A

 

Az elektronikus levelezés, mint a kommunikációs modell megvalósulása (kommunikációs folyamat modellje)

kommunikacio.jpgA kommunikáció fogalma: információ átvitele, üzenetátadás. A kommunikációhoz legalább két résztvevőre van szükség. A kommunikációban részt vesz egy adó és egy vevő. Többirányú kommunikációnál bármelyik fél lehet többszereplős. A kommunikációs folyamat közben információ átvitele történik.

A kommunikációs modellre egy gyakori példa az elektronikus levelezés. Az elektronikus levél egy speciális elektronikus dokumentum, amit egy hálózaton keresztül (internet) egyik gépről a másikra, egyik felhasználó a másiknak küldhet.

A kód az információ közvetítés közös kifejezőeszköze, ami alapján kódoljuk és dekódoljuk az információt.

Zaj:
Zaj a közleményhez, jelhez keveredő torzító, zavaró jel.
Analóg jel esetén zajszűrés, szigetelés, például a hang esetében hangszigetelés, elektromos jel esetében elektromágneses árnyékolás és elektromos szigetelés.
Cél a jel/zaj arány növelése is lehet. Digitális jel esetén: szigetelés, ha a zaj hibákat okozott az adatbitekben – hibajavító eljárások, ellenőrző bitek (például 8 bit után a 9. bt megadja, hogy páros vagy páratlan az első 8 bitben az 1-esek száma, ha egy bit meghibásodik, akkor a paritás nem egyezik az előző bittel).

Redundancia:
Általában redundanciával lehet védekezni, hibákat javítani. Redundáns közleményekben, adathalmazban az információ nem a lehető legtömörebben van megfogalmazva. Az adatmennyiség jóval nagyobb, mint az információmennyiség, ez az alapja a tömörítés lehetőségének is. Redundáns adathalmazban a hibák nagy valószínűséggel javíthatók, annál biztosabban, minél nagyobb a redundancia.

A kommunikációs eszközök hatása mindennapi életünkre és az információszerzésre:
A kommunikációs eszközök fejlődésével az információszerzés sebessége felgyorsult, ami maga után vonta az egy emberhez eljutó információmennyiség növekedését is. Az kommunikációs eszközök fejlődése nélkül nem létezne a ma ismert modern világ. Az Internet megjelenésével és általánossá váló használata a társadalmon belül is változásokat indított. Ma már az Interneten bárki megtalálhatja az érdeklődésének megfelelő oldalakat, olvashat portálokat, online újságokat, tematikus blogokat, fórumokon hozzá hasonló érdeklődésű emberekkel beszélgethet, kifejezheti önmagát, társaságra lelhet, akárhol él a világon, bármikor az éticsiga-evő klubhoz csatlakozhat, ha akar. A Web 2.0 lényege az interaktivitás, a közösségi portálok kialakulása, az, hogy a felhasználó is hozzátesz valamit a tartalomhoz: kommentál, szócikket ír (pl. wikipedia), megoszt fájlokat, képeket , videókat, saját írásait, dokumentumait. Az Internet elterjedésével mindez lehetővé vált, filmeket nézhetünk számítógépen, zenét hallgathatunk, és ezernyi más módon lehet szórakozni, dolgozni vagy éppen önkifejeződni. A kommunikációs technológiák, mint a telefon, az e-mail, a fax, a kommunikációs programok (MSN Messenger, Skype), a chatelés megváltoztatták az ismerkedési szokásokat, és általuk elérhetővé vált szinte az egész világ, a lehetőségek tárháza szinte végtelen. A számítógép hatásairól könyveket lehetne írni, mert hatásai egymásra épülnek, és széles körben elterjedtek a munka világától elkezdve a szórakoztató-iparon át a mindennapokig és annyira beleivódtak életünkbe, hogy már észre sem vesszük, illetve nagyon is észrevennénk, ha hirtelen megszűnne ez a lehetőség, hiszen senki sem tudja már elképzelni az életét (mobil)telefon vagy számítógép, esetleg Internet nélkül.

Az információs rendszerek megjelenése és létjogosultsága mindennapi életünkben (iskola, munkahely, hivatalos ügyek intézése, szabadidő):
A modern technológiák nagyban megkönnyítik életünket. Elég csak az online boltokra (Ebay), az elektronikus adóbevallásra, az internetes felvételi jelentkezésre gondolni, de még egy sor hivatalos ügyet tudunk Interneten keresztül (vagy annak segítségével) elintézni. A tanulmányainkhoz segítségnek tölthetünk le segédanyagokat, gyakorolhatunk az elmúlt évek érettségijeiből, stb. A szabadidő szervezése is egyszerűbbé vált, például Interneten megszervezhetjük a nyaralásunkat, lefoglalhatjuk a szállást, megtervezhetjük az útvonalat, stb.

Az információkeresés elektronikus formái:
Elektronikus információkeresésnek tekinthetjük a számítógépünk adathordozóján való keresést, némileg a telefonon keresztüli tájékozódást is, de leginkább az internetes keresést. Ennek több fajtája létezik. Kereshetünk egy információt szabadszavas keresőkkel, kulcsszavak alapján. Ekkor általában a túl sok találat, és a kereső-optimalizált web spamek okozzak a legtöbb problémát.

Kulcsszavak nélkül kereshetünk például témakör alapján. Ennek egyik lehetősége, ha szabadszavas keresők segítségével keresünk témakörre, másik pedig, hogy tematikus szervezésű információforrásokhoz fordulunk. Ilyenek lehetnek linkjegyzékek (hungaroo.com), vagy más tematikus oldalak (pl. képkeresésnél a flickr.com). Keresők: Google, Yahoo.

A magyar közhasznú információs források:
Könyvtári adatbázis: dfmk.hu, mek.iif.hu
Kormányzati portálok: om.hu, mnb.hu, okm.gov
Utazással kapcsolatos információk: elvira.hu, menetrendek.hu, volan.hu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B

 

 

A kommunikációs modell

 

Kommunikáció - az információ, vagy az üzenet átvitele az egyik helyről a másikra

A kommunikációhoz az alábbi fő elemek szükségesek:

č    adó - a jelek továbbítására szolgáló berendezés, az információforrás helyén

č    vevő - a jelek vételére szolgáló berendezés, azon a helyen, ahol szükség van a küldött információra

č    összeköttetés - az adó és a vevő közti közeg, amely átviszi, közvetíti az üzenetet

 


                                                                                                                                                                            Shannon – Weaver kommunikációs modell

 

Zaj - a közleményhez keveredő, zavaró jel. Minden olyan jelet, ami nem része az információnak, zajnak tekintünk.

Zaj elleni védekezés:

č    Analóg jel esetén: zajszűrés, szigetelés. Például a hang esetében hangszigetelés, elektromos jel esetében elektromágneses szigetelés. Cél a jel/zaj arány növelése

č    Digitális jel esetén: hibajavító eljárásokat és ellenőrző bitek használnak.

č    Általában redundanciával lehet védekezni , hibákat javítani.

Redundancia:

č    Minden  információ tartalmaz ismétlődő jeleket.

č    Az adatmennyiség jóval nagyobb, mint az információmennyiség.

č    Ez az alapja a tömörítésnek.

č    A redundáns adathalmazban a hibák nagy valószínűséggel javíthatók-annál biztosabban minél nagyobb a redundancia.

                        A kommunikáció főbb jellemzői

 

č    sebesség: az a sebesség, amivel az üzenet terjed. A futárok idejében az ember, vagy a ló sebessége volt. Később ezt a vonat és egyéb közlekedési eszköz megnövelte, míg manapság az elektromos és optikai kommunikáció idején elérte a természettörvények által megengedett maximális értéket, azaz a fény sebességét.

č    hatótávolság: az a legnagyobb távolság, amelyen az adott módszerrel a kommunikáció történhet. A füstjelek pl. két közeli hegycsúcsot kötöttek össze, míg ma a műholdas közvetítés az egész világot.

č    adattömeg: azon információ praktikus mennyisége, amit egy üzenettel át lehet vinni. Ezt gyakorlati okok korlátozzák. A szóbeli üzenet néhány mondat, a füstjelek is csak egyszerű üzenetek átvitelét teszik lehetővé. Az elektronikus eszközökön átvihető üzenet mennyisége is korlátozott.

 

A kommunikációs modellre egy gyakori példa az elektronikus levelezés

Az elektronikus levél egy speciális elektronikus dokumentum, amit egy hálózaton keresztül (internet) egyik gépről a másikra, egyik felhasználó a másiknak küldhet.

Az elektronikus posta a hagyományos postai szolgálathoz hasonló. A hálózatra csatlakozó összes felhasználónak saját postaládája van. A felhasználók postafiókjairól a levelezőszerverek gondoskodnak.

 A levelezőszerverek azok a számítógépek, amelyek a felhasználók üzeneteinek a tárolásáról, fogadásáról és elküldéséről gondoskodnak.

Az elektronikus levelezéshez szükség van még egy levelezőprogramra is. A levelezőprogram általában a felhasználó gépén futó program, amely az összeköttetést biztosítja a levelezőszerverrel. A felhasználó ennek segítségével tudja lehívni érkezett üzeneteit, valamint ezen keresztül tudja elküldeni saját leveleit.

(Példák a levelezőprogramokra: Apple Mail, Windows Mail, Mozilla Thunderbird stb. )

Az e-mail cím: felhasználónév@domainnév . Az e-mail cím nem tartalmazhat speciális karaktereket, szóközt, ékezetes betűt és nem kezdődhet számmal.

Az e-mail működése: a feladó a levelezőprogrammal a levelezőszerveren keresztül a címzett postafiókjába küldi az levelet. A címzett felhasználó letölti és elolvassa.

Az elektronikus levelezésnek sok előnye van. Az egyik legfontosabb, hogy rendkívül gyors, hálózattól függően perceken belül is célhoz érhet. A szöveg mellé állomány is csatolható. Ennek a mérete azonban nem haladhatja meg az 1-2 Mbyte-ot.

 

Az e-mail fő részei:

č    Feladó: a küldő neve, illetve e-mail címe. (Az adó szerepét tölti be)

č    Címzett: a címzett e-mail címe. (A vevő, vagy fogadó fél)

č    Másolatot kap: annak a címe akinek még ezenkívül el akarjuk küldeni a levelet. (Szintén vevő)

č    Tárgy: a levél témája röviden

č    Melléklete: csatolt állományok, amelyeket a levéllel együtt szeretnénk küldeni

č    Kísérőadatok: prioritás, kézbesítés visszaigazolásának kérése, titkosítás, aláírás Stb.