22% |
Belső migrációs index |
+100 |
10% |
Az intézményfenntartó tárulás és a mikrotérség települései közül Versend a leginkább fiatalodó település. Ennek a folyamatnak (a vizsgált időszakban) az elsődleges okozója a szegénység településbeni térnyerése. Különösen veszélyes probléma ez, mert a településen a HH-s/HHH-s gyermekek aránya meghaladja a 40 %-ot. A településre érkezők jövedelmi helyzete eltérő, ugyanakkor többségben vannak a szegényebb családok.
A községben az óvodai nevelés, alsó és felső tagozatos általános iskolai oktatás biztosított.
3. Óvodáztatás
ÓVODA |
|
Óvodai intézmények száma 7 |
Óvodai feladatellátási helyek száma (gyógypedagógiai neveléssel együtt) 7 |
Óvodai férőhelyek száma (gyógypedagógiai neveléssel együtt) 436 |
Óvodába beíratott gyermekek száma (gyógypedagógiai neveléssel együtt) 341 |
Óvodába beíratott hátrányos helyzetű gyermekek száma 140 |
Óvodába beíratott halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek száma 48 |
Az óvodába be nem íratott 3. életévüket betöltött gyermekek száma 16 |
Az óvodába be nem íratott 3 életévüket betöltött halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek száma 16 |
Gyógypedagógiai nevelésben részesülő óvodás gyermekek száma (integráltan neveltek nélkül) 0 |
Az óvodai gyermekcsoportok száma (gyógypedagógiai neveléssel együtt) 15 |
Az óvodai férőhely kihasználtság társulási szinten 91,5 %-os,
A be nem íratott halmozottan hátrányos helyzetű 3 évesnél idősebb gyermekek közül 16 található.
A fenntartók számára elsődleges feladat az ő óvodába járásukat megoldani , különösen azért mert mind halmozottan hátrányos helyzetű kisgyermek. Ehhez alapvetően szükséges egy új csoportszoba kialakítása.
Feladatellátási hely (megnevezése és címe) |
Funkció
|
Főállású pedagógusok létszáma |
Gyermekek, tanulók száma |
HH / HHH gyermekek, tanulók száma |
SNI gyermekek, tanulók száma |
Tagóvoda Lippó,7781 Ifjúság u. 2. |
Óvoda |
2 |
29 |
8/0 |
0 |
Tagóvoda Versend, 7752 Arany J. u. 1. |
Óvoda |
4 |
62 |
55/36 |
0 |
Tagóvoda Szajk, 7753 Kossuth u. 16 |
Óvoda |
2 |
44 |
0/0 |
0 |
Tagóvoda Töttös, 7755 Hunyadi u.2. |
Óvoda |
2 |
22 |
12/9 |
0 |
Tagóvoda Nagynyárád, 7784 Kossuth u. 54. |
Óvoda |
2 |
22 |
12/0 |
1 |
Tagóvoda Borjád 7756 Kossuth u. 13. |
Óvoda |
3 |
33 |
14/0 |
0 |
Központi Óvoda Bólyi Óvoda és Bölcsőde 7754 Hősök tere 3. |
Óvoda |
11 |
140 |
24/4 |
0 |
Az egy csoportra jutó létszám 23, ami megfelel az előírásoknak. Óvodáskorú SNI gyermek összesen 2 fő, aki a nagynyárádi tagóvodában integrált nevelésben részesül, és 3 fő Bólyban részesül integrált nevelésben.
A HH és a HHH arányok az óvodákban településenként:
Település |
HH % |
HHH % |
Lippó |
27,6 |
0,0 |
Versend |
88,7 |
58,0 |
Szajk |
0,0 |
0,0 |
Töttös |
54,6 |
40,9 |
Nagynyárád |
54,6 |
0,0 |
Borjád |
42,4 |
0,0 |
Bóly |
17,1 |
2,8 |
A fenti táblázatból kitűnik Versend ( 58,0 %) és Töttös (40,9 %) rendkívül magas HHH óvodásainak aránya.
Örvendetes tény, hogy sem Versenden, sem Töttösön nincs egyeten halmozottan hátrányos helyzetű 3 éves kort betöltött gyermek, aki nem jár óvodába.
4. Szociális helyzet
|
Lakónépesség száma |
Munkanélküliek száma |
% |
Ebből tartós munkanélküliek száma |
% |
Rendszeres szociális segélyben részesülő háztartás |
Rendszeres szociális segélyben részesülő személy |
Gyermekek után igényelt rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény |
Ebből |
|
Akiknek szülei nyilatkoztak HHH helyzetükről |
Akiknek szülei nem nyilatkoztak HHH helyzetükről |
|||||||||
Bóly |
3878 |
116 |
3 |
19 |
16 |
17 |
68 |
107 |
2 |
93 |
Borjád |
463 |
35 |
7 |
35 |
100 |
15 |
60 |
53 |
24 |
0 |
Nagynyárád
|
797 |
35 |
4 |
15 |
42 |
8 |
32 |
42 |
n.a |
n.a |
Szajk
|
831 |
16 |
2 |
14 |
87 |
12 |
48 |
29 |
1 |
0 |
Lippó
|
584 |
42 |
7 |
28 |
66 |
11 |
44 |
31 |
16 |
15 |
Töttös
|
620 |
50 |
8 |
40 |
80 |
13 |
52 |
89 |
n.a |
n.a |
Versend
|
968 |
170 |
17 |
110 |
65 |
67 |
388 |
196 |
68 |
n.a |
A 2006 szeptemberében megjelent statisztikai adatok alapján a Mohácsi Kistérségben 2639, volt a munkanélküliek száma, munkanélküliek aránya a kistérségben 11 %.
5. A helyzetelemzés összegzése
Bóly Mikrokörzeti Közoktatási Intézményi Társulás közoktatási esélyegyenlőségi helyzetelemzésben rögzített megállapítások összefoglalása.
§ A központ biztosítja, és elérhetővé teszi az esélyegyenlőség szempontjából legfontosabb közszolgáltatásokat (óvodai nevelés, általános iskolai oktatás 1-8.) intézményfenntartó társulási formákban.
§ A megkötött megállapodások szerint a szakszolgálati ellátás csaknem minden formája elérhető a szerződést kötöttek számára, egyéb esetben a hiányokat pótolni kell. Megengedhetetlen, hogy az igen magas HH-HHH aránnyal rendelkező Versenden ellátatlan a korai fejlesztés, valamint az, hogy a nevelési tanácsadásért 17 km-t kell utazni Mohácsra.
§ Versendi (42,3 %) és töttösi (40,9 %) óvodák kiemelten magas HHH aránya indokolttá teszi az óvodai IPR bevezetését.
§ Hiányzó szolgáltatás a bölcsődei ellátás is, csak Bólyban érhető el. Igény és forrás esetén meg kell szervezni, különösen a HH- HHH gyermekek számára.
§ A gyermekjóléti szakellátások közül a családok átmeneti otthona is biztosított, igény szerint megyei feladatokat is ellát.
§ Felvétel tekintetében biztosítottak a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek teljes körű óvodáztatásának és feltételei.
§ Intézkedéseket kell hozni a 3 életévüket betöltött (16 fő) óvodába be nem íratott halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek beóvodázására.
§ A térségben az országos átlagot nem haladja meg a sajátos nevelési igényű gyermekek aránya. Az SNI gyermekek integráltan megoldott
§ Az oktatás feltételeiben az intézményi telephelyek vonatkozásában van különbség az épületek állagát, felújítottságát tekintve. Alapvető hiány a tornaterem, amihez a források megteremtése elsőrendű feladat.
§ A település intézményei számára biztosított források feladatarányosak.
§ Indokolt továbbra is a kiegészítő normatívával támogatott oktatási szolgáltatások megszervezése, a pályázati lehetőségek folyamatos nyomon követése.
§ Versenden, felmérések alapján óvodáskorú létszám növekvő, szükséges a be nem íratott kisgyermekek beóvodázása érdekében az új csoportszoba kialakítása.
§ A törvényi előírásoknak megfelelően minden tagintézményben szükséges az akadálymentesítés.
§ Fontos az önkéntes szülői HHH nyilatkozatok szorgalmazása, szülők tájékoztatása az előnyökről. Integrációs követelmények figyelembevéte, szemléletváltás, hatékony együttnevelési, és korszerű pedagógia módszerek alkalmazása, pedagógus továbbképzéseken való részvétel (IPR) szükséges a hátrányos helyzetű illetve a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók/gyermekek sikeresebb és eredményesebb oktatása-nevelése érdekében.
Az esélyegyenlőség mindannyiunk számára fontos érték. Az esélyegyenlőség érvényesítése nem pusztán követelmény, hanem az óvodának is hosszú távú érdeke, hozzájárul a pedagógiai célkitűzései teljesítéséhez és növeli az óvoda versenyképességét.
Az esélyegyenlőség biztosítása nem feltétlenül jár többletköltséggel: szemléletváltást, rugalmasságot, nagyobb figyelmet igényel az intézmény vezetőjétől, a tagóvoda vezetőtől és valamennyi óvodai dolgozótól.
Felek kötelezettséget vállalnak, hogy hátrányos helyzetű, ill. a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek esélyegyenlőségének elősegítése érdekében támogató intézkedéseket hoznak, különösen a szociális hátrányok leküzdése terén, a gyermekek fejlődéséhez szükséges mennyiségű és minőségi neveléshez való hozzáférésben és a szülői szereppel kapcsolatos kedvezmények terén.
A fenntartó és az közoktatási intézmény vezetője a foglalkozások során megelőzi és megakadályozza a gyermekek hátrányos megkülönböztetését. Ez kiterjed a beiskolázásra, az értékelésre, a foglalkozásokhoz való hozzáférhetőségre és egyéb ösztönzések meghatározására. Kiterjed továbbá a gyermekek bárminemű, különösen koruk, nemük, nemzetiségük, fajuk, származásuk, vallásuk, politikai meggyőződésük stb. miatti diszkriminációra.
Az esélyegyenlőségi intézkedési terv alapvető célja, hogy biztosítsa:
· Az óvodán belül a szegregációmentességet.
· Az egyenlő bánásmód elvének teljes körű érvényesülése
· Az óvoda szolgáltatásaihoz való hozzáférési esélyegyenlőségét
· A minőségi neveléshez való egyenlő hozzáférhetőség biztosítása
Célul tűztük ki az esélyteremtést támogató lépések megvalósítására, a HH és HHH gyermekek hátrányainak kompenzálása érdekében, az esélyegyenlőség előmozdítása az óvoda minden tevékenysége során:
· A beiratkozásnál
· A gyermekek egyéni fejlesztésénél
· Az ismeretközvetítés gyakorlatában
· Az óvodai programok kiválasztásában, alkalmazásában és fejlesztésében
· Az iskolai továbbhaladás előkészítésében
· A humán erőforrás fejlesztésében, a pedagógiai, szakmai tovább képzésben
· A partnerség építésében és a kapcsolattartásban a szülőkkel, segítségnyújtás a szakmai és társadalmi környezettel
Az intézmény és a tagóvoda mindenkori vezetője felelős azért, hogy a Közoktatási Intézményi esélyegyenlőségi Intézkedési Terv az óvoda minden dolgozója, óvodása, a szülők, és a társadalmi partnerszervezetek számára elérhető legyen.
Az intézmény és a tagóvoda vezetőjének felelőssége, hogy az óvoda dolgozói megkapják a szükséges felkészítést és segítséget az intézkedési terv bevezetéséhez és végrehajtásához.
Amennyiben olyan jelenségről szerez tudomást, amely sérti az egyenlő bánásmód elvét, meg kell tennie a szükséges lépéseket.
Az intézmény és a tagóvoda vezetője felelős a Közoktatási Intézményi Esélyegyenlőségi Intézkedési Terv megvalósításának koordinálásáért, nyomon követéséért
Valamennyi óvodapedagógus és dajka, felelős azért, hogy tisztában legyen az egyenlő bánásmódra, esélyegyenlőségre vonatkozó jogi előírásokkal, biztosítsa a diszkrimináció mentes nevelést, a befogadó, toleráns légkört.
Az óvoda minden dolgozójának felelőssége, hogy ismerje az intézkedési tervben foglaltakat és közreműködjön annak megvalósításában, illetve amennyiben az esélyegyenlőség sérült, azt
jelezze felettesének.
Minden, az óvodával kapcsolatban, szerződéses viszonyban álló, szolgáltatást nyújtó fél felelőssége, hogy ismerje a Közoktatási Intézményi Esélyegyenlőségi Intézkedési Tervet és magára nézve is kötelezőként kövesse azt.
Ki? |
Miért? |
Az intézmény vezetője, valamint a tagóvoda vezető |
Az esélyegyenlőségi terv elkészítéséért Az erről történő: · Tájékoztatás · Elérhetőség · Ismertetés · A dolgozók felkészítése Segítség nyújtásért a végrehajtáshoz, panaszkezeléshez |
A tagóvoda vezető és a gyermekvédelmi felelős |
A terv megvalósításának koordinálásáért A terv végrehajtásának nyomon követéséért Az esélyegyenlőség sérülésére vonatkozó panaszok kivizsgálásáért |
A nevelőtestület minden tagja |
Jogi előírások ismerete (melléklet) Diszkrimináció mentes oktatás-nevelés A toleráns légkör biztosítása A témával kapcsolatos képzési programokon való közreműködés Az esélyegyenlőség sérülése estén a jelzés megtétele az illetékes kollégánál |
Minden érintett fél, az óvodával kapcsolatban álló partnerek |
Az óvoda esélyegyenlőségi tervének ismeretéért Kötelezőként történő elfogadásáért |
Kötelezettségek
Ki? |
Kit? |
Miről? |
Milyen módon? |
Visszacsatolás Ellenőrzés |
Az intézmény vezetője, és a tagóvoda vezető |
-Az óvoda dolgozóit -A gyerekeket -A szülőket -A társadalmi partnereket |
-Elérhető legyen az esélyegyenlőségi program -Ismerjék és kövessék a benne foglaltakat -Biztosítsa, hogy a dolgozók megkapják a szükséges felkészítést és segítséget az intézkedési terv végrehajtásához -A szükséges lépések megtétele az egyenlő bánásmód elvét sértő cselekvésekben |
-A kész dokumentum ismertetése a partnerek felé -Az elkészített dokumentum elhelyezése a megfelelő helyeken (könyvtár, óvoda, stb.) -Nevelőtestületi értekezlet tájékoztatás céljából -Továbbképzési terv célirányos elkészítése -Panaszkezelési szabályzat, eljárás működtetése -PR tevékenység alkalmazása a helyzettől, körülményektől, lehetőségektől függően |
-Kérdőíves módszer -Kétévenkénti elégedettség mérés erre a területre vonatkozó kérdései -Partneri visszajelzések |
Tagóvoda vezető Gyermekvédelmi felelős |
-A közvetlen partnereket -Az új dolgozókat |
-Az alapelvekről -A program betartásáról -A továbbképzési lehetőségekről |
-Tájékoztató fórumok szervezése az érintett feleknek -Az elérhetőségek biztosítása szóbeli, írásbeli formában |
-Emlékezető |
A nevelőtestület tagjai |
-A mindennapi munkavégzésük során, a napi gyakorlatba történő bevezetése
|
-Az alapelvekről |
-Gyakorlati munkájuk során:, -Szóban -Írásban Tevékenységgel |
-Foglalkozások tervezése |
Minden az óvodával kapcsolatban álló partner |
-A napi gyakorlatba történő bevezetés |
-Az alapelvekről |
-A gyakorlati munka során: -Szóban -Írásban Tevékenységgel |
-Visszajelzés szóban, írásban |
Az óvoda vállalja, hogy:
· Biztosítja a Települési Közoktatási Esélyegyenlőségi Intézkedési Tervben a rá vonatkozó intézkedések megvalósítását
· Közreműködik a települési szintű intézkedési terv eredményes megvalósításában, a településen élő HHH gyermekek esélyegyenlőségének előmozdítása érdekében
· Az esélyegyenlőségi terv nyilvánosságának biztosítása;
· Befogadó és toleráns légkör optimális kialakítása és fenntartása az intézményekben;
· Biztosítja és vizsgálja, hogy minden a működésére, nevelő munkájára vonatkozó, iránymutatásban, stratégiai dokumentumban (kiemelten a HNP-be és az IMIP-be) beépüljenek az egyenlő bánásmódra és esélyegyenlőségre vonatkozó kötelezettségek és célkitűzések
· Értékeli, visszacsatolja és beépíti az intézkedési terv ellenőrzése során szerzett információkat
· Biztosítja a pedagógusok felkészítését az intézkedési tervben végrehajtandó feladatokra, felkészültségük értékelését és folyamatos továbbképzésüket az érintett területeken
Az intézkedési terv megvalósulásának nyomon követése
Esélyegyenlőségi Programban fontos szerepet tölt be a program megvalósulásának nyomon követése. Ennek eszközei:
§ az eredményesség értékelése, ellenőrzése évente történik
§ az évente történő ellenőrzés időpontját az intézményvezető, tagóvoda-vezető az éves munkatervben határozza meg.
§ az évenkénti értékeléskor feltárt hiányosságok felszámolására külön intézkedési tervet kell készíteni, amelyben meghatározásra kerülnek a célkitűzések, tevékenységek, határidők, sikerkritériumok.
Mód |
Gyakoriság |
Értékelés |
Ellenőrzés |
Felelősök |
Monitoring vizsgálat |
Évente |
Intézményvezető Tagóvoda vezető |
Év végi beszámoló |
Intézményvezető Tagóvoda vezető |
Önellenőrzés |
Évente |
Nevelőtestület |
Év végi beszámoló |
Nevelőtestület |
Éves elégedettség- mérés erre irányuló kérdései |
Évente |
Minőségügyi vezető |
Év végi beszámoló |
Tagóvoda vezető |
Az adatok átvizsgálása |
Évente októberben |
Gyermekvédelmi felelős |
Októberi statisztika |
Tagóvoda vezető |
Az eredményesség értékelése, ellenőrzése
Nyilvánossá tétel |
Személyes adatvédelem |
Gyakoriság |
Résztvevők |
Felelős |
Szülői értekezlet |
Elért eredmények |
Évente kétszer |
Óvodába járó gyermekek szülei |
Óvoda- pedagógusok |
SZSZ értekezlet |
Elért eredmények |
Évente kétszer |
Szülői érdekképviselet tagjai |
Tagóvoda vezető |
Testületi ülés |
Elért eredmények |
Évente egyszer |
Képviselő testületi tagok |
Tagóvoda vezető |
CKÖ testületi ülés (Versend) |
Elért eredmények |
Évente egyszer |
CKÖ testületi tagok |
Tagóvoda vezető |
Az intézkedési terv kidolgozása során, az elfogadását megelőzően, a konzultáció és véleményformálás lehetőségének biztosítása:
· A fenntartó
· A szülő
· A gyerekek
· A Kisebbségi Önkormányzat képviselői
· A megvalósításban érintett szakmai partnerek képviselőinek bevonásával
Kit? |
Ki? |
Milyen módon? |
Milyen gyakran? |
Fenntartó |
Intézményvezető, Tagóvoda vezető |
Előzetes egyeztetés |
Évente egyszer |
Szülők |
Tagóvoda vezető |
Tanév során szülői értekezletek |
Évente kétszer |
Gyerekek |
Óvodapedagógusok |
Rövid, életkornak megfelelő, szóbeli |
Eseti |
KÖ képviselők |
Intézményvezető, Tagóvoda vezető |
Előzetes egyeztetés |
Évente egyszer |
Szakmai partnerek |
Intézményvezető, Tagóvoda vezető |
Előzetes egyeztetés |
Eseti |
Begyűjtés |
Feldolgozás |
Visszacsatolás |
Dokumentálás |
Korrekció |
Panaszkezelés |
Eseti egyéni megbeszélés |
Szükséges kiegészítés visszajelzés |
Írásos emlékeztető |
Az intézkedési terv módosítása |
Éves elégedettség mérés |
Adatok elemzése |
Összefoglaló készítése |
Írásosos tájékoztató |
Az elégedettség mérés problémásnak jelzett tevékenységének, a szükséges változtatásának elvégzése |
Évenkénti önértékelés |
Adatok elemzése |
A vállalt célok teljesülésének kritériumai megvalósultak-e |
Írásos emlékeztető |
A vállalt célok, módosítása, vagy a végrehajtás átütemezése |
Milyen esetben? |
Milyen módon? |
Ki? |
Kit? |
Szankció |
Panaszkezelés |
Írásos emlékeztető a panasz kivizsgálásáról |
Gyermekvédelmi felelős |
Intézményvezető, Tagóvoda vezető Panaszt jelző |
Jogos panasz esetén a kiváltó ok megszüntetésére hozott vezetői intézkedés |
Éves elégedettség mérés |
Írásos tájékoztató |
Minőségügyi megbízott |
Alkalmazotti közösség Szülői közösség Fenntartó |
A szükséges változtatások elvégzése az érintettek írásbeli figyelmeztetése |
Évenkénti önértékelés |
Írásos tájékoztató |
Minőségügyi megbízott |
Alkalmazotti közösség Szülői közösség Fenntartó |
A vállalt célok, módszerek, vagy a végrehajtás átütemezése, érintettek írásbeli figyelmeztetése |
Az esélyegyenlőségi terv érvényességi ideje:
· Az óvoda első ízben 2009.09.01. napjától szervezi meg nevelő munkáját az esélyegyenlőségi terv szerint.
· Ezen esélyegyenlőségi terv érvényességi ideje hat nevelési évre, 2015. augusztus 31. napjáig szól. A 2014/2015-ös nevelési év során a nevelőtestületnek az esélyegyenlőségi terv teljes, minden fejezetre kiterjedő felülvizsgálatát, értékelését el kell végeznie és szükség esetén, ezen esélyegyenlőségi tervet módosítania kell, vagy teljesen újat kell készítenie.
Az esélyegyenlőségi terv módosítása
Az esélyegyenlőségi terv módosítására:
· Az intézmény vezetője
· A tagóvoda vezetője
· Az óvoda fenntartója
· Az alkalmazotti közösség bármely tagja
· A szülői érdekképviselet bármely
· Az intézmény közvetlen partnerei tehetnek javaslatot
· Az esélyegyenlőségi terv módosítását a nevelőtestület fogadja el, és az a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé
· A módosított esélyegyenlőségi tervet, a jóváhagyást követő nevelési év szeptember 1. napjától kell bevezetni
Az óvoda esélyegyenlőségi terve nyilvános, minden érdeklődő számára megtekinthető.
Az esélyegyenlőségi terv egy-egy példánya a következő személyeknél, illetve helyszíneken
tekinthető meg:
· Az óvoda fenntartójánál
· Az irattárban
· Az intézmény vezetőjénél
· A tagóvoda vezetőjénél
· A könyvtárban
Helyzetelemzésből adódó fejlesztendő területek |
Cél |
Szükséges intézkedés |
Felelősök |
Határidők |
Az óvoda eredményességét mérő indikátorok rövidtávon (1 év) |
Az óvoda eredményességét mérő indikátorok középtávon (3év)
|
Az óvoda eredményességét mérő indikátorok hosszútávon (6 év) |
IV/1 A HH és HHH gyermekek azonosítása |
|||||||
IV/1.1 A gyermekek bevonása az intézményes ellátásba, a HHH gyermekek érintettsége nem ismert
|
-Teljes körű óvodáztatás |
-A HHH óvodás korú gyermekek teljes körű felderítése, beóvodáztatása |
Óvodavezető Gyermekvédelmi felelős Érintett szakemberek (védőnő, családsegítő, CKÖ képviselő) |
Folyamatos |
Az óvodás korú HHH gyermekek ismerete, intézkedések megtétele a bevonásukra. |
Teljes körű óvodáztatás módjának terve |
Teljes körű óvodáztatás |
IV/1.2 Az óvodának meg kell teremteni a HHH gyermekek pontos, napra kész nyilvántartását |
-A HHH gyermekek napra kész nyilvántartása -A nyilvántartás számadatainak ismeretében az intézkedések meghozatala, a hátrány kompenzáció érdekében
|
-Tájékoztatás, a szülők megismertetése az aláírt nyilatkozat adta lehetőségekkel (érintett szakemberek összefogása) |
Óvodavezető Gyermekvédelmi felelős Érintett szakemberek (védőnő, családsegítő, CKÖ képviselő) |
Folyamatos |
A nyilvántartott HHH gyermekek számának növekedése |
A nyilvántartások folyamatos karbantartása, folyamatos napra kész információk alapján a támogatások igényelhetősége |
A nyilvántartások folyamatos karbantartása, folyamatos napra kész információk alapján a támogatások igényelhetősége |
IV/2. A nevelést, egyéni fejlesztést segítő és értékelő eszközrendszer elemei |
|
|||||||
IV/2.1 Kulcskompetenciákat fejlesztő programok és programelemek |
Az esélyegyenlőségi tervben megjelenített kulcs- kompetenciák és fejlesztő módszerek minél jobban beleépüljenek az óvoda pedagógiai kultúrájába |
-A program elemei beépültek a nevelési programba, a teljes körű bevezetésük megtörtént -A pedagógusok alkalmazzák a differenciálást -A nevelési programban a módszerek helye és szerepe pontosan meghatározott |
Óvoda- pedagógusok |
Folyamatos |
Az egyéni fejlődését segítő fejlesztési program alapján megtartott foglalkozásokon résztvevő HH/HHH gyermekek száma 5%-al nő |
Az egyéni fejlődését segítő fejlesztési program alapján megtartott foglalkozásokon résztvevő HH/HHH gyermekek száma 10%-al nő |
Az egyéni fejlődését segítő fejlesztési program alapján megtartott foglalkozásokon résztvevő HH/HHH gyermekek száma 15%-al nő |
|
IV/2.2 Eszközjellegű kompetenciák fejlesztése |
HNP szerinti alkalmazás |
Óvoda- pedagógusok |
Folyamatos |
A megismert új módszerek, program alapján szervezet foglalkozások száma 5%-al nő |
A megismert új módszerek, program alapján szervezet foglalkozások száma 10%-al nő |
A megismert új módszerek, program alapján szervezet foglalkozások száma 15%-al nő |
||
IV/2.3 A szociális kompetenciák fejlesztése
|
HNP szerinti alkalmazás |
Óvoda- pedagógusok |
Folyamatos |
|
|
|
||
IV/2.4 Az esélyegyenlőséget segítő szabadidős tevékenységek |
Éves szinten a munkatervben rögzülnek ezek a feladatok |
Óvoda- pedagógusok |
Folyamatos |
|
|
|
||
IV/3. Óvoda-iskola átmenet |
|||||||
IV/3.1 Óvoda-iskola átmenet |
-Az óvoda- iskola átmenet megkönnyítése |
-Szakmai párbeszéd (óvoda-pedagógus tanító) évi két alkalommal az oktatási problémák megbeszélése |
Integrációért felelős megbízott |
Minden évben ősszel és tavasszal |
A szakmai megbeszélések megtörténtek |
A megbeszélések szerinti működés |
A megbeszélések szerinti működés |
-A beiskolázás előkészítésénél minél több HHH gyermek kerüljön normál tantervű osztályba |
-A HHH gyermekek iskola- érettségének vizsgálata (DIFER mérés, óvodai kimeneti mérés) |
Tagóvoda vezető Iskolaigazgató |
Minden nevelési év végén |
Az óvodában visszamaradt gyermekek aránya 5%-al csökken |
Folyamatosan csökken |
Folyamatosan csökken |
|
Az iskolával való együttműködés szervezeti kereteinek tovább fejlesztése |
Célmeghatározás Kapcsolattartás módja Kapcsolattartás ütemezése Projekt team alakítása Helyzetelemzés |
Óvodavezető, Tagóvoda vezető Iskolaigazgató |
2009.09.01. |
Elkészült az együttműködési formák eljárás rendje |
Az eljárásrend szerinti működés |
Az eljárásrend szerinti működés |
|
IV/3.2 Szabadidős programokon való részvétel |
A szabadidős programokhoz való egyenlő hozzá férhetőség biztosítása |
A minimum eszköz- Jegyzékben előírt feltételek biztosítása |
Tagóvoda vezető |
Folyamatos |
A programokon való részvétel biztosított 100% |
A programokon való részvétel biztosított 100% |
A programokon való részvétel biztosított 100% |
IV/4. Az esélyegyenlőségi intézkedési terv alkalmazásának szempontjai |
|||||||
IV/4.1 Az esélyegyenlőség alkalmazásának szempontjai, tárgyi feltételek számbavétele |
-Az óvoda infrastruktúrájához való egyenlő hozzáférhetőség biztosítása |
A minimum eszköz- jegyzékben előírt feltételek biztosítása |
Tagóvoda vezető |
Folyamatos |
A programokon való részvétel biztosítása 100%-os |
A programokon való részvétel biztosítása 100%-os |
A programokon való részvétel biztosítása 100%-os |
IV/4.2 Az esélyegyenlőség alkalmazásának szempontjai, személyi feltételek számbavétele |
-Minél több pedagógus sajátítsa el az esélyegyenlőség sikeres alkalmazásához szükséges kompetenciákat |
Képzések szervezése |
Integrációért felelős megbízott |
Folyamatos |
100%-osan biztosított |
100%-osan biztosított |
100%-osan biztosított |
-Megfelelő szakemberek biztosítása az egyéni fejlődés szükség szerinti kielégítéséhez (logopédus, fejlesztőpedagógus) |
Szakszolgálat, humán erőforrás igénybevételének biztosítása |
Szakszolgálat Integrációért felelős megbízott |
Folyamatos |
Az ellátottság 50%-ban biztosított |
Az ellátottság 100%-ban biztosított |
Az ellátottság 100%-ban biztosított |
IV/5. Az óvodai nevelést segítő kompetenciák, módszerek |
|||||||
IV/5.1 Az óvodai nevelést segítő módszertani elemek |
-Folyamatos módszertani továbbképzés |
Az óvoda- Pedagógusok alkalmazzák az új differenciáló innovatív módszereket A HNP-ben a módszerek helye és szerepe pontosan meghatározott
|
Integrációért felelős megbízott |
Folyamatos |
Az új módszertani elemeket tartalmazó differenciált fejlesztő foglalkozásokon a HH/HHH gyermekek részvétele 100%-os |
Az új módszertani elemeket tartalmazó differenciált fejlesztő foglalkozásokon a HH/HHH gyermekek részvétele 100%-os |
Az új módszertani elemeket tartalmazó differenciált fejlesztő foglalkozásokon a HH/HHH gyermekek részvétele 100%-os |
IV/5.2 Műhelymunkák a pedagógiai együttműködés formái |
Az értékelő eset megbeszélések dokumentáltan a rendszer részei és a konklúzióit a pedagógusok használják a nevelési tervek korrekciójánál
|
Integrációért felelős megbízott |
Folyamatos |
Nevelési év végén |
Félévente |
Igény szerint |
|
IV/5.3 A kompetencia alapú értékelési rendszer eszközei |
A HNP-ben a módszerek helye és szerepe pontosan meghatározott
|
Óvoda- pedagógusok |
Folyamatos |
HNP szerinti alkalmazás |
HNP szerinti alkalmazás |
HNP szerinti alkalmazás |
|
IV/6 A 6. életévében megkezdett iskolai továbbhaladás feltételének biztosítása a HH/HHH gyermekek számára |
|||||||
IV/6 A 6. életévben megkezdett iskolai továbbhaladás feltételének biztosítása a HH/HHH gyermekek számára |
-Adatgyűjtemény az óvodából alapfokon továbbhaladó gyermekekről, nyomon követésük az első osztályban
|
Adatbázis létrehozása |
Integrációért felelős megbízott |
Minden nevelési év Október 15.-ig |
Két év adatai állnak rendelkezésre |
Három év adatai állnak rendelkezésre |
Négy év adatai állnak rendelkezésre |
-Minél több HH/HHH gyermek kezdje meg 6 évesen az iskolát |
Az óvoda-iskola közötti átmenet elősegítése a lemorzsolódás megelőzése a sikeres tovább haladásának és a gyermekek után követésének megvalósulása érdekében intézményi együttműködés támogatása és biztosítása
|
Integrációért felelős megbízott |
Minden nevelési év Október 15.-ig |
Adatbázis kiépülése két évre vissza- menőleg |
Az adatbázis kiegészítése az aktuális adatokkal |
Az adatbázis kiegészítése az aktuális adatokkal |
|
VI/7. Társadalmi-szakmai környezettel való együttműködés |
|||||||
IV/7. Társadalmi-szakmai környezettel való együttműködés |
-Az óvoda társadalmi és szakmai környezetének minél szélesebb körben történő bevonása a HH/HHH gyermekek sikeres iskola kezdésének érdekében
|
Kapcsolattartó rendszer működtetése átfogó, célokat megjelölő és egyedi eseteket megbeszélő, egyeztető fórum létrehozása és működtetése |
Óvodavezető, Tagóvoda vezető Integrációért felelős megbízott |
Évi egy-két alkalommal |
Információ áramlás biztosítása, kapcsolatrendszer hatékonyabb működtetése |
|
|
X. Alapszabályok: jogszabályi hivatkozások, fontosabb fogalmak
1949. ÉVI XX. TÖRVÉNY A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG ALKOTMÁNYÁRÓL
Az alapvető jogok és kötelességekből kiemelve:
54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz, amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.
(2) Senkit nem lehet kínzásnak, kegyetlen, embertelen, megalázó elbánásnak vagy büntetésnek alávetni, és különösen tilos emberen a hozzájárulása nélkül orvosi vagy tudományos kísérletet végezni.
70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is segíti.
70/B. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a munkához, a munka és a foglalkozás szabad megválasztásához.
(2) Az egyenlő munkáért mindenkinek, bármilyen megkülönböztetés nélkül, egyenlő bérhez van joga.
(3) Minden dolgozónak joga van olyan jövedelemhez, amely megfelel végzett munkája mennyiségének és minőségének.
(4) Mindenkinek joga van a pihenéshez, a szabadidőhöz és a rendszeres fizetett szabadsághoz.
70/C. § (1) Mindenkinek joga van ahhoz, hogy gazdasági és társadalmi érdekeinek védelme céljából másokkal együtt szervezetet alakítson, vagy ahhoz csatlakozzon.
(2) A sztrájkjogot, az ezt szabályozó törvények keretei között lehet gyakorolni.
70/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.
(2) Ezt a jogot a Magyar Köztársaság a munkavédelem, az egészségügyi intézmények és az orvosi ellátás megszervezésével, a rendszeres testedzés biztosításával, valamint az épített és a természetes környezet védelmével valósítja meg.
70/E. § (1) A Magyar Köztársaság
állampolgárainak joguk van a szociális biztonsághoz; öregség, betegség,
rokkantság, özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett
munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra jogosultak.
(2) A Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogot a társadalombiztosítás útján és a szociális intézmények rendszerével valósítja meg.
70/F. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja az állampolgárok számára a művelődéshez való jogot.
(2) A Magyar Köztársaság ezt a jogot a közművelődés kiterjesztésével és általánossá tételével, az ingyenes és kötelező általános iskolával, képességei alapján mindenki számára hozzáférhető közép- és felsőfokú oktatással, továbbá az oktatásban részesülők anyagi támogatásával valósítja meg.
70/J. § A Magyar Köztársaságban a szülők, gondviselők kötelesek kiskorú gyermekük taníttatásáról gondoskodni.
70/K. § Az alapvető jogok megsértése miatt
keletkezett igények, továbbá a kötelességek teljesítésével kapcsolatban hozott
állami döntések elleni kifogások bíróság előtt érvényesíthetők.
A KÖZOKTATÁSI TÖRVÉNYNEK A TÉMÁHOZ KAPCSOLÓDÓ EGYES RENDELKEZÉSEI (1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról)
A törvény bevezető mondata már kiemeli az esélyegyenlőség fontosságát:
A Magyar Köztársaság Alkotmányában meghatározott művelődéshez való jog esélyegyenlőség alapján való gyakorlásának biztosítása, a lelkiismereti meggyőződés szabadságának és a vallásszabadságnak, a hazaszeretetre nevelésnek a közoktatásban való érvényesülése, a nemzeti és etnikai kisebbségek anyanyelvi oktatáshoz való jogának megvalósítása, a tanszabadság és a tanítás szabadságának érvényesítése, a gyermekek, tanulók, szülők és a közoktatásban foglalkoztatottak jogainak és kötelességeinek meghatározása, továbbá korszerű tudást biztosító közoktatási rendszer irányítása és működtetése.
A törvény 10.§.-a foglalkozik a tanulói jogokkal, 11.§. a tanulói különös jogokkal, ennek a paragrafusnak kiemelt jelentőségű a (7) bekezdése:
(7) Az e törvényben meghatározott jogokat és kötelezettségeket rendeltetésüknek megfelelően kell gyakorolni, illetőleg teljesíteni. A jogok rendeltetésszerű gyakorlása során kiemelt figyelmet kell fordítani a gyermeki és tanulói jogok érvényesítésére. A jog gyakorlása akkor nem tekinthető rendeltetésszerűnek, ha az e törvényben és a szakképzésről szóló törvényben, illetve az e törvények végrehajtására kiadott jogszabályokban biztosított jogok csorbítására, érdekérvényesítési lehetőségek korlátozására, a véleménynyilvánítás elfojtására, a tájékozódási jog korlátozására irányul, vagy erre vezet. A rendeltetésellenes joggyakorlást haladéktalanul meg kell szüntetni, és hátrányos következményeit - az e törvényben, illetve a szakképzésről szóló törvényben szabályozott eljárás keretében - orvosolni kell. Az eljárásban a gyermek, tanuló javára kell dönteni, ha a tényállás nem tisztázható megnyugtatóan.
83. § (1) A nevelési-oktatási intézmény a gyermekkel, a tanulóval kapcsolatos döntéseit - jogszabályban meghatározott esetben és formában - írásban közli a tanulóval, illetve a szülővel.
(2) A tanuló, a szülő, az óvoda, az iskola, a kollégium döntése vagy intézkedése, illetve intézkedésének elmulasztása (a továbbiakban együtt: döntés) ellen - a közléstől, ennek hiányában a tudomására jutásától számított tizenöt napon belül - a gyermek, tanuló érdekében eljárást indíthat, kivéve a magatartás, a szorgalom, valamint a tanulmányok értékelését és minősítését. Eljárás indítható a magatartás, szorgalom és a tanulmányok minősítése ellen is, ha a minősítés nem az iskola által alkalmazott helyi tantervben meghatározottak alapján történt, illetve a minősítéssel összefüggő eljárás jogszabályba vagy a tanulói jogviszonyra vonatkozó rendelkezésekbe ütközik.
(3) Az eljárást megindító kérelem, ha
a) egyéni érdeksérelemre hivatkozással nyújtják be, felülbírálati kérelem;
b) jogszabálysértésre hivatkozással nyújtják be, törvényességi kérelem.
(4) A fenntartó képviselője jár el, és hoz másodfokú döntést
a) a törvényességi kérelem; továbbá
b) az óvodai felvételekkel és az óvodából való kizárással, a tanulói jogviszony, valamint a kollégiumi tagsági viszony létesítésével, megszüntetésével, a tanulói fegyelmi ügyekkel kapcsolatban benyújtott felülbírálati kérelem tekintetében.
(5) A fenntartó képviselője a (4) bekezdésben meghatározott eljárásban a kérelmet elutasíthatja, illetve a döntést jogszabálysértés vagy egyéni érdeksérelem esetén
a) megváltoztathatja, vagy
b) megsemmisítheti, és a nevelési-oktatási intézményt új döntés meghozatalára utasíthatja.
(6) A felülbírálati kérelmet - a (4) bekezdésben felsorolt felülbírálati kérelmek kivételével - az iskolaszék, illetve, ha ilyen nem működik, a nevelőtestület tagjaiból álló, legalább három tagú bizottság vizsgálja meg. A vizsgálat eredményeképpen az iskolaszék, illetve a bizottság
a) a felülbírálati kérelmet elutasítja;
b) a döntés elmulasztóját döntéshozatalra utasítja;
c) a hozott döntést megsemmisíti, és a döntéshozót új döntés meghozatalára utasítja.
(7) A felülbírálati kérelem és a törvényességi kérelem benyújtásával kapcsolatos határidő számítására, a mulasztásra, a kérelem elbírálásával kapcsolatos eljárásra az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvénynek a rendelkezéseit kell alkalmazni.
(8) A tanuló, a szülő a fenntartónak a törvényességi kérelem, továbbá - a 76. § (2) bekezdésének a)-b) pontjában és a 76. § (5) bekezdésének a)-b) pontjában meghatározott fegyelmi ügyek kivételével - a felülbírálati kérelem tárgyában hozott döntésének bírósági felülvizsgálatát kérheti, a közléstől számított harminc napon belül, jogszabálysértésre és tanulói jogviszonyra vonatkozó rendelkezésekbe ütközésre hivatkozással.
Eddig is szabályozta a jogrend az egyenlő bánásmóddal kapcsolatos jogokat. Több jogszabályban és Alkotmány Bírósági határozatban szerepel, ezzel kapcsolatos állásfoglalás, de nem voltak egységesek a használt fogalmak, nem szankcionálta kellőképpen ezeknek, a jogoknak a megsértését a szabályozás. Az egyenlő bánásmódról szóló törvény törekszik ezeknek a hiányosságoknak pótlására, az európai normákkal való összhang megteremtésére! Az Alkotmánybíróság gyakorlata az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdése és az 54. § (1) bekezdésében biztosított emberi méltósághoz való jogot az egész jogrendszer tekintetében az állam kötelezettségévé teszi. Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében foglalt tilalom nem csak az emberi, illetve az alapvető állampolgári jogokra irányadó, hanem e tilalom - amennyiben a különbségtétel sérti az emberi méltósághoz való jogot - kiterjed az egész jogrendszerre. [ABH 1992. 280, 281.]. Az Alkotmánybíróság szerint az a megkülönböztetés sérti az emberi méltóságot, amely önkényes, vagyis „nincs tárgyilagos mérlegelés szerint ésszerű indoka” [35/1994. (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994. 197, 200.].
Az Alkotmány 8. § (1) bekezdése szerint az alapjogok tiszteletben tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége. Ennek megfelelően az egyenlő emberi méltóságában sérelmet szenvedett személy számára az államnak megfelelő jogvédelmet kell biztosítania.
EGYENLŐ BÁNÁSMÓD – ESÉLYEGYENLŐSÉG - POZITÍV MEGKÜLÖNBÖZTETÉS
A 2003 évi CXXV. Törvény egy törvényen belül kívánja szabályozni az egyenlő bánásmódra és az esélyegyenlőségre vonatkozó szabályokat.
Az egyenlő bánásmód követelménye a kötelezettektől azt kívánja meg, hogy tartózkodjanak minden olyan magatartástól, amely bizonyos tulajdonságaik alapján egyes személyek vagy személyek egyes csoportjaival szemben közvetlen vagy közvetett hátrányos megkülönböztetést, megtorlást, zaklatást vagy jogellenes elkülönítést eredményez. Alapvetően tehát az egyenlő bánásmód követelménye az egyik oldalon negatív kötelezettséget jelent: a kötelezettek nem sérthetik meg mások egyenlő emberi méltóságát. A jogosult oldalán ugyanakkor ez azt eredményezi, hogy mindenkinek jogosultságként kikényszeríthető igénye van arra, hogy őt egyenlő méltóságú személyként kezeljék. Hétköznapi nyelven fogalmazva jogsérelem esetén az államnak kötelessége a sérelem ellen fellépni, tehát az illető „elvárhatja” ennek betartását! Ezzel szemben az esélyegyenlőség esetén senkinek sincs jogosultságként kikényszeríthető igénye, hétköznapi nyelven ilyen „elvárással” nem léphet fel elmaradása esetén! Az eleve hátrányos helyzetben levő személyek formálisan egyenlőként való kezelése ugyanakkor a hátrányos helyzet konzerválásával járna. Ahhoz, hogy a hátrányos helyzetben levő személyek ezt a hátrányukat leküzdhessék, nem elegendő annak biztosítása, hogy őket a többiekkel azonos jogok illessék meg, hanem olyan pozitív intézkedésekre van szükség, amelyek lehetővé teszik, hogy a helyzetükből fakadó hátrányaikat csökkenteni, illetve megszüntetni lehessen. E pozitív intézkedések megtételére az Alkotmány 70/A. § (3) bekezdése alapján elsősorban az állam köteles, de az esélyegyenlőség előmozdítása érdekében bizonyos kötelezettségeket az állam magánfelek számára is előírhat.
Az esélyegyenlőségre törekvés látszólag
ellentmond az egyenlő bánásmód elvének, de ez az ellentmondás csak látszólagos.
Az esélyegyenlőségre törekvés bizonyos személyeket a többiekhez képest
előnyösebb helyzetbe hoz, de ezt azért teszi, hogy az eleve fennálló hátrányukat
csökkentse. Ezt nevezzük pozitív diszkriminációnak!
Az Alkotmánybíróság szerint „... ha valamely - az Alkotmányba nem ütköző - társadalmi cél vagy valamely alkotmányos jog csakis úgy érvényesíthető, hogy e szűkebb értelemben vett egyenlőség nem valósítható meg, akkor az ilyen pozitív diszkriminációt nem lehet alkotmányellenesnek minősíteni”
[9/1990. (IV. 25.) AB határozat, ABH 1990. 46, 48.] Ennek megfelelően az esélyegyenlőség előmozdítása érdekében tett intézkedés az egyenlő bánásmód követelményének alkotmányos korlátja lehet, vagyis e két szabályozási terület - minden különbözőségük ellenére - csak szerves egységben szemlélhető. Az egyenlő bánásmód szabályozása „normatív”. Az esélyegyenlőséggel kapcsolatban „keretszabályozás” kialakítására tesz kísérletet. Az esélyegyenlőség előmozdítása elsősorban nem normatív szabályozás megalkotása által, hanem konkrét, a hátrányok kiegyenlítését segítő intézkedések végrehajtásával érhető el. A területet érintő szabályozásnak ennek megfelelően az a feladata, hogy olyan keretet biztosítson (ezért keretszabályozás) ezen állami intézkedéseknek, amelyek a közösségi erőforrások leghatékonyabb felhasználását teszik lehetővé.
Az egyenlő bánásmód követelménye kiterjed minden olyan nevelésre, oktatásra, képzésre: 27. §
a) amely államilag jóváhagyott vagy előírt követelmények alapján folyik, vagy
b) amelynek megszervezéséhez az állam
ba) közvetlen normatív költségvetési támogatást nyújt, vagy
bb) közvetve - így különösen közterhek elengedése, elszámolása vagy adójóváírás útján - hozzájárul (a továbbiakban együtt: oktatás).
(2) Az egyenlő bánásmód követelményét az (1) bekezdésben meghatározott oktatással összefüggésben érvényesíteni kell különösen
a) az oktatásba történő bekapcsolódás feltételeinek meghatározása, a felvételi kérelmek elbírálása,
b) az oktatás követelményeinek megállapítása és a követelménytámasztás,
c) a teljesítmények értékelése,
d) az oktatáshoz kapcsolódó szolgáltatások biztosítása és igénybevétele,
e) az oktatással összefüggő juttatásokhoz való hozzáférés,
f) a kollégiumi elhelyezés és ellátás,
g) az oktatásban megszerezhető tanúsítványok, bizonyítványok, oklevelek kiadása,
h) a pályaválasztási tanácsadáshoz való hozzáférés, valamint
i) az oktatásban való részvétellel összefüggő jogviszony megszüntetése során.
(3) Az egyenlő bánásmód követelményének megsértését jelenti különösen valamely személy v. csoport
a) jogellenes elkülönítése egy oktatási intézményben, illetve az azon belül létrehozott tagozatban, osztályban vagy csoportban,
b) olyan nevelésre, oktatásra való korlátozása, olyan nevelési, oktatási rendszer vagy intézmény létesítése, fenntartása, amelynek színvonala nem éri el a kiadott szakmai követelményekben meghatározottakat, illetve nem felel meg a szakmai szabályoknak, és mindezek következtében nem biztosítja a tanulmányok folytatásához, az állami vizsgák letételéhez szükséges, az általában elvárható felkészítés és felkészülés lehetőségét.
(4) Az oktatási intézményekben nem működhetnek olyan szakkörök, diákkörök és egyéb tanulói, hallgatói, szülői vagy más szervezetek, amelyek célja más személyek vagy csoportok lejáratása, megbélyegzése vagy kirekesztése.
28. § (1) Nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét, ha az oktatást csak az egyik nembeli tanulók részére szervezik meg, feltéve, hogy az oktatásban való részvétel önkéntes, továbbá emiatt az oktatásban résztvevőket semmilyen hátrány nem éri.
(2) Nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét, ha
a) közoktatási intézményben a szülők kezdeményezésére és önkéntes választása szerint,
b) felsőoktatási intézményben a hallgatók
önkéntes részvétele alapján
Olyan vallási vagy más világnézeti meggyőződésen alapuló, továbbá kisebbségi vagy nemzetiségi oktatást szerveznek, amelynek célja vagy tanrendje indokolja elkülönült osztályok vagy csoportok alakítását; feltéve, hogy emiatt az oktatásban résztvevőket semmilyen hátrány nem éri, továbbá ha az oktatás megfelel az állam által jóváhagyott, államilag előírt, illetve államilag támogatott követelményeknek.
(3) A 27. § (2) bekezdésének a) pontjától a nyelvi vagy kulturális önazonosság megőrzését szolgáló, illetve egyházi, kisebbségi vagy nemzetiségi oktatási intézmény tekintetében jogszabály eltérően rendelkezhet.
29. § Törvény vagy törvény felhatalmazása alapján
megalkotott kormányrendelet az iskolarendszeren belüli, valamint az
iskolarendszeren kívüli oktatásban részt vevők meghatározott körére - az
oktatással, képzéssel összefüggésben - előnyben részesítési kötelezettséget
írhat elő.
Jegyzőkönyv
A Helyi Nevelési Program és az Esélyegyenlőségi tervet véleményezők
Készült a Bólyi Óvoda és Bölcsőde alkalmazotti megbeszélésén
A megbeszélés tárgya: Az alkalmazottak tájékoztatása az óvoda Helyi Nevelési Programjáról és az Esélyegyenlőségi tervről.
A megbeszélés tárgyára vonatkozó lényeges megállapítások: Ismertető hangzott el a jogszabályi követelményekről, majd Hidasiné Volk Andrea megbízott intézményvezető ismertette a Programot és az Esélyegyenlőségi tervet, és a jelenlévőknek kiosztotta. Értékelésre majd vitára bocsátotta a tervezetet. Ezt követően felkérte a megjelenteket, hogy egyetértésük esetén a jelenléti ívet írják alá. Az aláírások megtörténte után 31 fő azaz 100 % támogatta és mondta ki az óvoda Helyi Nevelési Programjának és az Esélyegyenlőségi tervének érvényességét. A megbeszélés a törvényes előírások betartásával zajlott le, azt semmilyen körülmény nem zavarta meg.
Az ülés időpontja: 2009. …………
Az ülés helyszíne: Bólyi Óvoda és Bölcsőde, 7754 Bóly, Hősök tere 3.
Jelen vannak: a mellékelt ív szerint
………………………………… ………………………………….
Hidasiné Volk Andrea Bori Gáborné
megbízott óvodavezető jegyzőkönyvvezető
Jegyzőkönyv
Készült a Bólyi Óvoda és Bölcsőde szülői szervezeti tájékoztatásán
A megbeszélés tárgya: A szülői szervezetek tájékoztatása az óvoda Helyi Nevelési Programjáról és az Esélyegyenlőségi tervről
A megbeszélés tárgyára vonatkozó lényeges megállapítások: Ismertető hangzott el a jogszabályi követelményekről, majd Hidasiné Volk Andrea megbízott intézményvezető ismertette az óvoda Programját és Esélyegyenlőségi tervét. A szülők véleményezési jogukkal élve úgy ítélték meg, hogy a Program, és az Esélyegyenlőségi terv, minden területén hatékony kapcsolat kialakítására törekszik, szülőkkel és gyermekekkel. Ezt követően aláírásukkal véleményezték a Helyi Nevelési Programot, és az Esélyegyenlőségi tervet.
Az ülés időpontja: 2009. …………
Az ülés helyszíne: Bólyi Óvoda és Bölcsőde, 7754 Bóly, Hősök tere 3.
Jelen vannak: a mellékelt ív szerint
………………………………… ………………………………….
Hidasiné Volk Andrea Bori Gáborné
megbízott óvodavezető jegyzőkönyvvezető
Jelenléti ív
(Szülői szervezetek)
2009………….
A Helyi Nevelési Programot és az Esélyegyenlőségi tervet a szülői szervezet megismerte, az abban foglaltakkal egyetért.
Bóly Székhelyintézmény
Jelenléti ív
(Szülői szervezetek)
2009………….
A Helyi Nevelési Programot és az Esélyegyenlőségi tervet a szülői szervezet megismerte, az abban foglaltakkal egyetért.
Versend tagóvoda
1.Hódi László………………………………
2.Hosszú Ágota………………………………..
3.Kleics Jánosné……………………………….
4.Kóródi Ferencné……………………………
5.Molnár Józsefné………………………………
6.Sallai Attiláné……………………………………
Jelenléti ív
(Szülői szervezetek)
2009………….
A Helyi Nevelési Programot és az Esélyegyenlőségi tervet a szülői szervezet megismerte, az abban foglaltakkal egyetért.
Borjád tagóvoda:
1.Jáhn Melinda………………………………………...
2.Schäfferné Varga Galina………………………….
Jelenléti ív
(Szülői szervezetek)
2009………….
A Helyi Nevelési Programot és az Esélyegyenlőségi tervet a szülői szervezet megismerte, az abban foglaltakkal egyetért.
Nagynyárád tagóvoda:
1.Izsák Adrienn………………………………
2.Katonáné Wirt Mónika………………………..
.
3.Tóthné Zsigovics Mária…………………………
Jelenléti ív
(Szülői szervezetek)
2009………….
A Helyi Nevelési Programot és az Esélyegyenlőségi tervet a szülői szervezet megismerte, az abban foglaltakkal egyetért.
Szajk tagóvoda:
1.Kollár Ibolya………………………………
2.Molnár Róbertné………………………….
3.Szentmártoni Istvánné……………………………
Jelenléti ív
(Szülői szervezetek)
2009………….
A Helyi Nevelési Programot és az Esélyegyenlőségi tervet a szülői szervezet megismerte, az abban foglaltakkal egyetért.
Lippó tagóvoda:
Ivándárda:
Pálné Olácsi Gertrúd………………………………..
Bezedek:
Balogh Gáborné………………………………………
Lippó:
Zsigmondné Tóth Rita…………………………………..
Jelenléti ív
(Szülői szervezetek)
2009………….
A Helyi Nevelési Programot és az Esélyegyenlőségi tervet a szülői szervezet megismerte, az abban foglaltakkal egyetért.
Töttös tagóvoda:
1.Balogh Beáta…………………………………………..
2.Bohnerné Hohner Judit…………………………………..
Jelenléti ív
(alkalmazotti)
2009. …..
A Helyi Nevelési Programot és az Esélyegyenlőségi tervet az intézményünk nevelőtestülete elfogadta
Bóly székhelyitézmény:
1. Ambrus Lajosné…………………………………………………………………..
2. Bori Gáborné……………………………………………………………………..
3. Csókáné Szente Ágnes………………………………………………………….
4. Fehér Csilla…………………………………………………………………………
5. Fogl Péterné…………………………………………………………………………
6. Gálos Ilona……………………………………………………………………….
Gáspár Zoltánné………………………………………………………………………
7. Grisnik Katalin…………………………………………………………………..
8. Hendinger Jánosné………………………………………………………………..
9.Hidasiné Volk Andrea……………………………………………………………
10.Horváth Edit……………………………………………………………………..
11.Ivik Jánosné……………………………………………………………………..
12.Kerényi-Gáspár Mária…………………………………………………………..
13.Kúcs Eszter……………………………………………………………………..
14.Simon Csilla……………………………………………………………………
Borjád tagóvoda:
15. Kovács Mária…………………………………………………………………………
16. Neuheiser Andrásné………………………………………………………………….
17. Schneiderné Jakab Ildikó……………………………………………………………
Lippó tagóvoda
18. Siposné Péter Erika……………………………………………………………..
19. Wenhardt Károlyné…………………………………………………………..
Nagynyárád tagóvoda
20. Sándor Istvánné………………………………………………………………
21. Sziebert Imréné………………………………………………………………
Szajk tagóvoda
22. Bitterné Solymár Anna………………………………………………………………….
23. Brunner Judit……………………………………………………………………………
24. Klics Veronika………………………………………………………………………..
25. Pappné Sándor Csilla…………………………………………………………………
Töttös tagóvoda
26. Pfeifer Józsefné……………………………………………………………………
27. Schmidt Zoltánné………………………………………………………………….
Versend tagóvoda
28. Ágh Attiláné……………………………………………………………………….
29. Benkő Szilvia……………………………………………………………………
30. Mariánné Sághy Gabriella……………………………………………………….
31. Pataki Timea……………………………………………………………………