Pascal Programozás
Konstans adatok
Konstans(állandó) adatok kiiratásának lehetőségeit mutatom be ebben a cikkben.
EGÉSZ TÍPUSU KONSTANSOK
Az egész számoknak a jelölése megegyezik a matematikában szokásos írásmóddal. Kódolásuk négy byte-on történik.
Jelölésük:
-decimális ( tizes számrendzserbeli jelölése )
65535
+242 0
-18
-hexadecimális ( tizenhatos számrendszerbeli jelölése )
Pascalban a tizenhatos számrendszerbeli értékeket a szám előtt $ jel jelöli.
$13 $1A $B $FF
VALÓS TÍPUSU KONSTANSOK
A
valós szó nem matematikailag értendő, hiszen ebbe a halmazba
beletartoznak a végtelen tizedes törtek is. A számítógép memóriája
viszont véges.
A típusnak a véges tizedes törtek felelnek meg. A tizedes helyi értékek kezdetét ponttal jelöljük.
12.0
-0.62 15.365E+02
KARAKTER ÉS STRING KONSTANSOK
Karakterek jelölése:
Aposztrofok közé írjuk a kívánt adatot.
'p' '('
A karakterek megjeleníthetők ASCII kódszámuk segítségével is.
A 'p' , '(', '8', 'A1, karaktereket kódszámuk alapján jelölhetjük a következőképpen:
'p'=#112 '('=#40 '8'=#56 'A'=#65
Pascal nyelvben karakterekre a # jel és ASCII ( decimális ) kódszámuk segítségével is hivatkozhatunk. Az üres karaktert csak kódjával tudjuk jelölni ( #0 ).
Bizonyos karakterekre csak kódszámok segítségével hivatkozhatunk.
Stringek jelölése: A string ( karakterlánc ), karakterek véges számú sorozatát jelenti. Maximum 255 karaktert tartalmazhatnak.
'Pascal '
' Free Pascal '
Tehát jelölésükre felső aposztrófokat használunk. Üres karakterláncot két egymást követő aposztróf leírásával jelöljük.
Adatok kiiratása: WRITE ÉS WRITELN ELJÁRÁS
Write írni
Writeln írni és új sort kezdeni
A
kiirandó adatokat az eljárás azonosítója után kerek zárójelek közé
írjuk! Ha egynél több adatot ( lista ) akarunk kiiratni akkor azokat
vesszővel válasszuk el egymástól.
Írassuk ki képernyő első két sorába 'Buda' , 'Pest' stringeket.
Program szavak;
uses crt;
BEGIN
writeln('Buda');
writeln('Pest');
ReadLn;
END.
Ez tehát a writeln hatására két külön sorban fogja írni nekünk a képernyőnkre. Ha a write eljárást alkamaztuk volna akkor a képernyő első sorába rakta volna az adatokat.
Így tehét érdemes nekünk a writeln eljárást alkalmazni.