Hajópadló fektetés: |
A különféle fa padlóburkolatok
között a régebben már szinte elfeledett hajópadló újból divatba
jött. A fából való építkezés és a faanyagok lakásban való
használata reneszánszát éli. Feltehetően ez is döntően
befolyásolja újbóli kedveltségét, ám legalább ilyen előnyős az a
tulajdonsága, hogy viszonylag könnyen és gyorsan lerakható,
hasonlóan a laminált parkettákhoz. E mellett az ilyen padlók
valódi fából készültek, és akik a természetes anyagokat
kedvelik, azok számára feltehetően ez is lényeges szempont.
Sokan saját kezűleg szándékoznak lerakni, számukra bizonyára
segítséget jelent az alábbi fektetési leírásunk.
A hajópadlók anyaga
többnyire puhafa, a deszkák luc- vagy borovi fenyőből készülnek.
A padlódeszkák vastagsága általában 16 - 25 mm, szélességük
pedig 10-16 cm között változik. A deszkák éle nútféderes
kialakítású, hosszuk 3-6 m között változik. Nyugat Európából
hazánkba importált hajópadlókat esetenként négy oldalról nút
féderes kivételben is vásárolhatunk. Ennek a megoldásnak
köszönhetően ezek a hajópadlók rendkívül gazdaságosan, vágási
hulladék nélkül használhatók fel, egyszerűen hosszirányba
toldhatóak, svédpadló szerűen lehet őket lefektetni. A
hajópadlót rögzíthetjük OSB lapokra, de ragaszthatjuk
közvetlenül a aljzatbetonra is. Egyenes, száraz, pormentes
felületre lesz szükségünk, a rögzítéshez hajópadló rögzítő
kapcsokat is használhatunk, melyeket beütős tiplivel rögzítünk
az aljzatba. Ezt a technológiát főként akkor alkalmazzák, ha a
párnafa használatával túl magas lenne a padlónk, nem férne el,
esetleg nem futna a szomszédos padlóburkolattal. A hagyományos
módszer a hajópadlók párnafára fektetése. A deszkákat 30x50-100
mm-es zárlécekből leszabott párnafákra fektessük. Ezeket
egymástól 50, de legfeljebb 80 cm távolságra helyezzük az
aljzatra. Ha előre gondolkodunk a párnafákat akár be
süllyeszthetjük az aljzatbetonba is, ezeket rombusz
keresztmetszetre vágva gondoskodhatunk arról, hogy miután a
aljzatot kiöntöttük betonnal a párnafák stabilan a helyükön
maradjanak. Gyakori fektetési hiba, hogy a párnafákat egymástól
túl távol helyezik el, ami a burkolat megsüllyedését idézi elő.
Az ajtóknál sűrűbb párnafázás ajánlott, mivel a padlónak ez a
leginkább igénybe vett része. Ezt a faltól falig lefektetett
lécek közé beillesztett, ám rövidebb lécekkel lehet megoldani.
Ha a párnafákat toldani kényszerülünk, akkor kétoldalról
felcsavarozott hevederlécekkel fogjuk közre a toldás helyét. A
toldott párnafa felső éle természetesen sík legyen. Fontos, hogy
minden léc egyenes legyen. Ezt hosszú vízmértékkel, vagy egy
egyenes lécre erősített kisebb változatával hossz-,
keresztirányban és átlósan is ellenőrizni kell. A belógásokat a
párnafa alá ragasztott alátétlapokkal, a kiemelkedő részeket
pedig legyalulva korrigáljuk. Ez a biztosítéka annak, hogy a
kész padló felülete majd kellően egyenes és feszültségmentes
lesz. A párnafák ne érjenek sehol sem a határoló falakig,
közöttük 1 cm-nyi hézag maradjon. Ha a párnafák aljára vékonyan
padlóragasztót hordunk fel azok biztos nem fognak nyikorogni a
betonon ha esetleg a dűbelek idővel kimozgósodnának.
A leendő burkolat
szempontjából nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a
helyiségben hosszában, vagy keresztben kívánjuk majd a
hajópadlót lefektetni, hiszen a párnafákat erre az irányra
merőlegesen kell majd lefektetnünk. Ezt már előzőleg ajánlatos
eldönteni, mert a padlódeszkák erezete, és ezzel együtt a
fektetési iránya befolyással lehet a szoba térarányára. Bár a
gazdaságossági szempontok ezt esetenként befolyásolhatják, ám az
optikai hatást ne becsüljük le. Általában az ablakból beeső fény
irányával párhuzamosan lefektetett hajópadlókból álló padlón
kevésbé észlelhetők a felületi hibák, ám a lerakott padló
átcsiszolásával ezeket is könnyen eltüntethetjük. E szempontokat
különösen a kisebb alapterületű helyiségeknél mérlegeljük
alaposan. Ellenőrzéseként egy kicsinyített alaprajzra
szerkesszük fel a hosszirányban és a keresztben fektetett
hajópadlók vonalait, mert a két rajzot összevetve ezt a kérdést
könnyebb eldöntenünk. Ha tehát elkészült a padló alapja,
hozzá-foghatunk a burkolat lefektetéséhez. Nagyon lényeges, hogy
a faanyag nedvességtartalma legfeljebb15% legyen. A frissen
vásárolt hajópadlókat ezért ajánlatos temperálni, néhány napig
száraz helyiségben a csomagolásból kibontva, bemáglyázva
tárolni, különben később az összeszáradás miatt hézagos lehet.
Az első deszkák
csapjait és hornyait vizsgáljuk meg, és ha szálkásságot
észlelünk a felületükön, ezt csiszolással tüntessük el. Az első
deszkát a faltól 1 cm távolságra helyezzük a párnafákra, és
csavarozzuk le. A deszka hornyolt éle kerüljön a fal felé, a
csavart pedig a csaprész tövébe, ferdén hajtsuk be. Vigyázzunk,
a csavar feje behajtásakor ne sértse fel a deszka felső élét, és
ne is akadályozza a következő deszka szoros csatlakoztatását.
Ezt a csavar mélyre hajtásával előzhetjük meg. A felfogatott
hajópadló és a fal közé helyezzünk faékeket, majd a következőt a
már felerősített deszka csapjára illesztve szorosan üssük fel,
és csavarozva fogassuk a párnafákhoz. Minden egyes padlódeszkát
előbb egy kis hornyolt hulladékdarab segítségével szorosan
üssünk fel az előző deszka csapjára. A hajópadlókat 2,8x65-ös
bognárfejű szegekkel is lerögzíthetjük, ám a facsavar
kilazulásmentes kötést biztosít, és a zajos kalapács helyett
előnyösebb a kényelmesebb és sokkal gyorsabb csavarbehajtót
használni.
A már
felrakott padlófelületet járás közben ajánlatos tesztelni, mert
ilyenkor még azonnal korrigálhatók az észlelt hibák. Ha recseg,
üssük szorosabbra a deszkákat, ha pedig kicsit mozog, a párnafák
alá helyezzünk nivelláló faalátéteket. A behajló deszkák arra
figyelmeztetnek, hogy túl nagy a párnafák közötti távolság. Ezt
most még könnyen korrigálhatjuk, hiszen csak néhány deszkát kell
felszednünk. Az ilyen ellenőrzést 3-4 lécenként ismételjük meg,
és az észlelt hibát azonnal javítsuk ki.
A burkoláshoz csak
egyenes élű, nem vetemedett hajópadlót használjunk, ezért még
beillesztésük előtt minden darabot alaposan ellenőrizzünk. Ha az
élük egyenes, és a deszkák nem is vetemedettek, csak akkor
dolgozzuk be őket. A vetemedett deszkák csak feszültségeket
ébresztenek a környezetükben, amit nem érdemes megkockáztatnunk.
A hajópadló lefektetésekor többnyire hulladék is keletkezik,
hiszen a faanyagot a helyiség méretéhez igazodóra kell szabnunk.
Ha a deszkák hossza alig haladja meg a szükséges hosszméretet, a
leeső hulladék kárba vész, hiszen az 52 cm-nél rövidebb
darabokat már nem tudjuk a párnafákra rögzíteni. A már említett
rövid oldalon is nút-féderes hajópadló gazdaságos megoldás és
nagyban megkönnyíti a dolgunkat, csak arra kell ügyelnünk, hogy
a toldásokat csak eltolva, ún. hajózva alkalmazzuk. Ez annyit
jelent, hogy a toldás vonalában a mellette levő deszkát csak a
következő párnafánál toldhatjuk meg. Ilyen esetekben a darabok
végét egy-egy facsavarral lefogatva rögzítsük a párnafához. A
szoba szabad felületein viszonylag gyorsan haladva dolgozhatunk,
ám a falak mentén beszabások akaszthatják meg a munkánkat. Az
ilyen akadályt - pl. csőáttöréseknél - a szokásos módon, a fal
mellé helyezett deszkára átjelölt helyen kimart lyukkal, majd a
lyuk mögötti rész kifűrészelésével háríthatjuk el. Ám, hogy a
kifűrészelt darab pontosan a helyére kerüljön, a cső mögé
helyezzünk egy párnafa darabot, a kifűrészelt darabot pedig - a
fűrészpenge kétszeres vágásszélességével azonos falappal
kipótolva - ragasszuk majd a deszka lecsavarozását követően a
cső mögötti hézagba. A beugróknál is szükség lehet
kisebb-nagyobb beszabásokra, ennek pontos helyét és méretét a
fal mellé fektetett deszkán könnyen bejelölhetjük. Ne
feledkezzünk meg azonban a szükséges 1 cm széles hézagokról,
ezért a bejelöltnél nagyobb részt vágjunk ki a faanyagból.
A padlóburkolat
befejezése nem mindig könnyű feladat, mivel utoljára - általában
a fal mellé - keskeny deszkaszálra lesz szükségünk. Ilyen
esetben az utolsó előtti hajópadlót ne csavarozzuk le, csak
szorosan üssük a helyére. Fektessük rá a beillesztendő deszkát
hornyával kifelé, majd egy kis hulladékdarab segítségével a fal
síkjához igazodva jelöljük be a vágás helyét. A darab hornya már
eleve adja a szükséges dilatációs rést, ezért a bejelölt vonalon
vágva szabhatjuk le a toldáshoz megfelelő hajópadlót. Az utolsó
előtti deszkát ezt követően emeljük ki a helyéről, élére üssük
fel a toldó darabot, majd azt szorosan ráütve a csapra,
behajtott facsavarokkal rögzítsük véglegesen. Az így
megszélesített deszkát újból üssük a helyére, amit csak egy
behúzóvassal tudunk megoldani.
Az utolsó hajópadlót
a szélétől 1 cm-re behajtott facsavarokkal fogassunk hozzá
minden egyes párnafához, hogy szilárdan a helyén maradjon. A
faékeket távolítsuk el, majd következhet a járáspróba. Ha jól
dolgoztunk, s a deszkákat szorosan egymásba ütve rögzítettük, a
padló nem recseghet, és járás közben nem is hajolhat meg.
Különösen az ajtó környékén vizsgáljuk meg a padlófelület
stabilitását, mert ez a burkolat leginkább igénybevett része. Ha
nyikorgást észlelünk, akkor nem elég szoros a deszkák
kapcsolata. Azzal is számoljunk, hogy idővel a faanyag még
száradni is fog, s a padló akkor még jobban fog nyikorogni. Ha
ráadásul járás közben még behajlást is észlelünk, akkor ebből
meg arra következtethetünk, hogy a párnafák nem mindenhol
fekszenek fel tökéletesen az aljzatra. Az ilyen helyeket
jelöljük meg halványan ceruzával, és a padló visszabontását
követően korrigáljuk a hibákat. Ez ugyan nagyon "nem szeretem"
munka, ám most még viszonylag könnyen, később viszont már sokkal
nehezebben végezhetjük el. Az ilyen hibákat a fektetés során
megejtett folyamatos ellenőrzéssel megelőzhetjük. A kész padló
mentén levő hézagot fazonra mart fenyőfa padlószegélylécek
felerősítésével tüntessük el. A léceket bognárfejű szegekkel
rögzítsük a padlóra, mégpedig szorosan a falhoz nyomva. A
léceket lehetőleg ferdén összevágva toldjuk meg, és mindegyik
lécvéget szegezve rögzítsük. A sarkoknál e léceket gérbevágva
csatlakoztassuk egymáshoz. A nyers padlót hagyjuk néhány napig
"pihenni", majd mivel a felülete még nem elég egyenletes,
parkettcsiszológéppel csiszoljuk teljesen egysíkúra. A géppel
csak szálirányba és közepes finomságú csiszolóanyaggal vegyük az
első fogást, majd ezt követően finom papírral kétszer
átcsiszolva adjuk meg a padló ideális felületi finomságát.
Alapos porszívózás után három vékonyabb rétegben felvitt lakkal,
vagy beeresztés után padlóviasz bevonattal adhatjuk meg az új
padló természetes színét és fényét.
Azzal azonban számoljunk, hogy a
padlódeszkák alapanyaga puhafa, ami köztudottan kényesebb a
sérülésekre, mint pl. a keményfa svédpadló, ezért az ilyen
padlók fokozottan kíméletes bánásmódot igényelnek. Idővel a
színe sötétebbre változik, mivel "beérik" a fa. Ezt a bevonat is
elősegítheti, amin csak egy teljes felületi felújítás
változtathat némileg. A beérett fa melegebb és sötétebb tónusán
ugyanis csak árnyalatnyit változtathatunk. Ám az öreg és ápolt
hajópadlók is legalább annyira patinásan szépek, mint a
felcsiszolt, félévszázados tölgyfa parketta burkolatok.
Forrás: Ezermester
....................................................................................................................
Az oldal tartalma tájékoztató jellegű, részletekért keresse fel raktárhelyünket!
MENÜ
|
...............................................................
