Idén lenne hatvanéves a P. Mobil és a
Pandora’s Box zenekarok legendás alakja, Cserháti István Pityi. A kitűnő
billentyűs-zeneszerző súlyos betegség következtében 2005-ben hunyt el,
hátrahagyva feltörekvő, újjáalakított zenekarát. Hogy Cserháti Istvánról miként
kívánnak megemlékezni, arról a debreceni P. Box zenekar frontembere, Koroknai
Árpád, utódbillentyűse, Szabó Krisztián, valamint a zenész fia, Cserháti
Csongor beszélt lapunknak.
− Cserháti Istvánt a szakma és a közönség egyaránt a rock
legendás alakjává emelte. Mi különböztette meg őt a többi muzsikustól,
kollégáitól?
− Cserháti Csongor: Édesapám mindig is hivatásnak
tekintette a zenét. „A zene mindenekfelett” – ezt választotta jelmondatul, és
eszerint élt, gondolkodott, alkotott. Nagy súlyt fektetett az igényességre,
mindig arra törekedett, hogy a többiekkel szemben valami pluszt vigyen az
általa létrehozott alkotásba. Sohasem tudott kiegyezni a mai giccskultúrával.
−
Szabó Krisztián: Cserháti Pityi a magyar rockzene
meghatározó billentyűseként akkor is Hammond
orgonával dolgozott, amikor idehaza ez nem volt „divatban”. Játéka másokéval
összetéveszthetetlen, ízes és figyelemre méltó volt. Számomra a nyugati
zenészideált testesítette meg, aki a megváltozott trendeket elfogadva és hozzájuk
alkalmazkodva – elveihez ragaszkodva – nem a hőskort sírja vissza, hanem mindig
újabb és újabb dolgokat alkot. Minden megfelelési kényszer, görcsös kapaszkodás
alapozhatta meg egzisztenciálisan az új P. Boxot. Debreceni lakosként abszolút
megközelíthető, mindenféle sztárallűrtől, irigységtől mentes, közvetlen embert
ismertem meg benne.
− Koroknai Árpád: Szerencsére nagyon jó
szervezőképességgel rendelkezett, szemben legtöbb kollégájával, akik csupán
saját művészetükkel voltak elfoglalva. A P. Mobilban Schuster Lóri mellett
nyilvánvalóan sokat tanult, de úgy tudom, előtte a Star,
illetve Napsugár zenekarokban is kamatoztatta ilyen irányú képességeit.
Empatikus készsége kiválóan működött, amelynek köszönhetően az emberi
problémákat is képes volt kezelni.
− Olyan korszakban vállalt jelentős szerepet a P. Mobil
Honfoglalás szvitjének megírásában, amikor még javában épült a szocializmus, az
efféle „irredenta” egybefüggő dalművek – a hatalom szerint – bizonyos
veszélyeket hordozhattak magukban. Lázadó, konfrontatív
típus volt?
−
Cs. Cs.: A konfliktusokat nem kereste, még
kevésbé gerjesztette, viszont értékrendje mellett a végsőkig kitartott.
Álláspontját markánsan megvédve, elveiért – vagy épp a zenekarért –
következetesen vállalta a küzdelmet.
− K.
Á.: Mindvégig dolgozott benne egyfajta
„alap” lázadás, a rockzenét pedig ennek kifejezőeszközeként használta, annak
ellenére, hogy klasszikus zenei képzésben részesült. Rockzenei munkásságától
kezdve életét végigkísérte ez a folyamat, amit nem feltétlenül politikai
vonatkozásban kell értelmezni. Sokkal inkább zenei szembenállásról
beszélhetünk, amelyet jól példáz az Erdős Péterrel való konfliktusa. De a rock
önmagában is lázadó műfaj.
−
Sz. K.: A zenében többször is kifejezte a
hazához, a nemzethez való viszonyát. Erre legjobb példa a Pangea-lemezre
rögzített Ezer év című dal, amelynél nagyon fontosnak tartotta, hogy csakis az
általa többszörösen megváltoztatott és végül jóváhagyott szövegváltozattal
jelenhessék meg. A korábbi, Reményre ítélve albumon rögzített Múlt és jelen
című szerzemény, amely ha nem is ennyire mélyrehatóan, de ugyanezt a témát
boncolgatja. Ezt megelőzően a P. Mobilban írt Honfoglalás, és a tervbe vett, de
soha el nem készült Rákóczi-rockopera is ezt a vonulatot reprezentálja. S ebben
őt korántsem a divat, a mainstream meglovagolása
vezette, mint ma oly sokakat. Pityi abban a korban is fontosnak érezte
kifejezni magyarságát, amikor ez még majdhogynem bűnnek számított.
− Szóba került a Rákóczi életéről és a szabadságharcról szóló
rockopera, amely rövidre szabott életében nem készülhetett el. A Pangea-albumon viszont kaptunk egy dalt a magyarság ezer
évéről. Amellett, ha terjedelmében nem is, de tematikájában hasonló műről
beszélhetünk, lehetséges, hogy a szerző beérte volna az Ezer évvel?
−
Cs. Cs.: Fiatalkoromból emlékszem egy füzetre, amelyben a
Rákóczi-opera tervei voltak felvázolva. Sajnos mindeddig nem akadtam a nyomára,
de nem adtam fel a reményt, hogy egyszer előkerül. A hagyaték nagyon sokrétű és
komoly mennyiségű, még nem értem a kutatás végére. Az Ezer év az utolsó
időszakban készült, amikor már tisztában volt betegségének súlyosságával. A dal
magyarságtudatának egyfajta vallomása, amelyben indirekt módon, mégis nagyon
mélyről fakadóan fogalmazza meg hazaszeretetét.
− K. Á.: A
Rákóczi-rockopera nem jutott el az ötlettől a megvalósításig. Sajnos a
betegséget nem vette komolyan; mikor ráeszmélt, hogy nagy a baj, akkorra az
események visszafordíthatatlanná váltak, ügyei lezáratlanok maradtak.
Idetartozik a Rákóczi is. Mutogatott kazettára feljátszott ötleteket, amiket
úgy gondolt, egyszer majd elővesszük, de erre nem került sor. Évek óta
használjuk Pandora legendájának rövid történetét a P. Box intrójaként,
amely a rockopera nyitányának készült, így félig-meddig megmaradt az utókornak.
Csonka Valtert kértük fel a narrációhoz, az ő
kivételes orgánumán szólal meg minden koncertünk előtt a bevezető. Az Ezer év
nem kapcsolódott a Rákóczihoz; a témát és dalötlet egy részét gitárosunk, Günter (Sándor József – a szerk.) hozta. Pityi első dalszöveg-gondolatait
meglehetősen radikálisnak találtam, amiből komoly összetűzéseink adódtak.
Többféle – más témájú – szövegváltozatot is letettem elé, ám ő ragaszkodott a
hazaszeretetnek e formájában történő kinyilvánításához. Végül hosszas
„csatározás” után, kompromisszumos megoldásként megszületett az ismert
változat. Csak halála után értettem meg, hogy utoljára szerette volna
megvallani ars poeticáját.
− Miért volt szükséges létrehozni a Cserháti alapítványt és mi a
szervezet célja?
−
Cs. Cs.: Az alapítvány nevében benne van a célja is:
„Cserháti István Alapítvány a Magyar Rockzenéért”. A mai magyar zenei élet
nívótlansága kiábrándító, s ezen az alapítvány a maga eszközeivel szeretne
változtatni. Olyan források előteremtésére törekszünk, amelyek a régi
klasszikus rockzenét, ezen belül a P. Boxot segítenék. Nagy szükség van erre,
hiszen a műfajt sem a média, sem szponzorok nem támogatják. Tavaly e célokért
hozta létre az alapítványt a Cserháti család.
−
Sz. K.: Cserháti István személye túlmutat azon, mintha
egyszerű zeneszerző vagy billentyűs lett volna. Már azzal is az emlékét
ápoljuk, hogy kérésének megfelelően fenntartjuk a P. Box zenekart és
működtetjük, ám nem érjük be ennyivel. Az általa reprezentált szellemiséget –
amelyről korábban beszéltünk – hatékonyabban képviselhetjük szervezeti
formában, mint egyszerű zenészekként. Az alapítvány céljai között emléktábla-
és utcanévavatás szerepel, valamint fiatal, kezdő
tehetségek felkarolása. Régóta készülünk könyvet megjelentetni Cserháti Pityi
életéről, amely idén várhatóan a boltokba kerül; emellett a fellelhető zenei
dokumentumok alapján az archív anyagokat is igyekszünk rendezni, valamint
később közkinccsé tenni.
− K. Á.: Ha most hagyjuk
feledésbe merülni ezt a szellemi és művészi örökséget, az utánunk következő
generációknak fogalmuk sem lesz, hogy ki is volt Cserháti István. Pityi –
többek között – élen járt a tehetségkutatásban, -gondozásban, mi is neki
köszönhetjük, hogy az egykori Szfinx, vagy Aberra
zenekarból P. Box-tagok lehettünk. Az alapítvány a
hagyományt már nem stúdióüzemeltetéssel viszi tovább, inkább a tehetséges
zenekarok P. Box előtti felléptetésével igyekszünk segíteni.
− Miként lehetséges megtartani a Cserháti István által képviselt
szellemiséget, miközben folyamatosan változnak a trendek, a minket körülvevő
világ?
− Cs. Cs.: Apa által megtörtént
a nyolcvanas évekbeli zenekar modernizálása, még a kétezres évek elején. A két
új album, a Reményre ítélve és a Pangea is ennek jegyében készült. Az új P. Box
ezt a vonalat új üzenetekkel, zenei és szövegi mondanivalóval viszi tovább. Sőt,
muzsikájukban olyan modern rockzenei hatások is fellelhetők, mint például a Gotthard. Véleményem szerint megtalálták azt az utat, amely
megidézi a hőskorszakot, ugyanakkor a jelenhez is szól.
− K.
Á.: A régi értékrend és az új kihívások közötti egyensúly
fenntartása nem könnyű feladat. Hallgatunk persze új zenéket, amelyek hatnak is
ránk, ám a P. Box-logó kötelez: az új impulzusokat át
kell préselnünk ezen az emblémán. S ez érvényes a hangszerelésre éppúgy, mint a
dallam-, valamint szövegvilágra. Nem pejoratív értelemben gondolva: a
megfelelési kötelezettség valahol a szabadon gondolkodás fékje kell, hogy
legyen.
−
Sz. K.: A nyolcvanas évek P. Box-a
legendának számított azokkal a zenészekkel, akik megfordultak a zenekarban.
Bencsik Samu mellett Varga Miklós, Vikidál Gyula, Pálmai Zoltán vagy Zselencz
László Zsöci a korszak legjobb muzsikusai voltak. Pityi 2001-ben, az újkori P.
Box létrehozásakor több helyen is kinyilvánította, hogy korántsem a régi, jól
bevált recept szerint szeretné folytatni a zenekar történetét. Eszében sem volt
egyfajta nosztalgiacsapatként a régi babérokkal ékeskedve végig turnézni az
országot; a rockzene keretein belül olyan modern hangzásvilágú, korszerű rockformációt és -muzsikát hozott létre, amely mellett az
említett P. Box-albumok tesznek tanúbizonyságot. A
megkezdett folyamatot Pityi nélkül kell tovább vinni, de eget verő zenei
változásokra nyilván nem kell számítani.
− Nagylemez felvételére készültök. Mennyire képes az új zenei
anyag szélesebb rétegeket megszólítani? Feltételezem, nem kizárólag egy
bizonyos szubkultúrát céloztatok meg.
− Sz. K.: Nagyon bízom benne, hogy képesek vagyunk tágítani
a kört, hiszen minden alkotó muzsikusnak ez a célja. A 2005-ben kiadott Pangea-album óta eddig mindösszesen egyetlen új dalt
rögzített a zenekar (Tűzben égni címmel 2009-ben – a szerk.), a közeljövőben megjelenő lemez kifutását magunk is
érdeklődve várjuk. A klasszikus, hammondos hard rock
keretein belül bőven van lehetőségünk, amelyet ki is szeretnénk használni.
− K. Á.: Miután hosszú ideje
csend volt körülöttünk, kialakultak bizonyos erővonalak a zenekar körül.
Rajongóink nagy része kitartott mellettünk, és persze szeretnénk melléjük
újakat is felzárkóztatni. Az építkezést most nagyon alulról kell kezdenünk, ezért
nem bízunk semmit a véletlenre. Elkapkodni semmi esetre sem szeretnénk, mindent
nagyon aprólékosan, precízen kell kidolgoznunk. Ennek sikere leginkább az előbb
említett rajongókon fog múlni. Annyi bizonyos, hogy nem fogjuk lemásolni a
sikeres Pangea-albumot, amely viszont színvonalban
megadta a mércét. Nem véletlenül választottuk a kiadvány munkacímeként:
„Mindenek felett”. A hard rock napjainkban aligha éli virágkorát, de tudomásul
kell vennünk, hogy mi ezt tudjuk csinálni, ebben élünk: hiába nyitnánk akár a
metál, akár a blues felé, e műfajokban idegenül mozognánk. A jövő pedig eldönti
majd, hogy kell-e a muzsikánk, vagy sem.
− Milyen események, rendezvények segítik a megemlékezést?
− Sz. K.: A
Cserháti-emlékévvel kapcsolatosan nem kizárólag rockkoncertekben
gondolkodunk. Bár május 16-án Debrecenben épp egy ilyen rendezvénnyel indítjuk
az emlékezésfolyamot, ahol korábbi felhívásunkra fiatal előzenekar
mutatkozhat be a közönségnek. Augusztus 8-án akusztikus P. Box-koncerttel
folytatjuk a megemlékezést, szintén Debrecenben. Augusztus 20-ára egy P.
Box István, a király megkeresés érkezett, amelyet örömmel elvállaltunk, ezzel
felidézve a régi Pandora’s Box és Cserháti István emlékét. Ősszel, szeptember
26-án Budapesten a 202-es Clubban folytatódik az élő lemezbemutató. A leendő
album egyik dala, a Szabadon száll, promóciós célból már felkerült a kiadó
honlapjára.
− K.
Á.: A Pangea Ezer év dalának elkészült az akusztikus
verziója, amelyet az új számmal együtt „klipesítünk”. A 2005-ös album
feljavított hangminőséggel, bónusz dallal újra a boltokba kerül, akárcsak
vadonatúj lemezünk. Szomorú sorsra jutott az említett Pangea zenés, színpadra
álmodott változata: Miklós Tibort váratlan halála megakadályozta, hogy az alig
elkezdett librettót befejezhesse. Meg szeretnénk találni azt a szakembert, aki
a koncepciót magáénak tudva leteszi az asztalra a művet. Leszögezem:
semmiképpen sem üzleti, vagy egyéb haszonszerzési céllal folytatjuk a
megemlékezést, mint ahogy azt egyes, korábban barátnak hitt egykori
zenésztársak teszik.
Hegedűs István
2014