Szövegdoboz: Alapító:
 Bóly gesztorsággal létrejött Bóly Mikrokörzeti 
Óvodai Intézményi Társulásban résztvevő önkormányzatok
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

A minőségirányítási programot készítette: Hidasiné Volk Andrea

                                                                         megbízott óvodavezető

 

Az alkalmazotti kör elfogadási dátuma:………………………….

 

A fenntartó jóváhagyási dátuma:…………………………………

 

Jóváhagyási határozat száma:…………………………………….

 

A minőségirányítási program érvényessége: 2009. június 1-től
Tartalom

 

1. A minőségfejlesztés és a minőségirányítás célja

2. A minőségirányítási programmal kapcsolatos felelősség, és a program készítése

3. Az Intézmény bemutatása

4. A minőségirányítási program célja, tartalmi követelményei

5. A minőségpolitika

5.1. A fenntartó elvárásai

5.2. Minőségpolitikai nyilatkozat

5.3. Az Intézmény saját minőségcéljai

6. Minőségfejlesztési rendszer

6.1. A minőségfejlesztés célja

6.2. A minőségfejlesztés eszközei

6.3. A partnerkapcsolatok irányítása

6.4. A partnerek azonosítása

6.5. A partnerek igényeinek nyomon követése

6.6. A partnerek elégedettségének mérése

6.7. Kommunikáció a partnerekkel

6.8. Intézkedési terv

6.8.1.Intézkedési terv készítése

6.8.2.Az intézkedési terv készítésének folyamata

6.8.2.1.Szülői kérdőív összeállítása

6.8.2.2. Szülői Szervezet elnökének a kérdőívek átadása

6.8.2.3. A kérdőívek visszaérkezését követően azok összesítése

6.8.2.4.Következtetések levonása

6.8.2.5. Intézkedési terv készítése

6.8.2.6.Az intézkedési terv benyújtása a fenntartónak jóváhagyásra

6.8.2.7.A jóváhagyott intézkedési terv megvalósítása

6.8.2.8.Folyamatos visszacsatolás az érintetteknek

6.8.2.9.Az eredmények regisztrálása, standardizálás vagy beavatkozás

7. Az Intézmény működési folyamata

  7.1. Vezetési feladatok

   7.2. Tervezési feladatok

    7.3. Ellenőrzési feladatok

7.4. Mérési feladatok

7.4.1. Az Intézmény egészére kiterjedő mérési feladatok

7.4.2. Az Intézmény pedagógusaira vonatkozó mérési feladatok

7.4.3. Az Intézmény nem pedagógus munkakörben foglalkoztatottjaira vonatkozó mérési feladatok

7.4.4. Az intézménybe járó gyermekekre vonatkozó mérési feladatok

7.4.5. A gyermekközösségek tevékenységének mérése

7.4.6. A pedagógus közösség tevékenységének mérése

7.4.7. Az Intézmény rendezvényeinek, programjainak mérése

7.5. Értékelési feladatok

7.5.1. A pedagógusok továbbképzésének, képzésének értékelése

7.5.2. Az nevelő munka színvonala, a szakmai tevékenység értékelése

7.5.3. A nem nevelő munkát végzők tevékenységének értékelése

7.5.4. A közösségek tevékenységének értékelése

7.5.5. A pedagógus közösség tevékenységének értékelése

7.5.6. Az Intézmény rendezvényeinek, programjainak értékelése

7.5.7. Az intézmény önértékelése

8. A teljesítményértékelés

8.1.Teljesítményértékelés szempontjai és az értékelés rendje

8.2. A teljesítményértékelés célja

8.3.Teljesítményértékelés alapelvei

8.4. A teljesítményértékelő rendszer működését befolyásoló tényezők

8.5. A teljesítményértékelés bevezetésének, alkalmazásának szempontjai

8.6. A teljesítményértékeléshez kapcsolódó értékelési módok az óvodában

8.7.A teljesítményértékelés formái, módszerei, időpontja és szempontjai

8.8 A teljesítményértékelés eljárásrendje

8.9. A teljesítményértékelő rendszer működtetésének folyamatleírása

9. A teljes körű intézményi önértékelés

   9.1. Az óvoda vezetése (a vezetés szerepe a szervezeti kultúra fejlesztésében)

9.2. Az óvoda stratégiai céljai, neveléspolitika

9.3. Erőforrások

9.4. A dolgozók irányítása

9.5. Az óvoda folyamatai

9.6. Dolgozói elégedettség

9.7. Partneri elégedettség

9.8. Az óvoda társadalmi kihatása

9.9. Az óvoda kulcsfontosságú eredményei

10.  A minőségirányítási program és egyéb intézményi dokumentumok kapcsolata

11. A minőségirányítási program nyilvánossága

 

 


 

 

Bólyi Óvoda és Bölcsőde

 

Minőségirányítási programja

 

 

Az intézményvezető az 1993. évi LXXIX. törvény 40. § (10)-(11) bekezdése alapján a következők szerint határozza meg az intézmény minőségirányítási programját.

 

 

1. A minőségfejlesztés és a minőségirányítás célja

 

Az Intézmény a minőségfejlesztés és a minőségirányítás céljaként:

- az intézmény működtetése során a partnerközpontú gondolkodás megteremtését,

- az intézmény működési folyamat szabályozásának kialakítását,

- a tudatos szervezetfejlesztést, valamint

- a folyamatos minőségi fejlődés és igények szerinti működtetést

határozza meg.

 

A minőségfejlesztés célja tehát annak garantálása, hogy

- az Intézmény a társadalmi és a helyi igényeknek megfelelő közszolgáltatást nyújtja,

- az Intézmény a fenti cél mellett levetővé teszi, hogy sikeresen alkalmazkodjon a változó elvárásokhoz, körülményekhez,

- az Intézmény szabályozottan és folyamatos fejlődést mutatva működjön.

 

 

2. A minőségirányítási programmal kapcsolatos felelősség, és a program készítése

 

 

A minőségirányítási program működtetéséért a Közoktatási törvény 54. § (1) bekezdése értelmében az intézmény vezetője tartozik felelősséggel.

 

Az intézmény minőségirányítási programját a fenti felelősségi szabály figyelembevételével az intézmény vezetője készítette.

 

A program a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé.

 

 

3. Az intézmény bemutatása

 

 

Az intézmény neve:                                  Bólyi Óvoda és Bölcsőde

 

Az intézmény székhelye:                         7754 Bóly, Hősök tere 3.

 

Az intézmény telephelyei:

7781 Lippó, Ifjuság utca 2.

7752 Versend, Arany János utca 1.

7753 Szajk, Kossuth Lajos utca 16.

7755 Töttös, Hunyadi utca 2/a

7784 Nagynyárád, Kossuth Lajos utca 54.

7756 Borjád, Kossuth Lajos utca 13.

 

Az intézmény alapítója: Bóly gesztorsággal létrejött Bóly Mikrokörzeti Óvodai Intézményi Társulásban résztvevő önkormányzatok, a mellékelt Társulási Megállapodás szerint.

 

Az intézmény fenntartója: Bóly gesztorsággal létrejött Bóly Mikrokörzeti Óvodai Intézményi Társulásban résztvevő önkormányzatok, a mellékelt Társulási Megállapodás szerint.

 

Az intézmény típusa: Többcélú, közös igazgatású intézmény

 

Az intézmény gazdálkodási jogköre: Részben önálló gazdálkodású költségvetési szerv. Az intézmény vezetője képviseli az intézményt, és dolgozói felett a munkáltatói jogkör gyakorlója.

 

 

Az alapító okirat szerint ellátandó tevékenységi körök:

 

 Óvodai nevelés

 Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése

a)      olyan gyermekek integrált nevelése, akik érzékszervi (enyhén hallássérült), enyhén értelmi fogyatékos, beszédfogyatékos, a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós rendellenességével küzdenek.

b)      Olyan gyermekek integrált nevelése, akik a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzdenek.

Bölcsődei ellátás

 

 

 

4. A minőségirányítási program célja, tartalmi követelményei

 

 

A minőségirányítási program - Közoktatási törvény 40. § (11) bekezdés figyelembevételével meghatározott - célja, hogy rögzítse, szabályozza:

- az Intézmény működésének hosszú távra szóló elveit;

            - a hosszú távú elvek szerinti működés megvalósítását szolgáló elképzeléseket;

            - az Intézmény működésének folyamatát, ennek keretei között a

                        - vezetési,

                        - tervezési,

                        - ellenőrzési,

                        - mérési,

                        - értékelési

            feladatok végrehajtását,

            - a teljesítményértékelés szempontjait és az értékelés rendjét

- a vezetői feladatokat ellátók, továbbá

- a pedagógus munkakörben foglalkoztatottak vonatkozásában,

- a teljes körű intézményi önértékelés periódusát, módszereit, valamint

- a fenntartó minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát.

 

 

5. A minőségpolitika

 

 

Az intézmény a minőségpolitikáját a Közoktatásról szóló törvény 40. § (10) bekezdése értelmében a feladatai

            - hatékony,

            - törvényes, és

            - szakszerű végrehajtásának

folyamatos javítása, fejlesztése céljából határozza meg.

 

 

5.1. A fenntartó elvárásai

 

Az intézmény, saját minőségpolitikáját a fenntartó önkormányzat minőségirányítási programjában meghatározott minőségpolitika és minőségi elvárásokra alapozva határozza meg.

 

A fenntartó általános elvárásai az intézménnyel szemben az alábbiak szerint foglalhatóak össze:

- az intézmény a jogszabályoknak, különösen a közoktatási terület jogszabályainak megfelelően működjön, a jogszabályokra gyorsan reagáljon,

- az intézmény működése a település, az intézmény ellátási körzet igényeihez alkalmazkodjon,

- az intézményrendszer minőségének fejlesztése részeként az intézmény tárgyi eszközeinek fejlesztései megvalósuljanak,

- javuljon az intézmény szakmai teljesítménye,

- a minőségi célkitűzések megvalósuljanak,

- az intézményi szabályozottság megvalósuljon, az mindig a szervezetéhez igazodó, hatályos és a működés során könnyen alkalmazható legyen.

 

Az önkormányzati programokban megfogalmazott elvárások az intézményekre vonatkozóan

 

 

·        A gyermekek és a művészetek közötti erős érzelmi kötődés kialakítása, ezen belül is a hátrányos helyzetű gyermekek esélyegyenlőségének növelése az átdolgozott helyi program szellemében.

 

·        Az óvoda körzetében élő szociálisan hátrányos helyzetű gyermekek óvodai ellátása 3 éves kortól 100 %-ban történjen meg.

 

·        Az óvoda szociális kompetenciák (kapcsolatfelvétel, társas viszonyulás, feladatvállalás és erkölcsi érzék) az érzelmi intelligencia, képességek, készségek megalapozásával biztosítsa a gyermekek felkészítését az iskolarendszerbe történő belépésre.

 

·        A nemzetiségi hagyományok ápolása, a nemzetiségi kultúra terjesztése.

 

·        A gyermekek szükségleteire, egyéni képességeire épülő, gyermekközpontú ismeretátadás és kompetencia-fejlesztés.

 

·        Az egységes óvoda-bölcsőde, mint intézmény létrehozásában, döntő kérdéseiben,ahol  szükséges az összhang , valósuljon meg  az egységes gyerekkép, valamint az egységes, de a sajátosságokat megőrző kisgyermeknevelés.

 

·        A roma családban felnövekvő gyermek születésénél fogva más szokás-, érték-, normarendszert kap. Éppen ezért az óvoda elsődleges feladata a korrekció legyen, ahol az érzelmi nevelésen keresztül közelítenek hozzájuk. Megértő, következetes, határozott, a kölcsönös bizalmon alapuló szülő-pedagógus kapcsolat, együttműködés létrehozása.

 

5.2. Minőségpolitikai nyilatkozat

 

Az intézmény egyszerre törekszik arra, hogy

- megfeleljen az elvárásoknak, a környezetéből érkező kihívásoknak, speciális képzési, és oktatási igényeknek, valamint

- ellássa az általános műveltség megalapozását és megteremetését biztosító oktatási, nevelési feladatokat, továbbá

- folytassa az alapvető erkölcsi, etikai normák szerinti nevelést, és ápolja a hagyományokat.

 

Az intézmény

- a tevékenysége során kiemelt figyelmet fordít jó hírének megtartására és növelésére, aktív marketingtevékenység folytatására,

- törekszik arra, hogy megfelelő, naprakész, a működési, a szakmai és a gazdálkodási tevékenységét támogató szabályzatokkal rendelkezzen, s az azokban foglaltak betartásra kerüljenek,

- széles nyilvánosságot kíván biztosítani partnerei számára.

 

Az intézmény valamennyi dolgozója közreműködik a minőségpolitikai célok megvalósításában, ennek érdekében

- a dolgozók elkötelezettek a minőségi munka iránt,

- a pedagógusok feladatuknak tekintik a minőségpolitikai célok szerinti nevelést,

- a nem pedagógus munkakörben foglalkoztatottak saját területükön, illetve a nevelési tevékenységet támogatva végzik feladatukat a minőségpolitikai célok figyelembevételével,

- az intézmény dolgozói úgy végzik munkájukat, hogy a gyermekek számára nem csak a foglalkozások anyagát ismertetik, hanem érzelmi oldalról is fejlesztik őket.

 

 

 

 

 

 

 

 

Küldetésnyilatkozat

 

            Intézményünk a Bólyi Óvoda és Bölcsőde és tagintézményei olyan intézményegységgé szeretne válni, amelyben elkötelezett óvodavezetéssel, nevelőtestülettel, nevelőmunkát segítő alkalmazotti közösséggel megvalósítandó minőségi munkát a szeretet és a felelősség hatja át. Olyan óvodát szeretnénk működtetni, ahol a humánerőforrások bevonásával, szponzorok felkutatásával, pályázatokon való részvétellel egyre jobb működési feltételeket teremtünk meg az óvodás gyermekek számára. Olyan óvodai életet kívánunk szervezni, ahol a művészeti nevelésünk által közvetített értékeket képesek befogadni az óvodás gyermekek.

                 Küldetésünk mindennap: Szeretetteljes, érzelmi biztonságot nyújtó környezetben

gondoskodunk a gyermekek személyiségének fejlesztéséről, fejlődésének elősegítéséről,

erkölcsi-szociális, intellektuális, esztétikai érzelmeken keresztül, figyelembe véve az egyéni

és életkori sajátosságokat.

               Elismerve, tiszteletben tartva a családi nevelés elsődlegességét - nevelő munkánkkal

kiegészítve azt - a szülők közösségével jó partneri együttműködésre törekszünk. Humorral

teli, szabad alkotó légkörben végezzük nevelő munkánkat a bátorító pedagógia szellemében.

               Mindennapi munkánkat a gyermekek érdekeinek figyelembe vételével a „követelek

tőled, mert tisztellek” jegyében végezzük. A művészetek eszközeivel: versekkel, mesékkel,

dramatikus játékokkal, énekekkel, zenehallgatással, rajzolással, mintázással, kézimunkával

biztosítjuk számukra a rácsodálkozás élményét. Nagy tiszteletben tartjuk a nyugodt

játéktevékenységet, ebbe integráljuk a sok tapasztalaton alapuló tanulást.

                Közvetlen környezetünkben szerzett tapasztalatok segítségével ismerjük meg a

természeti, társadalmi környezetünket, ápoljuk a néphagyományainkat. Hagyományőrző

programjaink, időszaki kiállításaink hozzájárulnak az egyetemes nemzeti kultúránk

átörökítéséhez.

               Egységes pedagógiai szemlélettel, feltétel nélküli szeretettel kívánjuk erősíteni

kultúrmissziónkat.

 

5.3. Az Intézmény saját minőségcéljai

 

Az intézmény saját minőségcéljait a következő szerkezetben, összefüggésben határozza meg:

            - minőségcél,

            - minőségcélhoz kapcsolódó sikerkritérium,

            - indikátor,

            - minőségcél megvalósításához ellátandó feladat,

            - a megvalósítás időpontja.

 

Az intézmény minőségcéljait a 1. számú melléklet tartalmazza.

 

 

6. A minőségfejlesztési rendszer

 

 

Az intézmény a Közoktatásról szóló törvény 40. § (10) bekezdése alapján a minőségpolitika végrehajtása érdekében minőségfejlesztési rendszert

            - épít ki, és

            - működtet.

 

 

 

 

6.1. A minőségfejlesztés célja

 

A minőségfejlesztés célja annak garantálása, hogy az intézmény a társadalmi és a helyi igényeknek megfelelő közszolgáltatást nyújtja.

 

 

6.2. A minőségfejlesztés eszközei

 

Az intézmény a minőségfejlesztési célok megvalósítása érdekében folyamatos, önértékelésen alapuló minőségfejlesztési tevékenységet folytat.

Önértékelés keretében az intézmény

            - azonosítja partnereit,

            - folyamatosan nyomon követi a partnerek igényeit,

            - folyamatosan méri a partnerek elégedettségét.

 

 

6.3. A partnerkapcsolatok irányítása

 

A partnerkapcsolatok irányítása összességében az intézményvezető feladata.

Az intézményvezető utasítása alapján a partnerkapcsolatok jellegének megfelelően további személyek is részt vesznek az irányításban.

 

A partnerkapcsolatokat egyértelműen az intézményvezető irányítja:

            - a fenntartó és az intézmény,

            - az alkalmazottak és az intézmény vonatkozásában.

Az intézmény a szülőkkel, gyermekekkel való partnerkapcsolatának irányításában jelentős szerepet vállal:

            - a óvodapedagógus munkaközösség, valamint

            - az óvodapedagógusok.

 

Az intézmény további intézménnyel való kapcsolattartásának irányításával megbízható valamely pedagógus is.

 

A partnerkapcsolatok irányítási tevékenység magában foglalja:

- a partnerek azonosítási folyamatát,

- a partnerkapcsolat sajátosságainak ismeretét,

- a partnerkapcsolat fejlesztési irányának meghatározását,

- a partnerkapcsolat fejlesztése érdekében teendő igényfelmérések rendszerének kialakítását és működtetését,

- a partnerek elégedettsége mérési feladatainak irányítását, szervezését,

- az igények megismerését, az elégedettség mérését, illetve az egyéb tájékoztatást segítő kommunikációs rendszer kidolgozását és működtetését.

 

 

 

 

 

 

 

 

6.4. A partnerek azonosítása

 

Az intézmény folyamatos feladatának tartja partnerei azonosítását. A partnerek azonosítása érdekében rendszeresen felülvizsgálja azokat, mely személyekkel, csoportokkal, intézményekkel jelentős kapcsolatban van.

 

Az intézmény partnerei a következők

 

            - a fenntartó, Bóly gesztorsággal létrejött Bóly Mikrokörzeti Óvodai Intézményi Társulásban résztvevő önkormányzatok.

 

            - az intézmény alkalmazottjai,

            - az intézménybe járó gyermekek,

            - az intézménybe járó gyermekek szülei,

            - az intézmények, melyekből kikerülnek a gyermekek, így különösen:

- Bólyi Óvoda és Bölcsőde,

 

            - intézmények, melyek fogadják az intézményből kikerülő gyermekeket,

            így különösen:

                        Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény és Egységes Pedagógiai Szakszolgálat Bóly

           

            - további intézmények, szervek:          

                        - Megyei Pedagógiai Intézet,

                        - Nevelési Tanácsadó,

                        - Családsegítő Szolgálat,

                        - Iskolaorvos,

                        - Kulturális Szervezetek

 

6.5. A partnerek igényeinek nyomon követése

 

A partnerek igényeinek nyomon követése érdekében gondoskodni kell az igények

            - megismeréséről,

            - a megismert igények rendszerezéséről, értékeléséről,

            - összesítéséről, elemzéséről.

 

Az igények megismerése különösen az alábbiak szerint történik:

 

Partnercsoport (partner)

Igény megismerés eszköze, formája

Rendszeresség

Fenntartó.

- Fenntartó minőségirányítási programja.

- A minőségirányítási program elfogadása, illetve módosítása szerint.

Az intézmény alkalmazottjai.

- Értekezleten felszólalási lehetőség,

- Írásbeli javaslattétel,

- Intézményi alkalmazotti közösség

javaslatai, kérései,

- Szóbeli vélemény és igény kikérés.

- Szervezett formában évente legalább 1 alkalom.

Az intézménybe járó gyermekek.

- Közösségekben elhangzott igények,

- Egyéni igénybejelentések.

- Szervezett formában évente legalább 1 alkalommal.

Az intézménybe járó gyermekek szülei.

- Szülői szervezet által közölt igények,

- Egyéni szülői igénybejelentések,

- Szóbeli vélemény és igény kikérés,

- Kérdőíves igényfelmérés.

- Szervezett formában évente legalább 1 alkalommal.

Azok az intézmények, melyekből jönnek a gyermekek.

- A gyermeket átadó intézmény vezetőjének igényei.

- Alkalmanként.

Azok az intézmények, melyekbe továbblépnek a gyermekek.

- A gyermeket tovább nevelő intézmény vezetőjének, valamint nevelőtestületének igényei.

- Alkalmanként.

További intézmények.

- Intézmények által jelzett szóbeli, írásbeli igények.

- Alkalmanként.

 

 

 

A megismert igényekről - ha az csak szóbeli közlésből ismert - feljegyzést kell készíteni az igények dokumentálása céljából.

Az igényeket azok jellege alapján csoportosítani kell:

            - az igénylők csoportja, valamint

            - az igény tartalma szerint.

 

Kérdőíves felmérést adott területre vonatkozó igények felmérésére lehet összeállítani (pl.: nyelvtanulási igény, más, külön foglalkozásokra vonatkozó igény).

A kérdőív annak jellegétől, céljától függően lehet anonim és nem anonim.

A kérdőíves igényfelmérés esetében gondoskodni kell

- a megfelelő kérdőívek elkészítéséről (figyelembe véve a kérdőív készítés és összeállítás általános szabályait),

            - a kérdőívek begyűjtéséről,

- a kérdőívek kiértékeléséről,

- a kiértékelést követően az összesítésről,

- vizsgálni kell azt, hogy a jelzett igények:

- hogyan viszonyulnak az önkormányzat minőségirányítási programjához,

- hogyan illeszkednek az intézmény minőség céljaihoz,

- mennyire reálisak, teljesíthetőek rövid-, közép- és hosszútávon,

- milyen feladatokat kell ellátni ahhoz, hogy az igények teljesíthetőek legyenek,

- teljesítése milyen költség vonzattal jár, a kiadások kifizetésére lesz-e fedezet stb.

Az igények összesítéséről, értékeléséről tájékoztatni kell az igényt benyújtó partnert, valamint valamennyi, további érdekeltet.

 

Az igényekkel kapcsolatos fenti feladatok ellátásáról feljegyzéseket kell készíteni.

 

 

6.6. A partnerek elégedettségének mérése

 

A partnerek elégedettségének mérése kiemelten fontos, mivel a minőségirányítási program legfőbb célja az, hogy a partnerek elégedettek legyenek az intézmény működésével.

 

 

 

 

 

 

Partnercsoport (partner)

A partner elégedettségének mérése

Rendszeresség

Fenntartó

- Fenntartó minőségirányítási programjában foglaltak teljesítése érdekében történő elemzések, mérések.

- Észrevételek, vélemé-nyek értékelése kétévente kettő alkalommal,

- Fluktuáció mutatójának

Az intézmény

alkalmazottjai

- Kérdőíves elégedettség mérés,

- Szóbeli véleménykérés,

- A nevelőtestület által megfogalmazott elégedettség,

- Dolgozói fluktuáció.

- Észrevételek, vélemények értékelése kétévente kettő alkalommal,

- Fluktuáció mutatójának mérése évente egyszer.

Az intézménybe

járó gyermekek

- Szóbeli vélemény kikérés.

- Szervezett formában kétévente legalább egy alkalommal.

Az intézménybe

járó gyermekek szülei

- Szóbeli vélemény kikérés,

- Kérdőíves elégedettség felmérés.

- Szervezett formában kétévente legalább egy alkalommal.

Azok az intézmények,

melyekből jönnek

a gyermekek

- A gyermeket átadó intézmény vezetőjének észrevételei.

- Alkalmanként.

Azok az intézmények,

melyekbe továbblépnek

a gyermekek

- A gyermeket tovább nevelő intézmény vezetőjének, valamint

testületének észrevétele,

- A gyermekek tanulmányi eredményei.

- Kétévente egy alkalommal.

További intézmények

- Intézmények által jelzett szóbeli, írásbeli észrevételek.

- Alkalmanként.

 


 

6.7. Kommunikáció a partnerekkel

 

A partnerekkel való kommunikáció területén megkülönböztetünk:

            - belső kommunikációt, valamint

            - külső kommunikációt.

 

A belső kommunikáció során az intézmény szabályozza azokat a folyamatokat, melyek a partnerekkel való kommunikációját meghatározzák:

- a hatékony napi működését,

- az információszükségletet és az informálandók körét,

- a kommunikációs kapcsolatokat,

- a kommunikációban érintettek feladatát, tevékenységét.

 

A belső kommunikációra vonatkozó előírásokat a 2. számú melléklet tartalmazza.

 

A külső kommunikáció általában irányított kommunikáció, melynek során cél, az intézmény népszerűsítése, az eredmények, elért sikerek ismertté tétele.

 

Az intézmény külső kommunikációval kapcsolatos tevékenységét meghatározó előírásokat a 3. számú melléklet tartalmazza.

 

A partnerekkel való kapcsolattartás rendjét szabályozza az SZMSZ és a házirend is.

 

A partnerekkel való kommunikáció fontos azért, mert

- egyrészt általa tájékozódhat az intézmény a vele szemben megfogalmazott igényekről, valamint a tevékenységével kapcsolatos elégedettségről,

- másrészt a partner képet alkothat az intézmény működéséről, tevékenységéről, elért eredményeiről, terveiről, nehézségeiről.

 

A kommunikációs folyamatok partnercsoportonként eltérőek lehetnek.

 

A fenntartó és az intézmény kommunikációjának sajátosságai:

- szoros, rendszeres kapcsolatot kell tartani a minőségirányítási programhoz kapcsolódva, mely kommunikáció intézmény oldaláról történő irányítása az intézményvezető feladata,

- a költségvetési gazdálkodás során szoros kapcsolatot kell tartani, különös tekintettel a minőségcélok elérését célzó költségvetési tervezésre, a teljesített beszámoló és a megvalósuló célok értékelésére. A kommunikációban részt kell vennie az intézményvezetőnek, valamint a gazdasági vezetőnek,

- a fenntartónak és az intézménynek szükség esetén többlépcsős tárgyalást kell tartani akkor, ha az önkormányzati minőségirányítási programban és az intézmény minőségirányítási programjában meghatározott minőségcélok elérése költségvetési nehézségekbe ütközik, s megvalósításához átcsoportosításra, forrásbevonásra van szükség. Ez esetben biztosítani kell azt, hogy a kommunikáció a két fél között arra irányuljon, hogy a problémára kedvező megoldást találjanak mindkét fél számára.

 

A gyermekekkel, gyermekcsoportokkal való kommunikáció sajátosságai:

- a gyermekekkel való kapcsolattartás rendjét az intézményvezető irányítása alapján közvetlenül az óvodapedagógusok biztosítják,

- az intézményvezető rendelheti el az intézménybe járó gyermekekre, egyes csoportokra kiterjedő szóbeli felméréseket,

- az óvodapedagógusok saját szakmai, pedagógiai tevékenységük lemérésére, támogatására önállóan is kezdeményezhetnek kommunikációt,

- a pedagógusok segítik az óvodaszék működését, s azt, hogy az elláthassa a feladatait.

 

A gyermek szüleivel való kommunikáció sajátosságai:

- a szülőkkel való kapcsolattartás a szülői szervezet révén az intézményvezető feladata,

- a szülői szervezet és az intézmény kapcsolatában fontos tényezők, hogy

- a szülői szervezet megkapjon minden olyan intézményi, központi jogszabályi és helyi szabályozási információt, melyek a tevékenységéhez szükségesek,

- a szülői szervezet döntéseit, javaslatait az intézményvezetés figyelembe vegye, felhasználja,

- a szülők a fogadóórákon szabadon teremthetnek kapcsolatot a pedagógusokkal,

- a szülői értekezleteken a pedagógus tájékoztatja a szülőket a gyermekek közösségét érintő fontosabb eseményekről, tevékenységekről, s lehetőséget ad arra, hogy a szülők a gyermekekkel kapcsolatban észrevételeket, javaslatokat tegyenek,

- nyílt napokon, illetve az óvoda rendezvényein lehetőség van a további kapcsolatteremtésre, kommunikációra,

- a családlátogatások rendszere a pedagógusok számára ad lehetőséget arra, hogy személyes kapcsolatba kerüljenek a szülőkkel, megismerjék a gyermek életkörülményeit, s ezzel nevelési feladatukat adott gyermek vonatkozásában jobb minőségben tudják ellátni.

 

A partnerintézményekkel való kommunikáció azzal az intézménnyel, amelyből a gyermekek érkeznek, s azzal az intézménnyel, amelyekbe a gyermekek továbblépnek, a következő sajátosságokat mutatják:

- folyamatos kapcsolatot kell tartani a fogadó intézmény gyermekekkel szembeni elvárásairól,

- gondoskodni kell visszajelzésekről, hogy a gyermekek mennyiben felnek meg az intézményi elvárásoknak, melyek azok a területek, melyekre a későbbiekben nagyobb hangsúlyt kell fektetni.

 

 

6.8. Intézkedési terv

 

6.8.1.Intézkedési terv készítése

 

 

-A szülői kérdőívek összesítését a minőségfejlesztési team/óvodapedagógusok végzi(k) el.

-Nevelőtestületi döntés alapján az 1-5 értéket kapott kérdésre vonatkozóan a nevelőtestület intézkedési tervet készít.

 

6.8.2.Az intézkedési terv készítésének folyamata

 

6.8.2.1.Szülői kérdőív összeállítása

Helyi sajátosságok, intézményi specialitások,

alapító okiratban meghatározott feladatok figyelembe vétele

 

6.8.2.2. Szülői Szervezet elnökének a kérdőívek átadása

A kérdőívek kitöltésének módjáról a szülői szervezet dönt

 

6.8.2.3. A kérdőívek visszaérkezését követően azok összesítése

A számszerű összesítést kövesse szöveges értékelés

 

6.8.2.4.Következtetések levonása

Amit jól csinálunk – amit fejleszteni, javítani kell

Jelölés táblázatos formában

 

6.8.2.5. Intézkedési terv készítése

Elérendő célok meghatározása időtáv szerint,

a cél elérését szolgáló tevékenység/feladat, cselekvési sor,

a szükséges és bevonható erőforrás,

az időtartam/határidő és

felelős meghatározása

 

6.8.2.6.Az intézkedési terv benyújtása a fenntartónak jóváhagyásra

 

6.8.2.7.A jóváhagyott intézkedési terv megvalósítása

 

6.8.2.8.Folyamatos visszacsatolás az érintetteknek

 

6.8.2.9.Az eredmények regisztrálása, standardizálás vagy beavatkozás

 

                                                                                                         

 

7. Az intézmény működési folyamata

 

 

Az intézmény működési folyamata az alábbi feladatok szerint kerül meghatározásra, részletezésre:

- vezetési,

- tervezési,

- ellenőrzési,

- mérési,

- értékelési feladatok.

 

 

 

7.1. Vezetési feladatok

 

A minőségirányítási programban meghatározottaknak először a vezetésben kell érvényre jutniuk. A minőségfejlesztési munka során a legnagyobb felelőssége a vezetőknek van.

 

A minőségfejlesztési rendszer működtetésében kiemelt szerepe van az intézmény vezetőjének.

Az intézményvezető feladata, hogy:

- kiemelt jelentőséggel kezelje a minőségirányítási, fejlesztési tevékenységet,

- példát mutasson a minőségfejlesztési tevékenység során,

- tudatosítsa az intézmény valamennyi dolgozójával a minőségirányítás célját, s azt, hogy az intézménnyel kapcsolatban lévők közös érdeke az egyes működési folyamatok javítása,

- tájékoztassa a dolgozókat arról, hogy a minőségfejlesztési feladatokban való részvétel minden dolgozó feladata.

 

Az intézmény vezetése a minőségirányítási programjának elfogadásával elkötelezi magát az intézmény működésének javítására, az intézmény tevékenysége minőségi színvonalának emelésére.

 

Az intézmény vezetése a fentiek érdekében:

- kiemelten kezeli az intézmény jogszerű, törvényes működtetésével kapcsolatos tevékenységeit, megteremti az intézményi dokumentumok összhangját egymással és a hatályos jogszabályokkal,

- megteremti a minőségirányítási program végrehajtásához szükséges szervezeti hátteret, ennek érdekében

- Minőségirányítási Csoport létrehozását kezdeményezi, melynek feladata az intézmény minőségi céljai elérése érdekében a minőségfejlesztés működtetése,

- Minőségirányítási vezetőt bíz meg, a feladatok összehangolása, a feladatok előkészítése, valamint bonyolítása, végrehajtása érdekében,

- gondoskodik az értékelési feladatok ellátásához szükséges feltételek biztosításáról,

- értékeli az intézmény helyzetét a minőségirányítási célok alapján,

- különböző eszközök bevonásával (fenntartói hozzájárulás kérés, pályázatok, stb.) biztosítja a minőségirányítási célok megvalósításához szükséges erőforrások pénzügyi fedezetét.

 

Az intézmény a vezetési feladatokat az intézmény különböző dokumentumaiban is rögzíti.

 

 

7.2. Tervezési feladatok

 

A vezetési és a tervezési feladatok egymással kölcsönhatásban funkcionálnak, mivel:

- a tervezési tevékenység során szükség van a vezetői irányításra, a tervek kidolgozására, ami általában vezetői, illetve vezetői közreműködéssel végrehajtott feladat,

- a vezetési tevékenység során szükség van tervekre, melyek az egyes vezetési tevékenységek végrehajtásának időpontját, konkretizálását stb. jelentik, s eszköz a vezetési feladatok során.

 

A tervezés során arra kell törekedni, hogy a tervezés stratégiai tervezésen alapuljon, a hosszú- és középtávú, valamint éves tervek egymásra épüljenek.

 

A tervezési folyamatokat, a folyamatban található elemek egymáshoz való viszonyát szabályozni kell azért, hogy azok a legkedvezőbben tudják hatásukat kifejteni.

 

Az intézmény a következő területekre vonatkozóan határozza meg tervezési folyamatait:

            - szakmai tervezés (közoktatási feladatok ellátásának tervezése),

            - biztonságos intézményüzemeltetés tervezése,

            - gazdálkodással kapcsolatos tervezés,

            - ellenőrzési tevékenységgel kapcsolatos tervezés.

 

A részletes tervezési folyamatokat a 4. számú melléklet tartalmazza.

 

 

7.3. Ellenőrzési feladatok

 

Az ellenőrzési feladatok több ponton összefüggnek:

            - a vezetési,

            - a tervezési,

            - a mérési, valamint

            - az értékelési feladatokkal.

 

Az ellenőrzési tevékenység több területre is kiterjed. Alapvetően az alábbi típusú ellenőrzési tevékenységet határozhatjuk meg:

            - szakmai ellenőrzés,

            - törvényességi ellenőrzés,

            - pénzügyi-gazdálkodási ellenőrzés.

 

 

7.4. Mérési feladatok

 

A mérési feladatok ellátásának célja, hogy az óvodai munka eredményeiről, az intézmény működésének különböző területeiről folyamatosan, megbízható adatok álljanak rendelkezésre, melyek alapját képezhetik az értékelési feladatok ellátásának.

 

Az óvodai nevelő munka mérése:

- a nevelési program szerinti nevelési célok elérését szolgálja,

- a nevelő munka eredményességének folyamatos biztosítását segíti az eredmények folyamatos áttekintésével,

- a különböző partnerektől érkező igényeknek való megfelelés szerinti tevékenység ad számára információt.

 

A mérési feladatok kiterjednek

            - az intézmény egészére,

            - az intézmény fontosabb partnereire:

                        - intézmény foglalkoztatottaira,

                        - az intézménybe járó gyermekekre,

            - a közösségek tevékenységére,

            - a pedagógus közösségre,

            - az intézmény rendezvényeire, programjaira.

 

 

7.4.1. Az intézmény egészére kiterjedő mérési feladatok

 

Az intézmény egészére kiterjedő mérési feladatok keretében gondoskodni kell

            - a költségvetési terv és beszámolók adatainak áttekintéséről,

            - a pedagógusok továbbképzésével, képzésével kapcsolatos adatok méréséről,

            - az oktató és nevelő munka színvonalának méréséről,

            - a szakmai tevékenység méréséről,

           

 

7.4.2. Az intézmény pedagógusaira vonatkozó mérési feladatok

 

Az intézmény pedagógusaival kapcsolatban mérni kell legalább:

            - a pedagógus szakmai munkájának eredményességét

- a gyermekek készség és képesség felmérésével,

- - az iskolaérettek létszámával,

            - a pedagógus foglalkozáson nyújtott teljesítményének színvonalát

                        - a pedagógus felkészülését és tervező munkáját,

                        - az alkalmazott nevelési módszert,

                        - a tehetséggondozási és felzárkóztatási feladatok ellátásának milyenségét,

            - a pedagógus nem közvetlenül szakmai feladatai ellátását

                        - a gyermek-pedagógus kapcsolat milyenségét,

                        - a szülő-pedagógus kapcsolat milyenségét.

 

A mérési feladatokat legalább évente el kell végezni úgy, hogy a mérések hasonló időszakra essenek, az adatok évek között érdemben összehasonlíthatóak legyenek.

 

7.4.3. Az intézmény nem pedagógus munkakörben foglalkoztatottjaira vonatkozó mérési feladatok

 

Az intézmény nem pedagógus munkakörben foglalkoztatottaival kapcsolatban mérni kell:

            - a munkájuk eredményességét a feladatellátásukra jellemző mutatószámok alapján,

            - a pedagógusok tevékenységét segítő tevékenység mértékét, színvonalát.

7.4.4. Az intézménybe járó gyermekekre vonatkozó mérési feladatok

 

Az intézmény gyermekeire vonatkozó mérési feladat

            - a létszám mérése,

            - szintfelmérés (alapkészségek, fizikai adottságok),

            - további képesség és készség felmérések,

            - személyiség és közösségi magatartás mérése,

            - iskolaérettség vizsgálata.

 

7.4.5. A gyermekközösségek tevékenységének mérése

 

A gyermekközösségek tevékenységének mérése során adatokat kell gyűjteni:

            - a működő gyermekközösségek számáról,

            - az önszerveződő közösségek működési területéről és létszámáról,

            - a közösségek által szervezett tevékenységekről.

 

7.4.6. A pedagógus közösség tevékenységének mérése

 

A pedagógus közösség tevékenysége mérése során mérni kell különösen

            - a pedagógusok által kezdeményezett programokat,

            - a megvalósított programokat,

            - a fegyelmi büntetés alkalmazásának számát,

            - a kitüntetett, jutalmazott pedagógusok számát,

- a felvetett jelentősebb problémák számát, és ehhez viszonyítva a megoldott problémákat.

 

7.4.7. Az intézmény rendezvényei, programjai mérése

 

Az intézmény rendezvényeit, programjait mérni kell:

            - az intézmény hagyományos rendezvényei, programjai számával,

            - az új, alkalomszerű rendezvények, programok számával és annak látogatottságával,

            - az egyes programokkal kapcsolatos költségekkel,

            - a programokkal elért pozitív hatással, az óvoda hírneve növelésének mértékével.

 

7.5. Értékelési feladatok

 

Az értékelési feladatok ellátásának célja, hogy az intézmény minőségi céljai mennyire valósultak meg, milyen az intézményműködés eredményessége, az egyes területek hogyan segítik a fő célok elérését.

Az értékelés meghatározott szempontrendszer alapján történik, külön-külön

            - a költségvetési terv és beszámolók adatai,

            - a pedagógusok továbbképzésével, képzésével kapcsolatos adatok,

            - a nevelő munka színvonala, a szakmai tevékenység értékelése,

            - a nem nevelő munkát végzők tevékenységének értékelése,

            - a közösségek tevékenysége,

            - a pedagógusok közösségének tevékenysége,

            - az óvoda rendezvényei

alapján.

.

 

7.5.1. A pedagógusok továbbképzésének, képzésének értékelése

 

A pedagógusok továbbképzésének, képzésének értékelését előre meghatározott

            - mutatók, és

            - értékelési szempontok

alapján kell végezni.

 

A pedagógusok továbbképzésének, képzésének értékelésekor alkalmazandó mutatók különösen:

            - adott évben továbbképzésben, képzésben résztvevő pedagógusok száma,

            - a pedagógusok képzettségi szint szerinti megoszlása,

            - a szakos ellátottság alakulása,

            - a továbbképzésben, képzésben történő részvétellel töltött órák száma,

            - a képzés költségei 1 képzésben résztvevő személyre vetítve.

 

Az értékelés szempontjai:

- a továbbképzés, képzés mennyiben támogatja az intézmény minőségcéljainak elérését,

- a továbbképzés, képzés mekkora terhet jelent az intézmény költségvetése számára,

- a képzés hozzájárul-e új nevelési módszerek alkalmazásához.

 

7.5.2. A nevelő munka színvonala, a szakmai tevékenység értékelése

 

A nevelő munka színvonala és a szakmai tevékenység értékelése

- amennyiben lehetséges tényszerű mutatószámok alapján,

- amennyiben nem lehetséges egyéb értékelési szempontok alapján

történik.

 

Az alkalmazandó mutatószámok különösen:

- a pedagógusok képzettségi szint mutatója,

- a pedagógusok tevékenységével kapcsolatban beérkező - pozitív - észrevételek száma,

- a pedagógusok tevékenységével kapcsolatban keletkezett - negatív - észrevételek száma.

 

Az értékelés szempontjai:

- a pedagógusok nevelési munkája során figyelembe kell venni:

            - a pedagógus szakmai tapasztalatait, a munkában eltöltött idejét,

            - a nevelő munkájának minőségét,

            - az általa alkalmazandó módszerek mennyiségét és hatékonyságát,

            - a tehetség-gondozási feladat ellátásának milyenségét,

            - a felzárkóztatási feladatok ellátásának hatékonyságát,

            - a pedagógus kötelező órán kívüli időben való részvétele mennyiségét és minőségét,

            - a pedagógiai tevékenység során alkalmazott kommunikációs készséget,

- a gyermekekkel való viszonya, kapcsolata tekintetében figyelembe kell venni:

            - a gyermekekkel való bánásmódját,

            - a gyermekekkel való együttműködő készségét,

            - segítőkészségét, tájékoztatási tevékenységét,

            - a gyermekek szabályok betartatására irányuló magatartását,

            - konfliktushelyzet kezelési tevékenységét,

- a pedagógiai elhivatottság vonatkozásában figyelembe kell venni:

            - a pozitív hozzáállást a neveléshez, a gyermekekhez, munkatársaihoz,

            - pontosság, határidők, házirend betartását,

            - adminisztrációs feladatok ellátását,

            - konfliktushelyzet kezelési képességét a kollégáival, a szülőkkel,

- terhelhető-e nem kötelező pedagógiai feladatokkal (speciális feladatok, szervezés stb.)

 

7.5.3. A nem nevelő munkát végzők tevékenységének értékelése

 

A nem nevelő munkát végzők tevékenységének értékelése a pedagógusokhoz hasonlóan mutatók és értékelési szempontok alapján történik.

 

Az értékelési szempontok:

            - a saját szakmai tevékenységének milyensége,

            - a munkához való hozzáállása (pontosság, precízség, odaadás),

            - együttműködési készség (kollégákkal, gyermekekkel, szülőkkel),

            - pedagógus munkáját támogató tevékenység milyensége.

 

7.5.4. A közösségek tevékenységének értékelése

 

A közösségek tevékenységének értékelése részben mutatószámok alapján történik.

 

Alkalmazandó mutatók:

            - 1 közösségben résztvevő gyermekek száma,

            - a közösségek átlaglétszáma.

 

A közösség értékelési szempontjai:

            - a gyermekek készség és képesség szintje,

            - a társas kapcsolatok milyensége,

            - a közösségi tevékenység milyensége,

            - a csoport szociális összetétele.

 

7.5.5. A pedagógus közösség tevékenységének értékelése

 

A pedagógus közösség tevékenysége értékelése során a következő mutatószámokat kell alkalmazni:

           

Az értékelés kiemelt szempontjai:

            - a pedagógus közösség összetartásának milyensége,

            - a kezdő pedagógusok támogatottságának, segítésének milyensége,

            - az aktivitás, ötlet felvetések,

            - a problémamegoldásban való részvétel.

 

7.5.6. Az intézmény rendezvényei, programjai értékelése

 

Az intézmény rendezvényeit - programjai vonatkozásában - azokkal a mutatókkal kell értékelni, melyek a mérési feladatoknál meghatározásra kerültek.

 

Az értékelés szempontjai pedig a következők:

            - megrendezésre kerültek-e hagyománnyal rendelkező rendezvények,

            - a rendezvények látogatottsága,

            - a rendezvény előkészítés folyamata megfelelő volt-e,

            - a rendezvény lebonyolítása,

            - a rendezvény elérte-e a célját,

            - a résztvevők elégedettek voltak-e,

            - a költség-haszon mérleg.

 

7.5.7. Az intézmény önértékelése

 

Az önértékelés célja az intézmény adottságainak, eredményeinek

            - felmérése,

            - a felmérések alapján rendelkezésre álló tények, adatok értékelése, majd

            - a szükséges beavatkozások kidolgozása és végrehajtása.

 

Az önértékelés során az adottságok tekintetében felmérést kell végezni:

            - a vezetés,

            - a dolgozók szakmai irányítása,

            - az intézmény erőforrása,

            - az intézmény folyamatai

tekintetében.

 

Az önértékelés során vizsgálni kell az elért eredményeket, melyeknél főbb szempontok:

            - a fenntartó elégedettsége,

            - a gyermek és a szüleik elégedettsége,

            - a pedagógusok elégedettsége,

            - a gyermeket fogadó intézmény elégedettsége,

            - a nevelési eredmények.

 

Az önértékelés során meg kell határozni

            - az erősségeket,

            - a lehetőségeket,

            - a gyengeségeket,

            - a veszélyeket.


 

8. Teljesítményértékelés

 

 

8.1.Teljesítményértékelés szempontjai és az értékelés rendje

 

Az óvoda nevelési programjában és a minőségirányítási programjában megfogalmazott célok elérése, a feladatok megfelelő színvonalon történő teljesítése valamennyi alkalmazott lehető legjobb teljesítményét kívánja.

A teljesítmény rendszeres értékelése az óvodai szervezet, a vezetés és a pedagógusok számára feltárja teljesítmény és az elvárások közötti különbséget, hozzájárul fejlesztendő folyamatok, javítandó tevékenységek meghatározásához. Szembesítést jelent az eredményekkel és a hiányosságokkal.

A munka értékeléséről származó eredmények adják a munkahelyi döntések alapját, az előmenetelre, anyagi elismerésre, és a tudás fejlesztésére vonatkoztatva.

 

 

8.2. A teljesítményértékelés célja:

-az óvodapedagógusok teljesítményének folyamatos, ellenőrzésre épülő reális mérése, objektív értékelése

-az óvodapedagógusok személyiségfejlesztése, motiválása, a viselkedés befolyásolása

-az óvodapedagógusok önbizalmának erősítésén keresztül az óvodai szervezeti célok     teljesítése, a hatékonyság növelése

-kontroll lehetőség biztosítása a karriertervek alakításához

-a munkaerő fejlesztése, a továbbképzési szükségletek meghatározása

-a személyi döntések megalapozása (előléptetés, jutalmazás, kitüntetés, elbocsátás,)

a munkafeltételek megfelelősségének feltárása, a lappangó feszültségek levezetése

-a belső kommunikáció és az emberi kapcsolatok javítása

-az óvodapedagógusokkal szemben támasztott követelményrendszer folyamatos fejlesztése.

 

8.3.Teljesítményértékelés alapelvei:

-a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 19.§ előírásai szerint a pedagógus joga, hogy nevelő-oktató tevékenységét értékeljék, elismerjék

-minden óvodapedagógus természetes igénye, hogy a végzett munkáját rendszeres időközönként, lehetőleg minél objektívebb megközelítésben értékeljék

-az óvodavezető felel az intézmény ellenőrzési, mérési értékelési és minőségirányítási programjának megvalósításáért

-az egészséges, alkotó munkahelyi légkör, valamint az óvodai szervezet céljai nem érhetők el jól működtetett teljesítményértékelő rendszer nélkül

-a teljesítmény értékelő rendszer figyelembe veszi az óvoda szervezeti kultúráját és az óvodapedagógiai sajátosságokat

-a teljesítményértékelés a vezető tervszerű, folyamatos ellenőrzését követi

-a teljesítményértékelés csak kellően tisztázott követelményrendszer megléte mellett vezethető be

-az egyéni teljesítményt a célokkal, a szabályokkal és a közösen elfogadott normákkal összevetve mérjük

-a teljesítményértékelésünk alapja a munkaköri leírás, az elvárt és elérendő teljesítményt ezen belül mérjük

-az értékelés mindig viszonyítás, szembesítés a tényekkel

-a teljesítményértékelés során óvodánkban érvényesül a nyilvánosság és nyitottság, valamint a tárgyilagosság és a tényszerűség .

 

8.4. A teljesítményértékelő rendszer működését befolyásoló tényezők:

-Az intézményi munkaköri leírásokban rögzített feladat és hatáskörök, a feladatmegosztás általános szempontjai, melyet részletesen a munkaköri leírások tartalmaznak:

Óvodavezető: felelős az óvoda szakszerű és törvényes működéséért, a színvonalas pedagógiai munka szervezéséért, a takarékos gazdálkodásért

Óvodavezető-helyettes: szükség esetén ellátja az óvodavezető helyettesítését, és a kizárólagos jogkörében meghatározott feladatokat.

Tagintézmény-vezető: az óvodavezető irányítása mellett, vagy meghatározott területeken munkamegosztásban végzi, szervezi a tagóvoda munkáját.

Óvodapedagógus: közoktatási törvényben és a helyi nevelési programban meghatározottak alapján végzi munkáját, figyelemmel a szervezet működésére vonatkozó belső szabályzatok előírásaira.

-Az SZMSZ és az IMIP jelenleg értékeléssel kapcsolatos elemei, valamint a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992 évi XXXIII. törvény előírásai.

-A kiemelt munkavégzésért járó kereset-kiegészítés felhasználásának szabályozottsága.

 

8.5. A teljesítményértékelés bevezetésének, alkalmazásának szempontjai:

1.  Elkészítjük – a munkaterv részeként - az óvodapedagógusok ellenőrzésének tervét, ehhez igazodóan az értékelési ütemtervünket, amely tartalmazza az értékelésbe bevont pedagógus nevét, az ellenőrzés és értékelés időpontját, tárgyát és helyét.

2.      Az értékelés a teljesítmények mennyiségi és minőségi jellemzőinek az összegzése.

3.      Az értékelés igazságos, tárgyilagos, mentes az előítéletektől. Az előző értékelés során elvárásként megfogalmazott feladatok teljesülése is az értékelés része.

4.      Az értékelésnek nem célja hibák keresése, mindig segítő szándékú.

5.      Az értékelés konkrét feladatot ad a következő időszakra, ezek a munkakörrel összefüggnek, és elvárhatóan teljesíthetők az értékelt pedagógus számára.

6.      Az értékelés mindig jóindulatú, őszinte, nyílt eszmecserére ad lehetőséget a vezető és az értékelt munkatárs között, fontos a kölcsönösség és a bizalom.

7.      A gyengén teljesítő óvodapedagógus figyelmét felhívjuk arra, hogy a teljesítménye a munkakör megtartásához nem elégséges, ha csak nem változtat eddigi teljesítményén.

8.      Az óvodavezető értékelését megelőzi az óvodapedagógus önértékelése.

9.      Az értékelés megállapításait a vezető írásban összefoglalja, az érintett óvodapedagógus aláírja, mely a személyügyi nyilvántartás része.

 

8.6. A teljesítményértékeléshez kapcsolódó értékelési módok az óvodában, amelyek teljessé teszik az intézményi minőségfejlesztés sajátos folyamatát:

10.  az óvoda helyi nevelési programja, beválásának vizsgálata

11.  az óvodavezető ellenőrzési feladatainak megvalósítása, az összegző értékelése

12.  a minőségfejlesztési rendszer működtetése során nyert partneri visszajelzések

13.  az alkalmazottak önértékelése, amely egyben az ösztönző rendszer működésének alapját adja

 

 

 

 

8.7.A teljesítményértékelés formái, módszerei, időpontja és szempontjai:

 

Egyéni teljesítményértékelés az óvodapedagógusok munkateljesítményére, a munka minőségére és a munkamagatartására terjed ki.

 

-Az egyéni teljesítményértékelés módszere:

Az óvodapedagógusok által elfogadott, a fenntartó által jóváhagyott teljesítményértékelő lap alkalmazásával, az óvodapedagógus önértékelésére épülő, vezetői értékelés.

Az értékelő lapot kitölti az óvodapedagógus és a vezető. Az értékelő lap kitöltését követően egyéni értékelő beszélgetésre kerül sor a vezető irányításával.

A vezető által kitöltött, az óvodapedagógus által aláírt teljesítményértékelő lap a közalkalmazotti nyilvántartásba kerül.

-Az egyéni teljesítményértékelés időpontja:

Minden óvodapedagógust érintően a nevelési év végén az óvoda munkatervében meghatározott időpontban kerül sor a teljesítményértékelésre.

-A teljesítményértékelés szempontjai:

 

A teljesítményértékelés alapja a hatályos jogszabályokra épülő, konkrétan megfogalmazott fenntartói és óvodavezetői elvárások megvalósítása.

 

Teljesítményértékelés

szempontjai

Formai indikátorok

(mutatók)

Tartalmi indikátorok

(mutatók)

 

Munkamagatartás

 

Jogszabályban rögzített, alapvető kötelességek teljesítése

Munkára képes állapotban való megjelenés

Közalkalmazotthoz méltó viselkedés

Munkaidő pontos kezdése és befejezése

Egyéni fejlesztés megvalósítása

Törvényes munkaidő kitöltése

HNP alapján végzett nevelő-fejlesztő tevékenység

Részvétel a nevelőtestület munkájában

MIP működtetésében való részvétel

Pedagógiai, tanügyi, munkaügyi dokumentumok pontos vezetése

Szülőkkel, egyéb partnerekkel történő kommunikáció

Munkakörhöz kapcsolódó megbízatások teljesítése

Célok, sikerkritériumok szembesítése

 

 

Munkateljesítmény

 

Fenntartó és óvodavezető által meghatározott specifikus elvárások teljesítése

Részvétel a HNP beválásának vizsgálatához, és a MIP működésének felülvizsgálatához szükséges szempontok összeállításában

A gyermekek HNP, éves nevelési terv és egyéni fejlesztési terv szerinti értékelése

Részvétel a HNP és a MIP megvalósulásának folyamatos ellenőrzésében és értékelésében

Az alkalmazott módszerek gyermekcsoporthoz és az egyes gyermekekhez történő igazodása

A tanügyi, pedagógiai folyamatok minőségfejlesztési igények szerinti dokumentálása

Egyéni képesség szerinti, differenciált nevelés, fejlesztés megvalósítása

Alapító Okirat szerinti nevelés-fejlesztés megvalósítása

 

 

Munka minősége

 

Hozzáadott érték,

partneri elégedettség

Kezdeményezőkészség a nevelőtestületben

Innováció felvállalása

Folyamatos rendelkezésre állás

Segítségnyújtás a szülőknek nevelési problémák megoldásához

Az óvoda képviselete szakmai fórumokon

Szakmai publikációk, előadások

Nyitottság, tolerancia, probléma-érzékenység

Partneri igények szerinti kommunikáció, információ-áramlás biztosítása

 

8.8 A teljesítményértékelés eljárásrendje

 

 

Érintettek

köre

(célcsoport)

Értékelés

szempontjai

Értékelés

módszere, gyakorisága

Értékelést

végzi

 

Dokumentálás

módja

Felelős

 

óvodavezető

 

 

munka-

magatartás,

munka-

teljesítmény,

munka-

minőség

 

 

önértékelés,

értékelés

 

kérdőív

 

évente

 

óvodavezető

nevelőtestület

fenntartó

szülői sz.

 

számszerű összesítés, táblázat, szöveges értékelés

 

óvoda-vezető

 

óvoda-pedagógus

 

munka-

magatartás

munka-

teljesítmény,

munka-

minőség

 

 

önértékelés,

értékelés

 

kérdőív

 

évente

 

óvoda-pedagógus, óvodavezető

szülői sz.

 

számszerű összesítés, táblázat, szöveges értékelés

 

óvoda-vezető

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.9. A teljesítményértékelő rendszer működtetésének folyamatleírása

 

 

Az intézményben kiválasztott értékek meghatározása

                az óvoda helyi nevelési programja alapján

a MIP működtetése során nyert partneri visszajelzések

kapcsolódó dokumentumok figyelembe vétele (SZMSZ, munkaterv)

><

A munkaköri leírások, felelősség és hatáskör, egyéni megbízatások felülvizsgálata

Konkrét, pontos, teljesíthető egyénre szóló feladatok meghatározása

><

Teljesítményértékelő lap összeállítása,

a vezető és a beosztott óvodapedagógusok számára

áttekinthető táblázat készítése,

><

Az összeállított teljesítményértékelő lap szakmai véleményezése, elfogadtatása

az óvodapedagógusokkal

közös értelmezés

><

A teljesítményértékeléssel kiegészített MIP benyújtása a fenntartóhoz jóváhagyásra

><

A fenntartó által jóváhagyott MIP alapján ellenőrzési és értékelési terv készítése (nevelési év elején)

a terv a munkaterv része

><

Az ellenőrzés megvalósítása (a nevelési év során)

az ellenőrzéshez mindig értékelés kapcsolódik, melyet az év végi

teljesítményértékelésnél figyelembe kell venni

><

A teljesítményértékelő lap kitöltése

az óvodapedagógusok és a vezető által (nevelési év végén)

Pedagógusok önértékelése – pedagógusok vezető általi értékelése

a korábbi mérések eredményeinek figyelembe vétele,

különösen tekintettel az eltelt időszak alatt bekövetkezet változásokra

erősségekre és fejlesztendő területekre alapozva

><

A kitöltött értékelő lapok (önértékelés, vezetői általi értékelés) összesítése

a három kiemelt terület elemzése, értékelése

(munkateljesítmény, munkamagatartás, és a munka minősége)

><

Egyéni értékelő beszélgetés, az óvodapedagógusokkal

fejlesztendő folyamatok meghatározása

javítandó tevékenységek kijelölése, szemléletmód alakítás,

><

Tapasztalatok összegzése, eredmények rögzítése

A vezető által kitöltött és az óvodapedagógusok által aláírt teljesítményértékelő lap elhelyezése a személyügyi dokumentumok között

 

 

 

9. A teljes körű intézményi önértékelés

 

 

9.1. Az óvoda vezetése (a vezetés szerepe a szervezeti kultúra fejlesztésében)

• demokratizmus

• informáltság

• szakmai kompetencia

• vezetői elvárások konkrétsága

• kapcsolatrendszer

9.2. Az óvoda stratégiai céljai, neveléspolitika (szabályozottság. megvalósítás

szintje)

• az óvoda hosszú távú pedagógiai céljai (HNP)

• hosszú távú minőségcélok (MIP)

• a működés hosszú távú terve (SzMSz)

9.3. Erőforrások (humán-, és tárgyi erőforrások biztosítása)

• személyi feltételek

• tárgyi feltételek

• környezeti sajátosságok

9.4. A dolgozók irányítása (menedzselés. fejlesztés, bevonás)

• vezetés szerkezete

• vezetői stílus

• dolgozók bevonásának mértéke

9.5. Az óvoda folyamatai (szabályozottság. szabályozási rendszer kiterjesztése)

• pedagógiai munka

• tanügyigazgatás

• munkáltatás

• gazdálkodás

9.6. Dolgozói elégedettség (szervezeti kultúra fejlesztésének eredményei)

• személyes kapcsolatok

• együttműködés

• szakmai önmegvalósítás

• nevelési célok egysége

• munkahelyi közérzet

• vezetőhöz való viszony

9.7. Partneri elégedettség (működéssel. nevelőmunkával kapcsolatban)

• kapcsolatok

• információáramlás

• informáltság

• nevelés minősége

• óvoda esztétikája. épület állaga

• HNP ismerete

9.8. Az óvoda társadalmi kihatása (vélemény az óvodáról, szerep a helyi

közösség életében)

• az óvoda nyitottsága

• iskolák visszajelzései

• az óvoda szolgáltatásának minősége

9.9. Az óvoda kulcsfontosságú eredményei (folyamatos fejlesztés eredményei.

kitűzött célok elérése, megvalósítása)

• a gyermekek nevelésének eredményei az óvodáskor végén

 

 

 

10. A minőségirányítási program és egyéb intézményi dokumentumok kapcsolata

 

 

A minőségirányítási programban meghatározott minőségcélok végrehajtása érdekében biztosítani kell az intézmény belső szabályzatainak minőségcélokkal való összehangolását.

 

A minőségirányítási program szempontjából a minőségcélok megvalósítására hatással lévő belső szabályok különösen a következők:

            - Intézmény Szervezeti és Működési Szabályzata,

            - Kollektív szerződés, (ösztönzési rendszer)

            - Közalkalmazotti Szabályzat,

            - Nevelési program,

            - Munkaköri leírások,

            - Éves munkaterv,

           

 

 

 

 

11. A minőségirányítási program nyilvánossága

 

 

A minőségirányítási programot nyilvánosságra kell hozni.

A keletkezett adatokat az intézmény Iratkezelési szabályzatában rögzítettek szerint meg kell őrizni.

A minőségirányítási program teljes dokumentációját hozzáférhető módon meg kell őrizni az

            - intézményvezetőnél, valamint

            - az intézmény könyvtárában.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mellékletek:

 

1. számú melléklet

            Az intézmény minőségcéljai

2. számú melléklet

            A belső kommunikációra vonatkozó előírások

3. számú melléklet

            A külső kommunikációra vonatkozó előírások

4. számú melléklet

            Tervezési folyamatok

5. számú melléklet

Óvodapedagógusok teljesítményértékelése-önértékelés

6. számú melléklet

            Összesítő táblázat:Az önértékelés/vagy teljesítményértékelés eredményének megjelenítése óvodapedagógusonként

7. számú melléklet

Vezető beosztású pedagógus részére kiegészítő önértékelő és teljesítményértékelő kérdőív

8. számú melléklet

Dajka teljesítményértékelése - Önértékelés

9. számú melléklet

Jegyzőkönyv: a minőségirányítási programot véleményezők

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. számú melléklet

 

Az intézmény minőségcéljai

 

 

Minőségcél

Sikerkritérium

Indikátor

Feladat

Idő

Nevelés minőségével közvetlen kapcsolatban lévő minőségcélok

A nevelés olyan irányú megszervezése, mely megfelel a környezet elvárásainak.

- A helyzetfelmérések kedvező alakulása, elégedettségi szint növelése,

- A kérdőíveken, felméréseken szereplő igények és a valós helyzet közeledése.

- Helyzetfelmérés alkalmazása,

Kérdőívek a szülők részére.

A nevelés szervezés során

- a fenntartói elvárások szem előtt tartása,

- igényfelmérés a gyermekek, illetve a szülők körében stb.,

- igény szerint vegyes, kiscsoport, középső és nagycsoport kialakítása.

-Választható foglalkozásokra,

- Nagyobb volumenű változtatások esetében 3 év.

A nevelés színvonala emelkedjen.

- Felzárkóztató oktatással a gyengébb képességű gyermekek eredményeinek növelése.

- Felzárkóztató oktatás megszerezése.

- Felzárkóztató oktatás biztosítása.

- 2 éven belül

A nevelési program során a gyermekek alapkészségei javuljanak.

- A  helyi felmérések eredményei javuló tendenciát mutassanak.

- Az alapkészségek elsajátításához új korszerű módszerek megkeresése,

- Az alapkészségek elsajátításában problémás gyermekek kiszűrése.

- Korszerű nevelési eszközök alkalmazása,

- A gyengébb alapkészségű gyermekekre fokozott figyelem fordítás.

- 2 éven belül

A német nemzetiségi nevelés színvonalának emelése.

- A német nemzetiségi nevelés biztosítása.

A német nemzetiségi nevelés életkorspecifikus fejlesztése játékos keretek között

Nemzetiségi hagyományok ápolása, kultúra átörökításe

- Folyamatos

A pedagógusokhoz közvetlenül kapcsolódó minőségcélok

Növekvő képzettségű pedagógus munkaerő biztosítása.

- Teljesített továbbképzési program és beiskolázási terv.

- A többdiplomások arányának emelkedése.

- Továbbképzési lehetőségek biztosítása.

- 2 éven

belül

 

 

 

 

 

 

 

 

A nevelésben alkalmazott módszertanok sokszínűsége.

- Különféle módszertan hatékony alkalmazása különösen a nehézséget jelentő alapkézségek oktatásánál,

fejlesztésénél,

- A pedagógusok módszertan választásának változása,

- A módszertanról történő beszámolók, ismertetők a kollégák között.

- Módszertani képzéseken való részvétel,

- Módszertannal kapcsolatos megbeszélésen, tájékoztatón való részvétel.

- Minél több pedagógus módszertani képzése,

- A tapasztalatok megbeszélése szervezett

formában.

- Folyamatos

A pedagógusok problémakezelő és -megoldó készségének javítása.

- Több sikeresen kezelt probléma,

- Kevesebb gyermekre kiszabott fegyelmi intézkedés.

- Megfelelő tájékoztatás és folyamatos nevelő munka.

- Pedagógusok képzése,

- Megfelelő programok szervezése a gyermekek számára, a gyermekek figyelmének lekötése, pozitív irányba való terelése.

- Folyamatos

Az alapvető erkölcsi, etikai normák közvetítése.

- Kevesebb negatív, több pozitív visszajelzés a gyermekek viselkedésével kapcsolatban.

- A környezet jelzései, pedagógusok észrevételei az intézménybe járó gyermekek viselkedésére vonatkozóan.

- A nevelők egységes elgondolásának megteremtése az erkölcs, etika területén.

- Folyamatos

Az intézmény jó hírnevének megtartása, növelése.

- Az intézmény népszerűségének növekedése.

- Sikeres rendezvények szervezése.

 

Népszerűsítést szolgáló

- rendezvények szervezése.

 

- Folyamatos

Az intézmény általános megítéléséhez és működéséhez kapcsolódó minőségcélok

Az intézményi szabályozottság megteremtése (működési, szakmai és gazdálkodási területen is).

- Az intézmény működése szabályozottan történik,

- Az intézmény dolgozói ismerik a feladatukat, felelősségüket.

- A hiányzó szabályzatok száma,

- A felülvizsgálandó szabályzatok száma,

- A feladatát pontosan nem ismerő dolgozók száma.

- A meglévő szabályok felülvizsgálata,

- A hiányzó szabályzatok listájának összeállítása,

- A szabályzatok elkészítéséhez szükséges információk beszerzése,

- A szabályzatok megfogalmazása.

- 2 éven

belül

Nyitottság a partnerek felé, széles nyilvánosság biztosítása.

- Több elégedett partner,

- Az igényekhez jobban igazodó intézményi működés, szervezés.

- Partnerek száma,

- Nyilvános fórumok száma.

- A partnerekkel való kapcsolattartás,

- A partnerkapcsolatok bővítése.

- 2 év

 

 

Nemzetközi kapcsolatok bővítése.

- Nemzetközi kapcsolatokból származó eszközökkel való gazdagodás (pénzügyi támogatás, tárgyi eszkzök)

- A nemzetközi programokra jelentkezők száma.

- A meglévő kapcsolatok ápolása,

- Új nemzetközi kapcsolatok keresése.

- 1 év

Az informatikai háttér fejlesztése.

- Informatikával érintkező, foglalkozók arányának emelkedése,

- Megfelelő géppark rendelkezésre állása az oktatáshoz .

- Számítógépes oktatásban résztvevők arányának emelkedése,

- Számítógép hálózat minőségi és mennyiségi szintje.

- A számítógép-használat rendjének meghatározása,

- A számítógép-park fejlesztése, az avult gépek cseréje.

- 3 év

Az információs rendszer folyamatos fejlesztése, hatékonyságának növelése, szélesebb hozzáférési lehetőség biztosítása.

- Az intézmény megjelenése a nyilvánosság előtt,

- Széleskörű információ biztosítása az intézmény gyermekei számára.

- Megjelenés a sajtóban,

plakátokon, egyéb médiában,

- A gyermekek tájékoztatása.

- A média eszközök igénybevétele,

- A gyermekek tájékoztatása szóban,

- Honlap készítése és a közérdekű adatok nyilvánosságra hozatala.

- Folyamatos

 


 

2. számú melléklet

 

A belső kommunikációra vonatkozó előírások

 

 

A belső kommunikációs folyamatok szabályozása a következő:

Kommunikáció

Ellátandó

feladatok,

tevékenységek

Gyakoriság

Kezdeményezője

Iránya, címzettje

Típusa, formája

Intézményvezető

Fenntartó

 

 

 

 

 

1. Szóbeli egyeztetés

- Minőségirányítási

célok,

- Intézményi munkaterv.

- Évente min. 1 alkalommal.

 

 

2. Beszámoló

- A munkatervek végrehajtására egyeztetés különösen költségvetési vonatkozásban.

- A minőségcélok adott évi teljesítéséről.

- Évente, a költségvetés tervezéskor, illetve szükség szerint.

Intézményvezető

Pedagógus, pedagógus közösség

 

 

 

 

 

1. Értekezlet

- Munkaterv.

- Tervben meghatározottak

szerint.

 

 

 

2. Szóbeli

beszámoltatás

- Pedagógus beszámoltatása végzett tevékenységről.

- Szükség szerint.

Pedagógus

Gyermek, közösség

 

 

 

 

 

1. Beszélgetések

- Megadott témában vélemény kikérés, tájékoztatás.

- Nevelési program és a minőségcélok figyelembevételével.

 

 

2.Fejlettségszint-mérők

 Értékelés

- Nevelési program és a minőségcélok figyelembevételével.

Pedagógus

Szülő, szülői szervezet, szülői közösségek

 

 

 

 

 

2. Szülői értekezletek

- Megadott témákban.

- Nevelési program és a minőségcélok figyelembevételével.

 

 

3. Családlátogatások

-

Intézményvezető utasítása szerint

 

 

4. Fogadóórák

-

Intézményvezető utasítása szerint

 


 

3. számú melléklet

 

 

A külső kommunikációra vonatkozó előírások

 

 

A külső kommunikációra vonatkozó előírások a következők:

Külső kommunikáció

Ellátandó feladatok, tevékenységek

Gyakoriság

Területébe tartozó esemény

Iránya, címzettje

Típusa,

formája

Hagyományos rendezvények

 

 

 

 

 

Gyermekek, pedagógusok

1. Óvodán belül elhelyezett

hirdetmény

- Szóbeli és írásbeli tájékoztatás.

- Nevelés feladatai szerint

 

Gyermekek,

Pedagógusok,

Szülők,

Egyéb személyek, szervezetek

2.

Plakátok

 

- Plakátok készítése.

- Rendezvényenként

 

 


 

4. számú melléklet

 

A tervezési folyamatok

 

Dokumentum

Dokumentummal kapcsolatos

feladatok

A dokumentum tartalma

Határidők

A dokumentum viszonya más

dokumentumhoz

A/ Szakmai tervezési feladatok

A.1. Minőségirányítással kapcsolatos tervezési feladatok

Minőség-irányítási

program

- Minőségirányítási program elkészítése, az abban foglaltak érdekében intézkedések tétele

- Jogszabály szerint meghatározott tartalmi elemek, melyek figyelembe veszik az intézmény helyzetét.

- Felülvizsgálati időt jogszabály határozza meg,

1. Alapját a következők képezik:

- Önkormányzati minőségirányítási program,

- Helyzetfelmérések.

2. Alapjául szolgál szinte valamennyi más folyamatnak.

Minőség-nyilatkozat

- A minőségirányítási program részeként kerül meghatározásra

- Fontos, hogy tartalmában olyan legyen, amely valóban az intézmény törekvéseit, szándékát rögzíti.

u.a.

u.a.

A.2. A pedagógiai tevékenységgel kapcsolatos szakmai feladatok

Nevelési

program

- Felülvizsgálat a minőségirányítási program figyelembevételével

Tartalma:

- jogszabály szerint meghatározott.

- Jogszabály szerint, illetve szükség esetén

1. Alapját a következők képezik:

- Központi előírások,

- Minőségirányítási program,

2. Alapját képezi:

- A foglalkozási terv megalkotásának,

- A nevelési tevékenységnek.

Az óvodai nevelés feladatai

- Felülvizsgálat a minőségirányítási programmal való harmonizáció szerint

Tartalma:

- jogszabály szerint meghatározott.

- Jogszabály szerint, illetve szükség szerint

1. Alapját képezik:

- nevelési program,

2. Alapjául szolgál:

- a nevelési év helyi rendjének megállapításához.

Pedagógiai éves munkatervek

- Elkészíti az intézményvezető és a tag- intézményvezetők  jóváhagyja a nevelőtestület

Tartalma:

- feladatok,

- felelősök,

- határidők,

- egyéb.

- Tanévnyitó értekezleten

1. Alapját képezik:

- a nevelési program,

- a MIP,

- éves minőségcélok.

2. Alapjául szolgál:

- az intézmény egyéb szervezeteinek éves munkatervei kialakításához.

Intézmény egyéb szervezeteinek éves munkatervei (szülői munkaközösség, stb.)

- A szervezet vezetője

- Tartalma:

a szervezet működési rendjét szabályozó dokumentumban.

- A szervezet működési rendjét szabályozó dokumentumban

1. Alapjául szolgál:

- éves munkaterv.

2. Alapjául szolgál:

- az adott szervezet éves működésének.


 

A.3. A pedagógusok továbbképzésével, képzésével kapcsolatos szakmai feladatok

Továbbképzési program

- Továbbképzési program részletes elkészítése, felülvizsgálata

Tartalma:

- jogszabály szerint meghatározott tartalom, a minőségirányítási célok figyelembevétele.

- 7 évenként, illetve szükség esetén (ha módosítani kell)

1. Alapját képezik:

- a MIP célkitűzései,

- Nevelési program.

2. Alapjául szolgál:

- az éves beiskolázási tervnek.

Éves beiskolázási terv

A dokumentum évenkénti elkészítése

Tartalma:

- jogszabály szerint meghatározott tartalom, valamint az éves a minőségcélok figyelembevétele.

- Évente

1. Alapját a következők képezik:

- továbbképzési program,

- éves minőségcélok.

B/ Biztonságos intézményüzemeltetéssel kapcsolatos tervezési feladatok

Tűzvédelmi oktatás és tevékenység tervezése

- A dokumentum elkészítése

- Tartalma: tűzvédelmi szabályzat szerint.

- Évente, illetve a tűzvédelmi szabályzat szerint

-

Munkavédelmi oktatás és munkavédelmi tevékenység

- A dokumentum elkészítése

- Tartalma: munkavédelmi szabályzat szerint.

- Évente, illetve a munkavédelmi szabályzat szerint

-

Balesetvédelmi oktatás és tevékenység

- A dokumentum  elkészítése

- Tartalma: munkavédelmi szabályzat szerint.

- Évente, illetve a munkavédelmi szabályzat szerint

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C/ A Gazdálkodással kapcsolatos tervezési feladatok

Költségvetési koncepció elősegítése

- Évenként költségvetési koncepció készítése, adatközlés

Tartalma:

- intézmény várható feladatai és annak kiadásai,

- jelentős változások, és annak hatásai,

- várható bevételek,

- a MIP és az intézmény éves minőségcéljai megvalósításához szükséges kiadások.

- Évente,

októberben

1. Alapját képezi:

- az előző évi költségvetés,

- a várható teljesítési adatok,

- várható feladatváltozások,

- a MIP.

2. Alapjául szolgál a költségvetési tervezésnek.


 

5. számú melléklet

Óvodapedagógusok  teljesítményértékelése

Önértékelés

 

Név…………………………………….Szervezetben eltöltött idő:………………….év

Kitöltés időpontja:………………………..

Kedves Kolleganő!

Kérlek, hogy az elmúlt …..évre visszatekintve értékeld saját munkádat és az alábbi skála szerint összegezd megállapításaidat, majd az egyes szempontok fontossága szerint jelöld be a végleges pontszámokat.

 

Munkateljesítmény

nem kielégítő

átlag alatti

 

átlagos

 

átlag feletti

 

Kiemel-kedő

 

1.      Önállósága a munkavégzésben

1

2

3

4

5

2        Az óvodai feladatokban való aktív részvétel

1

2

3

4

5

3.      Irányító szerep vállalása

1

2

3

4

5

4.      Munkavégzésének eredményességi mutatói

1

2

3

4

5

5.      Munkája hatékonysága annak érdekében, hogy a gyermekek képessége, készsége a lehető legnagyobb mértékben fejlődjön

1

2

3

4

5

6.      Kitartása, szorgalma

1

2

3

4

5

7.      A munkatempó, a munkavégzés ütemessége, lendülete, gyorsasága

1

2

3

 

4

5

8.      Munkavégzése motiváltsága, érdeklődése

1

2

3

4

5

9.      Rugalmasság a tevékenységek szervezésében

1

2

3

4

5

10.  A munkavégzésben meghatározott határidők betartása

1

2

3

4

5

11.  Írásbeli és szóbeli kifejezőkészség

1

2

3

4

5

12.  Munkabírása, szakmai munkában való terhelhetősége

1

2

3

4

5

13.  Munkakörén túli feladatok vállalása

1

2

3

4

5

14.  Részvétele a nevelőtestület munkájában

1

2

3

4

5

15.  A munkája szervezettsége

1

2

3

4

5

16.  Óvodapedagógiai módszerei

1

2

3

4

5

17.  Dokumentációi pontosak, naprakészek

1

2

3

4

5

18.  Differenciált nevelés megvalósítása

1

2

3

4

5

19.  Egyéni fejlesztési terv szerinti nevelés

1

2

3

4

5

20.  Hátrányos helyzetű gyermekek nevelésének eredményessége

1

2

3

4

5

 

Az értékelés eredménye, az óvodapedagógus munkateljesítménye:

1. nem kielégítő (0-20)

2. átlag alatti (21-40)

3. átlagos (41-50)

4. átlag feletti (61-80)

5. kiemelkedő (81-100)

 

A munka minősége

nem kielégítő

átlag alatti

átlagos

 

átlag feletti

 

Kiemel-kedő

1.      Általános műveltsége, tudása

1

2

3

4

5

2.      Az óvodapedagógiai ismereteinek összessége, hozzáértése, szakértelme

1

2

3

4

5

3.      Döntési készsége

1

2

3

4

5

4.      Kommunikációs készsége, előadókészsége

1

2

3

4

5

5.      A szakmai tudás megújítása, új ismeretek elsajátításának készsége

1

2

3

4

5

6.      A nemzetiségi nevelés feladatainak megvalósítása

1

2

3

4

5

7.      Egészséges életmódra nevelés a csoportban

1

2

3

4

5

8.      Érzelmi nevelés, szocializáció a csoportban

1

2

3

4

5

9.      Értelmi nevelés eredményessége

1

2

3

4

5

10.  A gyermekkel való kapcsolata

1

2

3

4

5

11.  A gyermekek jogainak, egyéni igényeinek figyelembe vétele

1

2

3

4

5

12.  A gyermeki tevékenységek ellenőrzésének szervezettsége,

1

2

3

4

5

13.  Óvodai csoportjának neveltsége, napirend, hetirend szervezettsége, gyermekcsoport irányítása

1

2

3

4

5

14.  Óvodai ünnepségek megszervezése

1

2

3

4

5

15.  Komplex tevékenységek megvalósulása az óvodai tevékenységrendszerben

1

2

3

4

5

16.  A gyermekek fejlődésének nyomon követése

1

2

3

4

5

17.  Szülői értekezletek megszervezése

1

2

3

4

5

18.  Szakszerűség a tervezőmunkában

1

2

3

4

5

19.  Tanügyi dokumentumok vezetésének szakszerűsége

1

2

3

4

5

20.  Igényessége a környezetére

1

2

3

4

5

 

Az értékelés eredménye, az óvodapedagógus munkájának minősége:

1. nem kielégítő (0-20)

2. átlag alatti (21-40)

3. átlagos (41-60)

4. átlag feletti (61-80)

5. kiemelkedő (81-100)

 

 

 

 

 

 

Munkamagatartás

nem kielégítő

átlag alatti

 

átlagos

 

átlag feletti

 

Kiemel-kedő

 

1.      Pontosság a munkavégzésben

1

2

3

4

5

2.      Ítélőképessége

1

2

3

4

5

3.      Felelősség vállalása a gyermekek ügyeiben hozott döntésekben

1

2

3

4

5

4.      Problémák felismerése és megoldása

1

2

3

4

5

5.      Viselkedése, az erkölcsi normák megtartása

1

2

3

4

5

6.      Fellépése, önbizalma

1

2

3

4

5

7.      Előrelátás a munkájában, a várható következmények figyelembe vétele

1

2

3

4

5

8.      Szülőkkel való kapcsolata

1

2

3

4

5

9.      Szülőkkel való esetleges konfliktusok megoldása

1

2

3

4

5

10.  Kollégákkal kialakult konfliktusok kezelése

1

2

3

4

5

11.  Segítőkészsége a munkatársakkal szemben

1

2

3

4

5

12.  Türelme, toleranciája, empátiája

1

2

3

4

5

13.  Együttműködése a dajkákkal

1

2

3

4

5

14.  Rendszeretete, az óvodai módszertani eszközök rendben tartása, használata,

1

2

3

4

5

15.  Stresszhelyzet elviselése, feszültségtűrő képessége

1

2

3

4

5

16.  Munkájának értékelésekor a negatív jelzések, elmarasztalás elfogadása

1

2

3

4

5

17.  Személyes ápoltság, gondozottság, megjelenés

1

2

3

4

5

18.  Titoktartási kötelezettség megtartása

1

2

3

4

5

19.  Az óvodai dolgozók programjaiban való részvétele

1

2

3

4

5

20.  Hivatástudat

1

2

3

4

5

 

Az értékelés eredménye, az óvodapedagógus munkamagatartása:

1. nem kielégítő (0-20)

2. átlag alatti (21-40)

3. átlagos (41-60)

4. átlag feletti (61-80)

5. kiemelkedő (81-100)

 

A teljesítményértékelést készítette 200 ……………napján az óvodavezető:

…………………………

aláírás

A teljesítményértékelést átvette  200 ………………napján az óvodapedagógus:

 

                                                                                                          ………………………….

                                                                                                                       aláírás

 

 

6. számú melléklet

Összesítő táblázat

Az önértékelés/vagy teljesítményértékelés eredményének megjelenítése óvodapedagógusonként

 

 

 

Óvodapedagógus neve:

P: elért pontok =

%-os eredmény

…………………………

 

A teljesítmény-értékelés időpontja:

200………….……………..

 

MUNKATELJESÍTMÉNY

 

Nem kielégítő

Átlag alatti

Átlagos

Átlag feletti

Kiemelkedő

 

0- 5-10-15-20

 

21-25-30-35-40

 

41-45-50-55-60

 

61-65-70-75-80

 

81-85-90-95-100

 

MUNKAMAGATARTÁS

 

Nem kielégítő

Átlag alatti

Átlagos

Átlag feletti

Kiemelkedő

 

0- 5-10-15-20

 

21-25-30-35-40

 

41-45-50-55-60

 

61-65-70-75-80

 

81-85-90-95-100

 

MUNKA MINŐSÉGE

 

Nem kielégítő

Átlag alatti

Átlagos

Átlag feletti

Kiemelkedő

 

0- 5-10-15-20

 

21-25-30-35-40

 

41-45-50-55-60

 

61-65-70-75-80

 

81-85-90-95-100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

7. számú melléklet

Vezető beosztású pedagógus részére

 Kiegészítő önértékelő és  teljesítményértékelő kérdőív

 

 

A vezetés szerepére vonatkozó hatékonyság megítélése

nem kielégí-tő

átlag alatti

 

átlagos

 

átlag feletti

 

kiemel-kedő

 

1. Tájékozottsága a fenntartó oktatási elképzeléseiről, elvárásairól (intézkedési terv, ÖMIP,)

1

2

3

4

5

2. Tájékozott az óvoda partneri körének igényeiről

1

2

3

4

5

3. Tájékozott az óvodai eseményekről, rendezvényekről

1

2

3

4

5

4. Részt vesz az óvodai események megszervezésében

1

2

3

4

5

5. Az alkalmazotti közösség tájékoztatása

1

2

3

4

5

6. Döntési mechanizmus működtetése

1

2

3

4

5

7. A dolgozók képességeinek, terhelhetőségének figyelembe vétele

1

2

3

4

5

8.  Tájékozottsága az óvodapedagógusok szakmai munkájának minőségéről

1

2

3

4

5

9.  Tájékozottsága a technikai dolgozók munkájának értékeiről, színvonaláról

1

2

3

4

5

10.  Vezetői ellenőrzés tervszerűsége

1

2

3

4

5

11. Értékelése a dolgozó munkájáról

1

2

3

4

5

12.  Az általa végzett gazdasági irányítás

1

2

3

4

5

13. tanügyi dokumentumok vezetése

1

2

3

4

5

14. Pályázatok készítésével törekszik ár-, és díjbevétel növelésre

1

2

3

4

5

15. A pedagógiai munka irányításához szükséges képzettsége

1

2

3

4

5

16. A hatályos jogszabályok ismerete és alkalmazása

1

2

3

4

5

17. Konfliktushelyzet kezelése

1

2

3

4

5

18. Szabadságok nyilvántartása

1

2

3

4

5

19. Biztonságos munkahelyi légkört teremt

1

2

3

4

5

20. Elkötelezettsége a folyamatok javítása iránt

1

2

3

4

5

 

Az értékelés eredménye, az óvodavezető munkamagatartása:

1. nem kielégítő (0-20)

2. átlag alatti (21-40)

3. átlagos (41-60)

4. átlag feletti (61-80)

5. kiemelkedő (81-100)

 

Az önértékelést, teljesítményértékelést készítette 200 ……………napján …………………

…………………………

aláírás

 

A teljesítményértékelést átvette  200 ………………napján az óvodavezető:

 

                                                                                                          ………………………….

                                                                                                                       aláírás


 

 

8. számú melléklet

Dajka teljesítményértékelése

Önértékelés

 

Név…………………………………….Szervezetben eltöltött idő:………………….év

Kitöltés időpontja:………………………..

Kedves Kolleganő!

Kérlek, hogy az elmúlt …..évre visszatekintve értékeld saját munkádat és az alábbi skála szerint összegezd megállapításaidat, majd az egyes szempontok fontossága szerint jelöld be a végleges pontszámokat.

 

 

A dolgozó teljesítményét befolyásoló munkavégzés – munkaköri leíráshoz igazodva

nem kielégítő

átlag alatti

 

átlagos

 

átlag feletti

 

kiemel-kedő

 

1.      Munkavégzése, segítségnyújtása az óvodapedagógusnak

1

2

3

4

5

2.      Részvétele a gondozási feladatok ellátásában

1

2

3

4

5

3.      Napi kapcsolat, kommunikáció  óvodapedagógusokkal

1

2

3

4

5

4.      Magatartása az alkalmazotti közösségben

1

2

3

4

5

5.      A munkaköréhez kapcsolódó, váratlanul kialakult helyzetekhez történő alkalmazkodása

1

2

3

4

5

6.       Kudarc, konfliktus helyzet kezelése a személyét érő negatív hatások kezelése

1

2

3

4

5

7.      A rábízott eszközök kezelése, vagyonvédelem

1

2

3

4

5

8.      Pontosság a munkavégzésben, a munkaidő betartása

1

2

3

4

5

9.      Környezetének  tisztasága és rendje

1

2

3

4

5

10.  Részvétele a munkakörén túli feladatok elvégzésében, szervezésében 

1

2

3

4

5

 

 

Az értékelés eredménye, a dajka munkamagatartása:

1. nem kielégítő (0-10)

2. átlag alatti (11-20)

3. átlagos (21-30)

4. átlag feletti (31-40)

5. kiemelkedő (41-50)

 

Az önértékelést, teljesítményértékelést készítette 200 ……………napján …………………

…………………………

aláírás

A teljesítményértékelést átvette  200 ………………napján a dajka.

                                                                                                            ………………………..

                                                                                                                      aláírás