Na szóval kéremszépen...
Mozdonykámról van szó... Aki nem műszaki beállítottságú, ugorhat a videó linkjéhez.

Szóval ma ismét Budapesten voltam. 9 óra után megérkeztem, bekötöttem a gép áramkörébe az akkumulátorokat, bekötöttem a szükségvilágítást is, majd megvártam jó barátomat, egyben szerelőtársamat, a Zolit. 10 órára összeállt a rendszer, és a Zoli beüzemelte a mozdonyt. Nem kell nagy dolgokra gondolni, "csak" egy kis rész lett áram alá helyezve. Ekkor szívszorítóan hangos és és erőlködő, hintázó hangmagasságú berregés jött a géptérből. Mondta a Zoli, hogy ez nem az M63, hanem az M41 típus akkutöltője (kompatibilisek), de itt ingadozik az akkumulátorok felé menő töltőfeszültség. Nosza, mérjünk, multiműszerrel tapogatóztam a gyári dokumentumok alapján, felírtuk a mért értékeket. Na, akkor kapjuk ki az akkutöltő egységet, rakjuk bele a gép eredeti áramkörét. (mindkettő doboz laza 40 kiló darabonként) Kicseréltük, bekötöttük, töltőfeszültség irreálisan magas, azt mesélte a Zoli, hogy amikor először megkapták az akkumulátorok az üzemszerű 89V egyenfeszültség helyett a 114V egyenfeszültséget, sorban durrantak el a géptérben a világítást biztosító izzók... Szóval világítási áramkört lekapcsoltuk, az akkumulátorok kímélése érdekében a töltést ki/be kapcsolgatva mértünk, és tekergettük a 4 szabályozó potmétert. Mivel semmi sem változott, megmértük a trafót, és arra jutottam, hogy fordítva van bekötve. Kapocslécen megcseréltük a bekötését. A töltő kimeneti feszültsége még mindig irreálisan magas volt. A szabályzókat csavarhattuk bármerre, a tranzisztorok ki voltak mászva a munkapontjukból, odalettek a referencia-feszültségek... Jó, akkor trafó drótjai visszarendez, M41 töltő szekrénybe rak... Közben megebédeltem, és folyamatosan ötleteltem. Pár ötletet ki is próbáltunk. Egyik sem vezetett eredményre. Az M41 akkutöltő bemeneti pontjára beraktuk az M63 töltőből a nagyteljeesítményű kondenzátort, de úgyse javult meg az ingadozás, közben a nap erőst megindult Nyugat felé... Már majdnem feladtuk, amikor némi kiabálás és fül segítségével sikerült a 4 potmétert a bűvös pozícióba állítanunk.
Az eredmény: 130A-es töltőáram, 89V töltőfeszültség. Fogyasztó bekapcsolása esetén tranziens miatt csökken, de visszaszabályoz a töltő rendesen.
Készült videó is, a videón a bekapcsolt jelzések próbaüzeme látható.

Az, hogy világít a tűzjelző, nem jelenti azt, hogy tűz is van.

A mezőgyengítés I-II-re ugyanez igaz.
M63 villamos rendszerpróba 001.A videóban az látható, amint a mozdony másik vezetőállásáról kapcsolgatva van az üzemmódkapcsoló reteszkulcs, illetve a jelzőlámpa-próbakapcsoló.
A háttérben hallható erős zúgást az akkumulátor-töltő simító-fojtótekercse adja. A videóban hallható csettegések a vezetőállás mögötti relé- és kontaktorszekrényekből jönnek.
Szóval öröm van, és boldogság, bár van egy földzárlat, miután azt lokalizáltuk és megszüntettük, utána jöhet a segédüzemi egyenirányító visszaépítése és bekötése, üzembe helyezése. Ha az megvan, akkor indítható lesz több, magas feszültségű fogyasztó is. (pl. szellőzőmotorok, légkompresszorok, gázolajszivattyú)
Seth
