Drift világa

MENÜ
Turbositsunk
Intercooler
Optikai Tuning
Motor Tuning
Nitro
Drift

Mi az a drift?

A drift szabad fordításban csúsztatást, sodródást jelent. Aki még nem hallott erről a sportágról, annak valószínűleg ez még nem mond túl sokat. A drift nem más, mint az autó tökéletes uralásának és irányításának látványos demonstrálása oly módon, hogy az autó lehetőleg egy centimétert se haladjon a szokásos módon egyenesen.

A drift-ről bővebben...

A drift őrület gyökerét, mint a legtöbb első látásra őrültségnek ható dolgot, ezt is Japánban találhatjuk meg. Az 1960-as években itt rendezték meg először az akkoriban divatos, úgynevezett "touge" (ejtsd ahogy akarod) illegális hegyi versenyeket. A touge versenyzők vagy más nevükön a "Rolling Zoku"-k egyetlen célja, hogy minél rövidebb idő alatt teljesítsék a hegyi út két kijelölt pontja közötti távot. Néhányan közülük a jobb idő kedvéért a rallye-ból ellesett kanyarvételi technikákat alkalmazták, ebből nőtte ki magát később a drift. A sportág maga nagyon hasonló a rallye-hoz, azonban itt nem az idő és a sebesség számít, hanem a stílus és a kanyartechnika. A drift lényege, hogy az autó hátulját a túlkormányozottságból fakadó kitörésekor a kanyarban csúszásban kell tartani anélkül, hogy az autó megtapadjon. Ahhoz, hogy a csúszást minél tovább fenntartsuk, tökéletes kormányzásra és gázpedálkezelésre van szükség. A drift tehát kifejezetten a hátsó kerekes autók és azok pilótáinak művészete.

Bírálás

A drift bírálása hasonló a jégtáncéhoz, vagy a freestyle snowboardéhoz. Csakúgy, mint minden sportban, itt is vannak kritériumai a látványnak. Egy jó driftnek minimális követelményeknek kell megfelelnie, amit mindenkinek meg kell értenie, úgymint:

Kezdő sebesség:

A követelmények ezen része egyszerűen mérhető és ellenőrizhető egy sebességkijelző traffipax készülékkel. A kezdő sebesség az egyike a legfontosabb látható szempontoknak, amit a bírák pontoznak, mert meghatározza a drift további részeit.

Az ív vágása:

A drift másik része, amit a bírók nagyon megvizsgálnak. A kanyar levágása általában az alapján van elbírálva, hogy a pilóta milyen ívet választ. Az ívet úgy kell választani, hogy a jármű a kanyar csúcspontját érintse. A bírók azt látják szívesen, ha a pilóta egy szűk íven fordul, olyan közel téve az autó orrát a kanyar csúcspontjához, amennyire csak lehet. Ellenben, az autó farát a lehető legnagyobb íven, a kanyar külső padkáján fordító technika is mutatja az autó kezelésének képességét és bőven eredményezhet pontokat.

Szög és ellenkormányzás:

A szög a jármű elfordulásának szögét jelenti, a valós haladási irányhoz viszonyítva. Alapjában véve tehát amilyen mértékben az autó fara "körzőzik" - a kontroll elvesztése nélkül- olyan mértékben kap pontokat a pilóta erre a kritériumra. A szög utal egyben a drift fenntarthatóságának időbeli hosszára, és az egész kanyar során átlagosan várható driftszögre is. Ez azt jelenti, hogy a jármű farát egy kis időre "kicsapó" pilóta nem fog túl sok pontot kapni, kivéve, ha az elfordulás mértéke kiemelkedő volt. Viszont az a jármű, amely extrém driftszögeket mutat be megperdülés nélkül, a kanyar teljes hosszában, magas pontokat kap.

Bemutatás:

Az autó sebessége, az ív, és a driftszög helyes megválasztása sok pontot jelenthet a bíróknál. Van még egy faktor, ez pedig a mód, ahogy a pilóta bemutatja vezetéstechnikai tudását. Mint sok más sportban, itt is az adott egyéniség mellé társul egy bizonyos szikra, vagy energia, amely átlagon felüli teljesítményt szavatol a verseny alatt. Ha egy versenyző beleteszi ezt a pluszt a futamába, a bírók értékelni fogják. A legáltalánosabb összetevője ennek a kategóriának például a füst. A drift közben a több gumifüstöt képző jármű több pontot kap. Ez a kategória tartalmazta régebben a kéz lengetését a jármű ablakában, vagy az ajtó kinyitását, de ma már a D1 szabályok értelmében szigorúan feltekert ablakkal és zárt ajtóval kell a futamot teljesíteni. Ez a szabály is a hangsúly áthelyeződését szolgálja a magasabb szintű vezetéstechnika felé.

A Tsuiso Csata bírálása:

A Tsuiso a japán megnevezése a páros driftnek. Ez a test, test ellen történő csata hasonló elbírálás alá esik, mint egy szólófutam, viszont egy magas szintű stratégia van mögötte, ami versenyképes színvonalat biztosít és természetesen kiemelkedő élményt jelent a nézőknek. Ennek a versenyformának a bírálását Nehéz körülírni, hisz a bírák sokéves versenytapasztalatukra és a gépjármű általános dinamikai jellemzőinek ismeretére hagyatkoznak a pontok kiosztásakor.

Támadás:

Általában az üldöző pilóta a támadó egy páros driftben. A keresztben csúszó járművét használja arra, hogy minimalizálja az elől lévő pilóta helyét, és lehetőségét arra, hogy az az ideális ívét tartsa keresztbe csúszás közben. Az üldöző pilótának kiváló driftet kell produkálnia, hogy:

a. nyomást gyakoroljon a vezető pilótára,
b. elfoglalja, és blokkolja azt az ívet, amely jó lehetőséget adhat a vezető pilótának egy szintén tökéletes drift kivitelezésére,
c. magas pontszámot kapjon

Ha az üldöző pilóta nem képes fenntartani ezt a nyomást a vezető pilótán, az nem sok jót jelent a pontozásnál.

Védekezés:

A vezető pilóta lehető legjobb stratégiája a következő:

a. az ellenfélnél sokkal nagyobb sebességgel kivitelezett drift,
b. nagyon jó íven
c. és sokkal nagyobb szögben, mint az üldöző.

Ha a vezető pilóta képes lerázni, vagy megfélemlíteni az üldözőt, akkor az előbb-utóbb hibázni fog, miközben a vezető autó, látszólag kiszámíthatatlan cselekedeteit próbálja kivédeni. Ha a vezető pilóta képes jó nagy szögben elnyomni, az ideális íven egy teljesen kontrollált driftet mutat, akkor az üldözőn hatalmas nyomás van, hogy növelje teljesítményét. A vezető pilóta ezen a ponton már győzött. A vezető pilóták gyakran kiemelkedő képességet mutatnak, ahogy hirtelen gyorsítanak, villámgyorsan egy nagy szögelfordulású driftbe viszik a járművet, egyenesen a kanyar közepébe. Az őket követő pilótának úgy fog tűnni, hogy mégis nekimennek a vezető autónak, ezért lassítani fognak és a vezető autó elkerülésére tesznek majd lépéseket. Ez sokszor komoly sebességvesztést eredményez, ami már nem teszi lehetővé az adott kanyar megfelelő keresztbe csúszással történő teljesítését. Még rosszabb esetben megpördülhetnek, vagy kisodródván ütközhetnek a pálya falával. Persze a vezető pilótának ez a legjobb, ahogy csak kijöhet egy párharcból.

Bárki lehet bíró?

Nem, a D1 rendezvényeknek két kiemelkedő követelménye van a bíró személyével kapcsolatban
1. A bírónak komoly vezetői múlttal kell rendelkeznie, lehetőleg a motorsport több ágában is. Ez fontos kitétel, hisz a bírónak rengeteg vezetési technikával tisztában kell lennie, mindennel, amiket a pilóták csak magukkal hozhatnak tudásban a pályára. A hihetőség a minden a driftsportban, főleg, hogy a bírálás nagyon szubjektív is lehet.
2. A bíró egyben szpíker is. Energikusnak kell maradnia a verseny végéig, tudnia kell szórakoztatni a közönséget. Minden D1 rendezvényen résztvevő bírónak jóváhagyást kell kapnia a D1 Productions-tól. A bírónak kiterjedt háttérrel kell rendelkeznie a profi motorsportban, úgy a pályán, mint a garázsban is. Vagyis a mechanikai tudásuknak ugyanolyan élesnek kell lennie, mint a vezetési technikák és taktikák megértési képességének.


Bevezetés

Szeretnék ismertetni néhány technikát, amik alapján el lehet kezdeni a gyakorlást. Könyvből nyílván nem lehet megtanulni, gyakorolni kell, de érdemes elolvasni mindenkinek hátha talál egy jó kis trükköt amit még nem ismer.
Mindegyik cikkben alapfelállásként kezeltem (kivéve ha nincs külön feltűntetve), hogy a technikákat hátsókerék hajtású és sperr differenciálművel (korlátozott csúszású kiegyenlítőmű) rendelkező autóval hajthatjuk végre.
Nem alapkövetelmény, de a technikák elsajátításához szükséges 120-150 egészséges lóerő, az átlagosnál keményebb lengéscsillapítók, és egy jó kormány. Minden további fejlesztés csak pénz kérdése, de azért egy pereckormányos széria ezerkettes zsigával nem a legkönnyebb dolog elkezdeni driftelni.

Power Over (Erőcsúsztatás)

A legegyszerűbb drift technika, csak erős autó vagy csökkent tapadóképesség kell hozzá (hó, eső, sár, por), nem szükséges túlzott tempót vagy oldalgyorsulást az autóra erőltetni. Fontos a gázpedál rutinos kezelése.
Fordítsuk a kocsit egyenesen a kanyar irányába, majd adjunk annyi gázt, hogy elveszítsék a hátsókerekek a tapadást. Ha érezni, hogy az autó hátulja elindult (az oldalirányú gyorsulás és a túlzott mértékű gázadás lesz az oka a túlkormányzottságnak), azonnal ellenkormányozni kell a kanyar kijárata felé és a kocsi addig halad keresztbe, amíg gázt adunk. A gázzal finoman játsszunk. Ha a fékre lépünk vagy hirtelen elvesszük a gázt, akkor az autó túlságosan túlkormányzott lesz és megpördülünk vagy leesünk az útról. Tipikus kezdő hiba, mindenkivel előfordul a gyakorlások során.
Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszük a gázt és egyenesbe hozzuk a kormányt és az autó lassan az első kerekek irányába áll vissza.


E-Brake drift (Kézifékes Drift)

Ritkábban használt technika, főleg gyengébb autóknál használják, illetve a profik tovább tudják a kézifék segítségével keresztbe tartani az autót (páros driftnél a hátul haladó gyakran alkalmazza). Rendszeres használathoz javallott egy hidraulikus rendszer beépítése.
Kezdjük meg a kanyart nagy sebességgel, majd a csúcsnál (vagy már a kanyar előtt) egy határozott mozdulattal rántsuk be a kézifék kb. 1mp-ig. Hátsókerekes autóknál a kuplungot nyomjuk ki. Ekkor megindul az autónk hátulja, amire ellenkormányzással válaszolhatunk. Első kerekes autó esetén a gázt folyamatosan nyomni kell míg a kézit behúzva tartjuk.
Ebben az esetben sem szabad befékezni vagy hirtelen elvenni a gázt.
Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszük a gázt és egyenesbe hozzuk a kormányt és az autó lassan az első kerekek irányába áll vissza.


Clutch Kick (Kuplungrúgás)

A technika lényege ez esetben is a tapadás elvesztése. Egyszerűen rárúgunk határozottan a kuplungra, amitől a hátsó kerekek elvesztik a tapadást és kitör az autó fara. Ezután gyors ellenkormány a helyes reakció és a gázzal finoman játszva megtartjuk a driftelés egyensúlyát.
Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszük a gázt és egyenesbe hozzuk a kormányt és az autó lassan az első kerekek irányába áll vissza.


Shift lock drift (visszaváltás drift)

Kivitelezése hóban vagy vízen ajánlott, száraz körülmények között nagyon koptatja a technikát. Viszont az alkalmazása nagyon élvezetes.
A lényege, hogy kanyarban ? vagy még előtte ? egy sebességet visszaválunk, amitől megemelkedik a motor fordulatszáma, a kerekek egy pillanatra blokkolnak, ettől elveszik a tapadásukat és az autó hátulja megindul a centrifugális erő irányába.
Ezután gyors ellenkormány a helyes reakció és a gázzal finoman játszva megtartjuk a driftelés egyensúlyát.
Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszük a gázt és egyenesbe hozzuk a kormányt és az autó lassan az első kerekek irányába áll vissza.


Dirt drop drift (koszra dobás drift)

Érkezzünk a kanyarba közepes sebességgel. Adjunk gázt és lassan kezdjünk el a kanyar külső íve felé húzódni (pl. balos kanyarnál jobb oldalra). Amikor a hátsó kerekek lemennek az útról, akkor az kisebb tapadású felület miatt elvesztik a tapadásukat a hátsó kerekek és az autó segge megindul.
Ezután gyors ellenkormány a helyes reakció és a gázzal finoman játszva megtartjuk a driftelés egyensúlyát.
Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszük a gázt és egyenesbe hozzuk a kormányt és az autó lassan az első kerekek irányába áll vissza.



Jump Drift (padka drift)

Közepes sebességgel érkezzünk a kanyarba, majd az ívbelső kerekeket lassan tegyük fel a padkára. Ha a hátsó kerék felment a padkára adjunk gázt, és amikor leérkezik gyorsabban fog pörögni, így elvesztik a tapadásukat a hátsó kerekek. Ezután gyors ellenkormány a helyes reakció és a gázzal finoman játszva megtartjuk a driftelés egyensúlyát.
Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszük a gázt és egyenesbe hozzuk a kormányt és az autó lassan az első kerekek irányába áll vissza.


Braking drift (fékezés drift)

Drift közben az autó súlypontjának megváltozásának kihasználásával lehet megindítani az autó hátulját, illetve a haladók az ún. dynamic driftnél (lásd lejjebb) alkalmazhatják.

Kansei drift

A technika végrehajtása során versenytempóban határozottan kezdjük meg a kanyart (túlzottan alulkormányozott autóval kivitelezhetetlen). Hirtelen vegyük el a gázt, amire az autó túlkormányzott lesz. Ha már kezd elveszni a tapadás lépjünk rá a gázra újra. Ekkor az hátsókerekek legyőzik a tapadást és elkezdhetünk driftelni. Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszük a gázt és egyenesbe hozzuk a kormányt és az autó lassan az első kerekek irányába áll vissza.

Manji

Ezt a technikát nem kanyarban, hanem egyenesben hajtjuk végre. Elkezdeni lehet a kanyar kijáratából vagy az egyenesben is.
Megindítjuk az autó hátulját (vagy eleve a kanyarból kifele driftelve érkezünk) az út egyik felén és keresztben közeledünk a másik oldal irányába. Mikor már elég közel vagyunk, hirtelen levesszük a lábunkat a gázról, aminek hatására az autó hátulja átfordul a másik irányba. Ügyeljünk arra, hogy az út szélétől hagyjunk elegendő helyet az átfordításhoz. A fordulás során folyamatosan tekerjük a kormányt is és folytassuk a driftet az út másik széle felé. Ha elértük, akkor megint vegyük el a gázt és kezdhetjük megint az átfordítást.
Ha nem elég erős a gépünk (itthon azért ez jellemző), akkor visszaválthatunk egyet.
Ez elég veszélyes trükk, sokat kell gyakorolni. Ha az autó felett elvesztettük az uralmat és abszolút túlkormányzottá válik, akkor a kuplung időben való benyomásával még menthető a helyzet



Dynamic drift (dinamikus drift)

Ennek a kivitelezése rutinos sofőrt és jó autót kíván. Kezdő driftereknek nem ajánlott, mivel nagy sebességnél hajtjuk végre.
Lényege, hogy miután kitört az autó fara (feint drift vagy kansei drift technikával ideális), az autó lendületét kihasználva a kormánnyal és a gázzal (fékkel vagy kézifékkel) játszva tartjuk keresztben a kocsit.


Feint drift (hintáztatás)

Ennél a technikánál az autót két határozott kormánymozdulattal kitérítjük az egyensúlyából (jobb-bal, vagy bal-jobb), majd ellenkormányozunk, aztán a jól begyakorolt módon gázzal és a volánnal keresztben tartjuk az autót és élvezzük a driftelést. Még egyenesben megkezdhetjük a kormányzást, azon az oldalon érdemes, ahol majd a kanyar belső íve lesz (pl. jobbos kanyar előtt a jobb oldalra húzódunk).
Ha be akarjuk fejezni a driftet, akkor fokozatosan elvesszük a gázt és egyenesbe hozzuk a kormányt és az autó lassan az első kerekek irányába áll vissza.



Ha sok

Mindenkivel előfordul, hogy elsokall a kanyarban illetve túlságosan megindul az autó hátulja. Ennek kivédésére a legjobb a már említett kuplungbenyomás. Ilyenkor az autó mentesül a hajtási befolyástól és visszaáll egyenesbe. Fontos, hogy a megfelelő sebességgel kövesse a kormányzás az autó visszaforgását, mert aszfalton a kuplung benyomása után hirtelen megtapadhatnak a gumik.

Másik nehezebb technika a fékpedál bal lábbal történő rugdosása. Ekkor fontos, hogy időben felismerjük, hogy a drift nem kivitelezhető (tapasztalat alapján) és finoman kezdjük el rugdosni bal lábbal a féket. A gázról vegyük el a lábat, a kuplungot viszont ne nyomjuk be. Az autó tovább fog keresztbe csúszni, de lassulni fog. Számítsunk arra, hogy az autó itt is hirtelen megtapadhat ha eléggé lelassult, fejben álljunk készen a kormány egyenesbe hozására.

Forrás: http://www.driftsession.com/technique.htm

Vissza